Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusongelmia miehen kanssa. Eli eri linjoilla

Vierailija
28.02.2006 |

ollaan! Esim. eilen kun yritin ohjelmoida uutta digilaitetta olohuoneen lattialla toimintaan (TV:n ääressä) ja mieheni istui sohvalla ja lapsi 2 v vieressäni alkoi kinuamaan kauko-ohjainta itselleen. Mieheni alkoi huutamaan sohvalta lapselle että lopeta, et sinä sitä saa, ole hiljaa yms. ja minä yritän vieressä sanoa normaalilla äänellä että äiti tekee tämän nyt loppuun ja sitten katsotaan yhdessä. Ja annoin lapsen vinkua siinä vieressä, ei minua haitannut. Mutta mieheni mielestä lapsen olisi kuulunut olla hiljaa ja näin ollen huusi lapselle, mikä ei mielestäni ainakaan parantanut tilannetta. Sanoin sitten miehelleni että nyt ole hiljaa ja siitä hän sitten suuttui. Mökötti loppuillan. Puhuminen ei auta - on kokeiltu.

Miten te muut selviätte kasvatusongelmista?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette aikuisia ihmisiä, ja mielestäni teillä on vanhempina velvollisuus kyetä selvittämään kasvatukselliset ongelmat ilman sen ihmeellisempiä mökötyksiä. Sinä ja miehesi olette aikuisia ihmisiä, ja yhteinen linja on löydyttävä.

Vierailija
2/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lapselle huutamista ihan normaalina vuorovaikutuksena ja kommunikointikeinona. Ja sitten itse loukkaantuu siitä, kun sinä sanot hänelle, että pidä suusi kiinni.

Kyllä nyt aikuisen miehen pitäisi tuon verran kestää, jos hän itse olettaa, että kätevin tapa saada KAKSIvuotias toimimaan jollain tavalla on huutaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekahvilassa olen useampaankin kertaan ollut kuulemassa alueemme viisasta neuvolapsykologia Katja Rantalaa (vastaili ainakin aikoinaan myös Kaksplussassa lukijoiden kysymyksiin). Hän on sanonut näin:

Lapsen on saatava purkaa paha mielensä, ja se ettei tehdä hänen tahtonsa mukaan. Jos lapsi ei saa valittaa vaan käsketään olemaan hiljaa, se on ALISTAMISTA.

Eli kyllä meidän vanhempien pitäisi jaksaa jonkin verran ainakin lapsen tyytymätöntä kitinää kuunnella!

Vierailija
4/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa huutaa, mutta aikuisille (tai ainakaan hänelle itselleen) ei?

Olen samaa mieltä siitä, että todella epäloogista käytöstä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kaksivuotias vasta opettelee elämää täällä maailmassa ja ei vielä osaa kovin monia keinoja ilmaista innostustaan ja halua tehdä jotain. Siksi kitinä/huuto tulee lapselta niin helposti. Ja ilmeisesti mieheltäsikin, hänellä taitaa olla aikamoinen kehityshaaste itsellään edessään, jos siis tuo ei ollut poikkeustilanne vaan tyypillinen toimintatapa.

Vierailija
5/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aiheuttaa meillä jo niin paljon ristiriitoja ja pahaa oloa että mietin eroa. Mieheni ei kerta kaikkiaan ole kasvanut aikuiseksi. Ja tänään tuntuu, että en taida jäädä sitä odottelemaan. Ero vaan tuntuu pahalta lapsen puolesta - itse olen avioerolapsi, mutta vasta teini-iässä, joten lapseltani puuttuisi ns. normaali perhe-elämä kokonaan (tai liekö se sitä nytkään :(

Vierailija
6/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim ruokailut, tietokoneen käyttö, nukkumaanmenoajat.

Rasittavaa joka ikinen päivä riidellä ja kiistellä samoista asioista, kumpikaan ei anna periksi.

En olisi ikinä voinut kuvitella että on näin hankalaa, luulin että olisimme olleet samoilla linjoilla, ei lasta suunnitellessa tosiaan tullut mieleen keskustella kasvatusasioita näin tarkkaan etukäteen. Ja toisaalta nämä arkipäivän pienet kysymykset on kuitenkin tärkeitä ja ne toistuvat sitten erimielisyyksineen KOKO AJAN UUDELLEEN. Tulen kohta hulluksi!

Vierailija
7/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitä tarvittiin asentamiseen. Kyllä tuon ikäinen jo tajuaa, tai pitäisi tajuta, että nyt asennetaan digiboksia.

Vierailija
8/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon. Mutta toisaalta jos miehesi ei suostu edes keskustelemaan asiasta (eikä ehkä muistakaan vaikeista asioista/ongelmista?) niin onkohan perheellänne kovin kaunista tulevaisuutta kuitenkaan?

Että parisuhde voisi kestää ja perhe-elämä olla mukavaa, pitäisi erimielisyyksistä kyllä pystyä keskustelemaan. Tietty riitoja tulee myös, mutta että aina ei päädyttäisi vihaiseen tai loukkaantuneeseen tilanteeseen, kun puhutaan muustakin kuin säästä tai mukavista asioista.

Lapselle on tärkeintä turvallinen ja tasapainoinen koti, ei se, kuinka monta aikuista ja mitä sukupuolta aikuiset ovat.

Vierailija
9/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin liitossa, jossa mies töistä tultuaan istui tietokoneensa ääressä iltamyöhään. Perjantaisin ja lauantaisin teki sitä kera kaljan aamuyöhön asti ja tietysti sitten nukkui päivät. Sanoisin, että ainakin omille lapsilleni on paljon terveempää se, että pääsevät elämään kanssani tavallista elämää ja isäänsä tapaavat silloin kun tapaavat ja ne hetket eivät heidän kasvatukseensa paljon vaikuta.

Vierailija
10/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(niinkun minäkin joskus tietty teen..) kun taas itse yritän ensin loppuun asti mahd rauhallisesti! muuten aivan sama tilanne paitsi että meillä se olen minä joka mököttää! =D

Vierailija
11/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teille voisi olla apua sellaisesta parisuhdekurssista, jossa kehitetään vuorovaikutustaitoja. Kataja ry:llä taitaa olla sellainen kurssi. Katsopa täältä Väestöliiton sivuilta:

http://www.vaestoliitto.fi/toimiva_parisuhde/etsi_parisuhdepalveluja/pa…

Vierailija
12/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikeita asioita, suhteenne tulevaisuus ei näytä kovin positiiviselta. Siis vaikka katsoisitkin nyt sormiesi läpi tätä lapselle huutamista tai keksisit jonkin kiertotien ratkaista asian, tulevaisuudessa tulee IHAN VARMASTI joku kriisi, josta ette selviä muuten kuin puimalla asia oikeasti läpi tai eroamalla. Kannattaako odottaa siihen asti?

Ap, haluaako mies kehittyä ja kehittää suhdettanne? Minkälaisia kriisejä/ongelmia teillä on ollut aiemmin ja miten ne ratkesivat?

Vierailija
13/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän reagoi noin 2-vuotiaan kanssa, niin kuinka sitten isomman lapsen kanssa? Pakkohan hänen on tajuta, ettei 2-vuotias vielä tahallaan ärsyttääkseen kitise, vaan käyttäytyy niin kuin lapset käyttäytyvät. Entäs kun 13-vuotias tekee kaiken mahdollisen ärsyttääkseen ja uhmatakseen isäänsä? Huuto tehoaa silloin todennäköisesti vielä vähemmän, ehkä sitten otetaan nyrkit käyttöön (ellei jo paljon aikaisemmin).

Sori, voi olla että vedän vastaukseni yli, mutta miehesi kuulostaa niin isältäni. 2-vuotiaan kanssa hän oli parhaimmillaan, siitä sitten vaan alamäkeä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi