Kumpi on henkiseati kuormittavampi ammatti?
Olen nuori nainen ja astumassa työelämään.
Mulla on sairaanhoitajan tutkinto, mutta mulle tarjottiin työtä mäkkäristä.
Mä en nyt kysy sitä, kumpi on arvostetumpi duuni tai järkevämpi valinta, vaan kumpi on henkisesti kuormittavampi? (Ei fyysisesti.) Perustelut myös molempiin kiitos. :)
Kommentit (21)
Nyt pitää oikein miettiä.
Kumpikohan olisi henkisesti kuormittavmpi tilanne: kasata hampurilainen vai poistaa ongekoukku lapsen takaraivosta?
En osaa vastata, saako soittaa kaverille?
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan olisi henkisesti kuormittavmpi tilanne: kasata hampurilainen vai poistaa ongekoukku lapsen takaraivosta?
Riippuu niin ongenkoukunpoistajan luonteesta..
Yksikään vastaus ei vastaa mun kysymykseen, eikä perustelu suuntaan tai toiseen.
Mulla on hei elämä kyseessä tässä, että voisko nyt jeesii kiitti!?
a.p
Eniten kuormittaa henkisesti turhauttava työ, sellainen jota ei koe mielekkääksi ja johon ei ole juurikaan valtaa (ei pysty päättämään mistään itse).
Vierailija kirjoitti:
Yksikään vastaus ei vastaa mun kysymykseen, eikä perustelu suuntaan tai toiseen.
Mulla on hei elämä kyseessä tässä, että voisko nyt jeesii kiitti!?a.p
No siis mäkkärin työhän on tosi hektistä ja jos sä olet luonteeltas enempi suupielet alespäin tyyppiä, ni en suosittele.
Tosta toisesta alasta en tiedä, kun en oo tehny.
T. Sekatyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Eniten kuormittaa henkisesti turhauttava työ, sellainen jota ei koe mielekkääksi ja johon ei ole juurikaan valtaa (ei pysty päättämään mistään itse).
Niimpä. Helppohan se on ammatin tuoman tietyn auktoriteetin suojista vittuilla, mutta jos sun tehtäväs onkin miellyttää, niin kyllä musta tuo mäkkäri on raskaampaa noin henkisesti. Miksei fyysisestikin. Riippuu hoitajan työnkuvasta täysin.
Ap, kyllä tuossa kannattaa miettiä myös ns. pidemmän suunnitelman kannalta asioita, vaikka sanotkin, ettei sinua kiinnosta arvostus. Jos sinä olet hommannut itsellesi sairaanhoitajan koulutuksen, oletko pidemmän päälle tyytyväinen siihen, että valitsin ammattisi "päästäksesi mahdollisimman helpolla"? Lisääkö se henkistä hyvinvointiasi?
Samoin se, että teet hyvin pienipalkkaista työtä vaikuttaa pidemmän päälle henkiseen hyvinvointiin.
Se, mitä tekisit sairaanhoitajana vaihtelee todella paljon. Ihan mahdoton sanoa siten, miten kuormittavaa sairaanhoitajana työsi olisi. On aika hitosti eroa sillä, olisitko päivätöissä terveyskeskuksen ajanvarauksessa vai suoraan vastuussa potilaista vuorotöissä.
Mutta noin yleisellä tasolla sairaanhoitajan töissä kuormittaa kaiketi vastuu asiakkaiden terveydestä ja hyvinvoinnits. Mäkkärissä taas kuormittaa jatkuva kiire ja fyysinen rasitus (seisot koko ajan ja nostelet asioita).
Itse en edes harkitsisi jotakin mäkkäriä, jos olisin vastavalmistunut sairaanhoitaja. Hankkisin ilman muuta työkokemusta omalta alalta ensin ja päättäisin vasta sitten - valistuneena alani kuvasta - mitä teen "isona".
Kasaat kahtakymmentä tilausta yhtäaikaa, muistaen jokaisen tilauksen sisällön, rahastat, palvelet, otat uusia tilauksia ja uppista per.. yks tilaus uupuukin välistä, josta asiakas armattaa pää punaisena, kun on odottanut annostaan.
Maailman yksi epäarvostetuimmista töistä, joka ei kuitenkaan ole ollenkaan niin helppoa kuin sen hassunhauska stigma antaa äkkiseltä ymmärtää..
Vierailija kirjoitti:
No jos tota täytyy miettiä niin ohoi vaan sullekin 😂
Ohoi ohoi! :)
a.p
Vierailija kirjoitti:
Soita pois, jos se tietäis paremmin! :)
a.p
Vierailija kirjoitti:
Kasaat kahtakymmentä tilausta yhtäaikaa, muistaen jokaisen tilauksen sisällön, rahastat, palvelet, otat uusia tilauksia ja uppista per.. yks tilaus uupuukin välistä, josta asiakas armattaa pää punaisena, kun on odottanut annostaan.
Maailman yksi epäarvostetuimmista töistä, joka ei kuitenkaan ole ollenkaan niin helppoa kuin sen hassunhauska stigma antaa äkkiseltä ymmärtää..
Jep ja samalla perehdytät uutta tulokasta, josta ei tietenkään makseta mittään ekstraa! :D
Työpaikka McDonald'sissa kuormittaa vähemmän. Siinäkin voi edetä vaikka ravintolan päälliköksi. Molemmat työt ovat vuorotöitä ja palkoissa ei liene suurta eroa. Sairaanhoitajan työssä taas esimerkiksi joutuu näkemään ruumiita, mikä on erittäin kuormittavaa. olen siis sitä mieltä että noista pikaruokatyöntekijän työ on järkevämpi valinta.
Minusta taas ihmisen luonne ja toiveet, odotukset ja tavoitteet määrittelee kuormittavuutta työn sisältöä enemmän. Joku porrassiivoojan työ voi olla tosi rankkaa sosiaalisesti aktiiviselle ja yhteisössä toimimisesta nauttivalle ihmiselle. Taas hiljaiselle ja omassa rauhassa viihtyvälle jäteauton ajaminen voi olla merkittävästi vähemmän kuormittavaa kuin kassatyö. Ite ajan bussia ja koen, että se kuormittaa mua vähemmän 40 viikkotyötunnin kanssa kuin joku luokanopen (joka oli mun eka suuntaus) työ, jossa työmäärä jää tunneissa paljon vähäisemmäksi...
Minusta olisi henkisesti kuormittavaa olla mäkkärissä työssä. Vääntää jotain hampurilaisia tuntitolkulla jalat väsyksissä päivästä toiseen. Työssä ei olisi mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka McDonald'sissa kuormittaa vähemmän. Siinäkin voi edetä vaikka ravintolan päälliköksi. Molemmat työt ovat vuorotöitä ja palkoissa ei liene suurta eroa. Sairaanhoitajan työssä taas esimerkiksi joutuu näkemään ruumiita, mikä on erittäin kuormittavaa. olen siis sitä mieltä että noista pikaruokatyöntekijän työ on järkevämpi valinta.
Ja kaikki etenee päälliköiksi?
Riippuu ihan hoitajan luonteesta, haittaako ruumiiden näkeminen..
Vierailija kirjoitti:
a.p
Tervetuloa maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi henkisesti kuormittavaa olla mäkkärissä työssä. Vääntää jotain hampurilaisia tuntitolkulla jalat väsyksissä päivästä toiseen. Työssä ei olisi mitään mieltä.
Ja palvella HYMYILLEN ilkeitäkin asiakkaita.
Kaikkki hoitajat ei kuitenkaan ole ruumiiden kanssa tekemisissä, ei ainakaan jatkuvasti ja jos ei ole mitenkään erityisen HERKKÄ (ei heikko, eivät ole sama asia tai sulje toisiaan pois) niin mikäs siinä. Ruumiithan ei päätään auo kuitenkaan..
Me ihmiset, kun ollaan niin ERILAISIA ja hyvä niin..
No jos tota täytyy miettiä niin ohoi vaan sullekin 😂