Hipsterifirmojen tuotteet ja palvelu
Esimerkiksi blogit ovat täynnä näitä ihania, rentoja ja tyylikkäitä paikkoja. Nuoret aikuiset ovat yrittäjinä ja menestyvät. Tuotteet ties mitä kotimaisia ja ekologisia, huippulaatua ja hinnat kohdallaan.
Mikä voisi enää olla parempaa?
No, vaikka se, miten tavallista asiakasta kohdellaan.
Aina kun olen poikennut tällaiseen firmaan, palvelu on ollut surkeaa. Oli kyse sitten kahvilasta tai vaateliikkeestä. Tulee olo, ettei ole tervetullut, että tämä liiketila ja myyjä odottavat jotain ihan muita (parempia) asiakkaita.
Yhteen vaateliikkeeseen astuimme kaverini kanssa, kun etsimme tietynlaisia mustia housuja. Paikalla oli kaksi työntekijää, ei yhtään asiakasta, keskellä päivää eli ei lähellä avaamista eikä sulkemista. Esitimme ystävällisesti kysymyksemme (yleisesti tummien housujen valikoimasta), molemmat myyjät vain tuijottivat epäuskoisella ilmeellä. Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs "ei oo sellasta", vaikka viereisellä pöydällä näkyi olevan mustia housuja. Tätä seurasi hiljaisuus jonka päätti minun ja kaverini liikkeestä poistuminen (jostain syystä vielä kiitimme myyjiä lähtiessämme). Oli niin ei-toivottu olo, että olisi ollut liian kiusallista jäädä katselemaan housuja. Tyhmä ja hölmistynyt olo jäi.
Muissa vaateliikkeissä on ollut myös huonoa asiakaspalvelua. Myyjiä ei tunnu aidosti kiinnostavan avun antaminen, myyjä suosittelee pinon ensimmäistä vaatetta vaikka olisi väärän kokoinen tai ei jaksa tuoda sovituskoppiin toista kokoa vaatteesta. Käyttäydyn aina ystävällisesti ja asiallisesti enkä esimerkiksi haise rasvaisessa tukassa ja hikisissä vaatteissa.
Kertaakaan en ole muuten ostanut tällaisesta vaateliikkeestä mitään, syynä ei tosin ole tarkoituksellinen boikotti vaan se ettei ole yksinkertaisesti löytynyt mieluista.
Vastaavissa ravintoloissa ja kahviloissa palvelu on ollut perustympeää, annokset eroavat ruokalistassa kuvailluista eikä ole mitenkään erityistä, mieleenjäävää enkä suosittelisi kavereilleni.
Olenko ainut, joka saa näissä paikoissa huonoa palvelua? Ei huvita tai ole muutakaan syytä mennä enää yhteenkään asiakkaaksi. Saan hyvää palvelua kaikkialla muualla, kuin näissä somejulkkisten suosimissa hipsterimestoissa.
Kommentit (21)
Nuo mainostajayritykset mainostavat saadakseen lisää asiakkaita, mutta kuitenkin tuntuvat haluavan asiakkaikseen vain kavereitaan ja julkkiksia.
Teininä nolotti kulkea äidin kanssa kaupungilla, kun tuli vastaan kavereita.
Aikuisena nolottaa olla tavisasiakkaan kanssa omassa liikkeessä.
Mikä siinä onkin, että noissa puljuissa myyjät aina katsovat asiakasta epäuskoisella ilmeellä :D Suu auki toljottavat. Jos heille esitetään kysymys, tuotetta ei koskaan löydy eikä apua saa. Hyvä myyjä kertoisi oma-aloitteisesti esim onko heidän mahdollista tilata kyseistä tuotetta tms. Näissä hipsteripuljuissa asiakas saa itse kysellä tuotteen perään ja myyjä vasta sitten kertoo että juu, onhan tuotetta x tulossa lisää ensi viikolla.
Bloggaajat saavat varmaan erilaisen kuvan kuin tavallinen tallaaja. Bloggaajilta toivotaan somessa kehuja, joten palvelu on ystävällistä ja tavara ilmaista.
Lisäksi bloggaajat hehkuttavat kaikkia aika turhia asioita, kuten että onpa vaatekaupan nurkassa kiva kaktus tai kahvilassa kiva kun myyjällä on hyvin istuva paita. Nuo yksityiskohdat eivät ole sinänsä tärkeitä, tärkeintä on hyvä palvelu + hyvät tuotteet (oli sitten paita, sisustuskori tai salaatti). Kuitenkin jokainen kehu lisää kuulijan positiivista mielikuvaa yrityksestä ja sitten sinne vaatekauppaan mennään ihastelemaan kaktusta nurkassa.
Hipsterit ovat mulkkuja ja kusipäitä, kaikki vihaavat heitä. Kannattaa pysyä kaukana heistä.
Toi suu auki tuijottaminen hiljaa on tavara merkki hipstereille. Mulla tulee niistä aina mieleen se Pulttiboisin Omituinen Höpöttäjä. :D
Hassua, että saan lähes poikkeuksetta hyvää palvelua, eikä myyjä ole koskaan jäänyt toljottamaan suu auki.
Enpä tiedä mistä moinen johtuu.
Ihan samat fiilikset. Ostin Aleksilla merkkimyymälästä kolmella sadalla alennusmyyntotuotteita. No mitäs löyty? Sanoi myyjä kassalla. Olen 45v, pukeudun rennosti mutta siististi. Toivoisin kunnioittavampaa puhetyyliä. Trendiravintolassa kokki katsoi miestäni nenänvartta pitkin kun hän ihaili ääneen annostaan.
Tähän haluan lisätä, että on myös paljon fiksuja ja mukavia nuoria myyntitehtävissä. Tänään olin Espoossa xl-kokoisessa urheilumyymälässä. Molemmat nuoret naismyyjät, joilta kysyin neuvoa, olivat super-ystävällisiä ja auttavaisia. Kassalla ollut tyttö oli myös erittäin palveluhenkinen. Kiitos heille, menen mielelläni uudelleen ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että saan lähes poikkeuksetta hyvää palvelua, eikä myyjä ole koskaan jäänyt toljottamaan suu auki.
Enpä tiedä mistä moinen johtuu.
Ehkä olet hipsteri.
Narsistisista idiooteista tulee usein hipstereitä. Elävät omaa elämää keskenään ja kaikki muut ovat "juntteja". Hipsterit ovat varmasti maailman vihatuin ihmisryhmä. Yhdysvalloissa on jo paljon paikkoja joihin hipstereiltä on pääsy kielletty, toivottavasti Suomessa mennään samaan suuntaan. Turha muiden on päiväänsä pilata pienen ryhmän vuoksi.
Outoa, että minäkin olen saanut aina hyvää palvelua myös hipsteriliikkeissä. Olen ihan tavallisen nuoren miehen näköinen, ehkä hiukan normaalia androgyynimpi, eli ei tod mikään hipsterlook. Yleensä tosin selvittelen lafkoja etukäteen ts. tiedän mitä etsin.
Jos käytät ilmaisua "tummat housut" se tarkoittaa yleensä suoria housuja. Pöydällä olleet housut ovat voineet olla esimerkiksi chinoja. Se sinällään voi selittää tuon hämmästyksen. Kommunikaatiokatkoksissa kannattaa aina tarkentaa, kysyä (esimerkiksi "entä noi mustat tossa pöydällä?") etc. eikä tulla avautumaan vauva.fi:lle että taas palveltiin perseesti. Liikkeelle voi myös laittaa palautetta!
Enemmän ottaa päähän se, että hipsteriravintola/kahvila on paikka, jossa sisäpiiri kokoontuu syömään tai kahville, omistaja istuu samaan pöytään kavereittensa kanssa ja kun se tavisasiakas tulee paikalle, ei kukaan ole huomaavinaan ja jos lopulta suostutaan palvelemaan, alkaa lause suunnilleen niin, että "et sä välttämättä tästä kahvista pidä, jkun oot tottunut vaan suodatinmatskuun". Ja jos sen kupillisen saa, niin omistaja palaa kavereittensa kanssa samaan pöytään pyörittelemään silmiään, että uskomaton aasiakas, miten se tilasi laten, vaikka sitä ei enää kukaan juo. Siis niin maalta tai ainakin jostain Munkkivuoresta.
Missä hipsterliikkeissä olet käynyt? Mulle itselle ei tule muita mieleen kun muutama Helsingissä oleva baari tai ravintola, ja näissä olen poikkeuksetta saanut oikein hyvää palvelua. Mulla on ollut se käsitys, että hipsterpaikat haluaa nimenomaan olla rentoja, tunnelmallisia paikkoja joissa on hyvä meininki ja sellaista palveluakin olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat fiilikset. Ostin Aleksilla merkkimyymälästä kolmella sadalla alennusmyyntotuotteita. No mitäs löyty? Sanoi myyjä kassalla. Olen 45v, pukeudun rennosti mutta siististi. Toivoisin kunnioittavampaa puhetyyliä. Trendiravintolassa kokki katsoi miestäni nenänvartta pitkin kun hän ihaili ääneen annostaan.
Tähän haluan lisätä, että on myös paljon fiksuja ja mukavia nuoria myyntitehtävissä. Tänään olin Espoossa xl-kokoisessa urheilumyymälässä. Molemmat nuoret naismyyjät, joilta kysyin neuvoa, olivat super-ystävällisiä ja auttavaisia. Kassalla ollut tyttö oli myös erittäin palveluhenkinen. Kiitos heille, menen mielelläni uudelleen ostoksille.
Mikä Aleksilla oleva "merkkimyymälä" on ap:n tarkoittama hipsterpaikka???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Aleksilla oleva "merkkimyymälä" on ap:n tarkoittama hipsterpaikka???
Tiedostan, että vain hipsteri tietää kuka on hipsteri ja mikä on hipsteripaikka. Ainiin, mutta eihän hipstereitä voi olla olemassa koska ne ovat kaikki uniikkeja yksisarvisia lumihiutaleita eikä niitä voi kategorisoida keskenään samaan ryhmään.
Minä en ole hipsteri mutta olen jo käyttänyt ostamani vaatteita ja meinaan käyttää jatkossakin. Kysyjän jätän miettimään mistä ne ostin.
Ehkä kysyjä voi kertoa mitkä Helsingin liikkeet ovat hipsteripaikkoja tai ainakin millä Punavuoren ja Kallion kaduilla ne sijaitsevat. Opin minäkin taas jotain.
Kasvatan kotonani kahta varhaisteiniä, joiden sukupolvella ei ole vielä edes nimeä. Pelottavaa, eikö?
HYI! Onko iljettävämpää kuin hipsteri? EI!
niin mitä kauppoja ne oli?
en tajua kuka niistä punavuoren puodeista mitään ostaa. miten ne pärjää. mikä tahansa pikkukauppanen on suomessa iso riski. olen töissä punavyoressa ja käyn lähinnä Perämiehenkadun Alepassa ja Mokossa. jossa on hyvä kahvi. mutta ei erityisen hyvä palvelu sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Missä hipsterliikkeissä olet käynyt? Mulle itselle ei tule muita mieleen kun muutama Helsingissä oleva baari tai ravintola, ja näissä olen poikkeuksetta saanut oikein hyvää palvelua. Mulla on ollut se käsitys, että hipsterpaikat haluaa nimenomaan olla rentoja, tunnelmallisia paikkoja joissa on hyvä meininki ja sellaista palveluakin olen saanut.
Tässä on osa hipsteripuljujen ongelmaa. Kaikki on yhtäkkiä "osa liikkeen persoonaa".
Huono palvelu on "piristävää, erilaista, uskalletaan olla oma itsensä".
Epäkunnioittava puhetyyli ja asiakkaan mulkoilu on "rentoa, ei olla hiilihanko perseessä".
Suomenkielinen asiakas saa palvelua suomenkieliseltä myyjältä vain englannin kielellä eli "kansainvälistä, mukavan erilaista" (eikä suinkaan vittumaista ja hidasta huonosti kieliä osaaville tai ujoille).
jne jne
Yksi suomalainen tunnettu bloggaaja kirjoittelee paljon eettisistä asioista. Veganismista, kotimaista tekoa olevista vaatteista jne. Viikottain useampia yrittäjiä ja tuotemerkkejä kehutaan, ei enää tiedä mikä on mainos ja mikä ei, kun lähes jokaisessa postauksessa on jotain.
Tälle jos kirjoittaa minkään vähänkään kritisoivan kommentin noista yrityksistä, ei julkaise.
19 jatkaa, että lopetin seuraamisen vähän aika sitten (poistin Bloglovinista).
Hienoa että on arvoja, mutta tuo blogi on totaalisen epäuskottava silmissäni.
Eivät taida olla kovin pitkäikäisiä paikkoja koska eikö niiden somejulkkisten ilmaislahjojen ja yhteistöiden tarkoitus ole houkutella maksavia asiakkaita liikkeeseen. Itse en osta paikoista joista en saa ystävällistä palvelua ellei ole aivan pakko.