Ettekö te oikeasti tiedä mitkä ne sektion suurimmat riskit on?
Mietin vaan kun tuo vääntö oli taas niin yksisilmäistä ja vailla mitään järkevää faktaa.
Sektio on todennäköisesti turvallisin synnytystapa, jos kysymyksessä on suunniteltu sektio, terve synnyttäjä ja ensimmäinen vauva.
Mutta jo ensimmäisen sektion jälkeen ne SEURAAVAN RASKAUDEN AIKAISET RISKIT MONINKERTAISTUU jokaisen raskauden myötä. Ja riskit sekä äidille ( kohdun repeäminen, istukan kiinnittyminen arpikudokseen--> kasvaminen kohtulihakseen-->Kohdunpoisto jne)
että vauvalle ( kohtukuoleman riski on 8-kertainen jo ensimmäisen sektion jälkeen verrattuna alateitse synnytäneen vauvalle, hapenpuute kohdussa jos istukka arpikudokseen kiinnittynyt ja sen myötä aivovaurio, kohdun repeämisen riski koskee toki vauvaakin, riippuu viikoista ja kuinka nopeasti tilanne tajutaan, selviääkö, istukan irtoamisen riski, liittyy tuohon samaan kohdun arpikudokseen.
Sektio on yksi suurimmista nykyään tehtävistä leikkauksista, kaikki mahdollinen kun nykyään yritetään tehdä tähystyksinä. Se on paikallaan monissa tapauksissa, mutta jotenkin ihmetyttää, että ihmiset ei edes tiedä sen riskejä, saati jotenkin ajattelevat sen helpompana ja turvallisempana kuin normaali alatiesynnytys.
Ja nyt mä en edes puhunut sen itse leikkauksen riskeistä, mitkä toki on samat+ vähän ekstroja kuin missä tahansa suuressa vatsan alueen leikkauksessa.
Nuo luettelemani ovat faktoja, jotka on kaikkien tarkistettavissa.
Kommentit (43)
Noista muuten hirveän vähän puhutaan. :(
Nyt ymmärrän miksi ihmiskunta on tälläinen, kun 20%, eli joka viidennellä on aivovaurio.
Jos vastakkain on mahdollisuus saada terve lapsi tai saada vammautunut lapsi, niin suurin osa valitsee sen terveen.
Harmi muuten, että aloituksen "faktoista" ei löydy mitään tieteellisiä tutkimustuloksia google scholarin kautta.
Tähän tulee kohta mukavuus sektion tehneitä äitejä kertomaan kuinka ovat voimaantuneita ja piukka pimppisiä ja täydellisiä naisia ja äitejä ja ai jai kuinka mieskin tykkää.
Nonii no sit ehdottomasti sektio jos joskus päätän mennä sikiämään. Yhtä enenpää meille ei tosiaankaan ole tulossa. Parempi olisikin kun jokainen tyytyisi siihen yhteen kokonaisen lauman sijaan.
En ymmärrä minäkään sektion suosiota. Jo pelkästään maalaisjärjellä ajateltuna leikkaus on aina leikkaus ja tuollainen iso vatsaleikkaus on valtava riski. Kyllä alapää parantuu normaalisti menneestä synnytyksestä. Ja kaikille tähän nyt tiedoksi, että useimmilla myös herkkyys ja seksuaalinen nautinto lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tulee kohta mukavuus sektion tehneitä äitejä kertomaan kuinka ovat voimaantuneita ja piukka pimppisiä ja täydellisiä naisia ja äitejä ja ai jai kuinka mieskin tykkää.
Varmasti tulee itsekeskeisiä äitejä nillittämään. Se olkoot heidän oikeus.
Aloitus on hyvä ja siitä puuttuu mikrobiomin ongelmat sektioiduilla vauvoilla. Sektio linkittyy myös 1:1 suolistobakteereihinkin, joskin imetys lienee se tärkein tekijä. Aiheesta meneillään mm. Helmitutkimus https://helmitutkimus.com/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tulee itsekeskeisiä äitejä nillittämään. Se olkoot heidän oikeus.
Aloitus on hyvä ja siitä puuttuu mikrobiomin ongelmat sektioiduilla vauvoilla. Sektio linkittyy myös 1:1 suolistobakteereihinkin, joskin imetys lienee se tärkein tekijä. Aiheesta meneillään mm. Helmitutkimus https://helmitutkimus.com/
Kopioidaan tämä ydinkohta tänne, kun osa ei viitsi linkkejä availla:
"Syntymän yhteydessä lapsi saa bakteereja äidin synnytyskanavasta ja suolistosta, ja äidinmaidon mukana siirtyy sekä hyödyllisiä bakteereja että niille mieluisia ravintoaineita. Toisaalta syntymä keisarileikkauksella ja vähäinen rintaruokinta (Nylund ym. 2014) sekä antibioottien käyttö (Korpela ym. 2016) tunnetaan riskitekijöinä mikrobiston kehitykselle."
Olisit nyt kertonut vielä arven parantumisesta, tai siis siitä että joillakin se ei parannu. Itse sain sairaalassa huonetoveriksi naisen jolla ei parantuminen ollut oikein mennyt putkeen. Arpi mäti ja sieltä ilmeisesti jotenkin kauhottiin sitä mädäntynyttä paskaa ulos? Sit ne ei edes laittaneet umpeen vaan jätti sen haavan auki. Hyi v*ttu s**tana se mädän lemu, muistan sen ikuisesti.... Itki kovasti miten mies pärjää vauvan kanssa kotona.
Toinen tapaus kertoi perhekerhossa että arpi oli niin kipeä vielä vauvan täyttäessä 6kk että ei voinut nostella vauvaa itse vielä ollenkaan. en kehdannut kysyä mistä hitosta se sai 6kk vauvanhoitoapua.
No mulla on paikat kireät, kun sain hätäsektion ihan vauvan terveyden takia, eipä paljon sun riskilistasi kiinnosta. Imetyskin onnistui keskimääräistä paremmin, eli 11 kk....
Nro 14 jatkaa, seuraavana päivänä olin pystyssä ja muutaman päivän jälkeen 5 km vaunulenkillä, nykyään arpea ei kunnolla edes huomaa, seksiä oli muutaman päivän päästä, että kyllä sektiosta parantuu nopeammin, jos vaan ei jää makaamaan ja voivottelemaan...
Mulle tehtiin suunniteltu sektio, kun vauva ei kahden käännösyrityksen jälkeenkään kääntynyt (jalka-perätila). Sektion hetkellä huomattiinkin että napanuora oli kaulan ympärillä, joten onneksi ei suostunut kääntymään, sillä käännösyritys olisi muuttunut nopeasti hätäsektioksi.
Olen todella tyytyväinen tuohon suunniteltuun sektioon, kaikki meni hyvin ja parantuminen oli nopeaa.
Mutta.
Haluaisimme vielä toisen lapsen, joten nuo aloituksessa mainitut riskit on paljon pyörineet mielessä...
Olisi mielenkiintoista lukea mitkä on prosentuaaliset mahdollisuuset eri komplikaatioihin on. Tosin mitäpä ne prosentit auttaa, joillekkin komplikaatioita kuitenkin käy.
2 sektiota takana, lääketieteellisistä syistä. Suunniteltuja olivat. Ei komplikaatioita ja arpikaan ei haittaa. Tärkeintä on saada vauva turvallisesti maailmaan. Joskus se on alatiesynnytys, joskus sektio. Turha tuosta on kinastella. Mukavuudella tuskin kannattaa perustella, kivaa siinä leikkauspöydällä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt kertonut vielä arven parantumisesta, tai siis siitä että joillakin se ei parannu. Itse sain sairaalassa huonetoveriksi naisen jolla ei parantuminen ollut oikein mennyt putkeen. Arpi mäti ja sieltä ilmeisesti jotenkin kauhottiin sitä mädäntynyttä paskaa ulos? Sit ne ei edes laittaneet umpeen vaan jätti sen haavan auki. Hyi v*ttu s**tana se mädän lemu, muistan sen ikuisesti.... Itki kovasti miten mies pärjää vauvan kanssa kotona.
Toinen tapaus kertoi perhekerhossa että arpi oli niin kipeä vielä vauvan täyttäessä 6kk että ei voinut nostella vauvaa itse vielä ollenkaan. en kehdannut kysyä mistä hitosta se sai 6kk vauvanhoitoapua.
Isot haavat annetaan granuloitua umpeen avonaisena mm. arpeutumisen vuoksi. Kun ottaa huomioon faktat siitä, että antibioottien teho alkaa olla loppu, eli kohta ihmisiä kuolee leikkauksiin ja ehkä tavallisiin bakteeritulehduksiin, on tulevaisuudessa tärkeintä omata ehjä iho, erinomainen immuunipuolustus ja välttää kaikin mahdollisin keinoin ihon avaamista = leikkaamista.
Nämä riskit tiedän ja oletan muidenkin sektiossa olleiden tietävän.. Ei ne riskit silti suuria ole. Esim moninkertaiset riskit seuraavissa raskauksissa on kovin epämääräinen määritelmä.
Minulla on kaksi lasta ja molemmat halusin turvallisuussyistä sektiolla, järjestelmän vuoksi synnytyspelkoa toki teeskennellen.
Tiedonjakaminen on tärkeää. Kuin myös tiedon ymmärtäminen.
Alatiesynnytyksiä koskien minulle ainakin on sairaalassa ihan suoraan valehdeltu ja sekö lisäisi luottamusta? Varmisti päätökseni sektiosta kun lääkäri painosti alatiesynnytykseen kieltämällä täysin tunnettujen riskien olemassaolon. No, ovathan nekin vain "moninkertaisia".
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole yleensä niiden (mielellään luomusti) alasynnyttäneiden heiniä?
Minulle on tehty kolme sektiota. Ensimmäinen oli hätäsektio, koska vauvan sydänääänet alkoivat heiketä ja istukka oli osin repeytynyt irti. Toinen lapsi oli perätilassa eikä suostunut kääntymään, joten tehtiin sektio. Kolmatta lasta en saanut synnyttää normaalisti, koska siinä olisi ollut liikaa riskejä kohdun arpikudoksen takia. Onneksi kaikki lapset ovat terveitä, nyt jo aikuisia.
Taas tätä. Antakaa sektiolla synnyttävien jo olla rauhassa. Aina kun päädytään sektioon, on se varmasti aiheellinen, olis syynä sairaus tai äidin toive. Ei ole millään tavalla inhimillistä pakottaa ketään alatiesynnytykseen vasten tahtoaan, eikä se silloin suju hyvin vaan päätyy helposti hätäsektioon.
Onnea teille, jotka onnistuneesti alasynnyttelette lapsia, mutta älkää vähätelkö muita äitejä. Se lapsi siinä on pääasia kuitenkin.
T:Adoptioäiti
Suomessa tehdään sektioita vain lääketieteellisistä syistä.