Tuttava sai tonnin lastenvaunut lahjaksi suvultaan
Jo on aikoihin eletty. Ei minun aikana tällaisia perinteitä ollut eikä kyllä tonnin vaunujakaan. Milloin tällainen on muotiin tullut?
Kommentit (28)
Kato kaikki ei halu vetää niitä vauvoja viiden euron muovipulkassa.
Mistäs sä meidät tunnet? Vähän noloahan se on, kun ollaan molemmat hyvin toimeentulevia ja ihan aikuisia. Mutta meillä se on ollut perinne, niin ei ruvettu vastaankaan panemaan.
Niin?
Minäkin voisin tuollaisen lahjan antaa esim. sisarusteni lapsille, kun he saavat nyt lapsia. Olen keski-ikäinen, lapseton täti - mikä olisi parempi tuhlauskohde? Tonnin käsiveska?
Mielestäni hyvinkin järkevää, että suku yhdistää lahjanantamisen ja antavat tuoreille vanhemmille jotain mitä he varmasti tarvitsevat. Onko sillä nyt niin suurta merkitystä antaako suku vauvalle/perheelle lahjaksi vaunut (yhdessä) vai jokainen oman pakettinsa (vaatetta, lelua, sitteriä yms).
Miksi tämä asia sua häiritsee? Kyllä mekin saatiin mun vanhemmilta pojille reilun tonnin vaunut ja olen edelleenkin niistä heille todella kiitollinen. Ilman niitä en olisi kahden pienen kanssa päässyt kovinkaan ketteresti liikkumaan ja vaatteita meillä oli jo paljon kirppareilta, kavereidemme lasten pienet ja muilta lahjaksi tulleet vaatteet. He halusivat auttaa ja itse ehdottivat, että maksavat vaunut joita olimme katselleet/harkinneet. Meille tuo raha olisi ollut melko iso, heille ei niinkään.
Asia ei ole mielestäni muoti juttu vaan jokainen ostaa sellaiset tarvikkeet mitkä palvelevat parhaiten sen perheen tarpeita. Toisellehan vaunut voivat olla aivan turhat ja meillä ne on edelleen käytössä.
Ihan normaalia, jos se ei lahjan antajaa köyhdytä eikä saajaa rikastuta. Eihän tuollaisessa ole kyseessä mikään muotijuttu, vaan jonkun varakkaamman isovanhemman tms. halu auttaa ja ilahduttaa tuoretta perhettä. Ja ihan yleistäkin sellaisten suvussa, joilla on varaa. Antavathan monet lapsilleen autoja, isompia valmistujaislahjasummia jne., miksipä ei sitten voisi antaa hyviä vaunuja jos se ei itseä köyhdytä.
En ymmärrä mitä pahaa tuossa on, ellei joku ole viimeisistä pennosistaan niitä vaunuja ostanut. Ja kautta aikojen ovat sukulaiset ja isovanhemmat auttaneet "uutta perhettä" hankinnoissa, joten ei mitään uutta taivaan alla.
Niin saatiin mekin, hyvät on olleet! Olisin ostanut itse, mutta kyllähän lahja kelpaa! Ostetaan me sit ens kerralla muille:)
Eikö nykyään vaunut kuin vaunut ole tonnin luokkaa?
Meillä mummot ostivat puoliksi lapselle vaunut. Halusivat, koskaolivat innoissaan lapsenlapsesta ja halusivat vaunuttelemaan itsekin.
Me saatiin myös vaunut, en muista oliko tonnin, brion yhdistelmät. Olin todella iloinen lahjasta, kiitos vaan appivanhemmille :)
Tonnin!? Niissä vaunuissa olis paree olla jo autopilotti ja rakettivaihde.
Olisipa meillekin ostanut joku. Ei ollut rahaa ostaa kuin käytetyt vaunut ja ne olivat aika rumat. Onneksi itsetuntoni ei ole ulkoisista asioista kiinni, niin menoani ei hidastanut yhtään retrovaunut.
Av ei edelleenkään lakkaa hämmästyttämästä.
Tiedättekö te muutkin tuttavistanne, mitä tavaroita heillä on, mistä he ovat saaneet ne ja kuinka paljon ne ovat maksaneet? Ainakaan mä en tiedä yhdenkään tuttuni hankinnoista yhtään mitään...
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on?? Tavallinen hinta tavallisista vaunuista. Ilmeisesti hinta jakautuu vielä usealle maksajalle, eikä tule kotiäidin yksin maksettavaksi esimerkiksi. Hyvä idea! ihanaa että antavat jotain hyödyllistä!
Tätini lahjoitti minulle uuden, n. 30000 euron auton. Piti kyllä maksaa lahjaverot eli 6000e tuosta sitten kuitenkin... :)
Annoimme molemmille lapsille 100 000€ juuri joista maksoivat verot itse. Niilä saa rattaat js osan asuntoaan.
Ei ole perinne eikä muoti, lahja vain.
Miten jaksat elää kun olet noin kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole perinne eikä muoti, lahja vain.
Miten jaksat elää kun olet noin kateellinen?
Jatkan vielä, että ne vaunut saattavat kiertää tuttusi suvussa vuosia ja ovat siis oikein hyvä "sijoitus".
Tuttu tarkoittaa etäistä, ei kovin hyvin tunnettua ihmistä. Joten et tiedä tuttusi suvusta oikeasti yhtään mitään, mutta kadehdit silti.
Kiitos ymmärryksestä. Tuttavani on somali.
ap
Jotenkin minusta on vallalla ollut sellainen trendi viimevuosina että lastenvaunuista on tullut tietynlainen statussymboli vähän niinkuin vaatteet tai laukku. Tämä ei siis päde kaikkiin vaan me kaikki haluamme ja arvostamme eri asioita. Tietenkin niissä kalliimmissa vaunuissa on myös käyttömukavuus yleensä parempi kuin joissain halvemmissa, mutta monesti ne kaikkein kalleimmat eivät välttämättä sitten eroa käyttömukavuudessa keskihintaisille, joten siinä ostetaan vaan merkkiä ja statusta.
Täälläkin on mielestäni pantu merkille, että ihmeen paljon juuri näitä kalleimpia näkyy vähävaraisilla, niillä joita ehkä tällä palstalla kutsuttaisiin ehkä wt-muijiksi tai maahanmuuttajilla ja sitten ihmetellään miten niillä on varaa... Niin, ylipäätänsä voisi ajatella että ei kai kenelläkään pienituloisella tai tukien varassa elävällä pitäisi olla varaa kalliisiin lastenvaunuihin mutta yllätys yllätys, jotenkin kuitenkin näyttää olevan. Ja siitä olen kyllä melko varma, että ei niitä sossun rahoilla ole ostettu. Sossusta voi saada vain noin parisataa vaunuihin ja muut on kustannnettava itse. Vähävaraiset kustantavat vaunut varmaan monilla eri tavoin. Jotkut osamaksuilla, jotkut saavat sukulaisilta, jotkut ovat ehkä säästäneet jopa niitä varten. Keinoja on monia.
Minä en niin ihmettelisi sitä miten joku voi ostaa tonnin rattaita, vaan enemmänkin olen havainnut seuraavaa: yleensä mitä köyhempi on niin sitä enemmän haluaa sitä luxusta eli juuri sellaista mikä näkyy ulospäin. En sano, että sitä hankitaan vaan sitä varten että halutaan näyttää muille vaan itsellekin saadaan hyvä olo sillä, että on jotain kaunista ja laadukasta. Ja kauniin ajatuksen kruunaa se, että tavara on lasta varten. Monesti on niin, että tämä tonnin vaunujen omistaja voi asua halvassa vuokra-asunnossa ja tulot ovat todella pienet. Vaunut ovat ehkä yksi kallein omaisuus mitä hänellä on. Köyhä joutuu ostamaan pientä luxusta kun taas oikeasti varakas pystyy ostamaan isoa luxusta eli hulppeat omistusasunnot ja kalliit autot. Aika tyhmää tehdä mitään johtopäätöksiä siitä että joku kulkee kaliiden lastenrattaiden kanssa.
Voi kateus sentään