Irti kofeiiniriippuvuudesta. Jos kofeiini löydettäisiin nyt, se olisi huumausaine.
Juon joka päivä 4-5 kuppia kahvia. Ilman kahvia toimintakykyni romahtaa: päätä särkee, vituttaa, väsyttää, mihinkään ei jaksa keskittyä. Toisaalta olen huomannut että kahvienergialla jaksan tehdä asioita, mutta en jaksa keskittyä mihinkään olennaiseen ja käyn pienillä ylikierroksilla koko päivän. Illalla nukahtaminen on vaikeaa, vaikka en joisi kahvia 3 jälkeen.
Koetteko itsellänne olevan vaikeuksia toimia ilman kofeiinia? Miksi suomalaiset on niin ylpeitä tästä kahvikansa -jutusta, vaikka se tarkoittaa vain sitä että olemme riippuvaisia kofeiinista ja juomme sitä lapsesta lähtien. Ihmettelen vähän myös, miksei media ja terveysjärjestöt puhu enemmän kofeiinin haittavaikutuksesta. 1 kupilla päivässä ei varmasti ole haittavaikutuksia, mutta 3-6 kuppia (joka tuntuu olevan normi) on selvää liikakäyttöä ja sillä on haittavaikutuksia terveyteen (verenpaine) ja yleiseen hyvinvointiin.
Olen yrittänyt vähentää kahvin juontia 1 kuppiin päivässä, ja päänsärky ja ärsytys on jatkuva vaiva. Nyt lopetin kokonaan kunnes vieroitusoireet menevät ohi. Sen jälkeen voin juoda esim. kylässä ja silloin kun on aivan pakko pysyä hereillä, mutta en muuten. Mietin että hakisin kaupasta jotain teetä jossa on kofeiinia että vieroitusoireet ei olisi niin pahoja.
Kahvilla käyvät: oletteko ajatelleet terveysvaikutuksia ja sitä, miten kahvi vaikuttaa toimintakykyynne? Miksi on ok olla riippuvainen kofeiinista? Oletteko koettaneet vähentää /lopettaa?
Kommentit (10)
Kahvilla on myös monia terveysvaiutuksia, sori vaan.
Kahvi on hyvää ja halpaa.Antioksidanttejakin on.10 kuppia päivässä sopii minulle,verenpaine nousee korkeintaan tilapäisesti.
Elämä suuria kysymyksiä ja riippuvuuksia. Kahvi ?:D
Korvaa osa kahvista jollain muulla juomalla. Ei siihen kofeiiniin sellaista riippuvuutta synny ettei se onnistuisi.
En tiedä onko mulla jotenkin parempi kyky olla tulematta riippuvaiseksi, mutta mullei oo koskaan ollut mitään ongelmaa minkään kanssa. Teininä tupakoin puolisen vuotta, kun oli muka niin siistii, ja sitten vaan lopetin. Kahvia oon juonut välillä paljonkin, varsinkin työelämässä ollessa oli jotenkin vaan pakko aina kahvitauolla ottaa kuppia. Nykyään oon työtön ja juon välillä aamukahvia. En joka päivä. Mutta töissä ollessanikaan, jolloin meni vähintään 2 mukillista sitä kahvia, niin kyllä mä olisin ilman niitä pärjännyt. Join vaan kun muutkin joi. Ei ollut päänsärkyä tms jos oli ilman.
No, olen kai sitten jonkinlainen kahviholisti. Viime kuussa ostin 6 pakettia, jäljellä 1. Eli reilu pkt/viikko. Enkä montaa kuppia ole pois kaatanut.
Kahvi on elinehto. Päivä ei käynnisty ilman, enkä lopeta. Miksi lopettaisin. Verenpaineet ym on aina olleet hyvät. Korkeintaan maha kärsii, mutta veikkaampa että senkin tuhoutumiseen pääsyynä on vahvat kipulääkkret, jota joudun syömään.
Kahvi ei riko perheitä. Minä juon paljon kahvia, lasten isä paljon kaljaa. Kumman arvelette olevan syypää siihen, että olen nyt kahden alle kolmevuotiaan yksinhuoltaja?
Maailmassa on aitojakin ongelmia.
Onhan sillä kofeiinilla aika vähäinen merkitys verrattuna kaikkiin muihin myrkkyihin mihin voi jäädä koukkuun.
Itse join ennen kahvia kupin päivässä. Jos join kaksi, tuli sellainen tärisevä ja todella huono olo. Olenkin sittemmin lopettanut kokonaan tämän takia, ei se voi olla (minulle) kovin terveellistä kun tulee tuollainen olo. Nykyään tulee huono olo jos juon kupinkin. Kaikki ihmiset ovat erilaisia. :)
Voin olla kolmisen päivää ilman kahvia. Sitten alkaa päänsärky. Niinpä otan yhden kupin aamuisin välttääkseni päänsäryn. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilla on myös monia terveysvaiutuksia, sori vaan.
Tiedän, mutta ne terveysvaikutukset kumoutuu sen 3. kupillisen jälkeen kun haittavaikutukset tulee siihen päälle.
Puoli päivää ilman kahvia. Ei jumalauta, menen keittämään vajaan muumimukillisen ja sit teekaupoille. Ei tästä muuten tuu mitään.
Ap.
Kun lopetin kahvinjuonnin olin kaksi viikkoa aivan väsynyt. Tämä sai minut tajuamaan mitä myrkkyä kofeiini on. Nykyään olen huomattavasti virkeämpi kuin silloin kun join kahvia joka päivä.