Onko kotiäidillä kesälomaa?
Asia tuli mieleeni, kun mainitsin kotiäitiystävälleni, kuinka kovasti odotan viikon päästä alkavaa kesälomaani ja hän siihen kommentoi, että olisipa hänelläkin joskus loma... pienen ilkeän hetken ajattelin, että onhan sulla, koko ajan, mutta en tietenkään sanonut mitään. Hänellä kolme lasta (2v, 4v ja 8v) ja puoliso töissä, itselläni kaksi lasta (3v ja 6v) ja molemmat ollaan töissä. Mieheni on kanssani yhtä aikaa lomalla viikon, muun ajan lomailen lasten kanssa päivisin. Ja todella koen sen lomaksi.
Mitä mieltä te kotiäidit olette?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa on se aika, jona ei käydä palkkatyössä. Loma voi olla kesälomaa, talvilomaa, palkatonta lomaa, äitiyslomaa, vanhempainvapaata, sairauslomaa jne. Kotiäidit ovat (määrittelemättömän pitkällä) palkattomalla lomalla.
Työttömät, sairaat ja eläkeläiset ovat siis myös lomalla. Mielenkiintoista.
Jos tehdään kahtiajako: käydä töissä/ei käydä töissä=lomalla, niin ennemmin nuo ryhmät tuohon jälkimmäiseen kategoriaan kuuluvat.
Jotkut lomailevat siellä töissäkin. Kahtiajako: laiskat/ahkerat.
Mä oon ollut kotiäitinä ulkomailla nyt puolisen vuotta. En näe tätä lomana vaan arkena... lapsi on AINA kiinni minussa. Koen, että lomani alkaa kun tulemme Suomeen ja saan pikku hengähdystauon arjesta.
Tosin, jos sukulaiset vaatii ramppaamaan kyläpaikasta toiseen, niin ei sekään helppoa ole.
Itse koen myös kotiäitinä, että olisipa ihana saada hetki lomaa. Kivittäkää vain, mutta joskus haaveilen töissä olosta, jotta saisi päivässä hetken olla aikuisseurassa, syödä ilman toisen syöttämistä ja viihdyttämistä samalla sekä käydä pissalla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkeläisellä kesälomaa? Entä työttömällä?
Eikö loma merkitse meille kaikilla jotain muuta kuin sitä tavallista arkista elämää? Niin aloittajalle kuin hänen kotiäitiystävälleen. Kotiäidin arki ei vaan muutu yhtään mihinkään, olipa joulu tai juhannus. Tai ehkä muuttuu, vähän normaalia rankemmaksi kun lapset eivät ole koulussa ja pitää huolehtia vielä "loma"reissusta.
Kyllä minun mielestäni eläkeläinen, työtön ja sairas ovat lomalla. Loma on sitä ettei tarvitse raataa töissä. Normaalit kotityöthän joutuu aina tekemään riippumatta siitä käykö niiden lisäksi myös töissä vai ei.
Tiedätkö mikä siinä on erilaista? Se tunne. Moni eläkeläinen, työtön ja varsinkin sairas vaihtaisi 'lomansa' hetkessä työntekoon. Se ei tuntuisi hetkeäkään raatamiselta. Itse voit valita oletko lomalla vai töissä, joten et ole pätevä sanomaan asiaan mitään.
elämä ei varmaan ole mikään kilpailu sun ja sun ystävän välillä, kummalla on helpompaa /rankempaa... teillä on erilaista, molemmilla sekä kivoja että vaikeita juttuja arjessa.
Mutta mieti, joku päivä säkin voit olla "jatkuvalla lomalla", joudut jäämään pitkälle saikulle, jäät työttömäksi, saat lisää lapsia tms. -> tällöin jokainen päivä ei kuitenkaan tunnu lomalta, vaikka hassusti sitä termiä käytät! Monesti ihmisestä tuntuu parhaalta kun pääsee terveenä töihin, jos työ on vähänkään mielekästä. Monelle naiselle, minä mukaan lukien, kotiäitiys ei ole mikään suuri onnen täyttymys, vaikka lapsiaan rakastaakin.
Musta on jännä miten kotiäitiyden panettelussa käytetään aina tosi jälkeenjääneitä argumentteja, että "ikuisella lomalla" -> onko kotiin alistetut musliminaiset esim. ikuisella lomalla? Omaishoitajaäidit? Huonon työllisyystilanteen vuoksi hoitovapaalla olijat?
4 kesäistä viikkoa lomapuuhineen on ihan eri, kuin 365 päivää vuodessa... ja jännä on miten moni työäiti sanoo, että ihan parasta on aika lasten kanssa, heh-hee, ei voi kuin nauraa. Jännä silti, että töihin tekee mieli, miksei sen "ihan parhaan" vuoksi vähän tingi rahasta ja käytä elämäänsä siihen ihan parhaaseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkeläisellä kesälomaa? Entä työttömällä?
Eikö loma merkitse meille kaikilla jotain muuta kuin sitä tavallista arkista elämää? Niin aloittajalle kuin hänen kotiäitiystävälleen. Kotiäidin arki ei vaan muutu yhtään mihinkään, olipa joulu tai juhannus. Tai ehkä muuttuu, vähän normaalia rankemmaksi kun lapset eivät ole koulussa ja pitää huolehtia vielä "loma"reissusta.
Kyllä minun mielestäni eläkeläinen, työtön ja sairas ovat lomalla. Loma on sitä ettei tarvitse raataa töissä. Normaalit kotityöthän joutuu aina tekemään riippumatta siitä käykö niiden lisäksi myös töissä vai ei.
Läheisellä on syöpähoidot kesken, kysynpä häneltä, onko kivaa olla lomalla. Luulen, että hän mieluummin olisi terveenä töissä, kun tykkää työstään.
Itse olen ollut sekä töissä että välillä työttömänä, mutta työttömänä olo ei minun mielestä mitään lomaa ollut. Jos työnteko on sinulle raatamista, niin kannattaiskohan katsella uutta työpaikkaa? Töissä ollessa palkka tulee säännöllisesti ja loman tullessa on varaa käydäkin jossain eikä tarvitse olla joka hetki varmuuden vuoksi tavoitettavissa. Mökillä pystyi huoletta laittamaan kännykän kiinni.
Jos eläke on kohtuullinen eikä joka senttiä tarvitse laskea, eläkkeellä olo menee varmasti lomasta. Eläke tulee säännöllisesti eikä ole ajankäytöstä tai rahasta tilivelvollinen kenellekään. Toivottavasti sitten on tarpeeksi terve, että ei ole pakko kököttää kotona neljän seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen ollut koko kesän lomalla, olen siis hoitovapaalla kahden lapsen kanssa. Nukun yössä kolme tuntia enemmän kuin töissä ollessani ja tehdään mitä huvittaa. Valmiiksi ottaa päähän arki joka syksyllä alkaa. Ihan oikeasti, kotiäidillä on yksi ruoka enemmän huolehdittavana sen päivän aikana, mitä työssäkäyvä 8-10h tekee töitä. Itse teen kyllä niin että tämän päivän päivän päivällistä syödään huomenna lounaaksikin, joten ihan se mikron käyttö jää huomiseksi työksi. Joku puuron keitto tai leivän voitelu kun ei niin ruuanlaittoa ole. Loppupäivä on ihan samaa teet työtä tai olet lomalla. Plussana vielä se että sinä aikana kun oikeasti olisi töitä saa esim pestyä pyykit jotka muuten jäisi iltaan töiden jälkeen. Ja pyykkiäkin tulee töissä ollessa enemmän. Omien lasten kanssa oleminen, leikkiminen ja lautapelien pelailu, äitikaverien kanssa kahvittelu yms ei ole työtä. Ei myöskään ulkoilu leikkipuistossa, hoplopissa käynti tai ruokakaupassa käynti.
Kaikille kotiäideille jotka kokevat olevansa töissä, tekisi hyvää mennä sinne oikeisiin töihin lasten ollessa pieniä ja sanoa sitten kumpi oli lomaa ja kumpi työtä.
no voin rehellisesti sanoa, että musta oli ihanaa mennä tekemään opinnot loppuun/ töihin, ja laittaa lapset aamulla päiväkotiin, äitiys/hoitovapaa jälkeen ensimmäiset työviikot tuntuivat todella virkistäviltä. Ja tämä ei ollenkaan vähennä rakkauttani lapsiini, että sanon tämän nyt ihan suoraan. Rakastan heitä enemmän kuin mitään maailmassa, mutta virkistyn yhä edelleen enemmän työssäni kuin esim. HOPLOPissa tai muskarissa!
Kun minä olin lasten kanssa kotona, minun loma-aikaa oli miehen loma. Mies oli lomalla paljon pois harrastustensa takia eikä hän silloinkaan tehnyt kotona yhtään mitään, mutta kellon kyttääminen jäi pois. Miehen töissä ollessa hän kävi kotona syömässä ruokatunnillakin, joten joka päivä ruoka piti olla valmis ruokatunnille ja heti töiden jälkeen. Aikataulu oli paljon leppoisampi. Kyllä me lomalla reissattiinkin usein.