Kerrostaloissa asuu vain köyhät, joilla ei ole varaa omakotitaloon??????
Olen taas saanut ihmetellä otsikon kaltaista ajattelua, joka ei kuitenkaan oikein ole loogista. Jos nyt unohdetaan jokaisen hlökohtaiset mieltymykset (ja mahdolliset työssäkäynnin vaatimukset suhteessa asuinpaikkaan), on aivan älytöntä väittää, että JOKAINEN kerrostalossa asuva on vähävarainen ja JOKAINEN omakotitalossa asuva on hyvin toimeentuleva ellei jopa varakas. Jos ajatellaan keskivertokerrostalo-osaketta Helsingin kantakaupungissa ja keskiverto-omakotitaloa perähikiän muuttotappiokunnassa, sen omakotitalon saa about kuka tahansa hankittua, mutta kerrostalo-osakkeen ostajat onkin jo harvemmassa. Tämä ääriesimerkkinä siksi, että tosiaan näitä löytyy jotka ilmeisesti kuvittelevat jokaisen kerrostaloasunnon olevan halpa rähjä ja jokaisen omakotitalon olevan kallis ökytalo.
Vai luuleeko jotkut, että kaikki kerrostalot on jotakin vuokrataloja? Oikeasti olen alkanut ihmetellä, mistä aikuiset ihmiset tällaisia täysin virheellisiä oletuksia saa, että miljoonakerrostalokämppä on "köyhän" asumismuoto ja muutaman kymppitonnin omakotitalonrötisköön on varaa vain "varakkailla". Vaikka kuinka ei haluaisi asua kerrostalossa ja on ehdoton omakotitaloihminen, tuollaiset älyttömyydet puhuttuna on vain noloja.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
En käsitä millainen ihminen ottaa puheeksi toisen kanssa tämän asian. "Jaa, te taidattekin sitten olla liian köyhiä omakotitaloon. Voitte ehkä armosta käydä joskus meillä katsomassa mitä ette voi saada." Täh?!
Tämä voi tulla esiin esim. seuraavankaltaisessa keskustelussa; jonkun tytär on juuri ostanut miehensä kanssa kerrostaloasunnon keskustasta ja tähän joku (maalainen) omakotitaloasuja alkaa ihmetellä, että kuinka nekin akateemiset työsskäyvät ihmiset sellaisessa joutuu asumaan, eikö niillä ole varaa omakotitaloon. Ja kokonaan unohdetaan se, että kyse on sijainnista - ihmettelijän talonrähjän hinnalla ei saisi edes yksiötä laitakaupungilta.
Tämähän ei kerro muusta kuin tietynlaisesta suppeasta maailmankuvasta tietämättömyyden ohella - kuvitellaan, että se miten asiat on meidän kylällä, pätee kaikkialle. Jos meidän kylältä saa omakotitalon 50 000e, ei voida ymmärtää että kaupungeista sillä hinnalla ei saa edes rupuista yksiötä siitä "köyhien" kerrostalosta.
Me ollaan varakkaita ja asutaan kerrostalossa keskustassa. Syynä mukavuudenhalu ja laiskuus.
Valittiin hyvä taloyhtiö, jossa hommat toimii. Ei itse jakseta käydä edes kokouksissa, tässä yhtiössä melkein kaikissa asunnoissa asuu omistaja itse, ja suurin osa omistajista suhtautuu jopa fanaattisesti siihen että taloa hoidetaan hyvin. Voidaan siis luottaa siihen että remontit hoituu ja kilpailutukset tehdään huolella.
Me vaan elellään ja maksellaan vastikkeita, mikäs tässä :)
Asun kerrostalossa siksi että olen vannonut itselleni etten enää ikinä tee lumitöitä, leikkaa nurmikkoa, korjaile koko ajan jotain paikkaa jne. Jokainen kuitenkin makunsa mukaan.
Itse asuisin mielelläni pienehkössä kerrostaloasunnossa vaikka voittaisin lotossa. Syynä yksinkertaisesti se, että pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse huolehtia pihoista ja kämpän järjestyksessä pito on yksinkertaisempaa ja vähemmän aikaa vievää. Ja yksin kun asuu, niin ei kauheasti tilaakaan tarvitse.
Mutta ne on todennäköisesti lähes poikkeuksetta trolleja jotka kyselee tämäntyyppisiä juttuja. Kyllähän normaaleilla aivoilla varustettu ymmärtää, että mieltymyksiä ja elämäntilanteita on erilaisia, joten tuollaisia yleistyksiä ei yksinkertaisesti voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen taas saanut ihmetellä otsikon kaltaista ajattelua, joka ei kuitenkaan oikein ole loogista. Jos nyt unohdetaan jokaisen hlökohtaiset mieltymykset (ja mahdolliset työssäkäynnin vaatimukset suhteessa asuinpaikkaan), on aivan älytöntä väittää, että JOKAINEN kerrostalossa asuva on vähävarainen ja JOKAINEN omakotitalossa asuva on hyvin toimeentuleva ellei jopa varakas. Jos ajatellaan keskivertokerrostalo-osaketta Helsingin kantakaupungissa ja keskiverto-omakotitaloa perähikiän muuttotappiokunnassa, sen omakotitalon saa about kuka tahansa hankittua, mutta kerrostalo-osakkeen ostajat onkin jo harvemmassa. Tämä ääriesimerkkinä siksi, että tosiaan näitä löytyy jotka ilmeisesti kuvittelevat jokaisen kerrostaloasunnon olevan halpa rähjä ja jokaisen omakotitalon olevan kallis ökytalo.
Vai luuleeko jotkut, että kaikki kerrostalot on jotakin vuokrataloja? Oikeasti olen alkanut ihmetellä, mistä aikuiset ihmiset tällaisia täysin virheellisiä oletuksia saa, että miljoonakerrostalokämppä on "köyhän" asumismuoto ja muutaman kymppitonnin omakotitalonrötisköön on varaa vain "varakkailla". Vaikka kuinka ei haluaisi asua kerrostalossa ja on ehdoton omakotitaloihminen, tuollaiset älyttömyydet puhuttuna on vain noloja.
ja mitä väliä...?
Kyllä sillä tuntuu olevan paljonkin väliä niille, jotka noita tosissaan meuhkaavat. Mutta selityksittä noloa se todellakin on, ei se että ei halua asua kerrostalossa ja pitää omakotitaloa patempana asumismuotona, vaan se että oikeasti joku aikuinen ihminen kuvittelee asunnoilla olevan ilmeisesti jokin kiinteä neliöhinta niin että omakotitalo on aina kallis paikasta, koosta ja iästä riippumatta ja kerrostaloasunnon olevan aina halpa paikasta, koosta ja iästä riippumatta.
niin mutta mitä väliä sillä on mitä muut toisen asumismuodosta ajattelee? Sun puheenvuorostasi paistaa sellainen älytön puolustelu, että ei kyllä olla köyhiä vaikka..blaa blaa..mitä väliä on sillä mitä muut ihmiset ajattelee, eikö tärkeintä ole itse olla tyytyväinen?
En minä ole sanonut, asunko kerros- vai omakotitalossa. Vai ehkä rivarissa. Voin silti pohtia asioita muistakin näkokulmista kuin vain omastani, sitä sanotaan keskusteluksi. Jos on niin tietämätön, että kuvittelee omakotitalojen olevan aina ja kaikkialla kalliimpia kuin kerrostaloaunnot missään koskaan, voi olla vaikea osallistua järkevään keskusteluun aiheesta, ja siitä tässä on ollut kyse.
En aja Toyotalla, silti voin sanoa että se on ihan hyvä auto. Ja mitä asumiseen tulee, se joka asuu 500 000e omistusasunnossa, asuu selityksittä kalliimmassa kuin se joka asuu 50 000e asunnossa.Riippumatta siitä, onko kyseessä krstalo vai okt.
Lähtökohtaisesti on aika tärkeää olla välittämättä, mitä jotkut sinusta ajattelee asumismuotosi perusteella - tai muutenkaan. Jos katsoo netistä Helsingin keskustan yli 120-200 neliön eli omakotitalon kokoisten asuntojen hintoja, on ne aika hulppeita.
Itselläni on ydinkeskustan asunto ylimmässä kerroksessa ihanilla näköaloilla. Hissillä pääsee suoraan parkkihalliin. Itselleni ei ole tärkeää, ajatteleeko joku, että voi kun joudun asumaan vaatimattomasti kerrostalossa, vaan pääasia on, että itse olen tyytyväinen.
Perheen kasvaessa oli pakko muuttaa omakotitaloon kun ei ollut enää varaa asua kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin mielelläni pienehkössä kerrostaloasunnossa vaikka voittaisin lotossa. Syynä yksinkertaisesti se, että pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse huolehtia pihoista ja kämpän järjestyksessä pito on yksinkertaisempaa ja vähemmän aikaa vievää. Ja yksin kun asuu, niin ei kauheasti tilaakaan tarvitse.
Mutta ne on todennäköisesti lähes poikkeuksetta trolleja jotka kyselee tämäntyyppisiä juttuja. Kyllähän normaaleilla aivoilla varustettu ymmärtää, että mieltymyksiä ja elämäntilanteita on erilaisia, joten tuollaisia yleistyksiä ei yksinkertaisesti voi tehdä.
Kyllä minä olen kuullut ihan irl aloituksen kaltaisen selostuksen siitä, kuinka köyhät ne vaan asustelee kerrostaloissa ja varakkaat omakotitaloissa. Ei siis mitään eroa esim. paikkakunnalla vaan että kerrostalot on halpoja mörskiä ja omakotitalot kalliita ja sillä selvä.
Samat ihmiset varmaan sanoo, että köyhillä ei ole varaa Mersuun. Jos köyhä ajaa 20 000e Toyotalla, hänellä ei tietenkään ole varaa vanhaan 10 000e Mersunrämään, vaikka hän säästäisi rämän ostamalla 10 000e. Mutta ei ole varaa. Samoin kuin ei siihen 50 000e omakotitaloonkaan kun asuu 100 000e kerrostaloasunnossa. Kun omakotitalo ja Mersu on aina kalliita ja harvalla on varaa.
Jotkut ihmiset on vaan hauskoja, mutta puhuvat noita juttujaan ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kuullut ihan irl aloituksen kaltaisen selostuksen siitä, kuinka köyhät ne vaan asustelee kerrostaloissa ja varakkaat omakotitaloissa. Ei siis mitään eroa esim. paikkakunnalla
Mutta onko sillä nyt mitään väliä, mitä jotkut länkyttävät toisten oletetusta varallisuudesta tai varattomuudesta? Minulle on ihan sama, vaikka pitäisivät minua keppikerjäläisenä.
Ei kai kovin köyhä ok jos asuu 500 000 euron kerrostaloasunnossa... Köyhempi olis perähikiällä 50 000 euron omakotitalossa.
niin mutta mitä väliä sillä on mitä muut toisen asumismuodosta ajattelee? Sun puheenvuorostasi paistaa sellainen älytön puolustelu, että ei kyllä olla köyhiä vaikka..blaa blaa..mitä väliä on sillä mitä muut ihmiset ajattelee, eikö tärkeintä ole itse olla tyytyväinen?