Koodaaminen. Kuinka nopeasti ammattilaiseksi?
Hei it-nörtit. Haluaisin oppia ohjelmoimaan ja tienata sillä elantoni. Mikä olisi realistinen arvio, että oppisin jonkun ohjelmointikielen niin hyvin, että voisin saada alan töitä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ap on ja mitä tehnyt it:n parissa tähän mennessä? It-alalla työskentelh vaatii muutakin kuin yhden kielen opettelua.
Ikää on 34 ja työkokemusta it-alalla nolla vuotta. Olen tehnyt aiemman työuran muissa hommissa ja nyt mietin vaihtoa...
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Ilmeisesti ei siis kannata alkaa koodariksi...?
Kannattaa, jos olet koodaamiseen soveltuvalla tavalla älykäs, nopea oppimaan, kiinnostunut ohjelmoinnista ja valmis tekemään paljon töitä oppimisen eteen. Hyville koodareille ja niille jotka voivat sellaiseksi kehittyä, löytyy aina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ap on ja mitä tehnyt it:n parissa tähän mennessä? It-alalla työskentelh vaatii muutakin kuin yhden kielen lohiopettelua.
Ikää on 34 ja työkokemusta it-alalla nolla vuotta. Olen tehnyt aiemman työuran muissa hommissa ja nyt mietin vaihtoa...
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Ilmeisesti ei siis kannata alkaa koodariksi...?
Mulla koulutti ystävä itsensä CNC-koneistajasta koodariksi. Paljastui, että hän on huomattavan lahjakas. Töitä löytyi suhteellisen helposti ja nyt jo useamman vuoden kokemuksella huippuluokan ammattilainen. Sinuna aloittaisin ottamalla kunnolla selvää millaisesta työstä haaveilet. Jos homma sen jälkeen edelleen vaikuttaa mielenkiintoiselta niin töpinäksi vaan. Minysta ICT on rakkauslaji. Jos sitä palia ja innostusta ei löydy niin jatkuva muutos ja ikuinen opiskelu käyvät raskaaksi. Onnea matkaan!
Ohjelmistokehittäjä on siis se mihin kannattaa pyrkiä. "Koodaja" taas on sellainen peruskoodiapina jolla ei työntekijänä ole juuri mitään arvoa. Kehittäjä pystyy tekemään täsmälleen saman duunin ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ap on ja mitä tehnyt it:n parissa tähän mennessä? It-alalla työskentelh vaatii muutakin kuin yhden kielen opettelua.
Sanoisin että jos oikeasti kiinnostaa ja on luontaista osaamista (!) niin opiskelijaksi vaan. Jos ei suju luonnostaan, niin koodaamisen opettelu ja soveltaminen on aika tuskaista, vaatii niin paljon loogista ajattelua. Kannattaa opiskella itse jonkun verran ennen kouluun hakemista, sitten näkee onko yhtään oma juttu.
Itse koodaan ammatikseni ja tietääkseni koodajista on pula jos on hiukaankaan erityisosaamista, näin on monella alalla. Itse olen opengles/glsl koodari ja töitä on liikaa, koska muita osaajia on vaikea saada. Mitä paskaa täällä syötetään, että töitä ei ole. Menkää kotikoodarit muualle suoltamaa tota paskaa mistä, ette tiedä mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Itse koodaan ammatikseni ja tietääkseni koodajista on pula jos on hiukaankaan erityisosaamista, näin on monella alalla. Itse olen opengles/glsl koodari ja töitä on liikaa, koska muita osaajia on vaikea saada. Mitä paskaa täällä syötetään, että töitä ei ole. Menkää kotikoodarit muualle suoltamaa tota paskaa mistä, ette tiedä mitään :)
meeppäs jonne takaisin leikkimään leegoillasi kun aikuiset keskustelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en ole sitten aikuinen mutta alan ammattilainen :)
Kai menen sitten takaisin ohjelmointiputkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummankohan kannattaisi palata niiden legojen pariin ?Huippukoodari pystyy suunnilleen valitsemaan duuninsa määrittämään palkkansa. Hommaa kun ei opi (pelkästään) edes korkeakoulussa.
Tässä maassa on se perustavanlaatuinen ongelma että se dippainssin paperi, siitä vaatimuksesta pidetään kynsin hampain kiinni jos työtehtäviin edes etäisesti sisältyy jotain tietoteknistä aktiviteettia. Koko ajan selitetään kuinka erityisosaamisella saa duunia, mutta samalla oletetaan varmana että se "soveltuva koulutus" löytyy. Tämä on ongelma ainakin silloin kun ei puhuta mistään tusinamaistereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummankohan kannattaisi palata niiden legojen pariin ?Huippukoodari pystyy suunnilleen valitsemaan duuninsa määrittämään palkkansa. Hommaa kun ei opi (pelkästään) edes korkeakoulussa.
Ketjussa siis oli puhe aloittelijan työnsaannista eikä veteraanista joten mene vaan itsekin leikkimään leegoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmistokehittäjä on siis se mihin kannattaa pyrkiä. "Koodaja" taas on sellainen peruskoodiapina jolla ei työntekijänä ole juuri mitään arvoa. Kehittäjä pystyy tekemään täsmälleen saman duunin ja paljon muuta.
Millä tavalla luulet, että ohjelmistoja kehitetään? Vittu näitä noobeja :)
Wanha datakäätä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan tee sitä virhettä, että lähdet yt-alalle, ellei sitten managerointi kiinnosta ja sinulla ole siihen suuntaan myös edellytyksiä. Ns. "normiduunarit" potkitaan kortistoon tasaisin väliajoin, ja kun ikä alkaa nelosella, niin sinne kortistoon myös jäävät.
Mitä ihme sakkia täällä oikein pyörii? Kaikkialla YT:t pyörii ellei ala perushoitajaksi. Pätevillä on hyvin duunia edelleen ja mielenkiintoinen työ. Nokialta potkituista on ikävä kyllä osasta pakko todeta, että laitostuminen näkyy ja töitä voi olla siksi vaikeaa saada.
Horisette molemmat. Kenkää tuli Noksulta aikoinaan. Lyhyen työttömyyskauden yli pärjäsin erorahoilla. Nyt taas väännetään koodia entistä mielenkiintoisemmissa projekteissa. Palkkakin samaa luokkaa kuin Nokialla. Ja ikääkin on yli 40 v. mutta intoa on edelleen. LinkedIn:stä olen seurannut vanhojen noksulaisten urakehitystä. Penteleet ovat liki kaikki uusissa hommissa. Eihän tämän pitänyt olla mahdollista.
Mitä olen työpaikkailmoituksia selaillut ja hakenut niin haussa on mm. html, css, javascript ja eri kirjastojen (angular ja mitä näitä on) osaajia ja mielellään vasta aloittavia. Muutakin toki mutta sitten halutaan x years professional milloin mistäkin erikoisjutuista sen javan lisäksi.
Jos olet yli 40 niin aika turha edes yrittää ilman suhteita.