Miten toimitaan matkoilla porukassa
Jään aina alakynteen, jos pitää valita rantapaikkaa, ravintolaa yms. muut päättävät aina puolestani. Toki voin itsekin etsiä mieluisia, mutta siinä vaiheessa kun olen etsimässä esim. googlella, joku jo huutaa et tässä on kiva paikka, mennään tänne osoittaen jotain.
Samoin ei ikinä kysytä, että käykö se muille vain joku päällepäsmärinä sanoo että tämä ja kukaan ei uskalla vastustaa koska näyttäisi varmaan tyhmältä jos aikuisessa seurassa yksi alkaisi rettelöimään että ei tätä.
Miten voisin tuoda itseäni enemmän esille. asioiden valinnassa, vai onko se toivotonta jos seura tai mielenkiinnon kohteet ovat väärät.
Kommentit (13)
Kyllä se vähän niin taitaa olla. Ryhmädynamiikkaa.
Suosittelen matkustamaan kaksin kaverin kanssa.
Etsi ja esittele ruokapaikkoja jo ennen nälkää, sano että haluaisit syödä tänään illalla paikassa x. Tutki missä se on ja miten sinne mennään. Johdata joukko paikalle.
Niinpä, miksi matkustat tuollaisen porukan kanssa?Mikä tuollaisessa matkailussa noin ylipäätään on hauskaa? MInä häipyisin omille teilleni jos aina teilattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän niin taitaa olla. Ryhmädynamiikkaa.
Suosittelen matkustamaan kaksin kaverin kanssa.
Tai yksin. Ihana vapaus.
Sama
Jos meitä on iso lössi ja kaikille sopivaa yhtä ruokapaikkaa/tekemistä ei löydy, niin usein ollaan jakauduttu 2-3 porukkaan sen mukaan mitä kukin haluaa syödä tai tehdä ja missä. Koko päivää ei ole pakko kulkea possujunassa.
Ei koko aikaa tarvitse olla porukassa, vaan voi sopia, että ollaan vain vaikka joka toinen päivä kimpassa tai erilaisilla kokoonpanoilla. Silloin ei tarvitse mennä mukana tai pahoittaa mieltään kenenkään. Olin aikoinani tyttöporukalla parin viikon lomalla Kreikassa ja kun muut minua lukuunottamatta halusivat vain löhötä rannalla, niin he löhösivät sitten, minä kiertelin kaupunkia ja kävin retkillä. Välillä mukana oli myös ystäväni. Iltaisin menimme ehkä yhdessä syömään ja juomaan, välillä söin jo niillä omilla retkilläni tai istuin huoneen terassilla mukaan ostettua ruokaa syöden ja vain lueskelin rennosti. Kenellekään se ei ollut ongelma. Sinä teet omasta lomastasi oman näköisesi ja huolehdit asiasta ihan itse. Jos et huolehdi, niin sitten ei auta valittaa.
Mieti ajoissa mitä haluat ja kerro se muillekin ennenkuin joku toinen ehtii jo päättää kaikkien puolesta.
Jos muita ei koskaan innosta sinun ehdotuksesi niin liikut väärässä porukassa.
Jos välttämättä haluat mennä jonnekin ja muut ei halua niin sitten menet vaikka yksin sillä tosiaan porukan ei ole pakko olla 24/7 yhdessä.
Me olemme reissanneet tuttavaperheiden ja sukulaisten kanssa ja emme ole koko ajan porukassa ja tee samoja asioita.
Kun reissaamme oman perheen 2+2 voimin niin silloinkin voimme tehdä eri asioita vaikka niin että minä ja poika olemme uima-altaalla ja pelaamme parit minigolfit kun mies ja tyttö menee shoppailemaan. Ja jos on all inc. niin mies menee joskus yksin lounaalle buffaan kun minä ja lapset syömme rantaravintolassa tai uima-altaalla...eikä siitä mitään riitaa tarvitse vääntää.
Myönnän olevani hätähousu ja ehkä päällepäsmärikin. Jos olen nälkäinen ja vieressä on ravintola, menen ravintolaan, en googlaa.
En mä toisaalta kyllä ymmärrä, mikä ongelma on, jos sapeellä ei kerran ole (valmiina) mitään preferenssiä, vaan hän alkaa vasta googlailla vaihtoehtoja. Eikö silloin ole ihan ok, että joku tekee nopeamman ehdotuksen ja mennään sinne, jotta nyt johonkin päästään, kun nälkäkin on jne?
Jos sen sijaan aapeellä oikeasti on joku tärkeä juttu, joka pitää öhdä tai kokeasiitä o hyvä ottaa selvää jo ennen matkaa ja puhua viimeistään lentokentällä, että "haluaisin sitten nähdä sen kun se on upea, ja sovitetaanko se joko keskiviikko- tai torstai-iltapäivään kun silloin siellä on xxxx?"
Siinä vaiheessa kun pitäisi päästä syömään ei voi alkaa googlailemaan, siinä säätämisessä, suunnittelussa ja etsimisessä menee muuten puoli päivää. Jos haluaa jonkun erityisen ruokapaikat ne pitää etsiä etukäteen.
Olen kerran reissannut niin, että porukassa oli yksi ap:n kaltainen henkilö. Kun piti mennä syömään, hän kaivoi ensin matkaoppaan ja sen jälkeen kännykän, ja googlaili ja sanoi, että nyt pitää odottaa ja tehdä tämä kunnolla, ei voida aina alistua siihen, että nopein päättää. Siinä seisoskeltiin puistonkulmassa, kun hän esitteli vaihtoehtoja ja etsi arvosteluja ja mittaili etäisyyksiä. Lopulta väki ilmoitti, että asia selvä, mennään mäkkäriin (ihan vieressä) hampurilaiselle , niin meidän ei tarvitse nälkäisinä odotella, miten käyt läpi koko kaupungin ruokapaikat etkä kykene ilman vähintään sataa arvostelua uskaltautumaan minnekään. Ja ihan sama rantojen kanssa: aamulla piti taas ottaa kännykkä esiin ja ryhtyä etsimään tietoja aalloista, roskaisuudesta, auringosta, hinnoista... Me muut halusimme rannalle, hän ei pystynyt kahdessa tunnissakaan valitsemaan paikkaa, joten päädyttiin hotellin uima-altaille.
Jos muut päätti yhdessä jotain, oli tämä yksi aina suupielet alaspäin ja valitti, että kun ei kaikkia kuunnella, aina vain äänekkäintä.
Tuon takia en tykkää matkustaa porukalla.