Onko kenenkään gradua hylätty? Panikoin yksin :(
Olen nyt kirjoitellut gradua jo vuoden äitiyslomalla etänä. Välillä käynyt ohjaajan kanssa juttelemassa ja näyttämässä edistymistä. Ohjaajalta ei kuitenkaan tule oikein käytännön apua teorian ja metodien valintaan, eikä oikein muutakaan palautetta vaikka kuinka kyselen. Olen siis itse tehnyt valinnat teoriasta ja suoritustavasta. Gradu on nyt 90 sivua ja tarkoitus palauttaa ensi kuussa.
Nyt iski kuitenkin kamala paniikki, entä jos gradu ei menekään läpi. Jos teoria on huono, johtopäätökset vääriä ja tulkinta ihan surkea? Parhaani olen yrittänyt ja enää ei ole mahdollista tehdä paljon enempää.. Äiriyslomakin loppuu ja työt alkaa.
Itken täällä nyt hormoneissani, ettei gradu ehkä menekään läpi. Ja että joudun takaisin työelämään ilman papereita.
Mies vaan nauraa ja sanoo että turha huoli. Mä taas itse oon tosissaan stressaantunut ja itken vain.
Kommentit (55)
Yliopisto saa rahaa per valmistunut opiskelija. Se haluaa vain porukkaa ulos. Riesahan se hylätty gradu olisi.
Ei mun gradua varmaan edes lukenut kukaan. Ohjaajat eivät kommentoineet mitenkään.
Keskimäärin gradua ei kyllä hylätä, jos siinä on periaatteessa kaikki vaadittavat osuudet, eikä se ole suora plagiaatti. Opiskelukaverini gradu hylättiin joskus. Joutui epäonnekseen keskelle laitoksen riitoja, siellä oli siihen aikaan hirveitä sotia, klikkejä ja egojen välistä kamppailua. Ohjaaja ei suostunut ohjaamaan, koska "työn pitää olla omatoimisesti tehty", ja lätkäisi lopuksi i:n. Kaveri vaihtoi ohjaajaa ja parissa kuukaudesi sai muokattua samasta työstä c:n. Pääsi hyvin työelämään ja ura on edennyt mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoihinsa vakavasti suhtautuva ja erinomaisia arvosanoja saanut opiskelukaverini näki gradunsa eteen valtavasti vaivaa, mutta kaikkien - myös ohjaajan - kummastukseksi onnistui jollain tavalla menemään aiheen vierestä niin, että gradu hylättiin. Hän lähti sitten töihin, teki gradua uudesa aiheesta monta vuotta työn ohella ja sai lopulta magnan. Hylsynkin siis voi saada, vaikka kaiken luulisi olevan paremmin kuin hyvin.
Miinuksista päätellen täällä ollaan sitä mieltä, että gradua ei voida hylätä. Tai sitten ollaan vain sitä mieltä, että ei saa pahoittaa ap:n mieltä vastaamalla suoraan hänen esittämäänsä kysymykseen. Mielenkiintoista.
8
En viitsinyt miinustaa, mutta en ikinä usko, että gradun hylkääminen vi tulla ojaajalla yllätyksenä, ei varsinkaan se, että "menee aiheen ohi". Jos sellainen tilanne oikeasti tulisi, ohjaaja sanoisi varsin selvästi, että "viilaa tutkimuskysymystä tähän suuntaan".
Sitä sen sijaan sattuu aina silloin tällöin, että opiskelija ei kuule, kun hänelle näin hyvinkin selvästi sanotaan. On joekin fiksautunut ajatuksiinsa, eikä ota vastaan palautetta.
Voi tietenkin olla, että ohjaaja on vain teeskennellyt kummastusta. Kaverini gradu kuitenkin meni läpi esitarkastuksesta laitoksellamme ja pääsi varsinaiseen tarkastukseen muutaman viilaamisohjeen jälkeen. Sieltä se hylsy sitten tuli, vaikka hyvää arvosanaa odotettiin. Harvinaistahan gradun hylkääminen on, mutta kyllä sitä tapahtuu. Kaverini sattui saamaan ohjaajan, jota tuona vuonna kiinnosti ainoastaan oma tutkimus.
Minun graduni paria vuotta myöhemmin taas hyväksyttiin muitta mutkitta, mutta toisen tarkastajan arvioinnista käy selvästi ilmi, että hän ei ollut lukenut graduani kokonaan läpi. Eikä ollut mikään rivitarkastaja silloinkaan - nykyisin näkyy olevan peräti Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen.
8
Tässä mietisn, että jos ja kun gradun tekijällä on (tai pitäsi olla) työnohjaaja eli henkilö, jonka ohjeistuksessa gradua tehdään niin, eikö hänelläkin ole myös jokin vastuu siitä, että gradu menee läpi? Toinen asia on sitten se, että opiskelija (e. ohjattava) ei välitä siitä, mitä ohajjaaja hänelle kertoo tai sanoo, mutta vaikka niin opiskelijoita kuin ohjaajia on erilaisia, niin sellaista tilannetta,että gradun hylkääminen tai alimpien arvosanoin hyväksytty gradu tulee opiskelijalle opiskelijalle täytenä yllätyksenä on tilanne, mihin ei pitäsi joutua.
Menee läpi, ohjaajasi velvollisuus on sanoa etukäteen, jos olet ihan kujalla. Sinuna kysyisin hältä ihan suoraan, että ollaanko tässä menossa läpi ja vaatisin pitämään huolen siitä, että läpi pääset. Tuttua puuhaa, olen itsekin aivan vainoharhoissa ja ei mitään hajua mitä olen tekemässä, koska ohjaaja asuu puoliksi Jenkeissä, eikä ole koskaan tavattavissa. Toisaalta gradu kuuluu tehdä itsenäisesti, se on se opinnäyte. Puudä apua kollegoilta tms. Lue Gradutakuu -kirja. Mä vaan teen ssisulla ja sitkeydellä. Jos on näin kauan opiskellut, niin pakkohan on jotakin tietää...
Vierailija kirjoitti:
Menee läpi, ohjaajasi velvollisuus on sanoa etukäteen, jos olet ihan kujalla. Sinuna kysyisin hältä ihan suoraan, että ollaanko tässä menossa läpi ja vaatisin pitämään huolen siitä, että läpi pääset. Tuttua puuhaa, olen itsekin aivan vainoharhoissa ja ei mitään hajua mitä olen tekemässä, koska ohjaaja asuu puoliksi Jenkeissä, eikä ole koskaan tavattavissa. Toisaalta gradu kuuluu tehdä itsenäisesti, se on se opinnäyte. Puudä apua kollegoilta tms. Lue Gradutakuu -kirja. Mä vaan teen ssisulla ja sitkeydellä. Jos on näin kauan opiskellut, niin pakkohan on jotakin tietää...
Sori typot, kyllä mä oon oppinu (edes) kirjoittamaan, herkkä näppäimistö + nopea tempo = sekokirjaimet
"Sori typot, kyllä mä oon oppinu (edes) kirjoittamaan, herkkä näppäimistö + nopea tempo = sekokirjaimet"
- En ole tuo jolle kommentoit, mutta pakko sanoa, älä vähättele sitä, että olet oppinut kirjoittamaan. Minä en osaa, vaikka olen opiskellut verraten paljon ja "sekokirjaimia" tulee lähes aina kirjoitin hitaasti tai nopeammin.
Paniikki, lohduttakaa. Tuntuu ettei gradussa ole järkeä ja kohta pitäisi saada jätettyä se :(
Olen kuullut diplomityöstä, jossa ei ollut yhtäkään kaavaa. Oli arvioitu erään laivayhtiön palvelua reissaamalla edes takas paatilla ja syömällä pihviä. Ja sekin meni läpi. Siinä on ollut varmaan tuotoksestaan todella ylpeä DI.
Vierailija kirjoitti:
Paniikki, lohduttakaa. Tuntuu ettei gradussa ole järkeä ja kohta pitäisi saada jätettyä se :(
No mitä ohjaajasi sanoo, onko gradu valmis ja meneekö se läpi? Ohjaajan arvio on tärkein indikaattori, koska gradu ei (yleensä) vielä ole itsenäistä tutkimusta, vaan opinnäytetyö.
Mulla oli gradu ihan puolitekele, mutta proffa sanoi vaan, että pistä kansiin.
Ne halus vaan, että valmistuisin mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Viestisi perusteella sinulla ei ole mitään hätää. Ajattelusi on loogista ja kieli hyvää. Paljon huonommillakin eväillä on graduja puskettu. Sentään tiedostat, että teoria ja johtopäätökset pitää olla. Joillekin sekin ollut yllättävä tieto.
Gradu on vaan muitten teorioitten esittelyä. Väitös eriksen silloin oltava oma uusi näkökulma.
Ohjaajan velvollisuus on ohjata. Tiedän kyllä kokemuksesta, että ei läheskään aina toteudu gradujen eikä väittäreiden kohdalla. Silti, kysy suoraan siltä tyypiltä, meneekö tämä työ läpi näin. Jos mumina kuulostaa siltä, että voi olla rimaa hipoen, kysy suoraan millä konkreettisilla keinoilla sen saa paranneltua riittävästi.
Graduilta ei kyllä vaadita kovin paljoa läpimenoon, todennäköisesti pärjäät kyllä ja ehkä ihan hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestisi perusteella sinulla ei ole mitään hätää. Ajattelusi on loogista ja kieli hyvää. Paljon huonommillakin eväillä on graduja puskettu. Sentään tiedostat, että teoria ja johtopäätökset pitää olla. Joillekin sekin ollut yllättävä tieto.
Gradu on vaan muitten teorioitten esittelyä. Väitös eriksen silloin oltava oma uusi näkökulma.
Mulla gradu oli ihan uutta tutkimusta, mutta onneksi sain palkkaa sen tekemisestä.
Ei kun sä olet vaan niin surkea. Jos itseluottamuksesi on tuota tasoa niin heitä tekeleesi roskiin ja mene kaupan kassalle.
Ei tule ap:sta mitään. Ei saa edes gradua aikaan jos ohjaaja ei vie kädestä pitäen eteenpäin. Se on sun työsi urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoihinsa vakavasti suhtautuva ja erinomaisia arvosanoja saanut opiskelukaverini näki gradunsa eteen valtavasti vaivaa, mutta kaikkien - myös ohjaajan - kummastukseksi onnistui jollain tavalla menemään aiheen vierestä niin, että gradu hylättiin. Hän lähti sitten töihin, teki gradua uudesa aiheesta monta vuotta työn ohella ja sai lopulta magnan. Hylsynkin siis voi saada, vaikka kaiken luulisi olevan paremmin kuin hyvin.
Miinuksista päätellen täällä ollaan sitä mieltä, että gradua ei voida hylätä. Tai sitten ollaan vain sitä mieltä, että ei saa pahoittaa ap:n mieltä vastaamalla suoraan hänen esittämäänsä kysymykseen. Mielenkiintoista.
8
Minulta sait miinuksen siksi, että kukaan ei tuossa tilanteessa aloittaisi UUTTA gradua, vaan joko korjaisi aihetta niin että sisältö vastaa tavoitetta, tai viilaisi sisältöä niin että se vastaa aihetta. Joko keksit varoittavan tarinan itse, tai olet ymmärtänyt jotain erittäin väärin.
Tulee mieleen, että hyötyisit ahdistuksen hoidosta, esimerkiksi kognitiivisen terapeutin johdolla. Gradusta ei itsellä herää mitään huolta kertomasi perusteella.
Ei gradu kovin kummoisia vaadi, kirjoitat jonkun tekeleen, jossa on lähteitä periaatteella 1lähde/1s sit perustelet, miksi olet ne valinnut, perustelet metodisi, arvioit luotettavuuden, teet yhteenvedon ja johtopäätöksen.
Toi oksennus ei kauaa kestä ja palautukseen.
Itse kun palautin graduni oli tosi outo olo, olo ei ollut helpottunut vaan enemmän järkyttynyt ja kirosin, kun en sen enempää viilannut ja tarkastanut (eli tämä on varmaan se, mitä sinäkin panikoit). Palautin gradun ajatuksella, et onpahan tehty vaikka se 2 arvosana v*tuttaakin.
Sain gradustani 4 ja se oikeasti on aivan naurettavan surkea tekele :D
Mahtavaa nähdä että tälläkin palstalla kannustetaan ja tsempataan. Tätä lisää! Ei aina vaan mollata ja arvostella. Kanssaihmisten tuki on tärkeää :)