Onko kenenkään gradua hylätty? Panikoin yksin :(
Olen nyt kirjoitellut gradua jo vuoden äitiyslomalla etänä. Välillä käynyt ohjaajan kanssa juttelemassa ja näyttämässä edistymistä. Ohjaajalta ei kuitenkaan tule oikein käytännön apua teorian ja metodien valintaan, eikä oikein muutakaan palautetta vaikka kuinka kyselen. Olen siis itse tehnyt valinnat teoriasta ja suoritustavasta. Gradu on nyt 90 sivua ja tarkoitus palauttaa ensi kuussa.
Nyt iski kuitenkin kamala paniikki, entä jos gradu ei menekään läpi. Jos teoria on huono, johtopäätökset vääriä ja tulkinta ihan surkea? Parhaani olen yrittänyt ja enää ei ole mahdollista tehdä paljon enempää.. Äiriyslomakin loppuu ja työt alkaa.
Itken täällä nyt hormoneissani, ettei gradu ehkä menekään läpi. Ja että joudun takaisin työelämään ilman papereita.
Mies vaan nauraa ja sanoo että turha huoli. Mä taas itse oon tosissaan stressaantunut ja itken vain.
Kommentit (55)
Minä luulen, että kukaan ei edes viitsinyt lukea minun diplomityötäni. Siltä vaikutti.
Sain siitä 4/5.
Sain omasta gradusta arvosanaksi C. Vielä palautuksen jälkeen ne kaksi gradun lukenutta ottivat yhteyttä ja kysyivät, haluanko gradun takaisin ja tietyillä parannuksilla yrittää parempaa arvosanaa. Oli kysymys analyysiosasta, eli olisi pitänyt kirjoittaa jotenkin tuloksia "paremmin auki".
C kelpasi mulle. Tämä tapahtui Helsingin valtiotieteellisessä 2015.
Eli jos oikeasti olisi gradussa joku ongelma, asia hoidettaisiin kyllä.
Varmaan joku C:n gradu sullakin vähintää tulossa, jos ohjaaja sen läpi päästää.
Itse tiedän tapauksen, jossa haasteltavia löytyi vain yksi kpl ja sekin gradu meni läpi.
Mun kaverille ohjaaja viime metreillä ehdotti, että jätä koko tutkimusosa pois ja palauta pelkkä teoreettinen gadu. Siitäkin kaveri sai arvosanaksi C.
Sain AMK:n työstä arvosanaksi kakkosen ja sen työn ongelma oli, että ei oikein kunnolla löytynytkään aineistoa sen teoriaosan tekoon. Sitten en saanut sitä pinnallista teoriaa oikein liitettyä tutkimusosaan ja tuloksiin.
90 sivua vuodessa ei kyllä paljon ole. Minulla kesti puolisen vuotta kirjoittaa koko gradu ja läpi meni. Ymmärrän toki että tilanteet erilaisia. Ehkä teet liian ison asian tästä.
Paljon auttaa, jos ulkoasu on siisti ja kieli hyvää. Yllättävän paljon graduissa on kielioppivirheitä ja kirjoitusvirheitä. Yritä vielä korjata ne, jos vaan jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoihinsa vakavasti suhtautuva ja erinomaisia arvosanoja saanut opiskelukaverini näki gradunsa eteen valtavasti vaivaa, mutta kaikkien - myös ohjaajan - kummastukseksi onnistui jollain tavalla menemään aiheen vierestä niin, että gradu hylättiin. Hän lähti sitten töihin, teki gradua uudesa aiheesta monta vuotta työn ohella ja sai lopulta magnan. Hylsynkin siis voi saada, vaikka kaiken luulisi olevan paremmin kuin hyvin.
Miinuksista päätellen täällä ollaan sitä mieltä, että gradua ei voida hylätä. Tai sitten ollaan vain sitä mieltä, että ei saa pahoittaa ap:n mieltä vastaamalla suoraan hänen esittämäänsä kysymykseen. Mielenkiintoista.
8
Minulta sait miinuksen siksi, että kukaan ei tuossa tilanteessa aloittaisi UUTTA gradua, vaan joko korjaisi aihetta niin että sisältö vastaa tavoitetta, tai viilaisi sisältöä niin että se vastaa aihetta. Joko keksit varoittavan tarinan itse, tai olet ymmärtänyt jotain erittäin väärin.
Kas, joku on löytänyt minun vuosia vanhan kirjoitukseni. Joka sana on muuten totta. Gradua ei voinut viilata paremmaksi, koska se meni niin pahoin aiheen vierestä. Kaverini, luonteeltaan hyvin tunnollinen ja äkkipikainen ihminen, teki sen toisella puolella maata sijaitsevan valtionlaitoksen toimeksiantona, mikä lienee vaikuttanut siihen, että hän yhteistyön eli määräaikaisen (työ)suhteen loputtua hylkäsi koko roskan, lähti töihin ja otti aiheekseen uutta työtään koskevan asian. Hän ei saanut riittävästi ohjausta sen vuoksi, että hän oli fyysisesti muualla ja ohjaaja halusi tehdä omaa tutkimustaan eikä kaitsea graduntekijöitä.
Nykyisin on vaikea joutua samanlaiseen tilanteeseen, mutta meidän aikanamme oli, varsinkin hyvin pienellä laitoksella, jossa oli vähän henkilökuntaa ja opiskelijat joutuivat monin tavoin luovimaan opetushenkilöstön aikataulujen ja oikkujen seassa.
En muuten lukenut kaverini gradua, joten en ole omin silmin todennut aiheen vierestä käsittelemistä, olen vain kuullut siitä. Voi toki olla jokin muukin syy, jonka kaveri on keksinyt, mutta lopputulos oli joka tapauksessa se, että hän vaihtoi kokonaan aihetta. En osaa edes arvata, mikä muu tuollaisen voi aiheuttaa. Osaatko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoihinsa vakavasti suhtautuva ja erinomaisia arvosanoja saanut opiskelukaverini näki gradunsa eteen valtavasti vaivaa, mutta kaikkien - myös ohjaajan - kummastukseksi onnistui jollain tavalla menemään aiheen vierestä niin, että gradu hylättiin. Hän lähti sitten töihin, teki gradua uudesa aiheesta monta vuotta työn ohella ja sai lopulta magnan. Hylsynkin siis voi saada, vaikka kaiken luulisi olevan paremmin kuin hyvin.
Miinuksista päätellen täällä ollaan sitä mieltä, että gradua ei voida hylätä. Tai sitten ollaan vain sitä mieltä, että ei saa pahoittaa ap:n mieltä vastaamalla suoraan hänen esittämäänsä kysymykseen. Mielenkiintoista.
8
En viitsinyt miinustaa, mutta en ikinä usko, että gradun hylkääminen vi tulla ojaajalla yllätyksenä, ei varsinkaan se, että "menee aiheen ohi". Jos sellainen tilanne oikeasti tulisi, ohjaaja sanoisi varsin selvästi, että "viilaa tutkimuskysymystä tähän suuntaan".
Sitä sen sijaan sattuu aina silloin tällöin, että opiskelija ei kuule, kun hänelle näin hyvinkin selvästi sanotaan. On joekin fiksautunut ajatuksiinsa, eikä ota vastaan palautetta.
Ei ohjaaja välttämättä sano mihin suuntaan. Kysymyksessä mainittu "vilkuilu" myös kertoo, ettei moni ohjaaja halua kovin tarkkaan ottaa kantaa. Gradun 1. tarkastaja voi kuitenkin olla joku toinen.
Ellei jostain syystä mene läpi tarkastuksesta tai tekijä haluaa korottaa arvosanaa, seuraavilla palautuskerroilla uudestaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Minulta sait miinuksen siksi, että kukaan ei tuossa tilanteessa aloittaisi UUTTA gradua, vaan joko korjaisi aihetta niin että sisältö vastaa tavoitetta, tai viilaisi sisältöä niin että se vastaa aihetta. Joko keksit varoittavan tarinan itse, tai olet ymmärtänyt jotain erittäin väärin.
Kas, joku on löytänyt minun vuosia vanhan kirjoitukseni. Joka sana on muuten totta. Gradua ei voinut viilata paremmaksi, koska se meni niin pahoin aiheen vierestä. Kaverini, luonteeltaan hyvin tunnollinen ja äkkipikainen ihminen, teki sen toisella puolella maata sijaitsevan valtionlaitoksen toimeksiantona, mikä lienee vaikuttanut siihen, että hän yhteistyön eli määräaikaisen (työ)suhteen loputtua hylkäsi koko roskan, lähti töihin ja otti aiheekseen uutta työtään koskevan asian. Hän ei saanut riittävästi ohjausta sen vuoksi, että hän oli fyysisesti muualla ja ohjaaja halusi tehdä omaa tutkimustaan eikä kaitsea graduntekijöitä.
Nykyisin on vaikea joutua samanlaiseen tilanteeseen, mutta meidän aikanamme oli, varsinkin hyvin pienellä laitoksella, jossa oli vähän henkilökuntaa ja opiskelijat joutuivat monin tavoin luovimaan opetushenkilöstön aikataulujen ja oikkujen seassa.
En muuten lukenut kaverini gradua, joten en ole omin silmin todennut aiheen vierestä käsittelemistä, olen vain kuullut siitä. Voi toki olla jokin muukin syy, jonka kaveri on keksinyt, mutta lopputulos oli joka tapauksessa se, että hän vaihtoi kokonaan aihetta. En osaa edes arvata, mikä muu tuollaisen voi aiheuttaa. Osaatko sinä?
Ohjaajat voivat antaa ristiriitaisia neuvoja. Tarkoituksena on usein kyseenalaistaa tekijää. Itselleni ohjaaja vinoili tehtyäni muutaman kymmenen sivua englanniksi, että käännäkin kaikki suomeksi. Tein kuitenkin gradun englanniksi. Sellaista piruilua, voivat haluta ehdottaa muutoksia ja katsoa, miten tekijä reagoi.
Etenkin jos gradun tekijä esiintyi itsevarmasti, on voinut olla väikkärihenkinen vastatuuli kyseessä.
Mun gradu hylättiin 80-luvulla. Ohjaaja oli koko ajan sitä mieltä, että hyvä tulee, mutta gradun tarkastaja hylkäsi ihan ihmeellisillä perusteilla. Gradun ohjaajalla ja tarkastajalla oli huonot väliit ja se näkyi koko laitoksen toiminnassa. Luulen, että tarkastajan piti vain päästä näpäyttämään. Ohjaaja sai vaihdettua gradun tarkastajan ja siitä tuli M ilman mitään korjauksia. Kyllä oli kamalaa aikaa tuo. Olin jo unohtanut koko jutun, mutta palautui nyt mieleen.
Kun olet säännöllisesti ohjaajaa tavannut, niin kyllä se läpi menee, älä huolehdi. Varsinkin jos et yritä tehdä mitään lassssukkaopin tyyppistä uutta mukatiedettä.
Ei ne hylkää, kun saavat rahaa siitä valmistumisesta. Huonon arvosanan voi saada, mutta jos on edes jotain kyhännyt, niin en usko, että hylätään.
Miksi ei olisi? Sinä et taida paljoa ymmärtää DI-tutkintojen moninaisuutta, jos luulet että niissä kaikissa tarvitaan "kaavoja". Matematiikan perusopinnot taitaa useimmat käydä toki läpi, mutta DI-työvaiheessa niitä ei monikaan tarvitse. Esim tuotantotalouden di-työn voisin kuvitella ihan hyvin tehtävän laivayhtiön palvelutuotannosta tai tuotevalikoimasta.