Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä on yhden ihmisen realistiset ruokakulut per kk?

Vierailija
17.07.2016 |

Muutan omilleni ensi kuun alussa, jännittävää!

Onko 25e/viikko eli 100e/kk realistinen raha yhden ihmisen ruokakuluihin? Treenaan, eli syön aika reilusti, joten pitää saada tehtyä kunnon määrä ihan kunnon ruokaa. Laskeskelin että 25e/viikko voisi ehkä saada tehtyä riittävästi ruokaa, kun kävisi Lidlissä jne, tätä rahasummaa siis ehdotettiin jossain foorumilla kun googlettelin yleistä mielipidettä yhden ihmisen ruokakuluista. Mutta tuntuu että ruokavalio jäisi kyllä tosi yksipuoliseksi noin pienellä summalla - kasvikset jne maksaa kuitenkin aika paljon, jos yrittää ostaa muutakin kuin kurkkua ja jäävuorisalaattia! En ole nirso enkä hifistelijä - meillä kotonakin ruoan hintaa tarkkaillaan ja kauppojen hintoja vertaillaan, joten en tarkoita että pitäisi saada ostettua mitään superkalliita juttuja, mutta sellainen normaali monipuolisuus olisi varmaan ihan hyväksi.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tule riittämään, jos et aio koko ajan köyhäillä.

Vierailija
2/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa budjetoida 150e/kk ruokaan ja 50e/kk erikoisuuksiin (alkoholi, kestitykset yms.). Jos jää käyttämättä, se menee säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä elää. Monipuolista ruokavalio ei varmasti ole. Kala on kallista ja sitäkin pitää syödä pari krt vk... Syötkö lounaan koulussa/töissä, onko se laskettu tuohon samaan summaan? Jos saa runsaan lounaan arkisin niin se on jo paljon !

Vierailija
4/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tule riittämään, jos et aio koko ajan köyhäillä.

Anteeksi, en nyt ihan ymmärtänyt. Siis jos aion koko ajan köyhäillä, niin sitten tulee riittämään? Mitä tarkoitat?

Paljonko sinusta olisi realistista käyttää ruokaan? Onko 40e/viikko eli 160e/kk jo älytöntä törsäämistä? Ainakin toistaiseksi opiskelen kokopäiväisesti, teen viikonlopputyötä ja elän säästöillä joita kerrytin viime vuoden. Minulla on periaatteessa varaa käyttää esim tuo 160e/kk, mutta se vaan tuntuu ihan älyttömältä summalta!

Vierailija
5/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan laskea menot ihan itse. Nosta vaikka 50 e käteisenä ja koita elää sillä terveellisesti viikko ja katso, mihin asti riittää. 25 egeä ei riitä mihinkään.

Aamupala (1,5 e), lounas (kasvikset  proteiininlähde , kastikkeet, siemenet salaattiin, oliiviöljy) ja sama päivälliseksi yht. 6 e plus iltapala ja juomat (kahvi, tee) Kaapissa aineksia leivontaan, tonnikalaa, jauhoja, munia...mausteita.  

Vierailija
6/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä elää. Monipuolista ruokavalio ei varmasti ole. Kala on kallista ja sitäkin pitää syödä pari krt vk... Syötkö lounaan koulussa/töissä, onko se laskettu tuohon samaan summaan? Jos saa runsaan lounaan arkisin niin se on jo paljon !

Koululounas olisi mahdollinen, se on muistaakseni 2,60e/lounas, siinä taitaisi säästää jo aika paljon kun saisi syötyä monipuolisesti tuolla rahalla. Tekisi sitten vaikka 3krt viikossa satsin jotain ruokaa, yhdestä satsista nyt syö ainakin kaks päivää, ja tuohon päälle kaapissa vaan leipää, vihanneksia/pähkinöitä/rahkaa/muuta välipalajuttua ja puuroainekset aamuille?

Vierailija
7/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni yksin eläessä ruokakauppaan 250-300e/kk. WC-paperit, pesuaineet ym ei kuuluneet siihen koska ostin ne Tokmannilta niin eivät näkyneet ruokakaupan bonuslaskelmassa, josta siis tuon summan katsoin. Mutta toki olisin varmaan saanut vähennettyä tuosta aika paljonkin jos olisin katsellut mitä ostan, mutta siihen ei ollut tarvetta joten ostin mitä halusin. 

Vierailija
8/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee noin 150€/kk päivittäistavarakauppaan. Tähän siis ruoan lisäksi pesuaineet, siivoustarvikkeet ym. Kyllähän tällä nyt elää, mutta aika tarkkaan täytyy miettiä mitä ostaa ja tehdä itse paljon. En tosin syö lihaa eli siinä jo säästää aika paljon.

Vierailija
10/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voithan laskea menot ihan itse. Nosta vaikka 50 e käteisenä ja koita elää sillä terveellisesti viikko ja katso, mihin asti riittää. 25 egeä ei riitä mihinkään.

Aamupala (1,5 e), lounas (kasvikset  proteiininlähde , kastikkeet, siemenet salaattiin, oliiviöljy) ja sama päivälliseksi yht. 6 e plus iltapala ja juomat (kahvi, tee) Kaapissa aineksia leivontaan, tonnikalaa, jauhoja, munia...mausteita.  

Asun siis vielä vanhempien luona, he hoitavat kauppaostokset, ja muutto on reilu 2vk päästä ja lisäksi olen nyt töissä niin tällainen kokeilu ei nyt oikein istu tähän kun en oikeasti ehdi laittaa ruokaa kun olen aivan koko päivän hommissa kaikkina muina päivinä paitsi sunnuntaina :D

Olen laskeskellut kuluja, totesin että pystyisin hoitamaan ostokset 25 eurolla, mutta ruokavalio olisi pirun yksitoikkoinen. Haen siis enemmän vaan näkökulmaa, että missä kohtaa menee älyttömäksi törsäämiseksi ja sellaiseksi "syön opiskelijana samalla tavalla kuin söin vanhempieni luona kotona!"-meiningiksi. Omat ovat rahani toki, mutta mulla ei vaan ole mitään elämänkokemusta tällaisesta vielä!

Vierailija
11/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen saanut puristettua ruokakuluni sataan euroon kuukaudessa, mutta tämä edellyttää suunnitelmallisuutta ja tarkkuutta. Mutta myös pakasktimen tehokasta hyväksi käyttöä ja  itse tekemistä ja valmsitamista. - Jäin miettimään, että kun kirjoitit, että "meillä kotonakin hintoja tarkkaillaan" niin oletko joutunut ulkoruokintaan vai tarkoitatko sitä, että olet muuttanut omillesi, etkää asu enää vanhempien huollettavana?  Niin tai näin tuon siivittämänä suosittelen myös sitä, että alat pitää yksinkertaisesti kirjaa menoistasi, niin pikku hiljaa opit hinta tietoisuutta ja näet ja hahmotat mihin rahasi menee, joka sitten taas avittaa suunnitelmallisuudessa ja säästämisessä.    

Vierailija
12/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni yksin eläessä ruokakauppaan 250-300e/kk. WC-paperit, pesuaineet ym ei kuuluneet siihen koska ostin ne Tokmannilta niin eivät näkyneet ruokakaupan bonuslaskelmassa, josta siis tuon summan katsoin. Mutta toki olisin varmaan saanut vähennettyä tuosta aika paljonkin jos olisin katsellut mitä ostan, mutta siihen ei ollut tarvetta joten ostin mitä halusin. 

Ja minäkään en muuten syönyt enkä syö lihaa. Tällä hetkellä kahdestaan miehen kanssa ruokakauppaan menee noin 450-550e/kk. Hän syö lihaa mutta harvoin, koska yhdessä tehdään ruuat. 

Vierailija
13/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee noin 150€/kk päivittäistavarakauppaan. Tähän siis ruoan lisäksi pesuaineet, siivoustarvikkeet ym. Kyllähän tällä nyt elää, mutta aika tarkkaan täytyy miettiä mitä ostaa ja tehdä itse paljon. En tosin syö lihaa eli siinä jo säästää aika paljon.

Okei, kuulostaa aika järkevältä. En itsekään syö punaista lihaa enkä kanaa, kalaa kylläkin, mutta sehän nyt on muutenkin tosi kallista.

Vierailija
14/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ruokaan 150€, joskus vähän päälle. Minulla on keliakia ja olen vegaani, mutta syön tarpeeksi ja monipuolisesti ja voin hyvin. Kumma kun monet väittävät että vegaani/gluteeniton ruokavalio on mahdotonta toteuttaa kun on niiin kallista. Ei ole, kannattaa miettiä vaan hetki mitä sieltä kaupasta hakee. Halvat merkit, satokausituotteet, ruoka-aineet joita voi käyttää monessa ruuassa. :)

Vierailija
16/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos opiskelija niin käytä nyt ainakin hyödyksesi se, että lukukausien aikana voi syödä päivittäin, tai ainakin viitenä päivänä viikossa edullisen ja mnipuolisen aterian koululla! 

Vierailija
17/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulle ainakaan realistista, ja syön aika yksinkertaista, halpaa ruokaa. Silti menee n. 50€/kk pelkiin vihanneksiin, esimerkiksi. N. 200€ kuussa on realistisempi, ellei tosiaan saa opiskelijalounaan pilkkahintaan tms.

Vierailija
18/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviit kalaa/pähkinöitä, siemeniä, marjoja, monipuolisesti vihanneksia yms. eli ei riitä.

Vierailija
19/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säästä pitkässä juoksussa jos elät hiilareilla

Vierailija
20/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy panostamaan niin sanoisi, että kannattaa varata 250€/kk. Silloin ei juurikaan tarvitse miettiä, että riittääkö rahat (toki ei tuolla vielä paljoa aisäfilettä osteta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä