Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittämätön väsymys, vitaamiini yms. puutos

Vierailija
10.07.2016 |

Keskustellaanmpas tässä ketjussa siitä mitkä puutokset voivat aiheuttaa väysymystä. Itselläni on vuosien varrella ollut pitkäkestoista selittämätöntä väsymystä aina välillä ja pahimmillaan se oli noin vuosi sitten. Oloni oli todella väsynyt ja lihakset todella kireät kokoajan. Söin ja syön edelleen mielestäni monipuolisesti, mutta liikunnan määrässä ei ole kehumista. Tietysti perusasiat liikunta, ravinto ja lepo tulisi olla kunnossa ennenkuin alkaa mitään sen erikoisempia sytiä väsymykselle etsimään. Tuo vuosi sitten minulla ollut väsymys jakso sai kuitenkin epäilemään olisiko minulla jokin sairaus tai puutos tila, siitä huolimatta, että syön monivitamiini pilleriä päivittäin. Googlailin asiaa ja päätin kokeilla B-vitamiini valmistetta ja magnesiumia.

B-Vitamiinilla huomasin olevan selvästi piristävä vaikutus ja tämän huomasi, myös esim. niin että jos jonain päivinä väsyttikin, niin huomasin, että olin unohtanut ottaa b-vitamiinin. Noin 3 kuukauden käytön jälkeen piristävää vaikutusta ei enään ollut, mutta eipä enään niin väsyttänytkään. Johtopäätökseni oli se, että minulla oli B-12 vitamiinin puutos, joka tuli tuolla kuurilla hoidettua. B-12 vitamiini varastoituu maksaan ja puutos tila kehittyy hitaasti. (mm. stressi ja alkoholi kuluttaa b12 vitamiinia)

Magneesium rentoutti selvästi lihaksia ja teki olon paremmaksi myös tästä minulla oli selvästi puutos, koska tajusin jälkikäteen, että minulla on ajoittain ns "elohiiri" joka kertoo magneesiumin puutoksesta. Tuon elohiiren olen huomannut tulevan stressaavina päivinä/viikoina ja tietojeni mukaan stressi kuluttaa magneesiumi (ja myös b-vitamiinia)

Nyt viimeiset 2 viikkoa minua on taas väsyttänyt aivan mielettömästi, vaikka edellä mainiutut perusasiat ovat kunnossa ja päätin taas googlailla asiaa. Päädyin kokeilemaan sinkkiä ja nyt 2 viikon käytön jälkeen (reiluja 50-100 mg/päivä) olo o virkeämpi kuin ehkä koskaan. Tutkimuksien mukaan sinkin puute saattaa olla todella yleistä ja tutkimuksien mukaan niillä miehillä, joilla testosteroni tasot ovat alhalla sinkki saattaa nostaa testotasoja jopa useita kymmeniä prosentteja. Paitisi, että oloni on virkeä (ja viriili :) ) niin 100 % varmasti suun kuivumis ongelmani on lakannut. Olen siis viimeiset 10 vuotta kärsinyt kuivasta suusta vaikka kuinka joisin.

Summa summarun itselläni virystasoja/olo parantanut: B-vitamiini, magnesiun ja sinkki.

Kertokaahan omakohtaisia/lähipiirinne kokemuksia siitä onko jokin lisä helpottanut/poistanut väsymyksen. Tästähän on tietysti tieteellisyys kaukana, mutta väsymyksestä kärsiville suositelisin kokeilemaan em. lisiä

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Raudanpuute, josta ei kerro hemoglobiini vaan ferritiini. B12-vitamiinin puutos aiheuttaa samoja oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
2/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Raudanpuute, josta ei kerro hemoglobiini vaan ferritiini. B12-vitamiinin puutos aiheuttaa samoja oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.

Tähän kilpirauhasen vajaa toimintaan törmää usein kun googlailee selittäätöntä väsymystä. Muistaakseni kilpirauhasen toimintaa säätelee jodi. Empäs muistanutkaan, että tulin aikanaa kokeilleeksi jodi valmistetta (kuivattu merilevä), mutta tällä en huomannut olevan itselleni varsinaisesti piristävää vaikutusta. Jos oikein reilun annoksen otti jodia, niin kehomni ikäänkuin ylikierroksille (kilpirauhasen "liikatoiminta"), eli hikoilutti, olo oli levoton jne. joten päättelin tästä, ettei tämä varmaan ole ongelmani.

Monelle tuo jodin lisääminen tosin voi olla hyväksi. Jodiahan ruvetin lisämäänn ruokasuolaan siksi, koska kansa kärsi jodin puutteesta. Nykyään kun (kärjistetysti) kukaan ei tee enään itse ruokaa ja moni ei lisääkkään ruokaan suolaa, niin tuota suolaan lisättyä jodia ei saadakkaan. Suolaa kyllä saadaan, mutta elintarviketeollisuus käyttää valmisteissaan jodioimatonta suolaa, koska se on tyyliin sentin tonnilta halvempaa ja näin tekee hieman enemmän fyrkkaa. Ravintosuosittelijat ovat arvioineet ihmisten jodin saannin siten, että elintarviketeollisuuden käyttämä suola olisi jodioitua, mutta ihan tässä vuosi pari sitten havahduttiinkin siihen että eipäs olekkaan ja jokin järjestö/vai oliko peräti virnaomainen esitti elintarviketeollisuudelle pyynnön/suosituksen, että he alkaisivat käyttää valmisteissa jodioitua suolaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiini! Itellä ainaki piristi paljon ja sit kans just tuo magnesium :)

Vierailija
4/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä.

Tässä on tuo viimevuonna annettu suositus jodioidun suolan käyttämiseksi.

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/vrn_jo…

Vierailija
5/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymystä kannattaa ensisijaisesti hoitaa syömällä ruokaa. Vasta toissijainen vaihtoehto on apteekin pillerit.

Vierailija
6/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodia joo tarvitaan, mutta jos sulla on jo se kilpirauhasen vajaatoiminta, niin siihen ei pelkkä jodi auta. Käy verikokeissa ja pyydä tulokset itsellesi, älä tyydy lääkärin "ovat viitearvoissa" -kommenttiin. Tule sit vaikka tänne tai kilpirauhasinfoon kysymään että ovatko arvosi oikeasti kunnossa. Ja vaadi samalla se ferritiinikoe, vaikka lääkärisi ei ymmärääkään siitä mitään ja ei tn. suostu

Vierailija
7/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestille nro 5 et tainnut lukea viestejäni.. Aloitus viestini 5 lause "Tietysti perusasiat liikunta, ravinto ja lepo tulisi olla kunnossa ennenkuin alkaa mitään sen erikoisempia sytiä väsymykselle etsimään."

Viesti nro 6: Totta, mutta kuten sanoin oloni on nyt pirteämpi kuin koskaan. Jos väsymys vielä olisi jatkunut olisin mennyt lääkäriin selvittämään tuota kilpirauhas asiaa.

Vierailija
8/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommetteja toki.Itselläni siis ei tällä hetkellä ole mitää "erikoista" väsymystä, joten minä en ole vinkkien tarpeessa. Halusin vain aloittaa tämän ketjun, josko tästä olisi muille väsymyksestä kärsiville apua. Esim. Itselläni jäi tämä sinkki huomaamatta vaikka silloin vuosi sitten hain tietoa asiasta. Nyt hiljattain kun rupesin selvittelemään tuota sinkkiä, niin havahduin, että tämän puutoshan minulla voisikin olla. Sinkin puute on ilmeisesti myös aika yleistä.. Ainakin minulla tuntui tepsivän.

Vierailija
9/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe. Nuo saantisuositukset ei todellakaan ota huomioon yksilöllisiä eroja esim. sitä, että toisen elimistö on sellainen, ettei tietyt ravintoaineet imeydy kunnolla, myös esim edellä mainittu stressi kuluttaa tiettyjä ravintoaineita, eli tarve on lisääntynyt. Paras tapa tutkia noita pitoisuuksia on tietysti verikokeet. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta verikokeessa käymisestä eli paljonko sellainen maksaa ja mitä arvoja luettiin?

Vierailija
10/33 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
11/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymystä kannattaa ensisijaisesti hoitaa syömällä ruokaa. Vasta toissijainen vaihtoehto on apteekin pillerit.

Kyllä pillerit ovat parastapa testata kärsitkö jostain puutteesta, sanoisin että jopa paremipia kuin laboratorio testit. Vedä kuukauden kuuri jotain josta mahdollisesti puutos, jos olo kohenee hyvä niin jatkohoitona kiinnität ruokavaliossasi enemmän huomiota siihen, ettei kyseisestä aineesta tulisi puutosta.

Ravintotietelijät tekevät hienoa työtä, mutta ovat tehneet myös paljon pahaa. On esim. Ihan naurettava ajatus, että pohjolassa ihmiset saisivat ravinnosta riittävästi d-vitamiiniä. Tässähän he ovat antaneet periksi vasta viime vuosina...

Vierailija
12/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lähtisi pahan väsymyksen syytä etsimä ollenkaan vitamiinipuutoksista. Se on lääkärin luo nyt mentävä, ennemminkin on anemia. Myös monien syöpien ensioire on paha väsymys, selittämätön epätavallinen väsymys. Otat hoitajalta pvk:n jossa näkyy HB. se kertoo jo paljon.

Väsymys on oireena mm. sydänkohtauksessa ja keuhkokuumeessa, joka voi olla myös kuumeeton.

Vierailija
13/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta totta.

Mutta se B12 puute on vaikea korjata pelkällä ruualla. Mulla väsymys korjaantui kun sain sitä purkista.

Vierailija
14/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testotasoihin ei voi vaikuttaa millään vitamiineilla

Vierailija
15/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta totta.

Mutta se B12 puute on vaikea korjata pelkällä ruualla. Mulla väsymys korjaantui kun sain sitä purkista.

Tarkennatko, miksi B12 puutetta ei voi korjata ruualla?

Vierailija
16/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en lähtisi pahan väsymyksen syytä etsimä ollenkaan vitamiinipuutoksista. Se on lääkärin luo nyt mentävä, ennemminkin on anemia. Myös monien syöpien ensioire on paha väsymys, selittämätön epätavallinen väsymys. Otat hoitajalta pvk:n jossa näkyy HB. se kertoo jo paljon.

Väsymys on oireena mm. sydänkohtauksessa ja keuhkokuumeessa, joka voi olla myös kuumeeton.

Missä verikokeen saa hoitajalta?

Vierailija
17/33 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testotasoihin ei voi vaikuttaa millään vitamiineilla

Ei ehkä jos ne ovat normaalit, mutta sinkki on tärkeä raaka-aine testo tuotannossa ja jos raaka-aineesta on pulaa ei elimistö tuota testoa riittävästi. Sinkillä ei ole vaikutusta testotasoihin, jos ihminen ei kärsi puutoksesta, mutta puutteessa olevilla on tutkimusten mukaan havaittu selvä testotason nousu kun puutos on korjattu... Lueppas tutkimuksia...

Tosin sinkkihän ei virallisesti taida ollakkaan vitamiini...

Vierailija
18/33 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta totta.

Tarkennatko, miksi B12 puutetta ei voi korjata ruualla?

No vaikka imeytymishäiriöstä johtuen. Normaalista ruokavaliosta saa moninkertaisen määrän B12 vitamiinia, siitä huolimatta joillekkin saattaa tulla puutos. Puutoksen voi hoitaa pillereillä, joskus käytetään pistosta, jolloin imeytyy varmasti...

Vierailija
19/33 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina jatkuvaa väsymystä kun rupee pimentymään. Varmaan d-vitamiinin puutosta. Kesällä kun on valoisaa jaksan tosi hyvin ja pystyn valvomaan. Syksyllä kun alkaa pimentymään, alkaa myös koko talven kestävä väsymys. Pahinta on kun neljältä on jo pilkkopimeää. Voin nukkua kolmen tunnin päiväunet ja herätä kahdeksalta, mutta jo tunnin päästä olen niin väsynyt, ettei silmät pysy auki. Mieskin aina valittaa kun nukahdan kesken leffan. Nyt tänä talvena kokeilen d-vitamiinia, jos auttaisi mun väsymykseen

Vierailija
20/33 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin tuota sinkin ottamista purkista, olen nyt viikon verran syönyt ja olo on todella energinen vaikkei minulla mitään erikoista väsymystä aiemmin ollutkaan. Kannatti kokeilla. M27

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi