Minkä ikäisenä ja miten pääsit nettiin ensimmäisen kerran?
Siis tyyliin 10v modeemilla mikrobitin purkkiin apajalle, perusteluja miten.
Itse aloitin kirjastolla, ja sitten IBM-Aptiva tietokoneella keksein törkätä johdon puhelinpistokkeeseen, ja puhelilaskua tuli, vanhemmat ihmetteli että kuka on soittanut johonkin outoon linjaan?
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Nettiin pääsin ekan kerran 80-luvulla. Webbiin joskus 90-luvun puolivälin tienoilla.
Mulla nettiin pääsyn vuosi oli 1979. Lukiossa atk-tunnilla. Keskuskone oli VTT:n tiloissa otaniemessä. 90-luvun alussa mulla oli muistaakseni 386 ja siinä Windows 3.0. Purkista ladattiin pelejä ja laskut maksettiin merkkipohjaisella sovelluksella. Modeemi tietenkin....no nyt tuli modeemin piipityksestä korvamato! En jaksa muistaa, milloin sitten tuli selaimet ja World Wide Web, mutta sillon 90-luvun puolivälin paikkeilla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettiin pääsin ekan kerran 80-luvulla. Webbiin joskus 90-luvun puolivälin tienoilla.
Mulla nettiin pääsyn vuosi oli 1979. Lukiossa atk-tunnilla. Keskuskone oli VTT:n tiloissa otaniemessä. 90-luvun alussa mulla oli muistaakseni 386 ja siinä Windows 3.0. Purkista ladattiin pelejä ja laskut maksettiin merkkipohjaisella sovelluksella. Modeemi tietenkin....no nyt tuli modeemin piipityksestä korvamato! En jaksa muistaa, milloin sitten tuli selaimet ja World Wide Web, mutta sillon 90-luvun puolivälin paikkeilla joskus.
Haha, just se modeemin kamala Trr trr pärr pärr, ja muut äänet, ja kun toisessa huoneessa avas luurin niin sitä kamalaa rätinää kuulu, ja netti katkes. Hauskaa oli myös kun netin silloisilla koneilla jakoi keskenään kaapelilla, niin välillä jompikumpi tietokoneista putosi kelkasta, toisessa Millenium ja toisessa joku vanhempi, ehkä 98, XD
-IISAK SONNI(Fiilistelee)
Nyt on maha täynnä
v. 1993 ATK-kurssilla, olin alle kolmekymppinen silloin. Kurssilla opiskeltiin lähinnä wordin, excelin ja parin muun yleisemmän ohjelman käyttöä, ja sitten oli parisen tuntia jonkin ihan uuden ja oudon systeemin esittelyä, josta minä ainakaan en ihan heti edes käsittänyt, mistä siinä oli kysymys, ja opettaja selitti jotain, että se on kehittyvä järjestelmä ja uusi juttu. Jotenkin hahmottomaksi se asia minulle silloin jäi. En edes muista käytettiinkö siitä silloin sanaa internet vai jotain muuta, mutta sitä kokeiltiin sitten ihan erityyppisillä koneilla, joita taisi olla luokassa vain yksi tai kaksi kappaletta. Ja selaimiahan ei silloin ollut edes olemassa, kaikki tapahtui sillä mustalla ruudulla dos-komentojen avulla ja vaikutti tosi monimutkaiselta ja työläältä. Opettaja teki jotain dos-komentoja ja sitten kuului jotain ihme sirinää ja mustalle ruudulle tuli jotain merkkejä ja tekstiä. Sitten otettiin yhteys jonnekin chattiin ja olipa se jännää, kun joku sieltä vastasi ihan oikeasti! Mutta sitä en oikein käsittänyt vielä, että mitä sillä oikeasti voisi tehdä, muuta kuin höpistä jonnin joutavia tuntemattomien kanssa! (!!!)
80-90-lukujen vaihteessa seurasin vierestä, kun kaverit ottivat modeemin avulla yhteyksiä eri BBS-purkkeihin. Ihan itse pääsin nettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 1993, kun aloitin opiskelut korkeakoulussa.
IISAKSONNI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, just se modeemin kamala Trr trr pärr pärr, ja muut äänet, ja kun toisessa huoneessa avas luurin niin sitä kamalaa rätinää kuulu, ja netti katkes. Hauskaa oli myös kun netin silloisilla koneilla jakoi keskenään kaapelilla, niin välillä jompikumpi tietokoneista putosi kelkasta, toisessa Millenium ja toisessa joku vanhempi, ehkä 98, XD
-IISAK SONNI(Fiilistelee)
Muistan edelleen äänitaajuudet yleisimpään purkkiin johon soitin ja sieltä modeemin vastauksen. Ensin kirjoitettiin ATDTpuhelinnumero ja sen jälkeen kuului tuuuu.. tii dii dii tii dii dii vii (numeroa en muista). Hetken aikaa sen perään tuut, tuut, sitten piii-ii kriiich.
ATM käskyllä ennen ATDT käskyä sai modeemin hiljaiseksi, mutta ei sitä tohtinut käyttää, kun ei kuullut mikä oli varsinainen syy katkeamiselle. Silloin modeemien kättelyssä saattoi tulla vaan häikkää, toisinaan joku vastasi luurilla... ATM1 oli muistaakseni, että modeemi hiljeni heti, kun vastapuolen modeemi reagoi. Hämärä mielikuva on, että aikaisemmin ainakin jonnekinpäin olisi pitänyt käyttää ATDP käskyä, eli kuului vain linjan katkeaminen numeron lukumäärän verran.
Modeemien loppuaikoina tuo ATM käsky oli Windows ohjelmissa tai V.32bis modeemeissa oletuksena vaimennettu ja AT käskyjen sijaan sai valittua hiirellä numerot. Silloinkin halusin tottumuksesta kuulla äänen, koska ohjelmat ilmoittivat välillä mm. varattua aiheettoman tuntuisesti. Olikohan se ATM2, jolla äänet sai päälle? ISDN:n ja myöhemmin ADSL:n myötä nuo äänet jäi aikalailla historiaan.
1998 28v. omalla tietokoneella ja puhelinlinjalla.