Ekonomiksi vai lääkäriksi?
Kommentit (13)
Kavereissani on kumpiakin. Tietysti kiinnostus on ensisijainen asia. Siltä näyttää, että ekonomin opinnot ovat paljon löysempiä kuin lääkäriopinnot. Voi opiskella sitä sun tätä. Lääkäriopinnot kurinalaisia. Työ lääkäreillä raskas. Ekonomi ei ole vastuussa ihmisen hengestä. Ei niin älyllinen koulutus. Oletan, että valitsisin 1. lääkäri 2. DI 3. joku muu, ehkä ekonomi
No tietty lääkäri. Arvostettu ammatti. Ekonomeja työttömänä tuhansia.
Lääkäriksi, joka harrastaa ekonomiaa? Profit.
Lääkäreiden tarve romahtaa lähivuosina erilaisten uusien tekniikoiden vuoksi, esimerkkinä bioanturit. Heille käy samoin kuin IT-ammattilaisille, eli analyysit voidaan tuottaa vaikka Intiassa. Lääkärit tekevät akateemisista eniten itsemurhia. Ekonomien tarve vähentyy myös, kun järjestelmät automatisoituvat ja tuottavat tarvittavat raportit sun muut itse. Itse valitsisin kauppatieteet ja siihen kylkeen jotain data sciencea.
No itse en ainakaan arpoisi hetkeäkään, lääkäriksi ehdottomaksi. Sekä kotimaassa että ulkomailla taattu työpaikka ja hyvä palkka loppuelämäksi. Sitä rupeaa arvostamaan viimeistään siinä vaiheessa kun tajuaa kouluttautuneensa alalle, jossa työllisyystilanne on parhaimmillaankin epävarma.
Ekonomiksi, kun kerta kysyt ja mietit tätä. Lääkäri on kutsumusammatti, ja se halu auttaa muita tulisi vaan tuntea itsessään.
Nykyinen lääkärimentaliteetti on ällöttävä.Voisi syödä pelkkää roskaa ja sitten nuori lääkäri olisi innoissaan määräämässä mahdollisimman paljon uusia lääkkeitä joiden sivu- ja yhteisvaikutuksista ei tiedetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ekonomiksi, kun kerta kysyt ja mietit tätä. Lääkäri on kutsumusammatti, ja se halu auttaa muita tulisi vaan tuntea itsessään.
Se on ihan se ja sama, kun nykyinen systeemi kitkee sen kutsumuksen kuitenkin.
Lääkäriksi. Ei ole niin paljon syrjintää työnhaussa ja työllistyy helposti, vielä seniorinakin.
tämä kirjoitti:
Nykyinen lääkärimentaliteetti on ällöttävä.Voisi syödä pelkkää roskaa ja sitten nuori lääkäri olisi innoissaan määräämässä mahdollisimman paljon uusia lääkkeitä joiden sivu- ja yhteisvaikutuksista ei tiedetä mitään.
Ja näitä typeriä puusilmiä pitää lääkärin palvella. Huoahh...
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden tarve romahtaa lähivuosina erilaisten uusien tekniikoiden vuoksi, esimerkkinä bioanturit. Heille käy samoin kuin IT-ammattilaisille, eli analyysit voidaan tuottaa vaikka Intiassa. Lääkärit tekevät akateemisista eniten itsemurhia. Ekonomien tarve vähentyy myös, kun järjestelmät automatisoituvat ja tuottavat tarvittavat raportit sun muut itse. Itse valitsisin kauppatieteet ja siihen kylkeen jotain data sciencea.
Muistaakseni se on vielä niin, että hammaslääkärit tekevät eniten itsemurhia.
Mutta jos on yrittäjähenkinen, ekonomin opinnoista voi saada enemmän hyötyä. Lääkäreitä toki aina tarvitaan esim. tuohon tietokoneiden tekemien erilaisten mittausten määrittämiseen ja analysoimiseen. Ja kyllä lääkäreille aina töitä löytyy maamme rajojen ulkopuolelta esim. kehitysmaissa, kunhan Suomen asiat saadaan kuntoon ja jokaiselle lääkärirobotti kotiin. Mutta se vies vuosikymmeniä.
Myös lääketieteen tutkimustyö on jatkossa entistä tärkeämpää. Uusia sairauksia putkahtaa kuin kantarelleja sateessa, ja niihin on kehitettävä hoitometodeja ja lääkkeitä, vaikka robotit sitten tulisivatkin räätälöimään lääkeannokset, leikkaamaan potilaita, ottamaan kokeita, valvomaan kuntoa ja pesemään potilaita jne.
Palkkatyön määrä meillä voi vähentyä, mutta sittenhän ihmisille jää enemmän aikaa tehdä itselle mieluisia asioita. Mutta palkattoman työn määrä sen kuin kasvaa. Ongelmana on vaan se, miten hoidetaan tuo palkka-asia. Rahaa on kyllä riittävästi, mutta se on epätasaisesti jakautunut. Ja kuka nyt omistaan yhtään antaisi pois, vaikka se olisi vääryydellä ja verosuunnitteluviekkaudella saatu. Ihmisellä on aina olemassa hyvä selitys, miksi juuri hän on ansainnut ne kaikki miljoonansa.
Lääkärinä työpaikka käytännössä varma, halusit asua missäpäin tahansa. Toisaalta työ ja työajat voivat olla rasittavia. Vaatii myös tiettyä kutsumusta ihmisten auttamiseen, ainakin jos haluat olla hyvä lääkäri. Henkilöt ketkä ovat lääkäreitä vain statuksen ja rahan takia kyllä erottuvat joukosta.
Ekonomilla voi olla työpaikka vähän epävarmempi, mutta kenties työt voi olla miellyttävämpiä ja palkkakin hyvä. Ura on ehkä vähän enemmän tekijän kyvyistä kiinni. Kaikki lääkärit tienaavat kuitenkin vähintään kohtuullisesti.
Itse olen DI noin 80k vuosituloilla.
Juu, ehkä kirjaimellisesti. Ne vähän tuulettaa ennen syyslukukauden aloittamista, monet vanhat rakennukset menee kesän aikana niin tunkkaiseksi. Mene vaikka opolle kysymään, mihin koulutukseen sinusta olisi.