Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä on yhden ihmisen realistiset ruokakulut per kk?

Vierailija
17.07.2016 |

Muutan omilleni ensi kuun alussa, jännittävää!

Onko 25e/viikko eli 100e/kk realistinen raha yhden ihmisen ruokakuluihin? Treenaan, eli syön aika reilusti, joten pitää saada tehtyä kunnon määrä ihan kunnon ruokaa. Laskeskelin että 25e/viikko voisi ehkä saada tehtyä riittävästi ruokaa, kun kävisi Lidlissä jne, tätä rahasummaa siis ehdotettiin jossain foorumilla kun googlettelin yleistä mielipidettä yhden ihmisen ruokakuluista. Mutta tuntuu että ruokavalio jäisi kyllä tosi yksipuoliseksi noin pienellä summalla - kasvikset jne maksaa kuitenkin aika paljon, jos yrittää ostaa muutakin kuin kurkkua ja jäävuorisalaattia! En ole nirso enkä hifistelijä - meillä kotonakin ruoan hintaa tarkkaillaan ja kauppojen hintoja vertaillaan, joten en tarkoita että pitäisi saada ostettua mitään superkalliita juttuja, mutta sellainen normaali monipuolisuus olisi varmaan ihan hyväksi.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä opiskelijana varasin aina 300 e ruokaan kuussa. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö vähemmälläkin pääse ja tästä summasta kustansin myös kaikki pesuaineet yms. ja taisin kaljalla käynnitkin kustantaa.

Mut nyt kun olet kotona, voit katsoa, millä summalla voisit elää per päivä. 300 budjetilla on käytössä 10 euroa per päivä, jos syöt opiskelijalounaan niin sillä pärjää jo mukavasti. Itselläni meni eniten rahaa eväisiin, kun jäin opiskelupaikalle tekemään kirjoitushommia. Jos siis vain valmistaa itse ruokaa ja syö sitä useamman päivän ja vaikka syö aamulla puuroa, niin ei niihin niin isoja summia mene.

Kannattaa huomioida se, että kun muutat pois kotoa, se vaatii hieman alkuinvestointeja. Keittiöön kannattaa ostaa joukko mausteita, jauhoja, sokeria, puurohiutaleita, ruokaöljyä ja jotain sellaista, josta saa aina tehtyä ruokaa, jos iskeekin matti kukkarolle. Itselläni on aina soijarouhetta ja tonnikalaa kaapissa.

Vierailija
22/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee noin 150€/kk päivittäistavarakauppaan. Tähän siis ruoan lisäksi pesuaineet, siivoustarvikkeet ym. Kyllähän tällä nyt elää, mutta aika tarkkaan täytyy miettiä mitä ostaa ja tehdä itse paljon. En tosin syö lihaa eli siinä jo säästää aika paljon.

Ei säästä pitkässä juoksussa jos elät hiilareilla

Miksi lihaa syövä eläisi pelkillä hiilareilla? Linsseissä ja soijarouheessa on proteiinia ja niistä voi tehdä halvalla hyviä ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee noin 150€/kk päivittäistavarakauppaan. Tähän siis ruoan lisäksi pesuaineet, siivoustarvikkeet ym. Kyllähän tällä nyt elää, mutta aika tarkkaan täytyy miettiä mitä ostaa ja tehdä itse paljon. En tosin syö lihaa eli siinä jo säästää aika paljon.

Ei säästä pitkässä juoksussa jos elät hiilareilla

Miksi lihaa syövä eläisi pelkillä hiilareilla? Linsseissä ja soijarouheessa on proteiinia ja niistä voi tehdä halvalla hyviä ruokia.

Piti kirjoittaa, että jos ei syö lihaa..:):)

Vierailija
24/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos pystyy panostamaan niin sanoisi, että kannattaa varata 250€/kk. Silloin ei juurikaan tarvitse miettiä, että riittääkö rahat (toki ei tuolla vielä paljoa aisäfilettä osteta)."

100€ Ruokakuluni puristaneena -tulorajoitteisena 250€/kk kuullostaa melkein luksukselta. - Mutta ainakaan oma taloudellinen tilanteeni ei salli tuota. - Ruokakulut on muuten siinä jännä juttu, että hyvin ja monipuolisesti voi syödä verraten edullisesti, mutta toisaalta siihen voi käyttää rahaa erinomaisen paljon. Mutta jotta tämä ei menisi ihan höpinäski niin kysyn vielä AP:lta, että onko pennin venyttäjän keittokoirja tuttu? - löydät sen kirjastotsta. Niin ja edullisten ruokien reseptejä löydät myös kun jaksat hieman googlettaa.    

Vierailija
25/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mä opiskelijana varasin aina 300 e ruokaan kuussa. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö vähemmälläkin pääse ja tästä summasta kustansin myös kaikki pesuaineet yms. ja taisin kaljalla käynnitkin kustantaa....."

Sulla taisi olla käytössä vähän isompi opintotuki? - Jotenkin välillä tuntuu, että osa ei tajua kuinka pienellä € määrällä osa joutuu selviämään ruokakuluista. Opiskelu on toki sijoitus, enkä nyt tarkoita, että opintotuen tarvitsisi ollakaan muuta kuin tuki e. ei ole tarkoitettukaan, että se olisi kovin suuri. (Vaikka osalle opiskelijoita usein ainoa "tulo").     

Vierailija
26/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnee vaan ja menestystä jos meinaa 100€/kk pärjätä. Ei riitä edes 150€/kk vaikka arkisin on mennyt melkein kerran päivässä syömisellä ja sekin mennyt 2,60€ paikallisessa amicassa. Mutta vähintään joka toinen päivä on syötävä kahdesti päivässä.

Vierailija
27/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä mä opiskelijana varasin aina 300 e ruokaan kuussa. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö vähemmälläkin pääse ja tästä summasta kustansin myös kaikki pesuaineet yms. ja taisin kaljalla käynnitkin kustantaa....."

Sulla taisi olla käytössä vähän isompi opintotuki? - Jotenkin välillä tuntuu, että osa ei tajua kuinka pienellä € määrällä osa joutuu selviämään ruokakuluista. Opiskelu on toki sijoitus, enkä nyt tarkoita, että opintotuen tarvitsisi ollakaan muuta kuin tuki e. ei ole tarkoitettukaan, että se olisi kovin suuri. (Vaikka osalle opiskelijoita usein ainoa "tulo").     

Ei, vaan tein töitä opiskeluaikana. Lainat oli jo nostettu edellistä tutkintoa varten ja koska vuokra täällä Helsingissä oli 530, oli pakko tehdä töitä, koska varmaan itsekin tiedät, että nykyinen opintotuki+asumislisä ei kata tuota.

Mutta kuten tässäkin ketjussa on maininttu, voi elää pienemmälläkin summalla kuin tuo 300, jos vain tarkasti jaksaa pitää kirjaa menoistaan.

Vierailija
28/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokaa käyttää 5 euroa/päivä, niin siinäkin saa olla tarkkana, mitä syö. Meillä on kotona nyt kaksi aikuista ja jos kuukauden kauppalasku jää 300 euroon, olen tosi tyytyväinen.

Vierailija
29/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ja mies, molemmat treenataan, ja laajasti allerginen taapero (esim maito muna vehnä tomaatti ja muita kasviksia), meillä menee 50-70€/viikko, sisältäen vaipat, vessapaperit, siivousaineet, hammastahnat, suihkusaippuat jne. Opiskelijana riitti hyvin 20-25€/viikko koululounaan lisäksi.

Vierailija
30/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokaa käyttää 5 euroa/päivä, niin siinäkin saa olla tarkkana, mitä syö. Meillä on kotona nyt kaksi aikuista ja jos kuukauden kauppalasku jää 300 euroon, olen tosi tyytyväinen.

Kovin on yksipuolista ruokaa jos meinaa 5€/päivä pärjätä. Esim. kanaa tai kalaa et tule syömään. Tyydyttävä jauhelihaan ja suollisto kiittää.

Vierailija
31/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja olen puristanut ruokamenot n. 100-150 e/kk. Leivon paljon itse, olen leivonnaisille perso. Kaupasta ostan vain ruisleivän, sämpylät teen itse. Teen ison annoksen kerralla ruokaa, riittää pariksi päiväksi ja loput pakkaseen. Kerran viikossa puuropäivä. Olen laittanut itselleni säännön, että vain kerran kuussa ostan makeisia. Ennen ostin viikottain karkkipussin sipsejä ja suklaa. Niistä kertyy melkoisesti menoa. Hedelmiä ja vihanneksia saa halvalla, kun käyttää kausituotteita. Asun yksin, muuten en tuohon summaan pääsisi.

Vierailija
32/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisyöjänä ruokamenoni ovat sanotaanko kohtalaiset. Opiskeluaikoina söin mielestäni hyvin ja halvalla ja voin hyvin ja jaksoin käydä lenkillä ja salilla. Tyypillinen kuukauden kauppalasku oli satasen pintaan.

Esimerkkejä proteiininlähteistä ja niiden noin-hinnat: 

Maitorahka 500g ~90snt

Soijarouhe 500g ~3e (paketti kestää pitkään, koska soija turvotetaan)

Punaiset linssit 400g ~3e

Oikea ruoka ei ole mielestäni kallista, suuret lovet kauppalaskuun mulla tekee se "ylimääräinen pieni hyvä", vaikka paketti jäätelöä ja levy suklaata on jo vitonen ylimääräistä.

Vierailija
33/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelle hengelle ja kissalle ostettiin ruuat 250€/kk kun oli rahasta tiukkaa. Tarjouksia ja satokausia hyödyntäen sai syötyä todella monipuolisesti. Nyt kun jokaista senttiä ei tarvitse venyttää niin ruoat samalle poppoolle reilu 300€/kk. Noissa siis tosiaan pelkät ruoat, eli pesuaineet, paperit, hiekat, hygieniatarvikkeet yms. erikseen, eli päälle vielä joku 50-100€ perusjuttuihin.

Vierailija
34/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tuolla summalla opiskelijana elin, mutta ei se ruoka kyllä mitään terveellistä ja monipuolista ollut. Voi tosin johtua siitäkin etten ollut kovin kummoinen kokki.

Muista katsoa kilohintaa, ei tuotteen kappalehintaa.

Vierailija
35/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö paljon kasviksia, näin kesäaikaan pääsee halvemmalla: tomaatit, kesäkurpitsat ym. jopa alle euron kilo, mutta talvella niidenkin kilohinta voi olla moninkertainen, joten budjetissa huomioon sekin. Ja Siwassa ei kannata käydä.

Vierailija
36/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on yksipuolista ruokaa jos meinaa 5€/päivä pärjätä. Esim. kanaa tai kalaa et tule syömään. Tyydyttävä jauhelihaan ja suollisto kiittää.

Meillä on se hyvä juttu, että mies on innokas kalamies. Kalaa syödään paljon ja kalastuksen kulut ovat miehen harrastusmenoja. Mutta ei ruoka ole yksipuolista, kaupassa vaan pitää tarkkaan katsoa jokaisen tuotteen kohdalla, missä on paras hinta-laatu-suhde ja tarjouksista pitää tietenkin olla selvillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän