en ymmärä ihmisiä jotka pelkäävät koiria
Kävelin kadulla noin 8kiloisen westieni kanssa ja yksi nainen lähti melkein itkien karkuun miten nämä ihmiset pärjäävät arkielämässä?
Kommentit (47)
Onko sinun ap kovinkin vaikea käsittää, että monella ihmisellä on pelottavia kokemuksia koirista. Lapsuudessani koirat juoksentelivat usein vapaana ja hyökkäilivät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden päälle. Olen koko ikäni pelännyt varsinkin isoja koiria. Lenkkipolulla tapaa usein irrallaan olevia koiria. Kun sitten väistän niin kauas kuin mahdollista, niin eikös koiran emäntäkin tupsahda paikalle ihmettelemään, miksi väistelen koiraa, kun sehän on niiiiiin kiltti, tottelevainen ja ihmisrakas. Mutta koira on koira, siis luontokappale, joka ehkä tiettyyn rajaan asti totteleekin emäntäänsä/isäntäänsä, mutta se on kuitenkin arvaamaton. Koskaan ei voi olla varma, ettei joku asia, esim. oksan risahdus hermostuta sitä siinä määrin, että se hyökkää. En todellakaan halua vasikan kokoista kuolaavaa koiraa päälleni. Ne pienet rotan kokoiset eivät yleensä tee muuta kuin räkyttävät, joten niitä en pelkää, mutten rakastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmassa eletään ihmisen ehdoilla ei jonkun elukan.
Jokaisen koiran omistajan tehtävä on kouluttaa koiransa niin että se osaa täydellisesti olla häiritsemättä ihmistä missään tapauksessa.
Tällaisten tyyppien takia sallisin ihmiskunnan mieluusti kuolla sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
Elukoita hysteerisenomaisesti pelkuroivat ihmiset eivät osaa mennä elukan korvien väliseen maailmaan. Kissani yritti tappaa minut useaan kertaan, mutta välillämme oli silti ehtaa rakkautta eikä pelon häivää. Kimppuuni ei ole käynyt koira tuttu eikä vähemmän tuttu, mutta jos kävisi, uskallan väittää jännittäväni vain kyseisen yksilön mielenliikkeitä, en koko koirakunnan. Nääs minä osaan mennä sinne korvien väliseen maailmaan.
Miten ihmeessä, sinullahan on mahtava kyky, jolla voit tienatasuuren omaisuuden! Olen kasvanut maatilalla, ja hoitanut erilaisia eläimiä. Olen kyllä oppinut niiden normaalin käytöksen ja oppinut lukemaan niitä. Myös pelkoja ja monia syitä käytökselle, mutta kyllä eläimet yllättää myös käytökselllään ja osa jää mysteeriksi. Kyllä eläimiin pitää suhtautua kunnioittaen ja järkevästu varoen.
Toki joku kasvain pääkopassa aiheuttaa yllättäviä liikkeitä ja tekoja, samoin kivut ja pelko. Mutta noin yleisesti ei ole syytä hiipiä seiniä pitkin nähdessään eläimen. Toki minä katson vierasta koiraa, ettei se nyt aivan verenhimoiselta näytä, mutta tähän mennessä ei ole tarvinnut kiertää kaukaa yhtäkään eläintä ulkona. Kerran olen tavannut koiran, jonka kanssa olimme saman katon alla, sellainen monsterin kokoinen otus. Se oli olemukseltaan niin omituinen, etten tuntenut oloani hyväksi sen lähellä XD Yleensä koirat ovat kiinnostuneita ympäristöstään, ihmisistä ja kaikesta, mutta se vain murahteli omissa oloissaan eikä tuntunut olevan liian onnellinen. Kotiolot ja omistajat tietäen en lainkaan ihmettelisi, vaikka koira olisi puolikuollut ja tuskissaan, ovat sen verran surkeita eläinten omistajia että melkein sääliksi käy. Joten tätä yksilöä jännitin sen poikkeavan olemuksen takia, en muuten.
Miksi en tehnyt eläinsuojeluilmoitusta? Koska en tiennyt asioista mitään, en kehdannut puuttua koska en tiennyt faktoja.. kun taas samaisen sankarisuvun toisesta eläimestä tein ilmoituksen, koska tiesin faktat. Toivottavasti tuotti tulosta! Enkä ole tekemisissä sen roskaväen kanssa enää, siksi sen ilmoituksen kehtasin tehdäkin XD
Westie voi tappaa jopa pienen lapsen.
Tämä on totta, tietenkin. Monissa "arvaamattomissa" tilanteissa onkin varmasti kyse siitä, että lapsi/ihminen on käyttäytynyt huonosti/yllättävästi eläintä kohtaan. Siksipä niille herrantertuille pitäisikin opettaa eläimen kanssa olemista ja kommunikoimista, jotta näin ei pääsisi käymään. Koira on ihmiselle alisteinen olento tietenkin, mutta se ei tarkoita että niitä saisi/kannattaisi kohdella miten tahansa! Kunnioituksella (joka ei huom tarkoita ihmisen alistumista) ja ystävällisyydellä kasvatetut ja kohdellut koirat myös vastaavat kunnioituksella ja ystävällisyydellä (pl. mielenvikaisuus tms normaalista poikkeava). Tämä pitäisi lapsillekin opettaa. Ihminen, joka ei osaa tai halua olla eläinten kanssa tekemisissä, jää mielestäni kyllä todella, todella paljosta paitsi.