Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisittekö töihin Sveitsiin?

Vierailija
06.07.2016 |

Minulle on tarjottu oman alan töitä Sveitsissä. Palkka olisi verojen jälkeen yli kaksinkertainen, mutta silti arvelluttaa. Tietysti olisi mukava asia Keski-Euroopasssa, ja käytännössä muutto olisi helppo järjestää, mutta onko Sveitsi sittenkin vähän liian vanhoillinen maa? Miten naisiin mahdetaan suhtautua työyhteisössä? Onko kellään kokemusta komennuksesta Sveitsissä?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulema paljon sivukuluja siellä asuessa.

Vierailija
22/71 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä naiset saivat äänioikeuden vasta 70-luvulla, viimeisenä Euroopan maana. Vielä 90-luvulla Sveitsissä yritettiin perua naisten äänioikeus.

Ei naisten äänioikeutta yritetty perua. Ei sellaista voi perua mitä ei ole koskaan ollutkaan. Ensimmäinen Sveitsin kantoni hyväksyi naisten äänioikeuden vuonna 1971, viimeinen vuonna 1991. Naiset olivat jo pitkään taistelleet äänioikeutensa puolesta. Mutta miehet estivät naisten äänioikeuden hyväksymisen suoralla demokratialla. Lopulta liittovaltion tuomioistuin pakotti kaikki kantonit hyväksymään naisten äänioikeuden. Jos asiassa oltaisiin jatkettu suoran demokratian noudattamista, naisilla ei olisi Sveitsissä äänioikeutta vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän outo maa jollain tapaa, mutta varmaan kaikki asiat toimii hyvin ja on hyvät palkat. 

Vierailija
24/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä naiset saivat äänioikeuden vasta 70-luvulla, viimeisenä Euroopan maana. Vielä 90-luvulla Sveitsissä yritettiin perua naisten äänioikeus.

Ei naisten äänioikeutta yritetty perua. Ei sellaista voi perua mitä ei ole koskaan ollutkaan. Ensimmäinen Sveitsin kantoni hyväksyi naisten äänioikeuden vuonna 1971, viimeinen vuonna 1991. Naiset olivat jo pitkään taistelleet äänioikeutensa puolesta. Mutta miehet estivät naisten äänioikeuden hyväksymisen suoralla demokratialla. Lopulta liittovaltion tuomioistuin pakotti kaikki kantonit hyväksymään naisten äänioikeuden. Jos asiassa oltaisiin jatkettu suoran demokratian noudattamista, naisilla ei olisi Sveitsissä äänioikeutta vieläkään.

Vaudissa kylläkin hyväksyttiin naisten äänioikeus jo 1959 ja kahta lukuunottamatta kaikki kantonit olivat sen hyväksyneet sen vuoteen 1972 mennessä ja näistäkin toisessa se oli paikallisella tasolla sallittu. Viimeinen kantoni pakotettiin oikeusteitse ruotuun 1991 ja kyse on nykyäänkin vain noin 15000 asukkaan vahvasti katolisesta alueesta jossa kai nykyäänkin aloitetaan äänestykset jumalanpalveluksella.. Suomestakin löytynee Pohjanmaalta sen verran uskonnollisia pikkupitäjiä että naisten äänioikeutta tuskin hyväksyttäisiin niissä vielä nykyäänkään, mikäli asiasta paikallisella tasolla päätettäisiin ja pelkästään miehet olisivat asiasta äänestämässä.

Vierailija
25/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja  paikka olisi Zürich.

-AP

Mieleen tulee ainaki. yksi iso diplomi-insinööri firma. Se kannattaako lähteä, riippuu siitä oletko nyt mukavassa vakityössä vai irtisanomisuhassa?

Jos jälkimmäinen, niin ehdottomasti lähdet! Jos sulla on nyt mukava vakityö, niin sitten sun täytyy pohtia haluatko todella muuttaa ulkomaille? Voithan suunnitella asuvasi siellä muutaman vuoden, tienata hyvät tulot ja palata takaisin. Oletko sen ikäinen, että palattuasi voisit työllistyä kotimaassa? Vai olisko "siirto" mahdollinen?

Sveitsi on hieno ja kaunis maa! Mukavat ihmiset. Hyvät kulkuyhteydet. Voithan kokeilla :)

Vierailija
26/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vaan. Zurich on huippu paikka, erityisesti rahoitusalalla. Heti kun pääset sinne niin prosessi käyntiin, että voit imigroitua Sveitsiin. Tämän jälkeen ei tarvi pohtia enää yhteiskuntasopimusta ja hallintoalamaisen asemaa Suomessa. Oikeasti varmaan Euroopan paras maa.

Vierailija
27/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja  paikka olisi Zürich.

-AP

Zürich on upea paikka. Mulla jäi sydän sinne täysin. Ihmiset ovat todella ihania, ystävällisiä ja avuliaita. Kaupunki on todella kaunis, vaikkakin kallis. Sinne vaan!

Vierailija
28/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisessä yrityksessä IT-alan työpaikka. Kyseessä ei ole komennus, vaan vakipaikka, valitsin sanani huonosti. Ja olen itse eronnut ja lapset omillaan, joten olisin valmis asettautumaan maahan ihan pysyvästi.

-AP

Lähde ihmeessä. Tuollaisissa töissä tuolla alalla on Sveitsissä mielettömän korkeat palkat, ainakin paljon Suomen vastaavia palkkoja korkeammat.

Vierailija
29/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulema paljon sivukuluja siellä asuessa.

Sveitsissä on kyllä kallis hintataso, mutta merkittävästi Suomea korkeammat palkat ja merkittävästi Suomea pienemmät verot kyllä kompensoivat korkeaa hintatasoa niin paljon, että Suomeen verrattuna jää paljon voitolle.

Vierailija
30/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiiri kirjoitti:

Heti vaan. Zurich on huippu paikka, erityisesti rahoitusalalla. Heti kun pääset sinne niin prosessi käyntiin, että voit imigroitua Sveitsiin. Tämän jälkeen ei tarvi pohtia enää yhteiskuntasopimusta ja hallintoalamaisen asemaa Suomessa. Oikeasti varmaan Euroopan paras maa.

höpö höpö. ehkä jonkin veronkiertäjä-pankkiirin mielestä voi olla paras maa, mutta ei voi yleistää.

Vierailija
31/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tarjottu oman alan töitä Sveitsissä. Palkka olisi verojen jälkeen yli kaksinkertainen, mutta silti arvelluttaa. Tietysti olisi mukava asia Keski-Euroopasssa, ja käytännössä muutto olisi helppo järjestää, mutta onko Sveitsi sittenkin vähän liian vanhoillinen maa? Miten naisiin mahdetaan suhtautua työyhteisössä? Onko kellään kokemusta komennuksesta Sveitsissä?

Lähtisin heti kyllä on yksi hienoimmista maista. Miten joku voi edes vertailla Suomea ja Sveitsiä.

Vierailija
32/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja  paikka olisi Zürich.

-AP

Zürich on upea paikka. Mulla jäi sydän sinne täysin. Ihmiset ovat todella ihania, ystävällisiä ja avuliaita. Kaupunki on todella kaunis, vaikkakin kallis. Sinne vaan!

Onhan se myös Euroopan polle-keskus, joten jos tuo puoli kiinnostaa, niin heti vaan sinne... :)

Vierailija
33/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkiiri kirjoitti:

höpö höpö. ehkä jonkin veronkiertäjä-pankkiirin mielestä voi olla paras maa, mutta ei voi yleistää.

Niinpä niin ei voi olla töissä ulkomailla olematta veronkiertäjä. Voi voi tätä sosialistia, kun ei voi ymmärtää, että Suomi on moniin muihin maihin verratuna aivan surkea. Itsekin olen lähtökuopissa.

Vierailija
34/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti kyllä on yksi hienoimmista maista. Miten joku voi edes vertailla Suomea ja Sveitsiä.

Ei löydy samanlaista luontoa ja luonnonrauhaa kuin Suomesta. Toki jos Alpeista tykkää nin sitä löytyy.

Vierailija
35/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiiri kirjoitti:

Niinpä niin ei voi olla töissä ulkomailla olematta veronkiertäjä. Voi voi tätä sosialistia, kun ei voi ymmärtää, että Suomi on moniin muihin maihin verratuna aivan surkea. Itsekin olen lähtökuopissa.

Mitä esim. lastenhoito maksaa Sveitsissä? Onko Sveitsin kouluissa kouluruokailu? Monia muitakin asioita voisi kysyä.....

Vierailija
36/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsihän on työntekijän paratiisi korkeat palkat ja kevyt verotus. Sosiaalituilla elävälle Suomi on sitten parempi.

Vierailija
37/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiiri kirjoitti:

Piia-Noorako on saamassa sitten potkut Finanssialan keskusliitosta?

Vierailija
38/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsihän on työntekijän paratiisi korkeat palkat ja kevyt verotus. Sosiaalituilla elävälle Suomi on sitten parempi.

Höpö höpö. Nimenomaan sosiaalituilla elävälle Sveitsi on parempi. Käytännössä n. 2000e/kk minimiturva Sveitsissä.

Vierailija
39/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsi siisti? Yksi suurimpia narkkarimaita, josta yllättävän harva tietää. Rasistisia myös. Monet kantonit ovat niin perähikiöitä, että edes Suomen perähikiät eivät pärjää. Itse en ole käynyt, tietoni ovat Sveitsissä asuvilta tai asuneilta eri maalaisilta ihmisiltä.

Juuri näin, sinulla on kyllä vahva näkemys, vaikka et itse ole edes maassa käynyt. Olen asunut Sveitsissä vuosia (nyt Suomessa), eikä siellä ole sen kummempaa narkkariongelmaa, vai viittaatko 80-luvun Zürichin rautatiea-aseman ympäristöön? Rasismia ei ole sen enempää kuin muuallakaan, tosin täytyy sanoa, että sveitsiläiset odottavat maahanmuuttajilta jonkinasteista integraatiota. Olen reissannut Sveitsin ristiin rastiin ja Suomesta olen kyllä löytänyt paljon pahemmat perähikiät kuin Sveitsistä :)

Vierailija
40/71 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin, jos mies suostuisi lähtemään. Mitään muuta estettä en keksisi.

Sveitsi on vanhoillinen ja esimerkiksi sunnuntaisin koko maa on kiinni. Kaikki paikat ovat kiinni pyhäpäivänä.

Höpö höpö. Suurin osa kaupoista on sunnuntaisin kiinni, mutta en kutsuisi sitä vielä "koko maa on kiinni" - sunnuntait ovat Sveitsissä juuri sellaisia aktiivisia päiviä, ihmiset lähtevät retkille, kävelylle, kylään, ravintolaan syömään jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi