Onko teistä ok, että viisihenkinen perhe vie
synttärilahjaksi 50-vuotispäiville kuoharin? Kyseessä siis ystäväperhe ja olemme menossa juhliin ensi viikolla. Mieheni oli käynyt ostamassa kuohuviinin, n.12€ lahjapusseineen ja on sitä mieltä, että lahja on ok. Minusta liian vaatimaton.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok lahja. Te, jotka olette sitä mieltä, että kuohari ei riitä, niin mitä ihmettä veisitte 5-kymppiselle lahjaksi? Eiköhän tuon ikäisellä ole jo kippoja, kuppeja j muutakin tavaraa ihan tarpeeksi. Ehkä joku aineeton lahja, esim. vuosi tai kaivo Afrikkaan.
Lahja on OK jos päivänsankari on erikseen ohjeistanut, että ei lahjoja. Jos tällaista ohjeistusta ei ole, niin ei ole OK. Ylipäätään minun mielestä on moukkamaista mennä mihin tahansa juhliin tollaisen katraan (5 hlöä) kanssa kympin kuoharipullon kanssa. Ei ole pakko ostaa tavaraa ja krääsää (ei nyt herra jumala ainakaan mitään kuoharilaseja viisikymppiselle!). Lahjakortit on aina hyvä vaihtoehto.
Meidän perhe 1 aik +2 lasta ( 1v ja 4v) vei mun kummisedälle 60v lahjaksi mölkky -pelin ja saksasta tuodun olutpullon. Arvo n. 20€. Piti viedä vaan se mölkky. Lähtöhötäkässä kun hain 1v lapsen ruokia jääkaapista nappasin vielä mukaan sen olutpullon, kun kummisetä pitää tummista saksalaisista oluista.
Ei tullut mieleenkään, että lahja ois ollut liian vaatimaton. Tosin me poistuimme paikalta lasten nukkumaanmenon aikaan ja bileet olivat jatkuneet pikkutunneille. Enkä juonut alkoholia kun olin liikkeellä autolla.
Toivottavasti on hyvää kuoharia. Itse veisin lisäksi ehkä kukkia/ erikoisen suklaarasian/ kaktuksen/ saunavihdan...jotain pientä lahjan saajalle sopivaa.
Kun täytin 50v, ilmoitin kaikille kysyjille, että raha on aina paras lahja. En ole mennyt naimisiin, en juhlinut suuresti yhtäään mitään, joten minusta oli kerrankin vuoro saada itse lahjoja kaikkien niiden muille hankkimieni hää-, yo-, rippi-, synttäri-, tupari- ja mitä niitä nyt on lahjojen jälkeen.
Kyse ei ole siitä, etteikö minulla olisi rahaa vaan siitä, että jos omakotitalon omistavalle hääparille pitää viedä lahja, niin miksi ihmeessä ei myös 50v synttärisankarille.
Paras lahja ei ole saapuva vieras vaan sellainen vieras, joka tajuaa tulevansa juhliin. Kun on hankkinut ohjelmaa ylioppilaskunnan laulajista jousikvartettiin ja loppuillan bilebändiin, panostanut ruokaan ja tiloihin kartanohotellissa, niin on jotensakin närkästynyt siitä, että vieras tulee farkuissa ja vaimontappopaidassa paikalle ihmetellen, että ai tää on näin iso juhla.
Mä sain kaikenlaisia lahjakortteja kylpylöihin ja hoitoihin ja ravintoloihin. Tosi ihanaa, niistä riitti iloa koko seuraavaksi vuodeksi. Pidin kyllä ihan kunnon juhlat 80 hengelle, enkä tietenkään plussan puolelle jäänyt, mutta en olisi itse raaskinut noita hotellilomia kustantaa, joten upeat lahjat tuli.
Miehellä oli samankokoiset juhlat, ja hänelle tuli paljon hienoja konjakkeja ja viskejä. Lisäksi yksi matkatoimiston lahjakortti, jolla saatiin koko perheelle hotelliristeily Tukholmaan kaikkine aterioineen.
Tuttavapiiri laittaa kutsuun selkeästi, että lahjoihin varatut rahat toivotaan sijoitettavaksi matkailurahastoon ja sitten on päivänsankarin tilinumero. Jokainen laittaa mitä laittaa, harva kehtaa 5 hengen perheeltä alle 100 euroa antaa. Moni 50v ikäinen maksaa vielä mökkilainaa, voi olla työttömyyttä, lomautuksia jne., joten miksi ei antaa oikeaa lahjaa, jos oikeasti juhlitaankin.
Juomalahja on erittäin hyvä, jos sankari pitää ladukkaista juomista, mutta ostaisin kyllä 50-150e arvoisen shampanjan, viskin, konjakin tms. Tavaralahjaa ei tosiaan missään nimessä vaan jotain mikä kuluu tai elämys.
Jokaisella 50v täyttävällä on käyttöä rahalle, ihan turha uskoa mitään muuta. Jos ei ole varaa antaa mitään, kannattaa kiittää kutsusta ja jättää menemättä.
Jos teillä on oikeasti itsellä vaikea rahatilanne tai kyseessä on sellainen viisikymppinen, joka ei lahjoja halua, niin tuo riittää oikein hyvin. Toki vaikuttaa myös se, onko juhlien tarkoitus olla jotkut pienet rennot juhlat vai häiden tasoinen juhla. Ensimmäiseen varsinkin k.o. lahja on sopiva.
Mutta jos teillä on varaa parempaankin ja juhla on oikeasti juhlava, niin suosittelen lämpimästi esim 40-60 euron lahjakortin ostamista tuohon lisäksi.
Ei mitään "kyykkyviiniä" lahjaks! Laadukas skumppa ok mut ei mikään halpiskuohari.
Mieheni täytti talvella 50 v ja sai lahjaksi
-villasukat ( kirjoneule, käsintehdyt)
- punaviiniä us. pulloja (laadusta/ arvosta en tiedä, mieheni on punaviinin ystävä)
- 50 paria sukkia minulta, aina sukat rikki/hukassa. Nyt pitäis riittää vähäksi aikaa
- 100 € lahjakortin vanhemmiltaan
Tiede lehden vuosikerran
Puukon
Kuksan
Sateenvarjon
Ristikkolehden ja kynän
Monta sellaista ruusukorttia jossa kultainen 50 (siis niitä joita mummu / vaari sai aikoinaan kun oli tosi vanha js täytti 50)
Mieheni oli oikein tyytyväinen lahjoihin. Esim puukko tuli isolta porukalta
Tämä lista siis perspektiiviä ja vinkkejä antamaan
Täytin 50v vähän aika sitten. En pitänyt juhlia, mutta kuohari olisi ollut ok lahja. Parempi kuin ruma pyyheliinasetti tai joku kulho. Mies piti synttärit muutama vuosi sitten ja muutama saatu tavaralahja on jo laitettu kiertoon.
Täytin 50 vuotta vähän aikaa sitten ja sain lahjaksi rahaa yhteensä 4280 euroa, 2 golfmailaa (täydentämään nykyistä settiä), matkalahjakortin, taulun, seinälampetit (vanhaintavarakaupasta, itse valitsin), ison lasikulhon täynnä ranskalaisia pastilleja (noin 3 litraa) ja kukkien sijaan paljon puuntaimia puutarhaan. Esineet sain kaikkein lähimmiltä, kaikki muut antoivat rahaa.
Askarrelkaa lasten kanssa kortti ja viekää kukkapuska tai joku ruukussa oleva kesäkukka, vaikka hortensia, lisäksi. Tosin itse olisin valinnut jonkun vähän tasokkaamman kuin kympin putelin. Parilla kympillä saa jo oikean skumpan.