Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein ison virheen ylioppilaskirjoitusten aineiden valinnassa. Apua.

Vierailija
03.07.2016 |

Kirjoitan ensi syksynä ruotsin ja historian, ja loput keväällä. Nyt kuitenkin tajusin, ettei historia kiinnosta yhtään eikä ole todellakaan sitä, mitä haluan aikuisena lukea lisää.
Voisin hyvin muuten jättää historian pois, mutta olen jo ilmoittautunut. Enää ei voi perua, eli v*tuiksi meni kuin jeesuksen pääsiäinen.
Mitä teen? On ilmeisesti vaan pakko yrittää jaksaa lukea, kun en voi mitään äkillistä tautiakaan teeskennellä koepäivänä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten et vaan mene, jos historian on sulla ylimääräsenä eikä pakollisena? Jos pakollinen sitten kai on vaan pakko mennä.

Vierailija
2/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten et vaan mene, jos historian on sulla ylimääräsenä eikä pakollisena? Jos pakollinen sitten kai on vaan pakko mennä.

Mulla on se ylimääräisenä onneksi, toinen reaali sitten pakollisena. En tiedä voinko vaan jättää menemättä, koko asia vaan ahdistaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin historian, en mennyt opiskelemaan historiaa vaan jotain muuta eikä ole koskaan elämää haitannut tuo. Helppo valinta reaaliksi, ajattele sitä sillä tavalla

Vierailija
4/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valitsitko sen pakolliseksi aineeksi? Jos se on ylimääräinen aine niin sittenhän se ei haittaa mitään, pakko ei ole paikalle mennä mutta sen kirjoitusmaksun joutuu maksamaan vaikka ei menisi paikalle. Siitä tulee silloin vain automaattisesti improbatur eikä se näy todistuksessa. Jos se on sinulla pakollisena reaaliaineena niin sitten sinun on vain luettava ja osallistuttava, jos haluat ylioppilaaksi. 

Vierailija
5/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et mene, ei sua kotoakaan tulla hakemaan. Ei siis tarvitse edes tekosyytä keksiä. Tai sitten menet ja palautat tyhjän paperin. Ei se sen kummempaa ole :-) toki joku opettaja voi ihmetellä, mutta sitten sanot vaan että teit väärän päätöksen kun ilmoittauduit, etkä enää haluakaan kirjoittaa historiaa.

Vierailija
6/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin historian, en mennyt opiskelemaan historiaa vaan jotain muuta eikä ole koskaan elämää haitannut tuo. Helppo valinta reaaliksi, ajattele sitä sillä tavalla

Ei se kyllä mitenkään erityisen helppo ole :DD

t. toinen hissan kirjoittanut ja siitä E:n saanut

Vierailija
7/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin lukenut historian kurssit lukiossa? Totta kai menet kokeeseen. Mitä väliä sillä on, tykkäätkö historiasta ja aiotko opiskella sitä lukion jälkeen vai et? Otat vain sitten lisää aineita keväälle.

Vierailija
8/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on se ylimääräisenä onneksi, toinen reaali sitten pakollisena. En tiedä voinko vaan jättää menemättä, koko asia vaan ahdistaa.

Ap

No miten niin et tiedä voitko jättää menemättä? Tietenkin voit, ei sua sinne kukaan pakota. Toki ne kokeesta maksetut rahat menee sitten hukkaan, mutta jos et jaksa vauvautua lukemaan siihen, niin hukkaan ne rahat menee joka tapauksessa. Ellet sitten lukematta saa hyvää arvosanaa.

Vierailija
9/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin lukenut historian kurssit lukiossa? Totta kai menet kokeeseen. Mitä väliä sillä on, tykkäätkö historiasta ja aiotko opiskella sitä lukion jälkeen vai et? Otat vain sitten lisää aineita keväälle.

Olen lukenut joo kurssit 1-7 (kirjoituksiin tulee 1-6). Taidan mennä kokeilemaan, jos sieltä tulee vaikka M olen huipputyytyväinen.

Ap

Vierailija
10/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain mene sinne. Siinä se on. Parempi on, ettet stressaa tää niin paljon, että menee sitten koko kirjoituksista fiilis ja motivaatio. Mutta vilkuile tässä kesän aikana sitä hissaakin ja mieti, olisiko siellä kuitenkin myös sellaisia aihealueita, joita on ihan hauska lukea. Voithan myös mennä sinne hissaa kirjoittamaan ja jättää sen tyhjän paperin sitten, jos se vaikuttaa aivan mahdottomalta. Ja jos se menisikin huonosti, niin eihän mistään kirjoitetusta aineesta kai koskaan jatkossa tule ainakaan miinuspisteitä, eli kaikki on pelkkään plussaa.

Eli sinuna koittaisin sitä, mutten ottaisi siitä paljoa stressiä.

Vierailija
11/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä mitenkään erityisen helppo ole :DD

t. toinen hissan kirjoittanut ja siitä E:n saanut

No, miten sen nyt ottaa. Jos asiat kiinnostaa ja ne osaa, niin on se helppo, jos taas ei osaa niin toki se silloin on vaikea. 

Mun mielestä venäjä ja mantsa oli todella helppoja, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä miten äikästä voi saada edes M:ää. Itse Perkele koko aine.

Vierailija
12/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin matikan ylimääräisenä ja sain A:n... En lukenut yhtään, enkä tiiä miksi ton valitsin edes. Ruotsi mulla oli sit pakollisena ja siitä oli päästävä läpi, onneksi pääsin ja sain C:n.

Vierailija
13/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on pakollinen, mutta ei kiinnosta niin et vaan lue, mutta mene ihmeessä kuitenkin kokeeseen kerta olet ilmoittautunut. Jos et mene saat siitä i:n. Uskon että saat paremman lukematta kun vain menet paikalle ja vastaat niihin mitä muistat.

Vierailija
14/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut joo kurssit 1-7 (kirjoituksiin tulee 1-6). Taidan mennä kokeilemaan, jos sieltä tulee vaikka M olen huipputyytyväinen.

Ap

Kun olet kerran kurssit käynyt, olisi ajan ja vaivan hukkaa, jos jättäisit menemättä kokeeseen. Vaikka et kertaisi yhtään, jo sillä, että olet kurssit hyväksytysti suorittanut, selviää kyllä ylioppilaskokeesta. Jos valmistautumatta ja huonolla motivaatiolla odotat magnaa, ovat kurssit varmasti menneet hyvin. Magnahan on jo hyvä arvosana. Ylipäätään kannattaa kirjoittaa niin monta ainetta kuin mahdollista, ylimääräisistä aineista kun saa lisäpisteitä korkeakouluihin haettaessa.

Vierailija
15/15 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret! O tempora, o mores!

Ei se toki teidän nuorten vika ole, että ylioppilaskirjoituksiin on tehty niin paljon valinnaisuutta. Mutta vanhan humanistitädin korviin nykymeno kuulostaa niin kovin laiskalta. Opiskelkaa ja janotkaa tietoa nyt kun voitte keskittyä vain siihen!

Olet käynyt kurssit joten on sama kirjoittaa aine, kerätä lisäpisteet ja osoittaa ymmärrys yhteiskunnan kehityksestä. Hyvin se menee. Jatko-opinnoissa opiskelet sitten mitä tahansa, mutta kaikki on kytköksissä historiaan, kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja kriittiseen ajatteluun, että kenen esittämästä väitteestä on kyse ja missä kontekstissa.