Suuri vuokra-/omistusasuntokysely
Miksi asut vuokralla? Miksi et osta omaa asuntoa? 800€-1200€ vuokralla tavallinen suomalainen pystyy hyvin lyhentämään omaa asuntoa joka on jonain päivänä velaton. Olen kuullut puolustuksen, vuokralla asuessa ei tarvitse itse maksaa esim. rikkimennyttä jääkaappia. Mitä?! Jääkaappi/pakastinyhdistelmä maksaa +-800€, vaikka osamaksulla. Kertokaa oma tarinanne. Itse ostin asuntoni 22 vuotiaana, neljä vuotta olin ensin ASP-säästäjänä. Neljän vuoden päästä asunto on velaton, ja sen arvo on noussut huomattavasti. Vuosikymmenien vuokranmaksulle ei ole oikein perusteita.
Kommentit (41)
Hoh hoijaa, olipa typerän asenteellinen aloitus AP:lta. "Suuri" kysely, pyh.
Selvästikään sulla ei ole MINKÄÄNLAISTA käsitystä isojen kaupunkien keskusta-asuntojen hinnoista. Itse asun tällä hetkellä vuokralla Tampereen Kalevassa, parin km päässä keskustasta. Asuntoni on 70 m2 kaksio saunalla ja lasitetulla parvekkeella. Hyvässä kunnossa, kivat naapurit ja vuokra alle 800 €. Vastaava omistusasunto maksaisi noin 300 000 € eli melkoisesti yhden ihmisen maksettavaksi.
Itselleni mahdollinen lainasumma olisi 150 000 €, jolla saisin tältä samalta alueelta 30-40 m2 yksiön tai vaihtoehtoisesti voisin muuttaa johonkin selkeästi kauemmaksi, jos haluaisin isomman asunnon. Kävelymatka töihin ja alle 10 min bussimatka keskustaan voittaa omistusasumisen tällä hetkellä mennen tullen.
Ei ole koskaan ollut mitään himoa omistaa asuntoa. Olemme muuttaneet noin viiden vuoden välein, maasta toiseen ja maiden sisällä.
Vuokralla on helppo asua kun löytää hyvän kodin. Nykyinen talomme on iso ja mukava, juuri meille sopiva. Mutta, korjauksia pitää tehdä aika paljon tällaiseen 40- luvun taloon, nytkin katto vuotaa kunnon sateella. Räystäät tulivat alas viime talvena. Pesukone hajosi, olimme peräti 3 päivää ilman ennenkuin uusi (toiveidemme mukainen) tuli. Boileri meni rikki, korjaaja tuli samana päivänä koska vuokraisännällä on velvollisuus hoitaa asia välittömästi. Jne, jne.
Jos talo olisi oma, huolettaisi isommat jutut kuten tuo katto, ja etuseinän kosteusvaurio.
Meillä on hyvät säästöt ja laitamme aika lailla rahaa matkusteluun. On helppo sijoittaa isompikin summa johonkin, kun se on jo tilillä valmiiksi. On myös turvallista, kun ei ole penniäkään velkaa minnekään.
Omistusasunnosta voi olla vaikea päästä eroon. Ainakin jos haluaa siitä hyvät rahat tai nopeasti. Koitan tässä itse myydä omaa yksiötäni Seinäjoelta keskustan tuntumasta. Ostin sen 3v sitten ja remppasin useammalla tuhannella. Nyt olen koittanut myydä sitä 4 kk about "omat takaisin" hinnalla, mutta aika nihkeää on ollut. Näytöissä on käynyt porukkaa yksi henkilö per kk-tahdilla ja vielä ei ole edes tarjouksia tullut. Seinäjoella luulisi vielä tänä vuonna olevan extra-paljon kiinnostusta, koska asuntomessut. Edes korkeakoulupaikkojen julkistaminen ei ole näkynyt kiinnostuksessa asuntooni.
Tämä myynnin vaikeus tuntuu monelta uhontuvan. Monet kuvittelevat että se kämppä saadaan ihan hetkessä kaupaksi ja omat aina pois ellei jopa voittoakin. En halua edes tietää miltä tuntuu omistaa omistusasunto jostain Hirvensalmelta, Jämsänkoskelta tai Ähtäristä. Myynti voi olla aika vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin ilman muuta oman asunnon jos olisi mahdollista. Vuokrasummalla lyhentäisi kivasti lainaa, mutta kun ei helvetti sentään jää säästöön sen vertaa että saisi lainaa.
Pankki lainaa asuntoa vastaan, ehkä pari takaajaa. Mikä estää ihan oikeasti ostamasta omaa?
Joo pankki tosiaan lainaa, mutta itsellä pitää silloin olla 10-15% omaa rahaa
En tiedä saisinko edes lainaa pankista vaikka haluaisin. Työtilanteeni on, ainakin pankin silmissä, aika heikko. Olen työskennellyt pari vuotta vuokratyöfirman kirjoilla, toki kaikki työt olen tehnyt samassa asiakasyrityksessä. Minusta on tykätty paljon asiakasfirmassa ja olen pidetty työntekijä, mutta eivät kuulemma voi ottaa minua suoraan heidän kirjoilleen. Eivät edes määräaikaisella sopimuksella (vakituisesta sopimuksesta en jaksa edes haaveilla). Vuokratyöfirman kautta olen saanut kyllä jatkuvasti tehdä "täysillä tunneilla" ja usein jopa ylitöitä, mutta tuskin näillä korteilla pankista lainaa saa, koska rumasti sanottuna mulle voidaan koska tahansa tulla sanomaan että ei tarvitse muuten enää huomenna tulla töihin. Takaajia en saa. Siksi koitan kituutella mahdollisimman paljon säästöjä itselleni, jotta mahdollisesti saisin lainan vähän isommalla käsirahalla.
Onkohan sitten myös yli 70 prosenttia saksalaisista myös idiootteja tai persaukisia, kun asuvat vuokralla koko elämänsä?
Mietin josko ostaisi jonkun 50k kämpän minkä maksaisi 4-5 vuodessa pois. Paljon suurempaa lainaa en ota, koska en sitoudu mihinkään eikä juurikaan kiinnosta minkälaisessa luukussa majailen.
Ensin vaan pitäisi päättää keksiä missä aikoo seuraavat 5 vuotta asua ja löytää vakituinen työ. Vuokrakin nyt 440€/kk, että eihän tuossa paljoakaan enempää tappiota tule kuin omistusasunnon vastikkeissa ja lainan koroissa. :P
Kannattaako halvassa vuokrayksiössä asuvan sinkun edes ostaa asuntoa, kun sellainen tulee joskus aikanaan perintönä. Jaa-a..
Pankin mielestä takuueläkkeeni ei ole riittä "normaaliin" elämiseen saati lainan maksuun. Siksi ei ole omaa, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin ilman muuta oman asunnon jos olisi mahdollista. Vuokrasummalla lyhentäisi kivasti lainaa, mutta kun ei helvetti sentään jää säästöön sen vertaa että saisi lainaa.
Pankki lainaa asuntoa vastaan, ehkä pari takaajaa. Mikä estää ihan oikeasti ostamasta omaa?
:D Ei sitä lainaa nyt ihan noin saa.
Reaalivakuudet löytyisi kyllä lainaan mutta kun olen niin pienituloinen että yksinkertaisestai ei ole varaa maksaa lainaa plus muita asumiskuluja siihen päälle. Nyt vuokra on 900€ mutta jos ostaisin samankokoisen samasta kaupungista laina- ja muut asumiskulut olisi n. 1500€/kk. Nyt saan asumistukea 700€ eli maksan itse asumisesta 200€ jos minulla olisi omistusasunto saisin asumitukea ehkä vain parisataa ja kaikki loput n. 1300€ joutuisin maksamaan itse. Ei ole siis yksinkertaisesti varaa maksaa asuntolainaa.
Mitä täällä puhutaan vain siitä että ei ole lainaa varten säästetty 10% tai vakuuksia. Vaikka nuo olisi kunnossa niin kyllä pankki aina katsoo myös mitkä ne säännölliset kuukausitulot on ja onko niillä mahdollista maksaa sitä lainaa ja muita asumiskuluja joka kuukausi.
Asun vuokralla koska se on edullista eikä oman asunnon omistaminen kiinnosta tippaakaan. Asunto on minulle vain jokin sääsuoja pään päällä. Muutotkin käy samalla vaivattomasti.
Kun aina sanotaan "miksi maksat vuokraa vuiokraisännälle etkä omaa" niin tuleeko mieleen myös sitä tosiasiaa että esim. pääkaupunkiseudulla moni saa vuokraan asumistukea ja maksaa sille vuokraisännälle vain murto-osan siitä vuokrasta itse eli ei se nyt ihan niin mene että jos vuokra on vaikka 1200€ niin henkilöllä olisi sitten varaa myös omistusasuntoon jonka kustannukset ovat tuon saman. Yleisen asumistuen saajat ovat muuten lisääntyneet huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako halvassa vuokrayksiössä asuvan sinkun edes ostaa asuntoa, kun sellainen tulee joskus aikanaan perintönä. Jaa-a..
Jos sijoitat 1000€/kk arvopapereihin tai sijoitusasuntoon, vuokralla asuminen tilanteessasi on ok. Ei sen perinnön, vaan halvan vuokran takia. Perinnöllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ellet ole saamassa todella isoa perintöä.
Omistan talon, jossa asuu vuokralainen, ja itse asun vuokralla omakotitalossa. Syynä ulkomaankomennuksen määräaikaisuus, muutamaksi vuodeksi ei kannata ostaa omaa taloa täältä.
Vierailija kirjoitti:
Kun aina sanotaan "miksi maksat vuokraa vuiokraisännälle etkä omaa" niin tuleeko mieleen myös sitä tosiasiaa että esim. pääkaupunkiseudulla moni saa vuokraan asumistukea ja maksaa sille vuokraisännälle vain murto-osan siitä vuokrasta itse eli ei se nyt ihan niin mene että jos vuokra on vaikka 1200€ niin henkilöllä olisi sitten varaa myös omistusasuntoon jonka kustannukset ovat tuon saman. Yleisen asumistuen saajat ovat muuten lisääntyneet huomattavasti.
Täytyy myöntää, että henkilö joka on koko elämänsä maksanut itse kaikki kulunsa sen jälkeen kun on lapsuudenkodista lähtenyt ei muista, että tuollainenkin vaihtoehto saada kiva asunto ja elämä on olemassa.
Itse maksoin asuntolainaa sen parikymmentä vuotta. Nyt on oma asunto joka estää loppuelämäksi kaikkien tukien saamisen :)
Olen opiskelija ja mieheni työssäkäyvä pienituloinen. Emme saisi tarpeeksi lainaa tässä elämäntilanteessa, jotta voisimme ostaa asunnon opiskelupaikkakunnaltani. Vuokramme on vähän päälle 600, joka sopii juuri budjettiimme.
Omistaja-Oili kirjoitti:
Miksi asut vuokralla? Miksi et osta omaa asuntoa? 800€-1200€ vuokralla tavallinen suomalainen pystyy hyvin lyhentämään omaa asuntoa joka on jonain päivänä velaton. Olen kuullut puolustuksen, vuokralla asuessa ei tarvitse itse maksaa esim. rikkimennyttä jääkaappia. Mitä?! Jääkaappi/pakastinyhdistelmä maksaa +-800€, vaikka osamaksulla. Kertokaa oma tarinanne. Itse ostin asuntoni 22 vuotiaana, neljä vuotta olin ensin ASP-säästäjänä. Neljän vuoden päästä asunto on velaton, ja sen arvo on noussut huomattavasti. Vuosikymmenien vuokranmaksulle ei ole oikein perusteita.
Voisin kysyä vastaavasti, että miksi olet käyttänyt säästösi ja liikenevät rahasi asuntolainaan? Jos olisit käyttänyt ne osakkeisiin, niin sitten pari-kolmen kymmenen vuoden päästä osingot riittävät vuokran maksuun ja omaisuutta on enemmän kuin sillä rivariosakkeen omistajalla. Lisäksi olisi ollut paljon vapaampi muuttamaan esim. työn perässä, jos työttömyys iskee ja omaisuutta on helpompi realisoida osissa, jos todella pakkorako iskee (tarkoittaa osakkeisissa on todellisuudessa pienempi riski, kuin kovin velkaisessa omistusasunnossa työssäkäyntipaikkakunnalla)
Tottakai on, mutta sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se että kykenee maksamaan vuokransa kun ei ihan kuule riitä pankille lainan vakuudeksi. Jos vuokran ja muiden kulujen jälkeen ei pysty säästämään riittävää summaa lainalle vakuudeksi ei ole mitään mahdollisuuksia saada asuntolainaa. Tottakai olisi kannattavampaa ostaa oma mutta minkäs teet jos lainaa ei heru.