Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkokeiluun arkistoon vai kirjastoon?

Vierailija
09.07.2016 |

Otsikossa kysymys tulikin. Tavoitteena hakeutua myöhemmin alan ammatilliseen koulutukseen jompaan kumpaan, mikäli työ vaikuttaa sopivalle.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkistoon saisit nopeammin koulutuksen, kun kirjastoon täytyy käydä monivuotinen korkeakoulututkinto.

Vierailija
2/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene töihin? Kyllä siitäkin kokemusta karttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjallisuus ja kulttuuri kiinnostaa, mene kirjastoon.

Vierailija
4/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene töihin? Kyllä siitäkin kokemusta karttuu.

Ajattelin vaihtaa alaa ja em. ammatteihin tulee omata kokemusta, ennen kuin kouluun pääsee. Siksi työkokeilu.

Vierailija
5/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkistoon saisit nopeammin koulutuksen, kun kirjastoon täytyy käydä monivuotinen korkeakoulututkinto.

Ei tarvitse, kirjastovirkailijan ammattitutkinnon voi suorittaa esim. oppisopimuksella alle kahdessa vuodessa.

Vierailija
6/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö täältä arkistossa työskenteleviä? Olisi kiva kuulla työnkuvasta.

Vierailija
7/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten introvertti olet. Väsytkö ihmisten kohtaamisesta vai pidätkö asiakaspalvelutyöstä, jota kirjastotyö suurelta osin on - ja siinä pitää pystyä kohtaamaan myös lapsia, vanhuksia, vammaisia, mielenterveysongelmaisia, maahanmuuttajia... Jos tuo pelottaa ja pölyisten papereiden aakkostaminen tai valokuvien skannaus tuntuu turvallisemmalta, niin suosittelen arkistoa. (Itse olin työkokeilussa museossa, se oli yhdistelmä molempia.)

Vierailija
8/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työkokeilusta muuten ansiosidonnaista päivärahaa, jos on sellaiseen oikeutettu?

Vierailija
9/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki myös työllisyysnäkymiä, kirjastoalalla virkailijan (toisen asteen 2-3 vuoden koulutus antaa pätevyyden) avoimiin tehtäviin on ainakin pääkaupunkiseudulla (ja yleensä em. ammattiin kouluttavilla paikkakunnilla) todella paljon hakijoita. Jos on joku spesiaaliosaaminen, erikoistunut lasten/nuortenkirjastotyöhön tms. voi olla ehkä vähän helpompaa.

Vierailija
10/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko arkisto-alalla töitä? Olen saanut käsityksen, että digitalisaatiosta huolimatta työtä edelleen on.

Vierailija
11/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä miten introvertti olet. Väsytkö ihmisten kohtaamisesta vai pidätkö asiakaspalvelutyöstä, jota kirjastotyö suurelta osin on - ja siinä pitää pystyä kohtaamaan myös lapsia, vanhuksia, vammaisia, mielenterveysongelmaisia, maahanmuuttajia... Jos tuo pelottaa ja pölyisten papereiden aakkostaminen tai valokuvien skannaus tuntuu turvallisemmalta, niin suosittelen arkistoa. (Itse olin työkokeilussa museossa, se oli yhdistelmä molempia.)

niin tää on se aihe, mihin ekana tarttuisin. kirjastossa ollaan asiakaspalvelutyössä ja siellä on lähtökohtaisesti ulospäinsuuntautuneempia ihmisiä töisiä. arkistossa voi olla tosi järkyttäviä arkistohiiriä, joilla on just se klassikko harmaa hame ja nuttura ja kuiva naama ja jos niille sanoo hei, ne järkyttyy. kirjastossa tarvitaan ihmissuhdetaitoja. sinne tulee mesoavia teinejä ja palvellaan huumokuuloisia vanhuksia ja milloin kellekin soitetaan, poliisille ja vartijalle.

Vierailija
12/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aivan liian introvertti kirjastotyöhön. En vain jaksanut sitä. Jos ei olisi asiakkaita ollut ja olisi saanut vain hyllyttää, luetteloida ja tehdä tiedonhakuja, niin sitten olisin viihtynyt. 

Vierailija
13/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko arkisto-alalla töitä? Olen saanut käsityksen, että digitalisaatiosta huolimatta työtä edelleen on.

ne arkistotyöntekijät just digitalisoi, eli skannaa kuvia ja sanomalehtiä. :D vaan suomessa tähän asiana tarvitaan oikein tutkinto

Vierailija
14/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoammatit on katoamassa. Arkistot on ikuisia.

Vierailija
15/15 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!