Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaipan jälkeen potalle? Miksei suoraan pöntölle?

Vierailija
27.02.2006 |

En ymmärrä, mikä tää ' pakollinen' pottavaihe oikein on. Eikö olisi paljon järkevämpää totuttaa taapero suoraan pöntölle, jossa on reunanpienentäjä? Meidän poika tekee ja on aina tehnyt kakat pönttöön, ei pottaan. Mielestäni se vain on turhaa.

Kertokaa jotakin perusteluja, miksi ensin pottaan, sitten vasta pöntölle?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pienennin tekee siihen yksin pääsemisen vielä vaikeammaksi.

Vierailija
2/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai hakeeko kaikkien taaperot itse potan ja laskee housut kinttuun ja alkaa kakalle? tuskin. vanhempaa siinä tarvitaan joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi lapsen helpompi istua potalle, kuin kavuta pöntölle. Kolmas hyvä perustelu meidän perheessä oli se, että eivät pitäneet vessaa varattuna (5 hlö ja silloin oli vain 1 vessa), harjotusistunnot saattoivat kestää aika kauan..

Vierailija
4/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alle 2 vuotias käy itsenäisesti pissalla niin kyllä se potta on oikea paikka jo turvallisuudenkin takia. Ja toinen pointti on se että sitten kun alkaa pottailu lasta kyllästyttämään niin onpahan jotain uutta tarjottavaa... Isojen ihmisten pönttö!

Vierailija
5/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. no 6

Vierailija
6/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissahätä kun varsinkin tulee juuri vaipoista luovuttua sen salaman sekunnilla ja heti pitää päästä vessaan. Ei meillä mihinkään pottaa haeta erikseen tai lasta sinne nosteta. Tyttö pääsee ihan itse käymään potalla, eikä ehdi pissiä housuunsa odottaesssaan, ettei äidillä kastike pala pohjaan tai jos on joku tärkeä puhelu vaikka lääkärille kesken. Sellaisia tilanteitahan on lapsiperheessä jatkuvasti, varsinkin, jos on enemmän lapsia kuin yksi, ettei juuri samalla sekunilla ehdi auttamaan.

Vierailija
7/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koskaan ei meillä ole pottaa ollut. Pojat oppivat suoraan menemään suoraan pöntölle, kuopus varsinkin otti mallia isoveljestä hyvin ajoissa.. 2,5-3v pysyivät housut päivisin kuivina, yöt myös hyvin nopeasti sen jälkeen... Kukin tavallaan...

Vierailija
8/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 2-vuotiaina. Ei ole ollenkaan tarpeen sitoa vanhempien voimavaroja johonkin vessarumbaan, nuo nappulathan käyvät tunnin välein pisulla...

Vierailija
9/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä siinä on riittävät perustelut " pakolliselle" pottavaiheelle....

Vierailija
10/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin olet saanut jo lukea, joillekin potta on hyvä juttu, mutta ei siihen mitään lakia ole, että ensin potta ja sitten vasta ponttö. Meillä on molemmat käytössä ja hyvin menee. Kukin tavallaan... :-)

Vierailija
11/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei siinä sen enempiä tarvita. poika huutaa, kun on valmis. Lapsi istuu pöntöllä tanakasti ja tukevasti. Ja mikäs sen hygienisempaa ja mukavampaa, kun vaan vetää se vessa eikä alkaa lotraamaan potan sisältöä pönttöön ja alkaa pestä sitä pottaa jne...

Mutta niin, kukin taplaa tyylillään. Kohta meidän taapero on niin iso, että pääsee pöntölle itse korokkeen avulla. Ja pojalla ikää 1v9kk.

t.ap

Vierailija
12/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ehdit olla jo valmiina jokaista pissareissua varten.

Vierailija
13/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyvä kohta 5v veljenpoika tekee vielä kakat pottaan, josta meidän tytöt ovat jo serkulleen huomauttaneet: vain tosi pienet tarvii pottaa etkö sinäkin ole jo aika iso. No, tyttöjen maanittelun jälkeen suostui kokeileen pönttöä ja hyvinhän se meni turhaan oli kuulemma jännittänyt. Nyt on ylpeä itsestään, koska kakka onnistuu pönttöön.

Ihanaa, kun muksut on niin vähästä onnellisia.

Vierailija
14/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks vanhempien tehtävä ole ohjata koko vessassakäyntia, eihän siihen liity vain se että istuu ja kakkaa/pissaa pottaan? Vai pyyhkiikö teidän taaperot itse pyllyt, entä peseekö ne myös itse kädet tarpeiden jälkeen? Onhan se selvä että potalle on helpompi mennä kuin pöntölle (jos on pieni lapsi) mutta kai kummassakin tapauksessa tarvitaan aikusita jollakin tapaa. Yököttää ajatuskin että annatte lapsienne käydä itse potalla ilman että pyllyä pyyhitään ja käsiä pestään. Miten ne voi oppia kunnon tavat jos joutuvat itse käymään tarpeillaan? Aika moni varmaan sörkkii sinne pissaankin, kun huomaa sen potassa ja äiti vaan kehuu, että hienoa kun suoriuduit itse eikä tiedä mitä siellä sormissa on.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä, että yhtä hyvin voi opettaa pöntölle kun lapsen kanssa sitä kuitenkin pitäisi alkuun siellä vessassa olla. Ainakin meillä ollaan. Ei tulisi mieleenikään jättää uteliasta taaperoa yksin vessaan, joten on ihan sama pidänkö häntä pöntöllä viisi minuuttia vai vahdinko potan vieressä.

Vierailija
15/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap halusi perusteluja, ja eikös niitä ole tässä roppakaupalla. Jos jotkut lapset käyvät heti vessassa, niin hyvä, mutta kaikki pienet eivät sinne pääse ja halua, ja heille sopii potta.

Meillä on viisi lasta, ja kolme on käyttänyt pottaa ja kaksi ei. Lapsetkin ovat erilaisia.

Vierailija
16/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pian 2v ollut täysin kuiva jo kohta vuoden. 1-vuotias ei tosiaan kiipeä omatoimisesti pöntölle. 1v ei myöskään jaksa pidättää niin kauan, että äiti virittää pienentimet ja nostaa pojan pöntölle. Potalla oli pienen pojan turvallista istua. Itse juoksi potalle, veti housut alas ja teki pissat/kakat. Sitten huusi pyyhkimään jos en ollut huomannut pojan potalla olevan.

Vierailija
17/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten mitään. Sen kun vaan laitat sen pöntölle, that' s it. Ei kuule se lapsen laittaminen sinne pöntölle ole yhytään sen hitaampaa tai vaivalloisempaa, kuin potallekaan laitto. Helpommallahan siinä vanhemmat pääsee loppupeleissä, kun lapsi oppii heti suoraan ihmisten tavoille.

Ja miksi teidän lapsenne PELKÄÄVÄT pönttöä? Aika kummallista. Kyllä siinä on vanhemmilla ajattelun paikka.

Jos vanhemmat alkavat vaatia taaperolta käytöstapoja esim. ruokapöydössä, on kumma, ettei samalla voida ' vaatia' samanlaista toimintaa tarpeidenteon kanssa-

Potta on todella epähygieeninen ja turha kapistus- pissat ja kakat roiskuu sinne tänne, usein lapsn annetaan tehdä asiansa vieläpä telkkarin ääressä tai vastaavassa- ei siis vessassa. Mitä silläkin opetetaan? Hyi hitto.

WC on tarpeidenteko paikka, niin aikuisilla kuin lapsillakin ja PÖNTTÖ on se, jonne ne tarpeet tehdään. Siinä ei ole yksinkertaisesti MITÄÄN muttia. Pottavaihe ON turha vaihe.

Vierailija
18/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muuten ole koskaan törmännyt parikymmenvuotisen pikkulapsiperhe-elämäni aikana kehenkään, jonka lapsi kakkaisi olohuoneessa.

Vierailija
19/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuollaista turhaa välivaihetta, kun voi kylpeä suoraan aikuisten ammeessakin.

Vierailija
20/23 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se pienentimen asettaminenkin on aika paljon siinä hetkessä kun lapselta tulee pissa just ja äidillä on joku tärkeä homma kesken. JA, toisten lapset tosiaan osaa ihan itse mennä sinne tarpeelleen! Montako lasta sinulla muuten oli ja minkä ikäisiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi