Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perätila- milloin sektiopäätös?

Vierailija
06.07.2016 |

Vauvani on ollut perätilassa jo viikolta 24. Käsikopelolla neuvolassa aina sanovat ensin että pää on alhaalla, mutta olen käynyt useissa ultrissa yksityisellä ja lääkärit merkanneet perätilan neuvolakorttiin, joten kun ovat terkkarit sen huomanneet niin sitten kyllä myöntäneet että kyllä se perätilassa on ja nyt myöhäisemmillä viikoilla pää tuntuu todella selvästi ylävatsassa joten kellään ei ole ollut epäilystäkään etteikö olisi perätilassa.

Nyt on rv 35 ja loppuviikosta mulla olis neuvolalääkärin vastaanotto. Miten tää sitten nyt käytännössä menee? Tiedän et neuvolalääkärissä ultrataan ja jos vauva perätilassa edelleen niin tehdäänkö siinä heti suoriltaan lähete sektion vai lähete synnytyssairaalaan uuteen ultraan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että synnytyssairaalaan synnytystapa-arviointiin. Saattaa olla ett sulle tarjotaan myös mahdollisuutta alatiesynnytykseen, mutta sitä varten pitää ottaa mittoja lantiosta yms eli siksi siellä sairaalassa.

Vierailija
2/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että synnytyssairaalaan synnytystapa-arviointiin. Saattaa olla ett sulle tarjotaan myös mahdollisuutta alatiesynnytykseen, mutta sitä varten pitää ottaa mittoja lantiosta yms eli siksi siellä sairaalassa.

Kiitos. Tiedätkö et millä raskausviikolla sit yleensä tämä synnytystapa-arviointi tehdään?

Sen kyllä olen päättänyt että alatiesynnytykseen en lähde jos perätilassa ollaan. Käsittääkseni on oikeus silloin sektioon?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi perätilasektiota takana ja meillä ainakin molemmissa 37 viikolla äitipolille, jossa yritettiin ensin ulkoista kääntämistä (puolen tunnin pää alaspäin makailun jälkeen - ei kiva). Ei kääntynyt kummallakaan kerralla ja sovittiin sektio aika viikolle 40 +2 ja +4. Aamulla vielä sektioon mennessä ultralla tarkastettiin ettei vauva ole kääntynyt itse - sitäkin kuulemma sattuu.

Kahden sektion välillä (muksuilla ikäero 2 vuotta) paras kehitys hoitotavoissa on ollut se, että viimeisellä katetrointi tehtiin vasta puudutuksen jälkeen. Olin kiitollinen.

Vierailija
4/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yks perätilavauva kokemus. Ensin kokeiltiin kääntämistä äitiyspolilla ja kun se ei onnistunut, sektiopäätös tuli muistaakseni viimisen painoarvion mukaan, mikä oli yli 4kg.

Siihen aikaan 4kg oli rajana että tehtiin sektio perätilavauvalle :) tästä on aikaa 15 vuotta 😁 joten käytäntö on voinut muuttua

Vierailija
5/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi istumatyöläistä kirjoitti:

Kaksi perätilasektiota takana ja meillä ainakin molemmissa 37 viikolla äitipolille, jossa yritettiin ensin ulkoista kääntämistä (puolen tunnin pää alaspäin makailun jälkeen - ei kiva). Ei kääntynyt kummallakaan kerralla ja sovittiin sektio aika viikolle 40 +2 ja +4. Aamulla vielä sektioon mennessä ultralla tarkastettiin ettei vauva ole kääntynyt itse - sitäkin kuulemma sattuu.

Kahden sektion välillä (muksuilla ikäero 2 vuotta) paras kehitys hoitotavoissa on ollut se, että viimeisellä katetrointi tehtiin vasta puudutuksen jälkeen. Olin kiitollinen.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi :)

Käännösyritykseen en aio edes mennä. Jopa terkkani sanoi että ei suosittele ensisynnyttäjälle.

Ap

Vierailija
6/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tiedätkö et millä raskausviikolla sit yleensä tämä synnytystapa-arviointi tehdään?

Sen kyllä olen päättänyt että alatiesynnytykseen en lähde jos perätilassa ollaan. Käsittääkseni on oikeus silloin sektioon?

Ap

En varmaksi, mutta käsittääkseni viikolla 36 tai 37. Kääntöyritykseen ei ole pakko suostua, vaikka se onnistuisi vauva voi kääntyä saman tien takaisin & se saattaa käynnistää synnytyksen. Siitä kokemusta hyvin läheltä... Mutta paljon on tietysti onnistuneita sekä kääntöjä & perätilasynnytyksiä.

Vierailija
7/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En varmaksi, mutta käsittääkseni viikolla 36 tai 37. Kääntöyritykseen ei ole pakko suostua, vaikka se onnistuisi vauva voi kääntyä saman tien takaisin & se saattaa käynnistää synnytyksen. Siitä kokemusta hyvin läheltä... Mutta paljon on tietysti onnistuneita sekä kääntöjä & perätilasynnytyksiä.

Mulla on hiukan kaksiosainen kohtu joka altistaa perätilalle ja alkuraskaudessa yksityisellä lääkäri sanoi että kaksiosaisen kohdun kanssa ei edes käännösyrityksiä sausi tehdä joten aion olla suostumatta.

Helpoin kyl olis jos vauva tajuaisi nyt kääntyä raivotarjontaan.

Ap

Vierailija
8/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sua pakoteta alatiesynnytykseen jos on perätila. Siihen tarvitaan kunnon halu ja yhteistyö äidin kanssa. Ja tietty muut kriteerit kohdallaan mm mitat ja vauvan kokoa ym. Yleensä leikataan sitten rv 39-40, jos synnytys käynnistyy ennen sitä leikataan päivystysluonteisesti. t kätilö

Vierailija
9/10 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa kaksiosainen kohtu ja lapset ovat aina asettuneet perätilaan. Kohdun malli kai jotenkin pakottaa vauvan siihen asentoon. Ulkokäännöstä ei ole koskaan edes yritetty ja sektiot on tehty h. 39- h. 40. Kuopuksen kanssa tosin meni vesi h. 37 ja sectio tehtiin sitten jo silloin. Hän olikin sitten lastenosastolla 2 vrk  kun ei jaksanut syödä ja hengittää samaan aikaan.

Vierailija
10/10 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin perätila rv 37 vaikka siihen asti neuvolassa olivat tunnustelleet että ois raivotarjonnassa. Ite oon sitä mieltä et meiän vauva ei o ikinä rt:ssa ollutkaan, koska pää on aina tuntunu kylkiluiden alla. Sain lähetteen neuvolasta ultraan rv 37, jossa varmistui täydellinen perätila eli vauva istui kuopassaan jalat suoraan ylöspäin. Ultrassa kysyttiin synnytystoiveita. Sanoin etten halua käännösyritystä enkä perätilavauvaa synnyttää alakautta, joten sovittiin sektiopäivä raskausviikolle 39+2.

Mentiin miehen kanssa sektioaamuna sairaalaan, jossa ultrattiin vauvan kääntyneen raivotarjontaan. Ja kääntyminen tapahtui 39+1 päivä ennen sektiota, koska 39+0 olin lääkärillä ja vauva oli perätilassa. Lähdettiin sitten kotiin miehen kanssa odottelemaan synnytyksen käynnistymistä. Näin siis ainakin Turun seudulla, että ihan itse sai päättää synnytystavasta eikä kääntöyritykseen tai alatiesynnytykseen pakotettu eikä niitä edes ehdotettu kun olin niin varma mitä haluan.

Olen siis ensisynnyttäjä, joilla vauvan kääntyminen noilla viikoilla on todella epätodennäköistä, mutta näköjään mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi