Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan ompelijaksi -vanhemmat ei suostu

Vierailija
10.07.2016 |

Kävin jo vanhempien mieliksi lukion. En halua yliopistoon tai ammattikorkeaan. Haluan ommella,miksi vanhemmat yritätte pakottaa muuhun? Koko lapsuus samaa hienovaraista vihjailua ja aivopesua. Nyt kun ei se enää riitä sanotaan suoraan,että ompelu on kiva harrastus ja pitää olla jokin kunnollinen ammatti ja on haaskausta olla käyttämättä lahjojaan opiskeluun,kun niitä kerran on ja päläpälä. Miksen saa tehdä mitä haluan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kannata opiskella ompelijaksi. Itselläni on kaksi ompelualan koulutusta. Työtön olen, eikä koko suomessa ole kuin muutamia työpaikka vapaana, nekin yleensä yrittäjille suunnattuja.

Se hyvä ammatissataidossa on, että osaan ommella lapsille ja itselleni laadukkaat vaatteet, joita kaupoista ei löydä kunnolla.

Vierailija
22/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo opetuspuoli, kiinnostaisiko se? Opiskele ensin ompelijaksi ja sitten hanki opettajan pätevyys. Ja niille jotka yrittävät ilmaiseksi teetättää sanot vain vastaukseksi "se tekee sitten xxx€", ottakoot tai jättäkööt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pukuompelija

Luokallani oli 24 oppilasta.

Yksikään valmistunut ei ole saanut oman alan töitä.

Tästä aikaa jo vuosia.

Suurin osa jäi kohta kotiäidiksi ja pyörittää y-tunnuksella pientä puljua lapsen hoidon lisäksi.

Muutama lähti opiskelemaan muuta ja työllistyikin tähän toiseen ammattiin.

Kaksi pääsi tehtaalle liukuhihnaompelijaksi.

Ja eivät pidä siitä.

Joten.

Käy koulu mutta varaudu käymään muutakin koulua lisäksi.

Tämä ala ei työllistä.

Juuri näin! Minä harrastin yläasteikäisenä ompelemista ja äitipuolen mielestä siitä saisin hienosti ammatin. Olin kahden vaiheilla, mutta äitipuoli suorastaan työnsi opiskelemaan tekstiiliartesaaniksi.

Päivääkään en ole työkseni ommellut ja oikeastaan se koulutus oli aika kummallista ajatellen sitä, että meistä piti tulla pukuompelijoita. Oli paljon suunnittelua ja luovuuden maksimointia, vaikka tosielämässä tärkeintä olisi ollut nopeus ja tarkkuus.

Olen töissä vaatemyyjänä ja tietysti materiaalitiedoista on etua tässä työssä, mutta eiköhän jokainen opi lukemaan pesumerkintöjä ja kertomaan, että kankailla on taipumus kutistua pesussa. Osaan lyhentää housunlahkeet ja vaihtaa vetoketjun, mutta niin osaisin ilman 3 vuoden opintojakin.

Ompelu on kiva harrastus, mutta ammatiksi siitä on todella harvoilla. Yksikään kurssikaverini (valmistuimme 5 vuotta sitten) ei ompele työkseen.

Vierailija
24/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat yrittävät ajatella vain parastasi ja oikeassa he ovat, ompelijana on hankala työllistyä. Olen ollut itse opiskelijana ja töissä alalla ja sanoisin että jos olet erityisen lahjakas, sinnikäs ja valmis tekemään enemmän duunia kuin 8-16, voisit oman yrityksen kautta työllistyä. Se ei ole helppo tie, mutta ompelutyöstä maksavia asiakkaita löytyy kyllä vielä.

Vierailija
25/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisia koulutustarjoamia esim AMK:ssa on, mutta voisitko ajatella jotain vaatesuunnittelijan linjaa tai opiskelisit kaupallisia aineita jos haluat perustaa myöhemmin oman ompelimoyrityksen.

Pidä kiinni tuosta ajatuksestasi, että ompelu on sinun juttusi, se on hyvä. Opiskele kuitenkin enemmän ja isommin kuin mitä siihen tarvitaan. AMK:ssa opiskellaan 3-4vuotta ja jos linjasi on esim vaatesuunnittelu, niin varmasti saa myös ommella. Se on lyhyt pätkä elämässäsi.

Vanhempasi ovat oikeassa, yo ei ole ole ammatti ja koulutus on hyvä hankkia. He eivät voi pakottaa sinua, olet aikuinen, mutta he haluavat parasta. Ja olen heidän kanssaan samaa mieltä, hanki koulutus.

Vierailija
26/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityön opettajaksi ei ompelua rakastavan kannata kouluttautua, koska tulevaisuudessa kässä on kaikkea muuta kuin ompelua. Tutustu vaikka uuteen opsiin. Lisäksi koulun olisi oltava hyvin suuri, että tunnit riittäisivät.

Vierailija
27/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit käynyt kaksoistutkinnon! Itse olen vaatetusompelija yo ja se ei kaduta, oli myös unelmani olla ompelija. Isä kuitenkin painosti myös lukioon, ja onneksi sen tekikin. Vaikka ompelua rakastan, niin sillä ei vaan yksinkertaisesti työllisty. Tein harjoittelun suomen parhaalla vaatesuunnittelijalla ja siitä tykkäsin kovasti, mutta toisen tein korjausompelusta ja ei kamala. Ei ikinä enää sitä. Nyt opiskelen kauppatieteiden maisteriksi ja unelma olisi työllistyä vaatteiden pariin, vaikka niitä tekemään muille kuin itselleni en halaja.

Vierailija
28/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös pukuompelijaksi valmistunut seitsemän vuotta sitten enkä ole päivääkään alan töitä tehnyt, ei kannata eikä työllistä, paitsi juurikin näitä "kyllähän sä nyt tän voit korjata kun tunnetaan!". Enkä tiedä muitakaan ryhmästäni jotka alan töitä tekisivät, niitä ei vain yksinkertaisesti ole. Sinuna miettisin kerran jos toisenkin...

Vierailija
29/38 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistyttö kouluttautui myös pukuompelijaksi, ei ole niitä töitä tehnyt, toimii lehdenjakajana.

Vierailija
30/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lama taisi tappaa suurimman osan Suomen tekstiiliteollisuudesta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_tekstiili-_ja_vaatetusteh…

Periaatteessa vaatteita ja kenkiä tarvitaan aina, joten miksipä ei vaatteita voisi tehdä edelleen Suomessakin?

Tulisiko valtiolle halvemmaksi tinkiä verotuksesta, jos alemmalla verotuksella pystyttäisiin palkkaamaan ihmisiä töihin esim. tekstiiliteollisuuteen, kuin pitää verotus  korkealla, työpaikat Kiinassa ja ihmiset täällä työttömänä?

Vierailija
31/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sinun pitäisi jo olla ompelija, jotta pystyisit pärjäämään alalla. Pelkästään koulutus ei riitä siihen, että olisit riittävän hyvä.

Vierailija
32/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Ompelijahan on kunnon ammatti.

Tarvitseehan ihmiset vaatteita herranen aika! Ei kaikki osaa ommella, kuka sitten ne vaatteet tekee?

Vierailija
33/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti tänne 6 vuotta sitten eli hänellä on nyt menestyvä ompelualan yritys, joka työllistää hänet ja useita muita, niinkö? Vai hän on töissä vaatekaupassa 20 h/vko sopimuksella?

Vierailija
34/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ap pärjätä , sun pitää olla enemmän kuin ompelija. Pitää osata myös suunnitella ja tuotteistaa, markkinoida tekemäänsä ja olla yrittäjähenkeä. Suomessa ei ole riviompelijalle töitä

Vierailija
35/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseehan ihmiset vaatteita herranen aika! Ei kaikki osaa ommella, kuka sitten ne vaatteet tekee?

Vaatteet tekee kouluttamaton kaukoidän nainen tai lapsi. Olen koulutukseltani ompelija, enkä suosittele sitä kenellekään ilman kunnollista, työllistävää yritysideaa.

Vierailija
36/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkit.

Vierailija
37/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos susta tulee ompelija, niin kuka sut elättää? Sun vanhempienko pitäis kannustaa sua uralle, jolla elantosi jää heidän varaansa loppuiäksesi?

Suomessa ei ole töitä pukuompelijoille, koska kukaan ei teetä eikää edes korjauta vaatteita - katso vaikka ympärillesi. Suomessa ei ole töitä vaiheompelijoille, koska tehtaat on jo siirretty Bangladeshiin tai vähintään Viroon.

Oikeasti, pidä se ompelu harrastuksena ja taitona, jolla voit hankkia ihastusta, mutta hanki joku sellainen ammatti, jossa on edes teoreettiset työllistymismahdollisuudet.

Isompaan kaupunkiin voit perustaa ompelimon ja työllistää itsesi sillä. Leipä on tiukassa.

Vierailija
38/38 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta kannattaa hankkia yksi kunnon ammatti, joka elättää ja sitten toteuttaa muut haaveet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän