Lähtisittekö töihin Sveitsiin?
Minulle on tarjottu oman alan töitä Sveitsissä. Palkka olisi verojen jälkeen yli kaksinkertainen, mutta silti arvelluttaa. Tietysti olisi mukava asia Keski-Euroopasssa, ja käytännössä muutto olisi helppo järjestää, mutta onko Sveitsi sittenkin vähän liian vanhoillinen maa? Miten naisiin mahdetaan suhtautua työyhteisössä? Onko kellään kokemusta komennuksesta Sveitsissä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsi siisti? Yksi suurimpia narkkarimaita, josta yllättävän harva tietää. Rasistisia myös. Monet kantonit ovat niin perähikiöitä, että edes Suomen perähikiät eivät pärjää. Itse en ole käynyt, tietoni ovat Sveitsissä asuvilta tai asuneilta eri maalaisilta ihmisiltä.
Juuri näin, sinulla on kyllä vahva näkemys, vaikka et itse ole edes maassa käynyt. Olen asunut Sveitsissä vuosia (nyt Suomessa), eikä siellä ole sen kummempaa narkkariongelmaa, vai viittaatko 80-luvun Zürichin rautatiea-aseman ympäristöön? Rasismia ei ole sen enempää kuin muuallakaan, tosin täytyy sanoa, että sveitsiläiset odottavat maahanmuuttajilta jonkinasteista integraatiota. Olen reissannut Sveitsin ristiin rastiin ja Suomesta olen kyllä löytänyt paljon pahemmat perähikiät kuin Sveitsistä :)
Miten tuttavani on voinut työskennellä isolla palkalla ison huumeklinikan talousvastaavana Sveitsissä, jos siellä ei ole mitään huumeongelmaa?????
Jokaisessa maassa on sen verran huumeongelmaa, että tarvitsee huumeklinikan. Ei Sveitsissä ole sen kummempi huumeongelma kuin missään muussa sivistysvaltiossa
Ainakin aiemmin Sveitsissä oli Euroopan maista suhteessa eniten heroinisteja, en tiedä sitten onko tilanne muuttunut. Kumma kun pitää tykittää suoneen kun on niin upea maa?
Onko sulla edes lähdettä väittämääs?
Asiaa on useinkin käsitelty esim. telkkarin dokumenteissa. Erityisesti Zurichissa on ollut heroiini-ongelma.
Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/42681-sveitsissa-jaetaan-heroiinia-ilm…
http://www.narconon.org/drug-information/switzerland-drug-addiction.html
Vierailija kirjoitti:
Mitä esim. lastenhoito maksaa Sveitsissä? Onko Sveitsin kouluissa kouluruokailu? Monia muitakin asioita voisi kysyä.....
Lastenhoito ja päiväkodit ovat kalliita ja aika harva niihin lapsensa haluaa laittaa. Äidit hoitavat kotona kunnes menevät kouluun 5-6 vuotiaina. Kouluissa ei ole ruokailua, vaan lapset menevät kotiin lounaalle ja palaavat sitten takaisin iltapäivän tunneille. Eli alaluokkalaisen kohdalla melkein vaatii sen vanhemman tai hoitajan sinne kotiin.
Että hyvin erilaista kuin suomessa, se lasten elämä.
Kanttonissamme oppivelvollisuutta aikaistettiin kahdella vuodella. Lapset menevät siis kouluun jo 4-vuotiaina. Peruskoulu on ilmainen ja sisältää perusterveydenhoidon. Meidän kunnassamme koulun yhteydessä oleva päiväkoti oli edullisempi kuin vastaava Suomessa. Sinne sai lapsen laittaa 1,5-vuotiaana.
Kouluruokailu järjestyy monissa kouluissa kaikille. Ruokatauko kun on 2 tuntinen, niin maksu sisältää myös ohjattua toimintaa, esim urheilua, askartelua yms. Maksoi jokusen kympin per viikko.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ihminen voi olla näin pihalla. Musta tuntuu veroparatiisi höpöttelyä riittää.
Itse olet pihalla. Sveitsin pankkien bisnes muista valtioista pimitetyillä varoilla on ollut vuosikymmeniä maalle mahtavaa liiketoimintaa. Lisäksi on ollut paljon epäselvyyksiä Sveitsissä toimivan lääketeollisuuden ja muiden suuryritysten "verosuunnittelussa"....
Siis puhut sveitsin pankeista ja sveitsin lääketeollisuudesta, puhut sveitsiläisistä yhtiöistä joiden kotipaikka on sveitsi ja käyttävät vielä omaa valuuttaa. Ne elävät sen maan lainsäädännön ja verotuksen mukaan, eikä suinkaan jonkun muun maan, saati kommareiden mielihalujen mukaisesti, kuten suomessa tehdään.
Vastaavan tilanteen toivoisi olevan suomessakin, mutta ei ole, kun emme ole itsenäisiä.
Eipä ne firmat tunnu siellä aina Sveitsin omiakaan lakejakaan noudattavan, kyllä sveitsiläiset itsekin ovat välillä olleet raivoissaan joidenkin firmojen toiminnasta.
Kanttonissamme oppivelvollisuutta aikaistettiin kahdella vuodella. Lapset menevät siis kouluun jo 4-vuotiaina. Peruskoulu on ilmainen ja sisältää perusterveydenhoidon. Meidän kunnassamme koulun yhteydessä oleva päiväkoti oli edullisempi kuin vastaava Suomessa. Sinne sai lapsen laittaa 1,5-vuotiaana.
Kouluruokailu järjestyy monissa kouluissa kaikille. Ruokatauko kun on 2 tuntinen, niin maksu sisältää myös ohjattua toimintaa, esim urheilua, askartelua yms. Maksoi jokusen kympin per viikko.[/quote]
Missäköhän kanttoonissa tuollaista on? Itse olin zurichissa ja mihinkään ei alle 3-vuotiasta saanut ja silloinkin vain osan päivää ja pari kertaa viikossa. Kouluruokailua järjestetään vain kansainvälisissä tai yksityisissä kouluissa. Ja nämäkään eivät voi vastaanottaa alle 3 -vuotiaita hoitoonsa. Kunnallisissa lapset tulevat aina kotiin lounaalle. Oudolta kuulostaa myös tuo että kunnallinen koulu keräisi maksua jostain oheistoiminnasta. En ole kuullut moisesta. Ja tunnen zurichin alueen hyvin.
Eipä ne firmat tunnu siellä aina Sveitsin omiakaan lakejakaan noudattavan, kyllä sveitsiläiset itsekin ovat välillä olleet raivoissaan joidenkin firmojen toiminnasta.[/quote]
Niin ja pointtisi on? Vapaassa markkinataloudessa elää monenlaista firmaa ja yrittäjää ja työntekijää. Aivan varmasti "moitittavaa" löytyy aivan sama mihin maahan vapaassa lännessä menet.
Argentiinalaiset olivat raivoissaan suomen sellutehtaille, että ... näitä riittää. Valittajia riittää. Kumma kyllä näitä valittajia ei näytä sosialismista kumpuava äärikapitalismi samalla tavalla sapettavan. Esimerkkinä vaikkapa kiina ja miljardööri puolue-eliitti , joka ei ihmisoikeuksista piittaa. Ei, ostetaan made in china tuotteita aivan nupit sinisenä. Sama saasteille, sama kaikelle, kunhan on halpaa.
Kannattaa lähteä! Itse oon olllut 6v töissä Sveitsissä ja viihdyn todella hyvin. Ottaa aikansa että swiitzerdütschiä oppii, mutta alkuun pääsee englannilla ja hochdeutschilla. Itse asun pienessä kylässä keskisveitsissä eikä tääläkään konservatiivisuus mitenkään hypi silmille tai juuri tunnu normi elämässä. Lähimmän kaupungin rautatieasemalla saattaa joskus joku narkki olla, mutta siis hyvin siistiä ja kaunista ja kaikki lähellä jos tykkää matkustaa Euroopassa ja seikkailla vuorilla - myös ihan tajuttomat maisemat! Palkkataso on korkea, Zürissä kovat palkat mutta eläminen ja asuminen kallista, mutta varmasti jää käteen paremmin kuin Suomessa ellei joka ilta syö ulkona tai käy baareissa/tapahtumissa-kallista Sveitsissä. Ihmiset yhtävällisempiä ja kohteliaampia kuin Suomessa mutta voi olla alkuun vaikea tutustua, mutta Zürissä tosi paljon ulkkareita jotka ehkä avoimempia ja paljon suomalaisia sielä on myös.
Suosittelen! Ja aina pääsee pois jos ei viihdykään.
Zürich on varmaan ihan ok. Tosiaan pikkukylissä ollaan todella sovinistisia ja rasistisia. Sukupuoliroolit on tiukat, uskonto vahvasti esillä ja sellainen hyveellinen ulkokultaisuus tärkeää. Joskus juttelinkin sveitsiläisen tuttavani kanssa, joka tosissaan selitti, että olisi kauheaa jos hän joutuisi vakavaan onnettomuuteen, jossa kuolisi tai joutuisi sairaalaan, ja hänellä olisi likaiset alusvaatteet!
Sveitsissä on mukavaa töissä,jos olet nuori ja perheetön. Jos menet naimisiin sikäläisen miehen kanssa ,olet sidottu esiliinan nauhoistasi hellan ja nyrkin väliin. Laitat ruuan 2 kertaa päivässä lapsille ja miehelle. Olet aina valmiina kuin partiopoika..... Mieheni muutti Suomeen ja opiskelin täälä yliopistossa ja työskentelin opettajana . Miehen vanhemmille se oli kauhistus... kuka valmistaa ruuat kuka siivoaa jne. Perhe-elämä Sveitsissä on tosi vanhoillista,et voi lähteä mihinkään kysymättä mieheltä lupaa.vasta 1990 luvulla oli mahdollista avata pankkitili kysymättä mieheltä lupaa. Nuorena sinkkuna oli loistava maa.Hyvä palkka ja matkustusmahdollisuudet vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tarjottu oman alan töitä Sveitsissä. Palkka olisi verojen jälkeen yli kaksinkertainen, mutta silti arvelluttaa. Tietysti olisi mukava asia Keski-Euroopasssa, ja käytännössä muutto olisi helppo järjestää, mutta onko Sveitsi sittenkin vähän liian vanhoillinen maa? Miten naisiin mahdetaan suhtautua työyhteisössä? Onko kellään kokemusta komennuksesta Sveitsissä?
Lähtisin heti kyllä on yksi hienoimmista maista. Miten joku voi edes vertailla Suomea ja Sveitsiä.
Ei löydy samanlaista luontoa ja luonnonrauhaa kuin Suomesta. Toki jos Alpeista tykkää nin sitä löytyy.
Suomalainen luonnonrauha kaupungissa asuessa on puistoissa ja lähimetsiköissä mekastavat nistit ja pultsarit :D eikös sveitsi ole nimenomaan myös upeasta luonnosta tunnettu..
Ne kuluthan riippuu tosi monesta asiasta. Esim. monet Genevessä työskentelevät asuvat Ranskan puolella, koska siellä on edullisempaa. Sitten taas tarvitaan auto, jos et asu ihan rajalla.