Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urpot "lahjoittajat" hyväntekeväisyyskirppiksillä

Vierailija
13.07.2016 |

Oon tässä nyt pidempään ihmetellyt, mitä liikkuu - vai liikkuuko mitään - sellaisten ihmisten päässä, jotka kantavat suoranaista roskaa hyväntekeväisyyskirppiksille. Vanhoja vhs-nauhoja (jopa vuokraversioita!), Valittujen palojen kirjavalioita, iänikuisia mikrokeittokirjoja ja toisaalta atk-käyttöoppaita, nuhjaantuneita alusvaatteita, itsetehtyjä tauluja ja ala-asteikäisten lasten tekemiä savitöitä. Lasten pureskelemia kuvakirjoja ja täyteenväritettyjä värityskirjoja....
Joskus tuntuu, että mä en kestä näitä "anteliaita lahjoittajia"!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis työntekijä? 

Mutta ei vastausta kysymykseesi. Itse annan vain uudenveroisia tavaroita ja vaatteita. Kirjat ovat ongelmajätettä lähtökohtaisesti. 

Vierailija
2/47 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon voisin kyllä lisätä ryhmän: Pikkuvikainen elektroniikka. Sitä lähtee sitten vielä erikseen kuljettamaan joku vapaaehtoistyöntekijä tms. omalla autollaan jonnekin lähimpään Ser-keräyspisteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole palkattu työntekijä, vaan näitä vapaaehtoisia. Joskus kun ihmiset tuo tavaraa, näkee heti päältä, että koko lasti on käyttökelvotonta roskaa. Jätesäkeissä voi olla sekaisin esim. irtonaisia väriliituja, vaatteita, paperiroskaa, kynttilänpätkiä, johdonpätkiä yms. Kuitenkin asiakkaalle on pakko hymyillä ja kiitellä "lahjoituksesta". Jätekulut on kuitenkin aika kovia näillä kirppareilla, joten suoranainen roskakin pitää yrittää sitten esim. silputa, ettei pieni jäteastia täyty. Tai viedä oman kodin roskikseen.

Kirjoista esim. kaikki dekkarit ja osa harrastekirjoista tekee muuten kyllä hyvin kauppaansa. Mutta ei kukaan osta vaikkapa vanhoja oppikirjoja, joita ihmiset erittäin mielellään lahjoittavat...

Vierailija
4/47 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans ihmetelly ihan samaa! Etenkin sellaisissa paikoissa, joissa kaikki työntekijät on vanhempia naisia, tuo roska myös päätyy hyllyihin esille. Samalla karkottavat ne maksavatkin asiakkaat.

Vierailija
5/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla hyväntekeväisyyskirppareilla on tosiaan tätä nykyä pilvin pimein kaikkea sellaista tavaraa, jota ei kyllä varmaan ikinä kukaan halua ostaa! Vaikkapa nää kahvikuppisetit! Siis on ihan ok, jos on jotain todella nättejä ruusukuppeja koko setti tai jotain Arabian kuppeja yksittäiskappaleinakin - siitähän saa sarjaan täydennystä, jos on joku osa mennyt rikki.

Mutta tosi moni kirppis on ihan täynnänsä näitä halviskuppisarjoja, 3 tai 5 kappaleen settejä, jotka on uusina maksanu jossain Tarjoustalossa 4 euroa. Miksei ne vaan heitä niitä roskiin suoraan, vaan tosiaan joku pakkaa ja vie kirpparille - missä ne sit vaan turhaan vie hyllytilaa!

Vierailija
6/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole palkattu työntekijä, vaan näitä vapaaehtoisia. Joskus kun ihmiset tuo tavaraa, näkee heti päältä, että koko lasti on käyttökelvotonta roskaa. Jätesäkeissä voi olla sekaisin esim. irtonaisia väriliituja, vaatteita, paperiroskaa, kynttilänpätkiä, johdonpätkiä yms. Kuitenkin asiakkaalle on pakko hymyillä ja kiitellä "lahjoituksesta". Jätekulut on kuitenkin aika kovia näillä kirppareilla, joten suoranainen roskakin pitää yrittää sitten esim. silputa, ettei pieni jäteastia täyty. Tai viedä oman kodin roskikseen.

Kirjoista esim. kaikki dekkarit ja osa harrastekirjoista tekee muuten kyllä hyvin kauppaansa. Mutta ei kukaan osta vaikkapa vanhoja oppikirjoja, joita ihmiset erittäin mielellään lahjoittavat...

Tarkoitathan omakotitalosi roskasäiliöitä? Vaikka jätemäärä olisikin pieni, ajatuksen tasolla on epäreilua maksattaa kirpputorin jätteenkäsittely oman kerros- tai rivitaloyhtiön asukkailla.

Vierailija
7/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nuo roskan tuojat ovat?  Onko heissä joku tunnistettavissa oleva piirre? Itse vien aina vain sellaista, jonka kelpuuttaisin omaankin käyttöön  ja roskat pistän roskikseen / jäteasemalle.  

Vierailija
8/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Joskus kun ihmiset tuo tavaraa, näkee heti päältä, että koko lasti on käyttökelvotonta roskaa. Jätesäkeissä voi olla sekaisin esim. irtonaisia väriliituja, vaatteita, paperiroskaa, kynttilänpätkiä, johdonpätkiä yms.

Millaisia nuo roskan tuojat ovat?  Onko heissä joku tunnistettavissa oleva piirre? Itse vien aina vain sellaista, jonka kelpuuttaisin omaankin käyttöön  ja roskat pistän roskikseen / jäteasemalle.  

En ole ap, mutta itse tulkitsin tuon niin, että tuodaan monta säkillistä/laatikkoa tavaraa ja jo ensimmäistä avatessa tietää, että nyt tuli laatikoittain lajittelematonta roskaa. Tuskin tuossa viitataan mitenkään asiakkaiden ulkonäköön?

Vierailija
9/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tosi moni kirppis on ihan täynnänsä näitä halviskuppisarjoja, 3 tai 5 kappaleen settejä, jotka on uusina maksanu jossain Tarjoustalossa 4 euroa. Miksei ne vaan heitä niitä roskiin suoraan, vaan tosiaan joku pakkaa ja vie kirpparille - missä ne sit vaan turhaan vie hyllytilaa!

Ai jaa, mä kyllä just ostin tuollaiselta kirppikseltä sekä laseja että mukeja mökille. Halpiksia on joo, maksoivat 20 senttiä kappaleelta. Mutta en mä mökillä mitään arabiaa kaipaa ja ihan vaan hauskaa kattaa aamiaisella sekalainen setti erilaisia mukeja, eipä mee sekaisin mikä on kenenkin.

Vierailija
10/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohejistakaa lahjoittajia etukäteen, älkää myöskään ottako vastaan roskaa.

"Kiitos etukäteen kaikille lahjoittajille. Viime vuonna myyntipöytämme tuotta xx euroa, jolla hankimme xx - sitä ja tätä." 

Jotta emme joutuisi kuluttamaan tarpeeseen tulevia lahjoitusvaroja jätemaksuihin, pyydämme lahjoittajia tarkistamaan, että myytäväksi tuotu tavara on hyväkuntoista ja myyntikelpoista. Emme voi ottaa vastaan esim. rikkinäisiä tai kuluneita tavaroita tai vaatteita, elektroniikka (tuo kannattaa laittaa yleisohjeeksi, ei sieltä tule kumminkaan kuin risaa lahjoituksena) ja vanhoja oppikirjoja. "

Tuonlistan jälkeenkin niitä korvattomia kuppeja tulee, mutta ehkä ohjeistus edes vähän vähentäisi roskan tuomista.

Meillä oli lähikirjastossa mielestäni toimiva kirjalaatikko, johon saattoi tuoda vanhoja kirjoja ja ottaa vaihdossa jotain mukaansa. Sekin piti lopettaa, koska tollot kantoivat sinne jotain ikivanhoja ensyklopedioita tai muuta kuraa, mitä kukaan ei koskaan tarvitse.

Vierailija
11/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHS-nauhat meni ainakin ihan hyvin kaupaksi kun olin joskus Kontissa työharjoittelussa. Hinta oli ainakin silloin 1e/ 3kpl. Tiedän myös ystävän joka keräilee VHS-kasetteja. Puhki kuluneet voi käyttää käsityömateriaalina.

Vierailija
12/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vhs:t, esim. teletapit, muumit, disneyt, menee kyllä edelleen. Aikuisten taas ei, jollei ole joku harvinainen keräilyklassikko.

Vierailija
13/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, mä kyllä just ostin tuollaiselta kirppikseltä sekä laseja että mukeja mökille. Halpiksia on joo, maksoivat 20 senttiä kappaleelta. Mutta en mä mökillä mitään arabiaa kaipaa ja ihan vaan hauskaa kattaa aamiaisella sekalainen setti erilaisia mukeja, eipä mee sekaisin mikä on kenenkin.

Joo, mäkin olen ostanut kivoja mukeja ja hyviä laseja kirpparilta. Mutten ostaisi yhtä ainutta kiinalaista kahvikuppisettiä - ja tossa tekstissä just puhuttiin kahvikupeista, joita tosiaan nykyään harvemmin halutaan, ainakaan siihen tahtiin, mitä niitä on kirpparilla tarjolla.

Vierailija
14/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHS-nauhat meni ainakin ihan hyvin kaupaksi kun olin joskus Kontissa työharjoittelussa. Hinta oli ainakin silloin 1e/ 3kpl. Tiedän myös ystävän joka keräilee VHS-kasetteja. Puhki kuluneet voi käyttää käsityömateriaalina.

Argh, just nää! Tuota käsityömateriaalia jotkut tunkee kanssa joka paikkaan! Älkää nyt ainakaan viekö yhtäkään puhkikulunutta vhs-nauhaa yhdellekään kirpparille "käsityömateriaaliksi" - käyttäkää ne itse jos haluutte tai jos ette, niin viekää suoraan roskiin!

Vierailija
15/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tohon voisin kommentoida, että älkää viekö yhtäkään VHS nauhaa mihkään kirpparille! Ne vie valtavasti tilaa siihen nähden, että ensi kesänä joku mummeli ostaa niitä 3 kpl yhteensä 1 eurolla mökilleen lastenlasten viihdykkeeksi. Noita ostettiin vielä pari vuotta sitten, nyt noita on kierrätyskeskusten ilmaislaarit täynnä.

Vierailija
16/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on vain vaikeuksia heittää mitään roskiin ja luulevat toiveikkaana että ehkä joku jossain tekee niillä romuilla jotain.

Ja just nuo vhs:t. Onhan ne joskus ollut kalliita mutta ei ne hyllymetrit vhs:siä nyt enää ole kuin ongelmajätettä. Varsinkaan ne tyhjinä ostetut ja nauhoitetut ei kelpaa mihinkään. Ei kukaan niin paljon askartelekaan.

Vierailija
17/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lähikirjastossa mielestäni toimiva kirjalaatikko, johon saattoi tuoda vanhoja kirjoja ja ottaa vaihdossa jotain mukaansa. Sekin piti lopettaa, koska tollot kantoivat sinne jotain ikivanhoja ensyklopedioita tai muuta kuraa, mitä kukaan ei koskaan tarvitse.

Päiväkodit sun muut voivat kyllä noutaa niitä vanhoja turhiakin kirjoja ilmaishyllystä askartelumateriaaliksi. Määrärahat kun ovat mitä ovat. (Ja toki muutkin askartelijat.)

Vierailija
18/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nuo tietosanakirjasarjat! Eikö ihmiset tajua että kukaan ei enää halua sellaisia ja kaikki vain haluavat eroon niistä? Vanhat ihmiset toki maksaneet omaisuuden niistä 70-luvulla mutta ei se muuta sitä asiaa että nyt ne on pelkkää jätettä.

Vierailija
19/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tohon voisin kommentoida, että älkää viekö yhtäkään VHS nauhaa mihkään kirpparille! Ne vie valtavasti tilaa siihen nähden, että ensi kesänä joku mummeli ostaa niitä 3 kpl yhteensä 1 eurolla mökilleen lastenlasten viihdykkeeksi. Noita ostettiin vielä pari vuotta sitten, nyt noita on kierrätyskeskusten ilmaislaarit täynnä.

Ääh, me saatiin just harvinaisia disney-klassikkoja tuollaisesta ilmaislaarista. Ja olin oikeesti iloinen niistä!

Vierailija
20/47 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit sun muut voivat kyllä noutaa niitä vanhoja turhiakin kirjoja ilmaishyllystä askartelumateriaaliksi. Määrärahat kun ovat mitä ovat. (Ja toki muutkin askartelijat.)

Nii-i. Taas askartelijat... Päiväkodit ottais varmaan vastaan siistejä kirjoja, joissa olisi paljon värikkäitä kuvia leikattavaksi. Luulen, että yksikään päiväkoti ei huolisi mitään pölyisiä tietosanakirjoja tai mahdollisesti homeelta haisevia romaaneja ullakolta, jonka tyyppiseen materiaaliin kirjoittaja taitaa viitata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän