Kohdunkaulan tähystys raskausaikana, onko kokemusta??
Eli taustaa sen verran, että jouduin käymään naistenklinikan päivystyksessä ruskean ja vähän myös verisen vuodon takia rv 11+3. Tuolloin otettiin papa-koe, jossa nyt on jotain häikkää, kun oikein soittivat ja sanoivat että mulle on varattu aika kohdunkaulan tähystykseen! Olen siis menossa sinne ensi viikon keskiviikkona.
Olisinkin halunnut tiedustella onko kellään kokemusta kyseisestä tähystyksestä raskausaikana tai muutoksista papa-kokeessa raskausaikana?? Miten on hoidettu raskausaikana, jos on ollut muutoksia papa-kokeessa?
T: Teippi rv 13+5
Kommentit (5)
Muutama lisäkysymys tuli mieleeni. Kestikö tähystys kauan ja sattuiko? Saiko sairaslomaa sen jälkeen tai saatko s-lomaa tuon loop-hoidon jälkeen? Jotenkin tuntuu ettei ajatukset ole tarpeeksi kasassa tuon tähystyksen jälkeen, että voisi mennä iloisin mielin tarkkuutta vaativaan työhön!
Tsemppiä sinulle maanantain hoitoon. Itsekkin pelokkain mielin odotan ensi viikon tähystystä!
T:Teippi
Tähystys kesti ehkä n.30min, johon sisältyi se koepalan otto. Kohdun seinämät värjätään sellaisella etikkaliuoksella, jotta ne mahdolliset poikkeamat erottuu. Etikka vähän kirvelee, mutta ei satu. Ehkä toimenpide oli enemmän kiusallinen, koska ajattelin vain vauvaa masussa..Koepalan ottoa en edes tuntenut.
Sen jälkeen lääkäri laittoi tampoonin(?!) tai muun, jossa oli jotain ainetta estämään verenvuotoa (niin hän sanoi) ja siinä piti maata vielä n.10min. ennen kuin pääsi pois.
Siitä seurasi 10pv yhdyntäkielto ja 4vkon uimakielto. Paikat oli kyllä kipeet ja arat n.pari päivää sekä tuli sellaista ruskeanharmaata vuotoa n..4-5 pv.ää. Muuten kaikki ok.
Itse olen opiskelija, joten en tarvinnut sairaslomaa. Tosin ei opiskelut maittanut viikkoon, kun odotin koepalan tuloksia. Mutta kyllä sen operaation jälkeen menin kotiin lepään, koska istuminen sattui ja mieli oli sekaisin.
Mutta nyt ajattelen vain positiivisesti, että hyvä kun muutos löytyi ajoissa ja luotan lääkäreihin. Vointeja!
Eli ehkä sitä saikkua olisi siis mahdollista saada! Ei tässä auta muu kuin odotolla nyt ensi viikkoon ja mennä sinne tähystykseen!
Jaksamista ja vointeja sinullekkin!
Muidenkin kommentteja/kokemuksia otetaan kiitollisena vastaan!
T:Teippi
Minulle tehtiin alkuraskaudesta sekä tähystys, että loop-hoito Jorvissa. Kumpikaan ei sattunut, loop-toimenpiteessä puudutetaan. Mikään toimenpiteissä ei ole vaarallista vauvalle, eikä raskaudelle. Ainut haittapuoli on kuulemma (naistentautien erityislääkärin mukaan) raskauden vuoksi mahdollinen voimakkaampi jälkivuoto, limakalvot kun ovat " verevämmät" . En tarvinnut kummankaan toimenpiteen jälkeen sairaslomaa, ajoin itse sairaalasta heti kotiin. Niukkaa jälkivuotoa kesti loopin jälkeen pari viikkoa, muuten kaikki ok, ei kipuja. Saat varmasti pyytäessäsi päivän sairaslomaa, jos haluat. Reippaalla mielellä vaan ja pelottomasti matkaan!
Itselläni on käynyt niin, että papasta löytyi keskivaikea solumuutos ja olin kohdunkaulan tähystyksessä rv.lla 20, jonka yhteydessä otettiin näytepala kohdun napukasta.
Olin yksityisellä, mutta laittoivat sitten kätilöopistolle, koska olen raskaana. Päättivät sitten poistaa sen sillä sähkösilmukka (loop) hoidolla ensi maanantaina, jolloin rv 23. Sanoivat, että rv.n 28 jälkeen kohdunkaula voi alkaa hävitä, joten toimenpide pitää tehdä sitä ennen (jos tehdään).
Olin/olen hirveän huolissani vauvasta, mutta sanoivat, ettei ole vauvalle vaarallista (eivät kai muuten tekisivät). Itse sain sen käsityksen vielä, että kohdun tähystys ei ole haitallista, mutta niissä koepaloissa ja operaatioissa on sitten mahdollinen tulehdusriski.
kättärillä lohduttivat myös, että muutokset yleisiä ja raskaana olevia myös hoidettu. Tsemppiä ja tyyntä mieltä!