Kerrostaloissa asuu vain köyhät, joilla ei ole varaa omakotitaloon??????
Olen taas saanut ihmetellä otsikon kaltaista ajattelua, joka ei kuitenkaan oikein ole loogista. Jos nyt unohdetaan jokaisen hlökohtaiset mieltymykset (ja mahdolliset työssäkäynnin vaatimukset suhteessa asuinpaikkaan), on aivan älytöntä väittää, että JOKAINEN kerrostalossa asuva on vähävarainen ja JOKAINEN omakotitalossa asuva on hyvin toimeentuleva ellei jopa varakas. Jos ajatellaan keskivertokerrostalo-osaketta Helsingin kantakaupungissa ja keskiverto-omakotitaloa perähikiän muuttotappiokunnassa, sen omakotitalon saa about kuka tahansa hankittua, mutta kerrostalo-osakkeen ostajat onkin jo harvemmassa. Tämä ääriesimerkkinä siksi, että tosiaan näitä löytyy jotka ilmeisesti kuvittelevat jokaisen kerrostaloasunnon olevan halpa rähjä ja jokaisen omakotitalon olevan kallis ökytalo.
Vai luuleeko jotkut, että kaikki kerrostalot on jotakin vuokrataloja? Oikeasti olen alkanut ihmetellä, mistä aikuiset ihmiset tällaisia täysin virheellisiä oletuksia saa, että miljoonakerrostalokämppä on "köyhän" asumismuoto ja muutaman kymppitonnin omakotitalonrötisköön on varaa vain "varakkailla". Vaikka kuinka ei haluaisi asua kerrostalossa ja on ehdoton omakotitaloihminen, tuollaiset älyttömyydet puhuttuna on vain noloja.
Kommentit (31)
Olisi varaa ostaa omakotitalo, mutta en jaksa organisoida niitä kaikkia pihatöitä itse.
No niinpä. Ja kaiken lisäksi on olemassa tosi hyviä ja viihtyisiä vuokrakerrostalojakin.
Meillä olisi kyllä varaa ok-taloon mutta koska niitä vapautuu tällä alueella ehkä kerran kymmenessä vuodessa (ja silloinkin ne myydään todella nopeasti pois), tyydytään kerrostaloasuntoon. Halutaan siis asua nimenomaan tällä alueella eikä vähiten sen takia että veneranta on tien toisella puolella (meillä on siis vene) ja muutenkin koko perheen harrastus (kalastus) on helpompi toteuttaa kun voi ihan kävellä hyville kalapaikoille.
Mutta joo, ollaan aika usein itsekin törmätty tuohon että ollaan vissiin niin köyhiä ettei ole varaa asua ok-talossa. Pitäkööt luulonsa jos ovat niin typeriä ettei muut vaihtoehdot tule mieleen.
Varakkaallahan on sekä se keskusta-asunto JA omakotitalo maalla.
Tällaiselle mouhoajalle voi kertoa, että isojen kaupunkien pelkän autotalliosakkeen hinnalla saa omakotitalon takahikiältä. Että siinä vertailupohjaa.
Maalaiset ajattelee näin. On monia maaseutupitäjiä, joissa ainoat kerrostalot ovat niitä kunnan vuokrataloja. Kaikki kunnon ihmiset asuvat omakotitalossa, joka on itse rakennettu. Muualta muuttavat ostavat valmiiksi rakennettuja. On sellaisiakin kuntia, joissa ei ole ainoatakaan kerrostaloa. Kunnan vuokralaiset elävät rivareissa.
Olen kerran nähnyt Vauva-palstalla kysymyksen "asutteko vuokralla vai omakotitalossa".
No meillä on vuokrakolmio nyt 1390€ + vesi 18€ x 4hlö. En sanoisi meitä köyhiksi, mutta emme tosin mitään rikkaitakaan olla...
Näin on. Esim kruununhaka, töölö ja katajanokka. Köyhien alueita. Rikkaat täällä esuomessa asuvat niissä uusissa keltaisissa ladoissa, joita keravan savipellot ovat väärällään.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kovin varakas tarvitse olla, jos vaatimus on vain okt maalla :D Niitä kun saa maaseudulta halvemmalla kuin keskihintaisen kunnon perheauton.
Mullon molemmat ja olen vähävarainen. Jiii-haaaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen taas saanut ihmetellä otsikon kaltaista ajattelua, joka ei kuitenkaan oikein ole loogista. Jos nyt unohdetaan jokaisen hlökohtaiset mieltymykset (ja mahdolliset työssäkäynnin vaatimukset suhteessa asuinpaikkaan), on aivan älytöntä väittää, että JOKAINEN kerrostalossa asuva on vähävarainen ja JOKAINEN omakotitalossa asuva on hyvin toimeentuleva ellei jopa varakas. Jos ajatellaan keskivertokerrostalo-osaketta Helsingin kantakaupungissa ja keskiverto-omakotitaloa perähikiän muuttotappiokunnassa, sen omakotitalon saa about kuka tahansa hankittua, mutta kerrostalo-osakkeen ostajat onkin jo harvemmassa. Tämä ääriesimerkkinä siksi, että tosiaan näitä löytyy jotka ilmeisesti kuvittelevat jokaisen kerrostaloasunnon olevan halpa rähjä ja jokaisen omakotitalon olevan kallis ökytalo.
Vai luuleeko jotkut, että kaikki kerrostalot on jotakin vuokrataloja? Oikeasti olen alkanut ihmetellä, mistä aikuiset ihmiset tällaisia täysin virheellisiä oletuksia saa, että miljoonakerrostalokämppä on "köyhän" asumismuoto ja muutaman kymppitonnin omakotitalonrötisköön on varaa vain "varakkailla". Vaikka kuinka ei haluaisi asua kerrostalossa ja on ehdoton omakotitaloihminen, tuollaiset älyttömyydet puhuttuna on vain noloja.
ja mitä väliä...?
En käsitä millainen ihminen ottaa puheeksi toisen kanssa tämän asian. "Jaa, te taidattekin sitten olla liian köyhiä omakotitaloon. Voitte ehkä armosta käydä joskus meillä katsomassa mitä ette voi saada." Täh?!
Kaikki tietämäni köyhät asuu omakotitalossa jossain jumalan selän takana.....
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset ajattelee näin. On monia maaseutupitäjiä, joissa ainoat kerrostalot ovat niitä kunnan vuokrataloja. Kaikki kunnon ihmiset asuvat omakotitalossa, joka on itse rakennettu. Muualta muuttavat ostavat valmiiksi rakennettuja. On sellaisiakin kuntia, joissa ei ole ainoatakaan kerrostaloa. Kunnan vuokralaiset elävät rivareissa.
Olen kerran nähnyt Vauva-palstalla kysymyksen "asutteko vuokralla vai omakotitalossa".
Entäs jos asuu vuokralla omakotitalossa? Onko silloin köyhä (kun asuu vuokralla) vai varakas (kun asuu omakotitalossa)?
Jaa no, ei olla köyhiä mutta asutaan kerrostalossa vuokralla. Se on helppo jättää taakse kun matkustellaan ja ollaan vesillä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kovin varakas tarvitse olla, jos vaatimus on vain okt maalla :D Niitä kun saa maaseudulta halvemmalla kuin keskihintaisen kunnon perheauton.
Sori, tarkoitin kartanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja mitä väliä...?
Kyllä sillä tuntuu olevan paljonkin väliä niille, jotka noita tosissaan meuhkaavat. Mutta selityksittä noloa se todellakin on, ei se että ei halua asua kerrostalossa ja pitää omakotitaloa patempana asumismuotona, vaan se että oikeasti joku aikuinen ihminen kuvittelee asunnoilla olevan ilmeisesti jokin kiinteä neliöhinta niin että omakotitalo on aina kallis paikasta, koosta ja iästä riippumatta ja kerrostaloasunnon olevan aina halpa paikasta, koosta ja iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, tarkoitin kartanoa.
Kartanoita on aika vähän, että jokaiselle varakkaalle ei riitä omaa. Mutta josko vaikka kunnon kesämökki rantatontilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no, ei olla köyhiä mutta asutaan kerrostalossa vuokralla. Se on helppo jättää taakse kun matkustellaan ja ollaan vesillä aika paljon.
Kerrostaloissa asutaan enimmäkseen omistusmuodossa. Jotenkin tuntuu, että muutamalla tässäkin topikissa on käsitys, että kerrostalo = vuokratalo. Aloittajahan puhui nimenomaan omistusasumisesta, kerrostalo ja omakotitalo vastakkain.
Jos omanarvontunto on kiinni asumismuodosta, niin ei voi muuta sanoa kuin, että henkisesti köyhä täytyy sellaisen ihmisen olla.