Yritän vähentää sokerin syömistä. Lopetin maustamattoman jogurtin makeuttamisen.
Nyt lisään siihen ainoastaan marjoja tai hedelmän paloja. Aikaisemmin lisäsin makeutukseksi myös teelusikan hunajaa.
Mutta nyt päätin oikeasti vähentää makean syömistä. Karvaan makuistahan se vielä on, mutta kyllä makuaisti siihen varmaan tottuu.
Tottuihan mun makuaisti hyvin pelkkään kahviinkin, kun lopetin sokerin lisäämisen siihen.
Onko kukaan muu vähentänyt sokerin syöntiä? Ootteko tehneet sen kertaheitolla vai vähitellen?
Mulla oikeestaan nää jogurtit on muuttunut sokerittomiksi vähitellen. Ennen söin sokeroituja jogurtteja, mutta kun niiden ällömakea maku rupesi liikaa ällöttämään, vaihdoin viileihin, jotka ei niin makeilta maistuneet. Sitten rupesin pikkuhiljaa syömään tätä maustamatonta jogurttia, mihin lisäsin teelusikallisen hunajaa. Nyt poistin hunajan siitä.
Haluan oikeasti vähentää sokerin syömistä. Tavallaan se on vissiin jo onnistunut, kun kaikki sokeriset herkut ja pullat on ruvennu ällöttämään mua. Ainoastaan viikonloppuisin syön enää pienen pussin karkkia.
Kommentit (22)
Muistelen lukeneeni, että makean syömisessä toimii paremmin kertalopetus. Itselläni lopettaessa makeanhimo häviää tosi nopeasti, viikossa tjsp, ja sitten jotkut omenalajikkeetkin maistuu ällömakeille, banaanista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
>sokeriset herkut ällöttää mua
>syön pienen pussin karkkia
Naisen logiikka.
Kyllä. Aiemmin söin viikon aikana useamman ison pussin karkkia + muita herkkuja päälle. Nyt oon saanut vähennettyä ne aika minimiin. Kerran viikossa pieni pussi karkkia. Ihan täysin en halua karkeista luopua. Mutta tääkin on jo suuri voitto mulle. Ap
Ja voi olla, että kohta ei enää tee mieli noita viikonloppukarkkejakaan, kun lopetan kokonaan tän sokerin lisäämisen jogurttiin ja kun makuaisti siihen tottuu. Silloin rupeaa varmaan nämä karkitkin ällöttämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Niin ja mistä päättelet, että olen nainen? Ap
Mä olen kahvissa, jogurtissa jne korvannut sokerin Stevialla. Tilaan kunnon steviaa ulkomailta.
Rupeaa ällöttämään, kyllä. Ihan kaikki.
Kuulostaa hyvältä, Ap. Olen itse tehnyt saman, ja nykyään esim. maustamaton jogurtti maistuu minusta ihanalta ihan sellaisenaan :)
Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan ihan perimässään, joten tuskin siitä makeanhimosta koskaan kokonaan pääsee eroon :) Mutta kaikesta sokerista ei tarvitsekaan luopua, jos ruokavalio on muuten tasapainoinen. Sokeria tosin kertyy helposti liikaa esim. just jogurteista, (tuore)mehusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
No niin siinä juuri käy, että se raja missä kohtaa alkaa ällöttää hilautuu vähitellen alaspäin. Nykyään kaupasta ei kyllä meinaa enää löytyä niin pientä pussia, että pysyisin sen ällöttämättä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Meilläkin mies sanoo monesta ruuasta tai leivonnaisesta, että liian makeaa, en tykkää. Toisaalta hän syö mielellään salmiakkia ja jäätelöä. Onko tämä sitä miehen logiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
No niin siinä juuri käy, että se raja missä kohtaa alkaa ällöttää hilautuu vähitellen alaspäin. Nykyään kaupasta ei kyllä meinaa enää löytyä niin pientä pussia, että pysyisin sen ällöttämättä syömään.
Jotain vikaa on, jos moista ällöttämistä tulee. Luultavasti haluat vain itsellesi ja muille korostaa, että sinä et kauheaa sokeria syö, vaan olet parempi ihminen. Jos tätä trendiä ei olisi, niin mitään ällötystä et huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Kyllä. Aiemmin söin viikon aikana useamman ison pussin karkkia + muita herkkuja päälle. Nyt oon saanut vähennettyä ne aika minimiin. Kerran viikossa pieni pussi karkkia. Ihan täysin en halua karkeista luopua. Mutta tääkin on jo suuri voitto mulle. Ap
No hyvänen aika sentään, nainen. Jos sokeriset herkut muka ällöttävät sinua, niin miksi syöt edes sen pienen pussin karkkia? Oikeasti, joitakin naisia on niin kovin vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Miehiä asiat eivät ällöttele, miehet eivät koe tarvetta julistaa paremmuuttaan (trendikäs sokerittomuus), miehet eivät mässyttele pussitolkulla karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Meilläkin mies sanoo monesta ruuasta tai leivonnaisesta, että liian makeaa, en tykkää. Toisaalta hän syö mielellään salmiakkia ja jäätelöä. Onko tämä sitä miehen logiikkaa?
Olet aivan oikeassa, tämä on nimenomaan miehen logiikkaa. Miehesi siis sanoo monesta ruuasta tai leivonnaisesta, että ne ovat liian makeita hänelle, mutta syö vähemmän makeita herkkuja. Ap sanoo, että sokeriset herkut ällöttävät, mutta syö sokerisia herkkuja. Ymmärrätkö eron edellä mainittujen tapausten välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
No hyvänen aika sentään, nainen. Jos sokeriset herkut muka ällöttävät sinua, niin miksi syöt edes sen pienen pussin karkkia? Oikeasti, joitakin naisia on niin kovin vaikea ymmärtää.
Hän haluaa uskotella itselleen, että ällöttää. Oikeasti niin ei tapahdu, mutta se on keino suggeroida itsensä pysymään poissa mieliteosta (kunnes tämä uusi elämäntapa päättyy...). Koska oikeasti maistuu edelleen samoin kuin ennen, niin pussi (tai pari todellisuudessa) uppoaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Miehiä asiat eivät ällöttele, miehet eivät koe tarvetta julistaa paremmuuttaan (trendikäs sokerittomuus), miehet eivät mässyttele pussitolkulla karkkia.
Kysymys oli kylläkin osoitettu minulle, mutta vastasit puolestani kuin omia sanojani käyttäen. Kudos 2 U.
Oletko ällö-ap yli 15-vuotias? Ei siltä kuulosta.
Kattotaan puolen vuoden päästä, ÄLLÖTTÄÄKÖ sua vaikka se maustamaton jukurtti raakana. Kunhan vaan ei rupeais asiat liikaa ällöttämään, sokeria on vähän joka paikassa. Leivänsyönti siis heti pois, maitotuotteetkin kyllä, hedelmistä ja kasviksista nyt puhumattakaan. Tai no voit sä vähän parsakaalia jyrsiä.
Aikuista ihmistä mikään syötävä ei ÄLLÖTÄ. Joko pitää tai ei, se riittää.
Niinpä tämäkin ketju muuttui jonkun ääliön jankkausketjuksi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tämäkin ketju muuttui jonkun ääliön jankkausketjuksi.
Suomeksi: joku on eri mieltä kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka.
Olet aivan oikeassa, tämä on nimenomaan miehen logiikkaa. Miehesi siis sanoo monesta ruuasta tai leivonnaisesta, että ne ovat liian makeita hänelle, mutta syö vähemmän makeita herkkuja. Ap sanoo, että sokeriset herkut ällöttävät, mutta syö sokerisia herkkuja. Ymmärrätkö eron edellä mainittujen tapausten välillä?
Itselleni mikä tahansa sokerilimu tai keksi tai leivos on liian makea, mutta salmiakki ja suklaa uppoaa. Ihan normaalia.
Naisen logiikka.