Miksi nykyisin kaikilla hyvätuloisilla on iso perhe?
Kumma juttu, omassa ystäväpiirissä juuri niillä rikkaimmilla on vähintään 3-4 lasta. Samoin kaupungilla näkyy tosi hienosti puettuja isoja perheitä. Mikä ihme trendi tämä on?
Kommentit (72)
Olen huomannut saman. Lääkäreillä ja johtoportaalla on isot talot ja perheet. Työttömät ja huono-osaiset on perheettömiä.
No, mun tienestit on ollut brutto €180-230K per v viimeiset viisi vuotta. Ja jo sitä ennen selvästi suomalaisen keskiarvotuloja enemmän. Ja silti meillä on vain kaksi lasta, nyt jo aikuisia.
Että ei isot tulot automaattisesti merkitse isoa perhettä.
No eikö se ole vaan hyvä juttu, parempi kuin sellaiset hankkivat lapsia joilla ei ole vara heitä elättää.
Koska Kelan etuuksia maksetaan niin avokätisesti!
Vierailija kirjoitti:
No, mun tienestit on ollut brutto €180-230K per v viimeiset viisi vuotta. Ja jo sitä ennen selvästi suomalaisen keskiarvotuloja enemmän. Ja silti meillä on vain kaksi lasta, nyt jo aikuisia.
Että ei isot tulot automaattisesti merkitse isoa perhettä.
Minusta tämä onkin nimenomaan viime vuosien ilmiö. Enää ei kaksi lasta ole ihanneperhe, vaan pitää olla enemmän.
Onhan siitä paljon puhutti. Eniten lapsia on eniten ansaitsevilla miehillä. Nyt myös naisilla.
Myös juuri köyhillä. Ota tästä selvää.
Minä näin tänään kaupungilla perheen, jossa oli seitsemän (!) lasta. Kaikki oli tosi trendikkäissä vaatteissa ja nuorin vielä vaunuissa. Vanhemmat näytti sporttisilta ja aika nuoriltakin, alle 40 vuotiailta. Tuli sellainen olo että wau, jotkut tosiaan uskaltaa. Hienoa nähdä että Suomessa on vielä tällaisia ihmisiä.
Miksei olisi? Me tullaan hyvin toimeen ja on varaa asua isossa asunnossa keskustassa. Olen ollut pitkään jokaisen lapsen kohdalla kotona, uraa tekee vain mies, joten rahan lisäksi aikaakin on lapsille. Minulle iso perhe on juuri sitä luksusta, johon panostan, josta nautin ja mistä olen erittäin kiitollinen.
Talouden kannalta olisi erittäin positiivista, jos suomalaiset hankkisivat enemmän lapsia. Ikärakenteen vääristymä on taloutemme suurin ongelma. Syntyvyyden nouseminen myös ruokkisi kulutusta, rakennusalaa, yrittäjyyttä jne. Nuoret koulutetut ikäluokat houkuttelisivat arvokkaita investointeja ulkomailta.
Lasten saantia pitäisi kaikin tavoin tukea. Myös poliitikkojen olisi hyvä puhua aiheesta enemmän ja kertoa miten tärkeää syntyvyyden nousu on taloutemme kannalta.
Minä ainakin voin ihan suoraan sanoa, että tekisin paljon lapsia jos olisin rikas. Nyt olemme keskituloinen perhe, meillä on kaksi lasta. Asutaan omakotitalossa, johon mahtuisi vielä yksi lapsi lisää, mutta pakko miettiä rahaakin. Haluan voida tarjota lapsilleni muutakin kuin vain ruoan pöytään ja vaatteet päälle, ja jos lapsia olisi yksikin enemmän niin jostain pitäisi jo karsia. Jos mulla olisi paljon rahaa, ostettaisi isompi talo ja tehtäisi vielä ainakin kaksi lasta lisää. Tarvittaessa olisi varaa sitten palkata lastenhoitoapuakin, jos joskus kaivattaisi esim. omaa aikaa. Ja siivooja palkattaisi myös, jolloin kotitöihin menisi vähemmän aikaa, ja enemmän jäisi niille lapsille.
Hyvä että joillakin on varaa lapsiin.
Mulla olisi useampi lapsi jos olisi varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Me tullaan hyvin toimeen ja on varaa asua isossa asunnossa keskustassa. Olen ollut pitkään jokaisen lapsen kohdalla kotona, uraa tekee vain mies, joten rahan lisäksi aikaakin on lapsille. Minulle iso perhe on juuri sitä luksusta, johon panostan, josta nautin ja mistä olen erittäin kiitollinen.
Näin juuri. Monesti noissa monilapsisissa perheissä se mies on hyvätuloisempi, nainen voi olla juuri tuollainen kotirouva/normityötä tekevä. Kaksi lasta on vielä helppo sovittaa uran kanssa yhteen mutta monta lisää - siinä tarvitaan jo tukijoukkojen (mummot, palkattu työntekijä) apua. Kaksi lasta meilläkin, ja kaksi uraa.
Ihmisillä on nykyisin liian korkeat kriteerit. Jos ajatellaan ihan lähihistoriaakin, niin 80-luvun olot olivat todella köyhät nykyelämään verrattuna. Eli ihmisillä olisi varaa useampiinkin lapsiin. Ei kaikki tarvitse omaa huonetta tai kalliita harrastuksia. Tärkeämpää on perheen hyvä ja turvallinen ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miehille se on statusjuttu. Jos on hyvä työ, talo, auto, kaunis vaimo ja lapsia, niin on ikäänkuin saavuttanut kaiken.
Erittäin mielelläni luopuisin näistä kaikista "statussymboleista" ja palaisin takaisin persaukiseksi opiskelijaksi. Jos en muuta ole päälle nelikymppiseksi mieheksi oppinut niin ainakin tuon luettelemasi listan totaalisen typeryyden...helvetinhelvetinhelvetti kun ei riittänyt äly olla lisäänt...hankkimatta kunnon miehen statussymboleita.
Ehkä ne haluaa oman klaanin, tyyliin Kennedyt. Pitäähän kesähuvilalla olla iso perhe ja liuta lapsia. Tänä päivänä vauraus on myös sosiaalista hyvinvointia. Läheinen, yhteen hiileen puhaltava ja menestyvä perhe on tavoiteltava juttu.
Hyvätuloiset ajattelee vain itseään. Maailma ylikansoittuu. Eettisempää olisi adoptoida jos lapsia tahtoo. Statusjuttu.
Ainakin miehille se on statusjuttu. Jos on hyvä työ, talo, auto, kaunis vaimo ja lapsia, niin on ikäänkuin saavuttanut kaiken.