Onko 28v nainen liian vanha äidiksi?
Kannattaako tämänikäisen enää tehdä lapsia jos niitä ei ennestään ole? Mietin kuinka helppoa/vaikeaa on raskautua ja palautua synnytyksestä..Kokemuksia?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta aika huvittunut, kun samassa ruokapöydässä oli kovaa raskauspahoinvointia potenut 26-vuotias ensiodottaja, joka pohdiskelisiko olisiko pitänyt tehdä lapset aiemmin, jos olisi kestänyt nuorempana paremmin. Samaan aikaan pöydässä minä lapseton samanikäinen, ja toinen pari vuotta vanhempi nainen( joka vielä lapseton) ja yli kolmikymppinen mies, jonka samanikäinen vaimo vielä raskaana.
Huvittavaa oli nimenomaan se, kun vertasi itseään hieman vanhempaan odottajaan tietäen vielä meidän muiden lapsitilanteen. Ehkä hänen ystäväpiirissään lapset on tehty sitten heti 20-vuotiaana viimeistään.
- Jos olisi, niin en olisi tässä sinulle vastaamassa ja olen esikoinen... Kuten joku täällä on viisaasti sanonut lapsia voi saada - ja nimenomaan saada, eikä tehdä- vain kahtena ajankohtana aina jonkun mielestä liian aikaisin tai vaihtoehtoisesti liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin naisen hedelmällisyys alkaa laskea merkittävästi vasta 38-40-vuotiaana, mutta tietenkin yksilöllistä ja voihan se jollain laskea jo 3-kymppisenä.
Tuo valitettavasti ei pidä paikkaansa. Aloituksen kysymys on kyllä hölmö, sillä 28-vuotias ei todellakaan ole liian vanha äidiksi, ja ensisynnyttäjien keski-ikä taitaa olla jo 30. Mutta karu totuus on, että naisen hedelmällisyys alkaa laskea kolmenkympien kieppeillä. Ei, en väitä että kun täyttää 30 niin yhtäkkiä hedelmällisyys loppuu kuin seinään, vaan se _alkaa_ laskea, toisilla hitaammin ja toisilla nopeammin.
Ja vaikka meillä jokaisella on tuttavapiirissä se yksi 40-vuotiaana esikoisensa tehnyt, ei se silti tarkoita että kaikki tai edes suurin osa kykenisi saamaan lapsia nelikymppisenä.
Ja jottei kukaan vetäisi hernettä nenään, sanottakoon vielä, ettei minulla ole mitään nelikymppisiä äitejä vastaan. Juuri eräs 39-vuotias ystäväni sai toisen lapsensa, pitkän yrittämisen jälkeen, ja olen erittäin onnellinen hänen ja miehensä puolesta.
Nykyisin naisen hedelmällisyys alkaa laskea merkittävästi vasta 38-40-vuotiaana, mutta tietenkin yksilöllistä ja voihan se jollain laskea jo 3-kymppisenä.