Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahakatarri/ pohjukaissuolen haavaumat?

Vierailija
07.07.2016 |

Eli siis. Tollasia diagnooseja oon saanu ilman tähystystä muutaman kuukauden ajan johtuneesta vatsan polttelusta? Onko kellään kokemuksia kyseisistä sairauksista? Lääkäri sanoo, että näin nuoria ei mukamas yleensä tähystetä. JOten nyt menty vaan erilaisilla happosalpaajilla, jotka ihan yhtä tyhjän kanssa :( tämä alkoi siis yhden lääkekuurin seurauksena :(. Ennen niin hyvässä kunnossa ollut vatsa ärsyyntyy nyt kaikesta, kuten alkoholi, kahvi , tuoremehut, suklaa, mausteet, hiilihapot yms yms :( miten tästä parannutaan? Niin ja Helicoa minulla ei kokeiden mukaan ole. Kiitos vastauksista!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Toivottavasti tämän vielä luet.

Oireesi ovat ihan refluksin/närästyksen oireita. Tuo ei pidä paikkansa että tähystykset liittyisivät ikään, monesti kuitenkin laakitään happosalpaajilla oireiden mukaan.

Itse vaadin tähystys koska lääkkeet ei auttanut/ vaiva jäi pysyväksi.

Refluksi on monesti läpielämän vaiva, ei aina mutta monesti. Lääketiede ei joko osaa tai ei halua osata hoitaa noita kuin läpi elämän happosalpaajilla.

Jokatapauksessa tuohon on hoito. Nuo monesti alkaa pitkäaikaisen kovan stressin, ab kuurien, tulehduskipulääkkeiden tai muiden lääkkeiden seurauksena. Vähintään joka toinen refluksikko on myös syönyt mielialalääkkeitä, syy vai seuraus? Homeiset asunnot/ työpaikat myös laukaisee oireet. ...

Todellisuudessa kaikki lähtee suolistosta. Se ei toimi luin pitäisi, tulehdus? Suolinukka mennyt? Bakteeritasapaino.. Saa aikaan ketjureaktio, ruoka ei sula, aiheuttaa kaasua/ turvotusta. Monella näkyy ilmavaivoina mutta moni ei ajattele että tuo kaasu kulkeutuu myös suolen toiseen päähän vatsalaukkuun ja työntää paineena suolahapot/ vatsansisältöä takaisin ruokatorven. Tuo paine estää ruokatorven yläsulkijaa toimimasta kunnolla.

Nopeaa selitetty ja puhelimella kirjoitan, mutta itselläni ihan tähystyksellä todettu tulehdus/ haavauma vatsalaukussa ja pohjukaissuolessa. Lääkärin mukaan refluksi joka oireili myös vaati loppuelämän happosalpaajat. - Paskat vaatinut luin suoliston hoitamisen ja oikean ruokavalion.

Googlesta Scd ruokavalio. Tuolla saat varmasti suolistosi taas kuntoon. Ei kannata alkaa siihen PPI lääke kierteeseen.

Vierailija
2/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus virheitä täynnä kun nopeaa puhelimella kirjoitin. - Kiitos kääntäjän.

Toivottavasti jotain sai selvään.

Pointti kuitenkin: Kaikki lähtee suolistosta. Vaatimalla saat tähystykset mutta mitä se kertoo? Lääkärit ei ymmärrä että suoliston kunto vaikuttaa noihin ruokatorven sulkia lihaksiin - läppöihin. He hoitaa oiretta PPI lääkkeillä mutta ei aiheuttajaa. Joskus vaivat saattaa lähteäkin 3kk kuurilla happosalpaajilla, mutta yleensä ei.

Kannattaa itse kokeilla tuo SCD ruokavalio ensin ja vasta sitten vaatia tähystys. Ei se niin mukava toimenpide ole, ja kun tosiaan saat sieltä jokatapauksessa vain hienon diagnoosin ja erimerkkiset happosalpaajat tupla- annoksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos paljon vastauksesta! Tuota täytyy kokeilla! Harmittaa vaan jos nyt viellä loppuelämän vaivan sain tästä :( -ap

Vierailija
4/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle mahalääkärille ja sitä kautta käyt nielemässä letkun ja katsotaan se mahan kunto. Samalla otetaan koepalat keliakiaa vasten jne.

Vierailija
5/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle mahalääkärille ja sitä kautta käyt nielemässä letkun ja katsotaan se mahan kunto. Samalla otetaan koepalat keliakiaa vasten jne.

Niin varmaan täytyy tehdä. Onko kokemusta vatsavaivoista?

Vierailija
6/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitos paljon vastauksesta! Tuota täytyy kokeilla! Harmittaa vaan jos nyt viellä loppuelämän vaivan sain tästä :( -ap

Älä siitä vielä murehdi, sulla on paljon vielä asioita kokeiltava. Mutta kannattaa kokeilla tuo ja aloittaa sillä ns. keittopaastolla. Mulla auttoi jo parissa viikossa.

Monella auttaa myös se että jättää pelkästään viljat ruokavaliosta. Jos et heti halua aloittaa noin raskasta ruokavalioa niin kokeile ensin viljaton. Muista myös jos keliakia testi ollut negatiivinen tällä ei ole tekemistä gluteenin kanssa vaan jätä myös tattari ja hirssi alkuun pois. Jätä varalta myös soija pois. Ja nyt kun rauhoitat suoliston niin jätä ne kahvit + alkoholiton jne. pois että saat tuon hoidettua.

Huom! Keliakia voi myös oireilla noin! Se olisi hyvä testata ensin, ennen ruokavalion muutosta! Käy pyytämässä lähete verikokeeseen keliakia testiin tai hae apteekista reseptivapaa testi 20€ ennen ruokavalion muutosta. Verikoe sormen päästä.

Vierailija
7/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan pitää vielä mainita. Laitoin n. 2000€ rahaa tutkimuksiin yksityisellä eikä sieltä mitään ratkaisua tullut. Happosalpaajia ne sielläkin tarjoaa.

Ainoa mitä suosittelen jos haluaa pitkäaikaisia vatsa/ suolistovaivoja käydä lääkärin kanssa läpi on funktionaalisen lääketieteen lääkäri jossa on mukana myös ravintoterapeutti ja tarkoitus etsiä syitä ja lopullista hoitoa, ei jatkuvaa lääkitystä. Tuota suosittelen mutta kokeile ensin itse, sillä tuo on kallista.

Ja happosalpaajista vielä. Nämä pitää kurissa oireita, ei hoida syytä. Mutta jos sinulle ei ensimmäinen lääkemerkki auttanut on muitakin . Zolt ja tehokkain nexium jota moni syö tupla annostuksella. Ensin toki selvität saatko oireesi kuriin tuolla SCD ruokavaliolla, mutta tämän kirjoitin sillä ettet heitä kirvestä kaivoon - tämäkin on vaihtoehto olemassa, tosin lääkekierteestä myöhemmin todella vaikea päästä eroon eli ole järkevä nyt alkuun ja kokeile ensin tuo ruokavalio vaikka haastavaa onkin.

T. 1 ja 2

Vierailija
8/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon avusta! Täytyy kokeilla. Zolt mulla käytössä, mutta ei paljoa auta kyllä :( hankalaa vaan tuo ruokavaliokin, kun on myös paljon allergioita :( täytyy kuitenkin yrittää...ap

Vierailija
9/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja keliakia koe negatiivinen - ap

Vierailija
10/14 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis haluat? Gastroskopianko?

Minulle tuo tehtiin ihan nuorena. Tuloksien perusteella minulla todettiin mahakatarri, pohjukais- ja ohutsuolen tulehdus.

Hirvittävä kokemus, mutta silloin tuo vaadittiin, että sai lääkityksen. :(

Vierailija
11/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis haluat? Gastroskopianko?

Minulle tuo tehtiin ihan nuorena. Tuloksien perusteella minulla todettiin mahakatarri, pohjukais- ja ohutsuolen tulehdus.

Hirvittävä kokemus, mutta silloin tuo vaadittiin, että sai lääkityksen. :(

No jos sen saa jollain muulla tavalla selville, kun tähystyksellä niin tottakai aina parempi. Luulenpa vaan ettei se onnistu muuten. Oishan se ihan kiva tietää, jotta sais oikeen lääkityksen ja apua asiaan.! Ap

Vierailija
12/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Onko muilla kokemuksia? Ap

Vierailija
13/14 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän vuotta vanha ketju, mutta olisiko kellään uutta tietoa/kokemusta esim. gastriitista/mahakatarrista?

T. Ei ap

Vierailija
14/14 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sattunu mahaan aina flunssan jälkeen (kun syö kipulääkkeitä) niin pari päivää. No tällä kertaa maha on ollut koko ajan yli 3kk kipeä. kokeiltiin ekana kaikkia maailman mahalääkkeitä ja monet niistä vaan pahenti oloa vatsassa. 

Mulla on koko ajan auttanut, että syön kun sattuu. Mutta tässä viikon sisällä olo ollut se, etten jaksa koko työpäivää olla energinen, voimat loppuu siinä 4-5h jälkeen. Ja nyt pitäisi syödä 10 min välein, kun sattuu niin paljon.

Onneksi pääsen kohta tähystykseen, toivon että sieltä löytys jotain.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi