Kysy erittäin suunnitelmalliselta 17-vuotiaalta mitä vain!
Aika paljon on tulevaisuutta tullut jo suunniteltua :)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä kuullostaa siltä että kun aloitit keskustelut ja "vaihto oppilas suunnitelmasi" sai negatiivista palautetta niin keksit uuden "suunnitelman" joka voisikin saada kannustusta ja hyväksyviä kommentteja..naurettavaa
Onneksi en ole näin säälittävä ihminen ;D En siis todellakaan "vaihtanut suunnitelmiani" :DD gaaash
OIKEA ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus toteuttanutkin noita suunnitelmiasi vai oletko naisille tyypilliseen tapaan pelkkä tyhjänpäiväinen taivaanrannanmaalari?
Olen toteutellut kaiken näköstä (tänä kesänäkin edessä vielä yksi kauan suunniteltu juttu), mutta suurin osa suunnitelmistani liittyy esim. matkusteluun, jota voin itsenäisesti tehdä vasta täysikäisenä.
OIKEA ap
Et osannut nimetä yhtäkään toteuttamaasi suunnitelmaa, vaan totesit vain ympäripyöreästi "toteutelleesi kaiken näköstä [sic]". Voi jeesus mitä haihattelua! :DDD
Voin mä niitä muutaman nimetäkkin.
-Olen viettänyt Helsingissä viikonloppuja kavereitteni kanssa; olemme käyneet Kiasmassa, shoppailemassa, piknikillä jne.
-Minä olen yleensä perheestäni se, joka ehdottaa matkakohteita, etsin meille hotellin, lennot, nähtävyydet jne. Viime syksynä kävimme Dublinissa <3
-Tänä kesänä olen lähdössä kaverini kanssa kielimatkalla Iso-Britanniaan, tätä suunniteltu jo pari vuotta
-Kesäisin kokoan usein sukua yhteen mökille, minun ansiostani vietämme siellä yhdessä unohtumattomia kesäpäiviä
Lista vaan jatkuisi, mutta lähden kohta lenkille pururadalle, joten en ehdi nyt iiihan hirveästi kirjoitella.
OIKEA ap
Ehdin sittenkin vielä muutaman kirjoittaa :)
-Olen hypännyt benjihypyn pari vuotta sitten, yksi kuumottavimmista tilanteista ikinä!
-Järjestin isoäidilleni täksi vuodeksi mukavan kesäpäivän perheensä kanssa 70-vuotislahjaksi. En kerro tarkalleen minne menemme, pelkään että minut tunnistetaan! Päivä kuitenkin maksaa yhdeltä henkilöltä n. 40€ + ruuat.
OIKEA ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus toteuttanutkin noita suunnitelmiasi vai oletko naisille tyypilliseen tapaan pelkkä tyhjänpäiväinen taivaanrannanmaalari?
Olen toteutellut kaiken näköstä (tänä kesänäkin edessä vielä yksi kauan suunniteltu juttu), mutta suurin osa suunnitelmistani liittyy esim. matkusteluun, jota voin itsenäisesti tehdä vasta täysikäisenä.
OIKEA ap
Et osannut nimetä yhtäkään toteuttamaasi suunnitelmaa, vaan totesit vain ympäripyöreästi "toteutelleesi kaiken näköstä [sic]". Voi jeesus mitä haihattelua! :DDD
-Olen viettänyt Helsingissä viikonloppuja kavereitteni kanssa; olemme käyneet Kiasmassa, shoppailemassa, piknikillä jne.
-Minä olen yleensä perheestäni se, joka ehdottaa matkakohteita, etsin meille hotellin, lennot, nähtävyydet jne. Viime syksynä kävimme Dublinissa <3
-Tänä kesänä olen lähdössä kaverini kanssa kielimatkalla Iso-Britanniaan, tätä suunniteltu jo pari vuotta
-Kesäisin kokoan usein sukua yhteen mökille, minun ansiostani vietämme siellä yhdessä unohtumattomia kesäpäiviä
Lista vaan jatkuisi, mutta lähden kohta lenkille pururadalle, joten en ehdi nyt iiihan hirveästi kirjoitella.
OIKEA ap
Onko kukaan nainen koskaan käynyt lenkillä mainostamatta siitä jollekulle? Muista ottaa pari kuvaakin siitä lenkkihetkestäsi, on se sen verran kova juttu! :D
Tulin lukemaan ketjua kun luulin etta ap olisi oikea poikkeustapaus teinien joukossa, siis joku jolla on erikoisia, isoja suunnitelmia.
Tiesitko ap etta melkein kaikilla ikaisillasi on aivan samanlainen paletti "suunnitelmia" (muuttaa omilleen, opiskella, matkustella) ja "saavutuksia" (siis kavit shoppailemassa ja perheesi kanssa matkoilla). Useat myos reissaavat itsekseen myos alaikaisina. Kertomasi perusteella olet kylla ihan tavallinen tusinateini, eika mikaan organisoinnin ylijumala. Vahan valoja paalle.
Kysytaan nyt myos jotain: mika on suunnittelemasi kuukausi-, vuosi- ja viisivuotisbudjetti opiskeluitasi varten? Itse muistan raknanneeni noita juurikin 17-vuotiaana.
Teineiltä joskus unohtuu vielä noinkin vanhana se, ettei siinä mikään suunnitelmallisuus auta jos ei ole rahaa/mahdollisuuksia/tietotaitoa. Jos on rikkaat vanhemmat niin mikäs siinä on suunnitellessa matjoja ja mällätä toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OIKEA ap
OIKEA ap
No jos tuo on määtätietoista ja hyvin suunniteltua, jännittävää elämää, niin silloinhan lähes kaikkien teinien elämä on sellaista.
Minusta tuo nimittäin kuulosti hyvin tavalliselta, eikä tulevaisuuden suunnitelmat kuulostaneet sen kummoisemmilta kuin muidenkaan ikäistesi.
Minun suunnitelma oli sinun ikäisenä pärjätä omillani (taloudellisesti).
Muutin lukion jälkeen pois kotoa, toiseen kaupunkiin sillä sain opiskelupaikan sieltä. Vuokrasin itselleni asunnon, jonka takuuvuokrat yms. maksoin omista rahoistani. (Ja ei, eivät olleet mitään mamman tallettamia lapsilisiä tai muita vanhempien puskurirahastoja, vaan ihan palkkatyön saatavia, joita tein koulun ohella 13-vuotiaasta asti.)
Opiskelin ja elätin itseni täysin yksin - se oli minulle jo itsessään yksi iso saavutus alle kolmikymppisenä, sekä se etten ottanut ikinä opintolainaa tai mitään. Opettelin alusta asti käyttämään rahaa vain oikein; että sitä ei kasva puissa ja elämässä täytyy oppia elämään niin että kaikesta selviää taloudellisesti yksin.
Tätä nykyään minulla on jo velaton talo (mieheni kanssa puoliksi tosin), eikä ikinä otettu yhtään mitään lainaa (eikä mitään perintöja tai lottovoittoja saatu), sekä muutenkin kerrytetty mukavasti omaisuutta.
Että voisin todeta, että ikäisenäsi tehdyt suunnitelmat toteutui, niin raha-asiat kuin opinnot+työelämä.
Muulta osin en sitten elämälleni tehnyt mitään ankaria suunnitelmia, vaan annoin elämän kuljettaa ja tuoda eteen mitä toi. Haaveita on ollut ja on edelleen paljon, ja paljon niitä on toteutunut, ja osa jäänyt myös toteutumatta.
Mutta juuri se tekeekin elämästä ihanaa, kun ei voi tietää missä sitä on 5-vuoden päästä.
N39
OIKEA ap