Lähtisittekö töihin Sveitsiin?
Minulle on tarjottu oman alan töitä Sveitsissä. Palkka olisi verojen jälkeen yli kaksinkertainen, mutta silti arvelluttaa. Tietysti olisi mukava asia Keski-Euroopasssa, ja käytännössä muutto olisi helppo järjestää, mutta onko Sveitsi sittenkin vähän liian vanhoillinen maa? Miten naisiin mahdetaan suhtautua työyhteisössä? Onko kellään kokemusta komennuksesta Sveitsissä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsi siisti? Yksi suurimpia narkkarimaita, josta yllättävän harva tietää. Rasistisia myös. Monet kantonit ovat niin perähikiöitä, että edes Suomen perähikiät eivät pärjää. Itse en ole käynyt, tietoni ovat Sveitsissä asuvilta tai asuneilta eri maalaisilta ihmisiltä.
Juuri näin, sinulla on kyllä vahva näkemys, vaikka et itse ole edes maassa käynyt. Olen asunut Sveitsissä vuosia (nyt Suomessa), eikä siellä ole sen kummempaa narkkariongelmaa, vai viittaatko 80-luvun Zürichin rautatiea-aseman ympäristöön? Rasismia ei ole sen enempää kuin muuallakaan, tosin täytyy sanoa, että sveitsiläiset odottavat maahanmuuttajilta jonkinasteista integraatiota. Olen reissannut Sveitsin ristiin rastiin ja Suomesta olen kyllä löytänyt paljon pahemmat perähikiät kuin Sveitsistä :)
Miten tuttavani on voinut työskennellä isolla palkalla ison huumeklinikan talousvastaavana Sveitsissä, jos siellä ei ole mitään huumeongelmaa?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsi siisti? Yksi suurimpia narkkarimaita, josta yllättävän harva tietää. Rasistisia myös. Monet kantonit ovat niin perähikiöitä, että edes Suomen perähikiät eivät pärjää. Itse en ole käynyt, tietoni ovat Sveitsissä asuvilta tai asuneilta eri maalaisilta ihmisiltä.
Juuri näin, sinulla on kyllä vahva näkemys, vaikka et itse ole edes maassa käynyt. Olen asunut Sveitsissä vuosia (nyt Suomessa), eikä siellä ole sen kummempaa narkkariongelmaa, vai viittaatko 80-luvun Zürichin rautatiea-aseman ympäristöön? Rasismia ei ole sen enempää kuin muuallakaan, tosin täytyy sanoa, että sveitsiläiset odottavat maahanmuuttajilta jonkinasteista integraatiota. Olen reissannut Sveitsin ristiin rastiin ja Suomesta olen kyllä löytänyt paljon pahemmat perähikiät kuin Sveitsistä :)
Miten tuttavani on voinut työskennellä isolla palkalla ison huumeklinikan talousvastaavana Sveitsissä, jos siellä ei ole mitään huumeongelmaa?????
Jokaisessa maassa on sen verran huumeongelmaa, että tarvitsee huumeklinikan. Ei Sveitsissä ole sen kummempi huumeongelma kuin missään muussa sivistysvaltiossa
Lahde!
Asun taalla enka haluaisi koskaan pois.
Matkalla perheeksi blogi asuu siellä. Voit kysyä vinkkejä.
Kansainväliset IT-firmat eivät varmaankaan sijoitu maaseudulle, sinne paikalliselle Takahikiälle, vaan suurkaupunkeihin tai ainakin niiden liepeille. Suurissa kaupungeissa on maassa kuin maassa vapaamielisempää kuin maalla, jossa perinteiset roolit ovat edelleen kunniassaan. Kulkuyhteydet ovat Keski-Euroopassa erinomaiset ja välimatkat lyhyet eli esim. viikonloppuisin on helppo poiketa vaikka Saksassa tai Ranskassa.
Mille kielialueelle olisit ap menossa? Melkein arvelisin, että joka saksalaiselle tai ranskalaiselle. Jos kyseessä on saksalainen kielialue, niin hyvinkin saksaa osaava saa varautua siihen, että paikallisten puheesta ei ota selvää Erkkikään, sillä sveitsinsaksa on niin outoa. Tosin sitäkin oppii ymmärtämään, kun aikansa kuuntelee. Ja ainahan voi pyytää puhumaan Schriftsprachea eli kirjakieltä, joka on ihan yleissaksaa. Kokemukseni mukaan vaan käy usein niin, että kun porukat innostuvat, niin kieli vaihtuu Schwyzerdytschiin aika nopeasti. Silloin on vain rohkeasti pidettävä puolensa. Kansainvälisessä firmassa käyttökieli on luultavimmin englanti.
Jos olisin nuori, niin en epäröisi lähteä, esim. vuodeksi tai pariksi. Tekisin ahkerasti töitä ja pistäisin jemmaan joka ikisen frangin, niin olisi sitten mukava pesämuna kotimaahan palatessa. Kai ne rahat muuten pitäisi siirrellä suomalaiselle tilille vähitellen, kun muistaa, miten pankit nykyään epäilevät jokaista muutaman satasen tallettajaakin rahanpesusta tai harmaasta taloudesta yleensä.
Sukulaiseni (mies) on ollut monta vuotta Sveitsissä töissä. It-alalla hänkin. Palkkahan siellä on huimasti parempi kuin Suomessa ja veroprosentti (suomalaiseen verrattuna) lähes olematon, joten jo senkin puolesta kannattanee harkita. :) Kuulemma sveitsiläisiin voi olla hieman vaikea tutustua - varsinkin jos sattuu työskentelemään kansainvälisessä työyhteisössä eikä osaa tai tule opetelleeksi paikallista kieltä, Zürichissä siis Saksaa. Jokaisessa maassa on tietenkin omat huonot puolensa. Sveitsiähän pidetään usein hyvin konservatiivisena, mutta eihän sen välttämättä tarvitse antaa vaikuttaa omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisessä yrityksessä IT-alan työpaikka. Kyseessä ei ole komennus, vaan vakipaikka, valitsin sanani huonosti. Ja olen itse eronnut ja lapset omillaan, joten olisin valmis asettautumaan maahan ihan pysyvästi.
-AP
Lapsettomalle tuo paikka on ok. Eli on naisiakin jotka tekevät 100% päiviä, mutta oletus on, että joku muu hoitaa sairaat lapset, loma-ajat yms. Myös vanhoillisuus näkyy lähinnä siinä, että saatuasi lapsia, et palaa työelämään tai sitten tekemään sitä 20-30% "harrarstusmielessä". Vanhoillisuus näkyy myös jumalattomana byrokratiana, johon törmää kaikkialla. Ei siis lapsiperheille, mutta sinullehan ei ollut tuota ongelmaa, joten kannattaa ainakin kokeille. Vaikka duunipäivät saattavat olla pitkiä, niin usein päivän päätteeksi löytyy yhdelle lähtijöitä. Ja joku jo mainitsikin, että etäisyydet ovat niin lyhyitä ja junayhteydet erinomaisia, että pääset näppärästi viikonlopuksi melkeinpä minne vaan keski-eurooppaan. Englannin kielellä pärjää kyllä, mutta parempi on itsesi kannalta, jos puhut myös saksaa. Asuminenhan maksaa aikalailla (vuokrat noin 2000-3000 frangia/kk), mutta verotus sen verran kompensoi, että rahaa pitäisi jäädä enemmän käteen, kun täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisessä yrityksessä IT-alan työpaikka. Kyseessä ei ole komennus, vaan vakipaikka, valitsin sanani huonosti. Ja olen itse eronnut ja lapset omillaan, joten olisin valmis asettautumaan maahan ihan pysyvästi.
-AP
Lapsettomalle tuo paikka on ok. Eli on naisiakin jotka tekevät 100% päiviä, mutta oletus on, että joku muu hoitaa sairaat lapset, loma-ajat yms. Myös vanhoillisuus näkyy lähinnä siinä, että saatuasi lapsia, et palaa työelämään tai sitten tekemään sitä 20-30% "harrarstusmielessä". Vanhoillisuus näkyy myös jumalattomana byrokratiana, johon törmää kaikkialla. Ei siis lapsiperheille, mutta sinullehan ei ollut tuota ongelmaa, joten kannattaa ainakin kokeille. Vaikka duunipäivät saattavat olla pitkiä, niin usein päivän päätteeksi löytyy yhdelle lähtijöitä. Ja joku jo mainitsikin, että etäisyydet ovat niin lyhyitä ja junayhteydet erinomaisia, että pääset näppärästi viikonlopuksi melkeinpä minne vaan keski-eurooppaan. Englannin kielellä pärjää kyllä, mutta parempi on itsesi kannalta, jos puhut myös saksaa. Asuminenhan maksaa aikalailla (vuokrat noin 2000-3000 frangia/kk), mutta verotus sen verran kompensoi, että rahaa pitäisi jäädä enemmän käteen, kun täällä Suomessa.
Sveitsin palkat kompensoivat sen verran, että vähintään joka viidennen vuoden voi olla tekemättä töitä ja viettää sen esim. Suomessa, jos sitä kurjuutta on nähtävä.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Jatatko tyopaikan Suomessa vai oletko nyt ilman toita? Se voi vaikuttaa asiaan.
Itse lahtisin joka tapauksessa: saat kansainvalista tyokokemusta & rikastuttavan henkilokohtaisen kokemuksen...asiat voivat todellakin olla paljon paremmin kuin ne ovat Suomessa!!
Lisaksi Sveitsi on suomalaisille suhteellisen helppo maa...sveitsilaiset ovat samanlaisia "tylsia" pilkunviilaajia ja aikataulussa pysyvia kuin suomalaisetkin..verrattuna vaikka etelanaapuriin Italiaan.
Ja palkat seka ostovoima - ehdottomasti toista luokkaa kuin Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Sveitsin palkat kompensoivat sen verran, että vähintään joka viidennen vuoden voi olla tekemättä töitä ja viettää sen esim. Suomessa, jos sitä kurjuutta on nähtävä.
Missä firmassa voi valita että minäpä olen pois töistä joka 5. vuoden, täysin epärealistinen ajatus. Tai sitten kyse on jostain niin halutusta huippuyksilöstä että hänelle sallitaan mikä tahansa.
Kertokaapa nyt jokin konkreettinen esimerkki jostain asiantuntijatyöstä (ei mistään ylimmän johdon työpaikasta) , sen työn palkasta verojen jälkeen ja sitten huomioituna jokin keskimääräinen asumiskustannus + muut pakolliset kulut eli kuinka paljon kuukaudessa oikeasti jää käteen työn teosta? Pelkkä nettopalkkahan ei kerro vielä paljon mitään.
Jos nyt oletetaan vaikkapa että työtehtävän palkkataso olisi Suomessa 5000-6000e (Suomessa tulovero tuolloin jotain 35% varmaankin) maksimissaan ja sitten siirtyisi Sveitsiin vastaavan tyyppiseen työhön? Olisiko palkka Sveitsissä luokkaa 10000e/kk? Ja miten paljon pakollisten kulujen jälkeen tuosta jäisi säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa maassa on sen verran huumeongelmaa, että tarvitsee huumeklinikan. Ei Sveitsissä ole sen kummempi huumeongelma kuin missään muussa sivistysvaltiossa
Ainakin aiemmin Sveitsissä oli Euroopan maista suhteessa eniten heroinisteja, en tiedä sitten onko tilanne muuttunut. Kumma kun pitää tykittää suoneen kun on niin upea maa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkiiri kirjoitti:
Heti vaan. Zurich on huippu paikka, erityisesti rahoitusalalla. Heti kun pääset sinne niin prosessi käyntiin, että voit imigroitua Sveitsiin. Tämän jälkeen ei tarvi pohtia enää yhteiskuntasopimusta ja hallintoalamaisen asemaa Suomessa. Oikeasti varmaan Euroopan paras maa.
höpö höpö. ehkä jonkin veronkiertäjä-pankkiirin mielestä voi olla paras maa, mutta ei voi yleistää.
Niinpä niin ei voi olla töissä ulkomailla olematta veronkiertäjä. Voi voi tätä sosialistia, kun ei voi ymmärtää, että Suomi on moniin muihin maihin verratuna aivan surkea. Itsekin olen lähtökuopissa.
Sveitsin taloudesta merkittävä osa on perustunut aiemmin veronkiertoon. Nykyisin ei enää vastaavalla tavalla koska Sveitsi vaihtaa tietoja EU-maiden kanssa. Edelleenkin Sveitsissä on yritysten pääkonttoreita jotka harrastavat kyllä hämärää toimintaa. Ei se mikään puhtoinen maa ole.
Miten joku ihminen voi olla näin pihalla. Musta tuntuu veroparatiisi höpöttelyä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkiiri kirjoitti:
Heti vaan. Zurich on huippu paikka, erityisesti rahoitusalalla. Heti kun pääset sinne niin prosessi käyntiin, että voit imigroitua Sveitsiin. Tämän jälkeen ei tarvi pohtia enää yhteiskuntasopimusta ja hallintoalamaisen asemaa Suomessa. Oikeasti varmaan Euroopan paras maa.
höpö höpö. ehkä jonkin veronkiertäjä-pankkiirin mielestä voi olla paras maa, mutta ei voi yleistää.
Niinpä niin ei voi olla töissä ulkomailla olematta veronkiertäjä. Voi voi tätä sosialistia, kun ei voi ymmärtää, että Suomi on moniin muihin maihin verratuna aivan surkea. Itsekin olen lähtökuopissa.
Sveitsin taloudesta merkittävä osa on perustunut aiemmin veronkiertoon. Nykyisin ei enää vastaavalla tavalla koska Sveitsi vaihtaa tietoja EU-maiden kanssa. Edelleenkin Sveitsissä on yritysten pääkonttoreita jotka harrastavat kyllä hämärää toimintaa. Ei se mikään puhtoinen maa ole.
Miten joku ihminen voi olla näin pihalla. Musta tuntuu veroparatiisi höpöttelyä riittää.
Itse olet pihalla. Sveitsin pankkien bisnes muista valtioista pimitetyillä varoilla on ollut vuosikymmeniä maalle mahtavaa liiketoimintaa. Lisäksi on ollut paljon epäselvyyksiä Sveitsissä toimivan lääketeollisuuden ja muiden suuryritysten "verosuunnittelussa"....
Kannattaa lähteä feissariksi Sveitsiin, paljon hyvätuloisia ihmisiä joita voi häiritä ihan omaksi ilokseen....
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt jokin konkreettinen esimerkki jostain asiantuntijatyöstä (ei mistään ylimmän johdon työpaikasta) , sen työn palkasta verojen jälkeen ja sitten huomioituna jokin keskimääräinen asumiskustannus + muut pakolliset kulut eli kuinka paljon kuukaudessa oikeasti jää käteen työn teosta? Pelkkä nettopalkkahan ei kerro vielä paljon mitään.
Jos nyt oletetaan vaikkapa että työtehtävän palkkataso olisi Suomessa 5000-6000e (Suomessa tulovero tuolloin jotain 35% varmaankin) maksimissaan ja sitten siirtyisi Sveitsiin vastaavan tyyppiseen työhön? Olisiko palkka Sveitsissä luokkaa 10000e/kk? Ja miten paljon pakollisten kulujen jälkeen tuosta jäisi säästöön?
Olin useamman vuoden ylimmän johdon sihteeri/kielenkääntäjä. Palkka n. 8900 euroa. Kansainvälinen organisaatio, joten tuloveroa ei ollut. Palkka sidottu dollariin. Firman kautta kimppavakuutukset yksityiseltä itävaltalaiselta yhtiöltä n. 1500 kk. Lapset peruskoulussa, joka siis täysin ilmainen. Kouluruokailu kahtena päivänä maksoi jokusen kympin (tuolloin vielä nelipäiväinen viikko), kahtena päivänä kävin siestalla itse kotona heidän kanssaan syömässä. Omakotitalon ostin ja lainaa lyhensin 1700 kk.
Mitä esim. lastenhoito maksaa Sveitsissä? Onko Sveitsin kouluissa kouluruokailu? Monia muitakin asioita voisi kysyä.....[/quote]
Lastenhoito ja päiväkodit ovat kalliita ja aika harva niihin lapsensa haluaa laittaa. Äidit hoitavat kotona kunnes menevät kouluun 5-6 vuotiaina. Kouluissa ei ole ruokailua, vaan lapset menevät kotiin lounaalle ja palaavat sitten takaisin iltapäivän tunneille. Eli alaluokkalaisen kohdalla melkein vaatii sen vanhemman tai hoitajan sinne kotiin.
Että hyvin erilaista kuin suomessa, se lasten elämä.
Miten joku ihminen voi olla näin pihalla. Musta tuntuu veroparatiisi höpöttelyä riittää.[/quote]
Itse olet pihalla. Sveitsin pankkien bisnes muista valtioista pimitetyillä varoilla on ollut vuosikymmeniä maalle mahtavaa liiketoimintaa. Lisäksi on ollut paljon epäselvyyksiä Sveitsissä toimivan lääketeollisuuden ja muiden suuryritysten "verosuunnittelussa".... [/quote]
Siis puhut sveitsin pankeista ja sveitsin lääketeollisuudesta, puhut sveitsiläisistä yhtiöistä joiden kotipaikka on sveitsi ja käyttävät vielä omaa valuuttaa. Ne elävät sen maan lainsäädännön ja verotuksen mukaan, eikä suinkaan jonkun muun maan, saati kommareiden mielihalujen mukaisesti, kuten suomessa tehdään.
Vastaavan tilanteen toivoisi olevan suomessakin, mutta ei ole, kun emme ole itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin aiemmin Sveitsissä oli Euroopan maista suhteessa eniten heroinisteja, en tiedä sitten onko tilanne muuttunut. Kumma kun pitää tykittää suoneen kun on niin upea maa?
Onko sulla edes lähdettä väittämääs?