Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään muita, jotka haaveilee kirjan kirjoittamisesta tai ehkä jo kirjoittaakin jotain?

Vierailija
14.07.2016 |

Siis ihan fiktion kirjoittamisesta on kysymys. Minulla on ideoita vaikka kuinka paljon, mutta en ole vielä päässyt oikein työstämään edes juonta.

Miten te kirjoittajat työskentelette?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole ainoa

Vierailija
2/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienestä asti kirjoitellut aina mitä sattuu. Aikuisenakin kirjoittelen lyhyitä novelleja ja pieni pätkiä sieltä täältä kun tulee jotain innostusta tai keksin omasta mielestäni "hyvän" idean. Omaksi ilokseni olen niitä kirjoitellut, en usko että niistä olisi mihinkään.

Tällä hetkellä yritän kirjoittaa vähän pidempää, mutta vaikealta tuntuu. Kirjoitan aina sieltä täältä osan juonea ja sitten yhdistelen niitä ja osan kirjoita uudestaan. Yleensä keksin hahmot tarinaani hyvin ja kirjoitan niille taustat valmiiksi ja juonen pääpiirteet, mutta ne pikkujutut ottaa koville.

Tsemppiä ap! Älä ota niin vakavasti kirjoittamista, kirjoita kun siltä tuntuu palasia sieltä täältä. Yhdistää ne voi myöhemmin ja jälkeenpäinkin voi palata korjaamaan tai kirjoittaa kokonaan uudestaan jokin osa jos ei ole tullut mieleistä.

Vierailija
4/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain haaveile, vaan kirjoitan. Työskentelytavat riippuvat paljon tekstistä, siinä missä yksi tekeillä oleva käsikirjoitus on syntynyt aika paljolti itsestään ja tajunnanvirtana, yhtä on suunniteltu valtavasti, yksittäisten lukujen sisältöä myöten. Ja muut sitten jotain siltä väliltä.

Kannattaa vain alkaa kirjoittaa. Samalla, kun sitä suurta ideaa kypsyttelee, voi harjoitella. Kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Suosittelen apuvälineeksi esimerkiksi Natalie Goldbergin harjoituksia. Kirjastosta löytyy muitakin kirjoittamisoppaita, kannattaa tutustua.

Vierailija
5/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaminen on ainoa asia, jossa olen hyvä. Toivon, että vielä joskus saisin kirjan ulos kustantamon kautta. Viime aikoina en oo kuitenkaan saanut tekstiä aikaiseksi. Jokin lukko päällä. Ahdistaa koko homma.

Lähinnä oon kirjoitellut novelleja ja runoja. Täyspitkä romaani tuntuu kuitenkin liian vaikealta. Mun ajatukset on tosi pomppivaa sorttia, niin miten sitä pystyis keskittymään pitkäksi aikaa yhteen tekstiin? Enkä osaa valita genreä. Oon kiinnostunut niin monista asioista ja tyyleistä, eikä mikään oo täysin mun juttu.

Onko teillä muilla joku tietty genre mihin tähtäätte vai enemmän sellaista yleismaailmallista?

Vierailija
6/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen, mutten uskalla.

Ajatuksissani kirjoittaminen on varauloskäynti rutiinielämästä. Kirjoitan todella hyvän kirjan sitten kun en enää jaksa arkea.

En halua kirjoittaa, etten menetä haavettani huomatessani olevani huono.

Vierailija
7/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päässä kaikenlaisia kertomuksia, joita on tapahtunut töissä ja minkälaisia ihmisiä on vuosien varrella töiden puolesta tavannut. Jotain olen saanut kirjoitettua, mutta vähän kynnystä myös on. Kertomukset on päässäni niin hienoja ja sitten ajattelen, että se hetki on rankka, kun on kirjoittanut ne lauseiksi eikä ne sitten olekaan niin hienoja kuin ajattelin.

Mutta tämä minulla on mielen pohjalla.

Vierailija
8/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut ja julkaissut monta tiedekirjaa (tieteellistä monografiaa) ja toimittanut tieteellisiä artikkelikokoelmia. Fiktiota en halua enää kirjoittaa, valehtelu ei sovi minulle, vaikka nuorempana muutaman käsiksen teinkin melkein valmiiksi.

Kirjoitan myls runoja, mutta ei niiden julkaisemisesta kukaan olisi kuitenkaan kiinnostunut.

Vierailija
9/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut ja julkaissut monta tiedekirjaa (tieteellistä monografiaa) ja toimittanut tieteellisiä artikkelikokoelmia. Fiktiota en halua enää kirjoittaa, valehtelu ei sovi minulle, vaikka nuorempana muutaman käsiksen teinkin melkein valmiiksi.

Kirjoitan myls runoja, mutta ei niiden julkaisemisesta kukaan olisi kuitenkaan kiinnostunut.

Fiktion kirjoittaminen ei ole valehtelua.

Vierailija
10/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma här, ketä kiinnostelee.

Silti kirjoitan, vaikka vain... "vittuillakseni".

11/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaminen on ainoa asia, jossa olen hyvä. Toivon, että vielä joskus saisin kirjan ulos kustantamon kautta. Viime aikoina en oo kuitenkaan saanut tekstiä aikaiseksi. Jokin lukko päällä. Ahdistaa koko homma.

Lähinnä oon kirjoitellut novelleja ja runoja. Täyspitkä romaani tuntuu kuitenkin liian vaikealta. Mun ajatukset on tosi pomppivaa sorttia, niin miten sitä pystyis keskittymään pitkäksi aikaa yhteen tekstiin? Enkä osaa valita genreä. Oon kiinnostunut niin monista asioista ja tyyleistä, eikä mikään oo täysin mun juttu.

Onko teillä muilla joku tietty genre mihin tähtäätte vai enemmän sellaista yleismaailmallista?

Miksi kustantamon kautta? Kustantamo ottaa todella ison siivun välistä, laittaa todella tiukat ehdot siitä, mitä saat julkaista kenenkään kautta seuraavaan n vuoteen. Kustantamot ei lisäksi tarjoa minkäänlaista markkinointiapua tms., ellet ole jo iso nimi.

Mm. näistä syistä kaksi ystävääni, jotka elättävät itsensä fiktiolla, lähtivät kävelemään kustantamoista ja julkaisevat nykyään itse. 75% on paljon kivampi siivu, kuin 6%. 

Ottakaa asioista selvää ensin ja tehkää sitten päätös. 

Vierailija
12/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kustantamon kautta? Kustantamo ottaa todella ison siivun välistä, laittaa todella tiukat ehdot siitä, mitä saat julkaista kenenkään kautta seuraavaan n vuoteen. Kustantamot ei lisäksi tarjoa minkäänlaista markkinointiapua tms., ellet ole jo iso nimi.

Mm. näistä syistä kaksi ystävääni, jotka elättävät itsensä fiktiolla, lähtivät kävelemään kustantamoista ja julkaisevat nykyään itse. 75% on paljon kivampi siivu, kuin 6%. 

Suomessa nyt ei ylipäätään kannata julkaista. Mutta onneksi on maailmaa muuallakin ja netin kanssa on helppo hoitaa kaikki omalta kotisohvalta. Itseäni on lykästänyt Kanadassa ja Australiassa :) 

Vierailija
13/13 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vasta haaveilen julkaisemisesta, mutta ehdottomasti yritän ensin kustantamon kautta. Kustantamon selkeitä plussia on mm. kustannustoimittajan apu (jota toki voi ostaa itsekin, lienee kallista lystiä), maine, paremmat mahdollisuudet saada kirjoja kirjastoihin... Sitten, kun on jo nimeä, on helpompi julkaista itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan