Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmät niin kuivat, että tulee älyttömiä kirvely-ja vuotokohtauksia

Vierailija
11.07.2016 |

Alkoi noin vuosi sitten ja joinain vuodenaikoina pahempaa kuin toisina. Nyt kesällä etenkin jos aurinko paistaa ja vähänkin tuulee, niin jompaa kumpaa silmää alkaa kirvelemään niin paljon että ei voi muuta tehdä kuin vain pitää silmää kiinni ja odottaa, että noin minuutin kestävä "kohtaus" menee ohi. Yksi päivä autolla ajaessa meinasi tulla kolari ja tänään oli niin noloa kaupungilla kun tämä kirvelykohtaus iski ja jouduin vain seisomaan paikallani ja pitämään kättä silmällä ja ihmiset kyyläsivät, että itkeeköhän tuo vai mitä. Lääkärissä olen käynyt ja totesi että kuivat silmät. Antoi tippoihin reseptit ja kahta erilaista olen kokeillut, mutta eivät ole auttaneet. Onko muita näin herkkä ja kuivasimäisiä??

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tipat tai geelit auta vaan pitää olla voidetta. Apteekissa on onneksi hyvä valikoima ja nyt saa ilman reseptiäkin sellaisia, mitkä pari vuotta sitten vaativat reseptin.

Vierailija
2/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin lääkäriin ja oikealle silmälääkärille. Mun naapurille silmälääkäri antoi lääkkeen, jota laitettiin tunnin välein eli 12 kertaa päivän aikaan ja yöksi toinen lääke. Oli arvellut, että vuoden ajan joutuu näin hoitamaan. Siis silmien kuivuutta. Ei ole helppo pikku vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin lääkäriin ja oikealle silmälääkärille. Mun naapurille silmälääkäri antoi lääkkeen, jota laitettiin tunnin välein eli 12 kertaa päivän aikaan ja yöksi toinen lääke. Oli arvellut, että vuoden ajan joutuu näin hoitamaan. Siis silmien kuivuutta. Ei ole helppo pikku vaiva.

Lääkäri oli yksityisellä toimiva erikoissilmälääkäri ja tämä käynti maksoi kaikkine päivineen noin 160€. Luulisi, että pätevä lääkäri. Sanoi kaikkien tutkimuksien jälkeen tosiaan vain että kuivat silmät ja antoi reseptit.. Ap

Vierailija
4/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tipat tai geelit auta vaan pitää olla voidetta. Apteekissa on onneksi hyvä valikoima ja nyt saa ilman reseptiäkin sellaisia, mitkä pari vuotta sitten vaativat reseptin.

Mitä merkkiä käytät? Ap

Vierailija
5/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vaiva; tosin ei noin pahana. Mua on auttanut Viscotears, mutta joku silmävoide lienee vielä parempi. Mulla silmän sarveiskalvo on ilmeisesti vahingoittunut piilolinsseistä, joten hankaa silmäluomen sisäpintaa -> kierre on valmis. Sitä pitää vain sitkeästi hoitaa, vaikka oireet näyttäisivät poistuvankin. Mulla meni pari kuukautta, niin vissiin se solukko oli uudistunut riittävästi ja vaivat alkoivat helpottaa. Mutta se vaiva palautuu helposti.

Yksi mahdollinen kuivasilmäisyyden aiheuttaja on myös Sjögrenin syndrooma. Sen voi testauttaa jotenkin verikokeellakin muistaakseni.

Vierailija
6/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syyksi paljastui Basedowin tauti.

Vierailija
7/21 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kilpparivajaus. Silmiä tosiaan pistettiin kuin nuppineuloilla ja sitten jo hakaneuloilla. Silmälääkäri totesi sen johtuvan siitä että silmä kuivuuttaan repee. Mutta mulla on auttanut ihan apteekin silmätipat.

Vierailija
8/21 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätipat on apteekissa tosi kalliita. Onko kukaan tilannut netin kautta esim. Saksan apteekeista tai muualta? Suosituksia hyvistä ja luotettavista myyjistä?

Vierailija
9/21 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän Oculac-tippoja kyynelnesteettömiin silmiini. Oftagelit eivät sopineet silmilleni. 

Bepanthen-tipat ovat mielestäni parhaita ja toiseksi parhaita ovat Systanen tipat. 

Vierailija
10/21 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ja mitkään tipat ei auta, kirveltävät vain enemmän. Kilpirauhasen vajaatoiminta on diagnosoitu ja voi liittyä siihenkin (tai muihin hormonihäiriöihin), sillä silloin on pahempaa, kun arvot on huonommat. Myös eri vitamiinien ja rasvahappojen puutos voi olla (osa)syynä. Mieluummin lähtisin etsimään ja hoitamaan sitä ihan oikeata perimmäistä syytä kuin tyytyisin pelkkiin silmätippoihin.

Vierailija
11/21 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrnikapselit auttavat tutkitusti kuiviin silmiin, totesi Meilahden sairaalan silmälääkäri. Hän suositteli minulle pellavarouheen juomista liotettuna, koska rouhe kostuttaa silmiä. Hankin hänen neuvostaan makuuhuoneeseen ilmankostuttimen, josta on apua.

t. Kyynelnesteetön

Vierailija
12/21 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä? https://www.iogen.fi/uutinen/toyossuomessa/

Meinaan, että kannattaako lähteä Helsinkiin tämän takia.

Vierailija
13/21 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Softacort-tipat

Vierailija
14/21 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blephasteam lämpölasit, katso netistä lisää. Hyvä hoito kuivasilmäisyyteen, voin suositella, olen käyttänyt jo vuosia.

Vierailija
15/21 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/21 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt vuosia vaikeasta kuivasilmäisyydestä. Kokosin blogiini postauksen, jossa on kaikki hyväksi toteamani keinot kuivasilmäisyyden hoitoon. Olen saanut apua varsinkin manukahunajageelistä, jota voi tilata Amazonilta. Toivottavasti vinkeistä on apua muillekin!

https://ullamarian.blogspot.com/2021/04/kuivat-silmat-mika-avuksi.html?…

Vierailija
17/21 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaikki kuivien silmien oireet. Mikään ei viitannut allergiaoireisiin.  Jos avasin silmäni yöllä, niin silmissä tai välillä vain toisessa silmässä tuntui vihlaiseva kipu. Lisäksi aamuisin tuntui, että silmäluomi oli tarttunut silmän pintaan kiinni.

Kokeilin viittä eri kuivien silmien kostuttamiseen tarkoitettua tuotetta, osa tippoja, osa geeliä ja yksi voide. Mikään ei auttanut, vaan tuntui, että oireet vaan pahenivat ja tippoja piti laittaa päivälläkin. Sitten onneksi löysin erään keskustelun, jossa kerrottiin, että silmälääkäri oli kertonut, että henkilön silmien kuivuus johtuu allergiasta, jolloin hän alkoi käyttää allergiaan tarkoitettuja silmätippoja aamuisin ja kostuttavaa geeliä iltaisin. Hänen silmäoireensa helpottuivat sillä kovasti.

Ostin sitten itsekin tippoja allergisten silmien hoitoon. Laitoin eka päivänä niitä silmiini aamulla ja illalla, ja heti siitä lähtien loppui silmien kipu ja se, että silmäluomet tarttuivat kiinni silmän pintaan. Nyt käytän allergiatippoja ja kuivien silmien tippoja tarvittessa. Lisäksi olen alkanut käyttää ennaltaehkäisyyn Omega 7 ja omega 9 -tuotteita.

Olen vieläkin vähän ihmeissään, mikä mahtoi olla oikea diagnoosi silmieni suhteen.

Jos tulee kuitenkin kipua silmiin, kannattaa mennä silmälääkäriin, sillä joskus se voi kertoa myös vakavammista oireista, esim. värikalvon tulehduksesta ym. vaikka mistä vakavasta.

Vierailija
18/21 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kaikki kuivien silmien oireet. Mikään ei viitannut allergiaoireisiin.  Jos avasin silmäni yöllä, niin silmissä tai välillä vain toisessa silmässä tuntui vihlaiseva kipu. Lisäksi aamuisin tuntui, että silmäluomi oli tarttunut silmän pintaan kiinni.

Kokeilin viittä eri kuivien silmien kostuttamiseen tarkoitettua tuotetta, osa tippoja, osa geeliä ja yksi voide. Mikään ei auttanut, vaan tuntui, että oireet vaan pahenivat ja tippoja piti laittaa päivälläkin. Sitten onneksi löysin erään keskustelun, jossa kerrottiin, että silmälääkäri oli kertonut, että henkilön silmien kuivuus johtuu allergiasta, jolloin hän alkoi käyttää allergiaan tarkoitettuja silmätippoja aamuisin ja kostuttavaa geeliä iltaisin. Hänen silmäoireensa helpottuivat sillä kovasti.

Ostin sitten itsekin tippoja allergisten silmien hoitoon. Laitoin eka päivänä niitä silmiini aamulla ja illalla, ja heti siitä lähtien loppui silmien kipu ja se, että silmäluomet tarttuivat kiinni silmän pintaan. Nyt käytän allergiatippoja ja kuivien silmien tippoja tarvittessa. Lisäksi olen alkanut käyttää ennaltaehkäisyyn Omega 7 ja omega 9 -tuotteita.

Olen vieläkin vähän ihmeissään, mikä mahtoi olla oikea diagnoosi silmieni suhteen.

Jos tulee kuitenkin kipua silmiin, kannattaa mennä silmälääkäriin, sillä joskus se voi kertoa myös vakavammista oireista, esim. värikalvon tulehduksesta ym. vaikka mistä vakavasta.

Siis mietin, oliko silmissäni joku tulehdus, joka oli allergian  tai kuivuuden aiheuttama. Silmien kuivuuskin voi aiheuttaa lievää tulehdusta, joka voi vähän helpottaa allergialääkkeellä, koska niissä on usein jotain kromoglikaattia, joka estää histamiinin ja muiden tulehdusta aiheuttavien aineiden vapautumisen.

Vierailija
19/21 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mietin, oliko silmissäni joku tulehdus, joka oli allergian  tai kuivuuden aiheuttama. Silmien kuivuuskin voi aiheuttaa lievää tulehdusta, joka voi vähän helpottaa allergialääkkeellä, koska niissä on usein jotain kromoglikaattia, joka estää histamiinin ja muiden tulehdusta aiheuttavien aineiden vapautumisen.

Ainakin joissain silmätipoissa sitä kromoglikaattia on.

Vierailija
20/21 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain silmätipoissa on lisäaineita jotka saattaa ärsyttää silmiä.