Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Jos saan työpaikan, miten pääsen lomalle?

Vierailija
14.07.2016 |

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut 10-14 päivän lomaa kaukomaille. Jos saan hakemani työn, miten ikinä pääsen sinne? Lomalle haluaisin talvikuukausina. Itkettää

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toista, kun nyt taas ihan itkettää. Miksi olet hakenut mitään töitä, kun kerran olet tuollainen hermoraunio yhteiskunnan loiseläjä? Kun on itku noin herkässä, olisi syytä hommautua johonkin hoitoon. Olet persoonaltasi selvästi jotenkin epävakaa, yhyyy.

Vierailija
22/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene lomalla nyt jos et kerran ole töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aina onnistunut palkattoman vapaan sopiminen, kunhan olen maininnut siitä haastattelussa etukäteen. Lisäksi en ole pyytänyt vapaata ikinä kiireaikaan, vaan sellaiseen vuodenaikaan, että töissä on muutenkin hiljaisempaa. Mutta työnantajalla on aina oikeus myös kieltäytyä tai jättää loman varannut ihminen valitsematta. (Haastattelussa olen asian esittänyt siten, että minulla on varattuna matka, mutta ehdin vielä perua sen, jos vapaa ei onnistu. Ihmisiä ne haastattelijatkin ovat ja jos työtilanne sen sallii, niin yleensä ymmärrystä löytyy.)

Vierailija
24/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja mitä nää kommentit on.. onko työ teille joku elämä :D

senkun varaat matkan ap t.11

Ei tietenkään, mutta jos allekirjoittaa työsopimuksen, niin silloin sitoutuu tekemään työnsä ja matkustelee silloin kun siihen on mahdollisuus. Pomo voi antaa sinun olla palkattomalla vapaalla, mutta jos se ei syystä tai toisesta ole mahdollista, niin sille ei silloin mitään voi.

Tai voi toki työstä huolimatta tehdä juuri kuten oma perse tykkää, mutta siitä voi kyllä sitten joutua työttömäksi. Ja siinä mielessä työ on osa elämää, että siitä saa rahaa ja ilman rahaa on vähän hankala elää.

Vierailija
25/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja palkkaa ihmisen tekemään työtä, ei heti lomailemaan.

Vierailija
26/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis sori että jankkaan mut tiedän niin monta tapausta et loman saaminen on ollut ok (palkaton toki) kun jo haastattelussa pahoitellen kertoo että ehditty jo loma varata, niin ei se haittaa aina. silti ne on otettu töihin. elämä on tässä ja nyt ei 2-3v päästä. mutta riskihän se on. voi olla et menee työpaikka sivusuun myös!

Juu ensin tiesit kolme seuraavassa viestissäsi jo neljä ja nyt jo monta tapausta :-D Sinulla on kieltämättä hyvä mielikuvitus.

Vierailija
27/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut 10-14 päivän lomaa kaukomaille. Jos saan hakemani työn, miten ikinä pääsen sinne? Lomalle haluaisin talvikuukausina. Itkettää

Juuri tuon takia ei kannatakaan ottaa töitä vastaan. Työnteko on hanurista.

Vierailija
28/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen takuu lomasta ajankohtana x , on varattu matka ?

Millä perusteilla se menee kaikkien muiden Suomessa pysyvien lomatoiveiden ohitse ? 

Ja tarvitseeko siitä esittää todisteet esim. kuitti , jos kaikki alkaisivat käyttämään samaa (teko)syytä.

Vierailija
29/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin kolmen vuoden päästä saat jo talvilomaa. Sovi työnantajan kanssa, että pidät osan kesälomasta talviloman yhteydessä. Voi hyvinkin sopia työnantajalle, kun on helpompi sovitella muiden kesälomat kun sinä olet töissä.

Joissain työpaikoissa voi/pitää ylityöt ottaa vapaana. Joissain taas saa kerätä ns. työaikasaldoa ja pitää se vapaana. Sitten on nuo palkattomat lomat. Eli vaihtoehtoja on kun niistä sopii hyvissä ajoin. Tosin on kyllä pikkufirmoja, joissa erityisjärjestelyihin suhtaudutaan nihkeästi.

MUTTA! Älä nyt ensimmäisenä ala kyselemään lomasta. Tai jos pakko niin esitä, että matka on varattu ja maksettu. Itse ottaisin yön vastaan, odottaisin koeajan yli ja ehdottaisin ensi keväänä, että saako lomapäivät pitää vasta talvella. Jos heti työtä vastaanottaessasi on loma tärkein kysymys, niin se antaa sinusta huonon kuvan. Saattaa työ loppua siihen heti koeajalla.

Ota työ vastaan ja siirrä lomahaavetta parilla vuodella.

onko tää joku vitsi...

siis sori että jankkaan mut tiedän niin monta tapausta et loman saaminen on ollut ok (palkaton toki) kun jo haastattelussa pahoitellen kertoo että ehditty jo loma varata, niin ei se haittaa aina. silti ne on otettu töihin. elämä on tässä ja nyt ei 2-3v päästä. mutta riskihän se on. voi olla et menee työpaikka sivusuun myös!

Ai vitsi jos kertoo vaihtoehdoista. Kyllä minäkin tiedän lukemattomia tapauksia, joissa loman saa sovittua. Näin etenkin omalla alallani, jopa palkallisena. Viimeksi työpaikkaa vaihtaessani sovin työsuhteen alkajaiseksi kuukauden palkallisen loman. Kävin työpaikalla noutamassa avaimet ja jäin lomalle.

Mutta yhtälailla on työpaikkoja, esim. siskollani ja veljelläni, joissa loma-ajankohdan määrää työnantaja ilman mitään joustoja. Edes palkattomia lomia ei irtoa. Sisko töissä pikkufirmassa työntekijänä. Veli esimiesasemassa kunnallisessa liikelaitoksessa. Kunnallisella puolella saa yleensä helposti esim. vuorotteluvapaita. Veljen työnantaja ei niihin suostu

Realiteettia tämä on työelämästä, ei mitään vitsiä. Ap ei kertonut alaansa, joten kerroin eri mahdollisuuksista.

Vierailija
30/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ollenkaan kuinka vaikeaa Suomessa on tänä päivänä saada töitä? Voi kuule olla ettet enää yksinkertaisesti saa töitä, koska olet ollut työelämästä pois. Sinuna murehtisin enemmän nyt sitä työpaikkaa kuin mahdollista tulevaa lomaa. Hommaa se työ ensin ja mieti sitten vasta lomaa. 

Vierailija
31/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse työnantajana ihmettelisin, jos heti töiden alkamisen jälkeen alkaisi tippua vaatimuksia parin viikon lomasta. Tai jo haastattelussa. Työnantajan onni, että kenkää voi antaa koeajan puitteissa..

Toki jos työ on luonteeltaan sellainen, että tilalle ei tarvitse palkata sijaista niin saattaa hyvinkin olla mahdollista saada palkatonta vapaata. Itse en vain lähtisi kokeilemaan, koska tällä hetkellä tarjokkaita jokaiseen duuniin on enemmän kuin tarpeeksi.

Itse vaihdoin 4 vuotta sitten työnantajaa ja siirsin new yorkin haaveita parilla vuodella, että sain täydet lomat.

Vierailija
32/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan ettet muistanut kertoa haastattelussa että sinulla on loma varattuna.

Vierailija
33/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot:

- et lähde lomalle, koska työnantaja ei suostu antamaan palkatonta. Se on kumma, kun osa porukasta kuvittelee, että palkaton on joku automaatti. Ei muuten ole. Olen ollut kahdessa isossa pörssiyhtiössä töissä ja kummassakin tehtiin selväksi, ettei palkattomia katsota suopeasti. Ison pomon sanoin: "ei täällä olla lomailemassa vaan tekemässä töitä".

- siinä vaiheessa, kun olet päässyt haastattelusta sopimisvaiheeseen, niin otat puheeksi, että "btw, meillä olisi sellainen matka tammikuussa tiedossa, joten onnistuuko palkaton ja liukumien käyttö". Pomoilla on semmoinen ominaisuus, että ne helpommin lupaa vapaan, kun siihen on  monta kuukautta, eikä ongelma ole heti käsillä.

- jos olet haluttu työntekijä, niin voit onnistua sopimaan jopa palkallisen loman puolen vuoden päähän

Itse tein tuon kakkosvaihtoehdon vaihtaessani työpaikkaa. Aloitin maaliskuussa ja kysyin valinnan varmistuttua, että "kun ei ole ollut lomaa pitkään aikaan, niin saanko kesällä kolme viikkoa palkatonta". Pomo myöntyi heti. Myöhemmin tajusin, että olin fiksu pyytäessäni sen silloin, koska muuten palkattomat oli kiven alla.

Vierailija
34/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ainakin ihan rehellisesti kertonut valintavaiheessa että on hiihtolomareissu varattuna että onnistuuko palkattoman pitäminen siinä. Ja siinäkin vaiheessa kun ei ole lomapäivät riittäneet talvilomaan olen ottanut palkattomia ts. säästösyyvapaita ja mitään ongelmaa ei ole ollut.

Vierailija
35/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä töissä. Vuoroja harvakseltaan ja opiskelija siis olen. Tarjolla olisi ehkä 2 vuoden kokopäiväinen työ, ja en ehkä haluaisi sitoutua niin pitkäksi aikaa kokopäivätöihin tässä vaiheessa.

Ap

Vierailija
36/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on sen verran suuri osa elämää, että pystyy ilman sossua maksamaan oman elämisensä.  Mielestäni se on paljon, mutta tietenkin jos lomailu ja vapaamatkustelu kiinnostaa niin ei ku menoks.  Lusmu olet jos varaat matkan tietämättä saatko mitään lomaa.  Kun katsos on tarpeeksi kauan työssä, aivan ansaitsee sen loman eikä sitä työnantajalta tarvitse edes rukoilla.

Ei lomaa tai muitakaan kivoja asioita tarvitse mitenkään "ansaita". Jokainen on oikeutettu elämään elämäänsä ihan sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Tämä ei tietenkään kaikkia aina miellytä, ja se pitää pystyä hyväksymään seurauksineen kaikkineen.

Vierailija
37/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kesä.

Vierailija
38/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli matka varattuna ja ilmoitin jo haastattelussa, tulin valituksi, ei mitään merkitystä. En jättänyt Lontoon matkaa väliin. Tuo on sopimusasia.

Vierailija
39/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi prkl.... heti työttömyysturvat veks..ja sossuluukku kiinni. Josko täälläkin liikaelättien maassa opittaisiin se että mitä tarkoittaa itsensä elättäminen.

Vierailija
40/51 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanoisin, että työstä riippuen onnistunee, kun sanot jo ennen sopimuksen allekirjoitusta,että matka varattu näille ja näille päiville, toivottavasti onnistuu. Tällöin myös työnantajalle jää mahdollisuus tarkistaa onko joku loma mahdollinen vai ei, ja tarvittaessa / halutessaan palkata joku ilman lomatoiveita.

En suosittelisi kysymään / vaatimaan lomaa vasta työt aloitettuasi, siitä jää huono kuva. Tai jos et pysty yksilöimään ajankohtaa, eli matka ei ole jo varattu, voi työnantaja kuitata toiveesi, että katsotaan sitä sitten, ja ilmoittaa lähempänä ettei onnistu. Kaksi viikkoa on kuitenkin aika pitkä aika lomakauden ulkopuolella ts silloin kun ei ole sijaisia, tai hiljaisempaa aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä