Lähiomaisen ilmoittaminen sairaalaan?
Onko täällä ketään joka olisi onnistunut ilmoittamaan lähiomaistiedon sairaalaan olematta itse potilaana kyseisessä sairaalassa? Yritin naapurikaupungin yliopistolliseen sairaalaan päivittää tätä tietoa, mutta eivät suostuneet koska en ole potilas. Säännöt kuulemma estävät katsomasta tietoja omasta pyynnöstäni huolimatta. Kyseinen sairaala on se, jonne minut vietäisiin jos jotain vakavaa sattuisi ja tiedän ettei siellä ole yhtään voimassa olevaa yhteystietoa.
Kommentit (24)
Omia tietoja ei toistaiseksi ole tarvinnut päivittää, mutta olen onnistunut asiakkaan oman tk:n kautta päivittämään hänen tietoihinsa yhteyshekilöiden/lähiomaisen yhteystiedot.
Onko siellä Omakannassa paikkaa, mihin voisi lähiomaisen päivittää? Ja olisiko siitä edes apua, katsotaanko sitä?
Kävin paikalla. Luulisi että allekirjoitetulla lomakkeella tms onnistuisi, mutta ilmeisesti ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä Omakannassa paikkaa, mihin voisi lähiomaisen päivittää? Ja olisiko siitä edes apua, katsotaanko sitä?
Kysyin tästäkin, ei ainakaan silloin muutama kuukausi sitten vielä ollut. Lisätietoihin sen voi kirjoittaa, mutta eri sairaaloissa on hieman eri versiot omakannasta eikä tuo kenttä näy tai ei ole aktiivikäytössä kaikissa sairaaloissa. Omakantahan päivittyy ja sitä kehitetään kokoajan, siksi eri paikoissa sitä voidaan käyttää eri tavoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Omia tietoja ei toistaiseksi ole tarvinnut päivittää, mutta olen onnistunut asiakkaan oman tk:n kautta päivittämään hänen tietoihinsa yhteyshekilöiden/lähiomaisen yhteystiedot.
Terveyskeskukseen varmasti saisin päivityksen tehtyä, mutta lähiomaistieto ei päivity sieltä yliopistolliseen sairaalaan.
Läheiseni tiedoissa oli noin 20 vuotta vanha entisen puolison numero kun hän sairaalaan tajuttomana joutui, siksi haluaisin päivityksen tehdä.
Tämä on järkyttävä puute ellei pääse päivittämään omiin tietoihinsa lähimaista kelle ilmoittaa sairaustapauksen /onnettomuuden/kuolemantapauksessa.
Ja sitten tapahtuu näitä ettei läheinen saa tietoa vaan ilmoitetaan pahimmassa tapauksessa aivan väärälle henkilölle.
Kaverille tapahtui juuri näin, että tuli soitto että "miehesi on täällä sairaalassa teidän on tultava tänne" ja kaveri oli tuumannut että eipä muuten ole. Hänen miehensä kun istui siinä vieressä (onneksi oli kotona, ettei ehtinyt hätääntymään ja lähtenyt ajamaan satojen kilsojen päähän)
Kenenkähän se mies lopulta oli ja saiko hänen lähiomainen tiedon...?
Tästäkin on jo pitkään väännetty että pääsisimmekö ilmoittamaan omat läheisemme ennen kuin jotain tapahtuu, eikä mitään tapahdu, ----kertoo jotain.
Itse olen sh ja käynyt potilaiden tiedoissa tarpeen vaatiessa, vaikka sillä hetkellä ei potilassuhdetta ollutkaan. Tällaisia tilanteita ovat yleensä potilaan vointiin ja hoitoihin liittyvät puhelinsoitot, ja asian hoitaminen on vaatinut tarkempaa tietoa tilanteesta. Meidän sairaanhoitopiirissä on tällaisissa tilanteissa käytäntö, että potilaan papereihin kirjataan tiedoissa käynnin syy, jotta se on myöhemmin näkyvillä jos asiasta tulee kysymistä. Toki näissäkin tilanteissa hoitaja saa käydä vain niillä lehdillä, missä tilanteen selvittämiseen tarvittava tieto on. Ap:n tilanteessa hoitajan tarvitsisi avata vain perustietolehti, sekä kirjata tilanteesta lause tai pari toiselle sivulle, jotta jatkossakin tiedetään miksi hoitaja on tiedoissa käynyt. Aivan sallittua ja toivottavaakin. On kamala tilanne, jos potilas on kommunikoimaton eikä lähiomaisten tietoja löydy papereista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sh ja käynyt potilaiden tiedoissa tarpeen vaatiessa, vaikka sillä hetkellä ei potilassuhdetta ollutkaan. Tällaisia tilanteita ovat yleensä potilaan vointiin ja hoitoihin liittyvät puhelinsoitot, ja asian hoitaminen on vaatinut tarkempaa tietoa tilanteesta. Meidän sairaanhoitopiirissä on tällaisissa tilanteissa käytäntö, että potilaan papereihin kirjataan tiedoissa käynnin syy, jotta se on myöhemmin näkyvillä jos asiasta tulee kysymistä. Toki näissäkin tilanteissa hoitaja saa käydä vain niillä lehdillä, missä tilanteen selvittämiseen tarvittava tieto on. Ap:n tilanteessa hoitajan tarvitsisi avata vain perustietolehti, sekä kirjata tilanteesta lause tai pari toiselle sivulle, jotta jatkossakin tiedetään miksi hoitaja on tiedoissa käynyt. Aivan sallittua ja toivottavaakin. On kamala tilanne, jos potilas on kommunikoimaton eikä lähiomaisten tietoja löydy papereista.
Hei, kiitos sinulle tiedosta! Taidan ottaa vielä uudelleen yhteyttä ko. sairaalaan. Tämä asia on vaivannut minua jo pitkään, sairaalan antama vastaus oli minusta todella kummallinen. Ehkä tuo henkilö oli ymmärtänyt jotakin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos sinulle tiedosta! Taidan ottaa vielä uudelleen yhteyttä ko. sairaalaan. Tämä asia on vaivannut minua jo pitkään, sairaalan antama vastaus oli minusta todella kummallinen. Ehkä tuo henkilö oli ymmärtänyt jotakin väärin.
Tämä asia vaivaa todella monia ihmisiä tälläkin hetkellä.
Eli annatteko ihan ohjeet tähän miten toimia että saa päivitettyä tiedon lähiomaisestaan vaikka ei ole sairaalahoidossa päivityshetkellä.
Kiitos.
Soitin kyseisen sairaalan neuvontaan tästä ketjusta inspiroituneena ja sain tiedon että potilastoimistoon voi ilmoittaa nämä tiedot. Toimisto oli jo tältä päivältä kiinni, joten yritän huomenna uudelleen. En ole vieläkään 100% vakuuttunut siitä että onnistuisi kun on niin monta kertaa sanottu ettei voi, mutta kerron sitten miten kävi.
Ap
Olen tehnyt hoitotahtoni ja tyttäreni tietää asian. Olen merkinnyt tyttöni lähiomaiseksi riittääkö hänen mielipide vai kysytäänkö sisaruksien mielipide myös? Toinen kysymys on mitä jos lähiomaisia ei ole kuka päättää?
Onko kenelläkään tietoa onko tämä tilanne parantunut vieläkään? Voiko Omakantaan ilmoittaa lähiomaisen?
Lähiomainen ja hoitotahto ilmoitetaan omaan terveyskeskukseen. Se hoitotahto pitää toimittaa kirjallisena omalla ja todistajien allekirjoituksilla varustettuna.
Meneekö se tieto terveyskeskuksesta myös lähimpään sairaalaan? Terveyskeskukset ovat kaupungin ja sairaalat sairaanhoitopiirien.
Ei ne noin vain kulje. Jos sairaalalla ei ole omaistietoja niin saavat ne soittamalla tk:n vuodeosastolle. Ne on auki 24/7. Olen töissä vuodeosastolla Välillä tulee soittoja, kun kysellä lääkelistaa tai omaistietoja, kun on kiireellä viety sairaalaan. Tällöin kerron myös, jos on riskitietoja merkittynä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt hoitotahtoni ja tyttäreni tietää asian. Olen merkinnyt tyttöni lähiomaiseksi riittääkö hänen mielipide vai kysytäänkö sisaruksien mielipide myös? Toinen kysymys on mitä jos lähiomaisia ei ole kuka päättää?
Omainen ei päätä hoidoista, vaan lääkäri. Omaisia usein kuunnellaan loppuvaiheen hoidoissa, mutta viime kädessä lääkäri päättää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne noin vain kulje. Jos sairaalalla ei ole omaistietoja niin saavat ne soittamalla tk:n vuodeosastolle. Ne on auki 24/7. Olen töissä vuodeosastolla Välillä tulee soittoja, kun kysellä lääkelistaa tai omaistietoja, kun on kiireellä viety sairaalaan. Tällöin kerron myös, jos on riskitietoja merkittynä.
Eli riittää jos ilmoittaa terveyskeskukseen?
Jos ei ole mitään omaistietoja järjestelmässä eikä potilas itse pysty niitä kertomaan, poliisi auttaa. Sairaaloilla on sinne viranomaispuhelinnumero jonne soittamalla selviää puolisot, lapset, samassa osoitteessa asuvat yms.
Soititko vai kävitkö?