Työtön puoliso ja vuokranmaksu
Lyhyesti, olemme naimisissa ja yksi lapsi. Olen ollut työtön 6 kk ja sitä ennen kotona lastamme hoitamassa. Suhteemme on huono ja haluaisin erota, työttömyys ja rahattomuus stressaa paljon. Olen harkinnut itsemurhaa työttömyyden takia, olen melkein 40 v ja taloudellisesti riippuvainen aviomiehestäni. Saan peruspäivärahaa n. 560 e kk käteen, ei muita tukia (lapsilisä tietenkin päälle eli sen 95 e).
Nyt mieheni on alkanut lapsen aikana vaatimaan minua maksamaan puolta vuokrastamme, joka on 850 e kk. No, ei ole siihen rahaa, sillä sen jälkeen jäisi vain n. 150 e kk ja maksan puhelinlaskuni, nettilaskun ja viihteen. Mies tienaa n. 2400 e kk nettona. Ostan lisäksi usein ruokaa, maksan lapsen menot ja vaatteet. Itseeni en rahoja tuhlaa, viimeksi olen ollut esim. elokuvissa vuonna 2013. En polta, tai käyttänyt alkoholia 4 vuoteen, en syö karkkia tms.Sanoi tänään että joudun maksamaan vuokran kokonaan seuraavan 2 vuotta, mutta millä sen maksan?
Nyt lisäksi mies saattaa sanoa lapsen aikana esim. jääkaapista että "äiti ei saa näitä ruokia syödä" jos on käynyt ruokakaupassa, "mene leipäjonoon" jne. En voi muuttaa pois lapsen kanssa, kun ei ole varaa takuuvuokraan, ja mistä edes saisin asunnon? Mies ei suostu muuttamaan, on sanonut suoraan haluavansa asua tässä suht edullisen vuokran takia (on kaupungin vuokra-asunto). En enää juurikaan nuku öisin kun olen niin stressaantunut,ja itsemurha on alkanut tuntua ainoalta pakokeinolta. En uskonut olevani tässä tilanteessa koskaan. Ystäviä tai sukulaisia ei ole.
Välillä mies saa raivareita ja pelkään häntä. On uhannut raiskata joten seksiin en ole kyennyt enää pitkiin aikoihin. En tajua, miksi mies ei muuta pois, kun selvästi kärsii kanssani olemisesta? Mies oli kiltti nörttityylinen mies, korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä. Kai se on peiliin katsottava kun tuollainen hirviö on tullut esiin, minun vikanihan se on. Mitä tekisitte tilanteessani? Mihinkään turvakotiin en halua mennä vaikka mies välillä siitä vitsaileekin, en jaksa selittää tilannetta kenellekään.
Kommentit (47)
Miten olisi paremman avioliiton perheleiri, joka alkaa kohta Pieksämäellä..sieltä vertaistukea.
Tai joku muu parisuhdetta hoitava toiminta. Selvästi olette niin kriisissä, ettei tuohon pika-apu auta.
Tarttis saada mies puhumaan, mikä ihme sitä vaivaa. Se onnistuisi vertaistuen tai asiantuntijan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille <3 nyt on lapseni iltatoimien aika, palaan vielä sitten myöhemmin ketjuun jos pääsen koneelle. Tänään en lähde sillä mieheni on yön pois työmatkalla.
Tuntuu yhä enemmän siltä että joku on taas halunnut jonkun mehevän stoorin johon sitten joukolla kauhistellen kommentoidaan.... tuntuu liikaa tarinoidulta.
Yritä ensin jotain parisuhdeapua. Yritä pelastaa liittosi.
Monet ihmiset on poljettu maahan parisuhteessa, saatu itseluottamus nollaan. Kuitenkin parisuhteen jälkeen ihminen voi alkamaan eheytymään ja saamaan oman elämänsä takaisin. Elämäsi on aina parempaa yksin lapsen kanssa.
Mieti, sinä olet lopettanut koulun kesken, harkitset itsemurhaa ja olet täysin lannistettu. Silti mietit, että että haluat ehjän perheen lapsellesi. Ei sulla ole ehjää perhettä. Sinulla kolme huonosti voivaa ihmistä saman katon alla.
Ehjä perhe löytyy sieltä, missä kaikilla on hyvä olla. Vaikka perheessä olisikin vain yksi aikuinen. Sitä paitsi, kun pääset eroon miehestä, alat toipumaan, voit jatkaa opintosi ja tuolla alalla on ihan jees työllisyysnäkymät. Työllistyä voi mahdollisesti myös epäpätevänä joihinkin ei niin haluttuihin duuneihin, esim. kehitysvammaisten asuntolaan tms.
Käytännössä ota yhteys kaupungin vuokranvälitysfirmaan, pyydä asuntotarjousta, kiikuta se sossuun omalle työntekijälle ja selitä tilanne, saat maksarin takuuvuokraan. Varmista kaupunkisi sossun kohtuullinen vuokra kahdelle ja pyri saamaan asuntotarjous sen rajoissa jos vaan mahdollista. Saat asumistukea, lapsilisän ja elatusavun työkkärirahan lisäksi. Näiden lisäksi olet oikeutettu toimeentulotukeen, jota kyllä kannattaa hakea. Sossusta saattaa saada myös avustusta huonekaluihin, mut aika pieniä summia ja Torista saa kuitenkin edullisesti, niin en tiiä maksaako kinuaminen vaivaa.
Jos on riski, että mies toteuttaa uhkauksensa tai on muuten väkivaltainen, kannattaa hoitaa nämä asiat hiljaa ja salassa.
Oikein sinulle. Maksa puolet vuokrasta. Näin tekisin itsekin, enkä olisi joku lokki luuseri. Kerää marjoja, pulloja jaa mainoksia, mutta hanki oma osuutesi vuokrasta. Hanki töitä ja apua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille <3 nyt on lapseni iltatoimien aika, palaan vielä sitten myöhemmin ketjuun jos pääsen koneelle. Tänään en lähde sillä mieheni on yön pois työmatkalla.
Minä taas lähtisin juurikin tänä iltana, koska mies ei ole estelemässä... Mitäs luulet, päästääkö miehesi sinut lapsen kanssa noin vaan turvakotiin, jos nytkin on kontrollointi tuota luokkaa??? Eiiii... Mitähän mahdat odottaa...että yht'äkkiä tilanne muuttuu ruusuiseksi ja ilolaulut kaikuu ympärillä, kun olet noin vastahakoinen muuttamaan tilannetta?
Mutta tsemppiä nyt kuitenkin elämääsi.
Tuntuu tuo tarina niin uskomattomalta että vähän epäilin että onko edes totta vai jonkun satuilua taas. En osaa käsittää että joku oikeasti pyytäisi maksamaan puolet vuokrasta jos toinen on työtön? Uskomatonta, niinkuin kaikki muukin tuossa jutussasi.
Minäkin olen työtön mutta sen takia en muutakaan yhteen mieystäväni luokse jotta ei tule kinoja vuokranmaksusta tai muista. En halua itse joutua kenenkään miehen elätettäväksi. Nyt minulla on omat rahat ja hänellä omat. Hänellä melko hyvät tulot vielä. Ei noita raha-asioita voi jakaa nätisti ellei kumpikin ole sitoutunut samantapaiseen ja oikeudenmukaiseen rahanjakoon. Silloin kun tulot on pariskunnilla ihan eri luokkaa ei tietenkään voi soveltaa mitään 50/50 periaatetta.