Pyysin hyvää kaveria kylään viikonlopuksi ja tämä oli vastaus
Taustaa: muutin muutama viikko sitten uudelle paikkakunnalle. Olen vuorotyössä ja usein viikonloppuisinkin on töitä.
Tiedossa on, että parin viikon päästä minulla on viikonloppuvapaa. Kysyin siis hyvissä ajoin kaverilta, tulisiko hän siksi viikonlopuksi luokseni. Vastaus oli: en tule, kun ei ole käyntiä siellä päin.
Matkaa toki tulee vajaa 200 km, mutta kuvittelisin siinä olevan tarpeeksi syytä, että nähtäisiin taas. Kuulostaako tuo teidän mielestä tekosyyltä, ettei hän vain halua tavata?
Kommentit (58)
Mene sinä sinne hänen paikkakunnalle
Tekosyy? Minusta tekosyy olisi että en voi kun pitää leikata kynnet.. Saamasi vastaus on suorempi kuin vaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Menisin, jos kutsuisi. En osaa itse itseäni kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy? Minusta tekosyy olisi että en voi kun pitää leikata kynnet.. Saamasi vastaus on suorempi kuin vaan voi olla.
Eli ei halua tulla?
No virittelitkö ensin keskustelua siihen suuntaan.."olis kiva tavata..", "olis kiva tavata ja tehdä sitä ja sitä". Vai kysyitkö vain suoraan?
Ainakaan ystävä ei halua käyttää niin paljon aikaa/vaivaa/rahaa tapamiseen, että lähtisi ajelemaan 200km tavatakseen sinua. Jos hänellä ei juuri koskaan muulloinkaan ole käyntiä siellä päin, saattaisin pitää tekosyynä. Mutta jos käy siellä säännöllisesti vaikka ostoksilla tai sukulaisten luona, on kai ihan ymmärrettävää, että haluaisi järjestää kyläilyt niin että saa samalla reissaamisella hoidettua monta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ärsyttävä vastaus. Että pitäisi olla joku parempi syy tulla käymään, kuin se että tulisi kaveriaan tapaamaan. Tällä menolla tuskin nähdään enää ikinä.
Ap
Harvinainen idiootti kaveri sulla. "Kun ei ole käyntiä siellä päin"?? Öö, siinähän se käynti olis.
Anna olla tollasen mulkun. Älä ota enää yhteyttä.
Mun ystävä asuu 600 km päässä ja voi laittaa tiistaina viestin tulisinko heille vkonlopuksi.
On pyytänyt muuttoavuksikin.
Kauniisti olen kieltäytynyt
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan ystävä ei halua käyttää niin paljon aikaa/vaivaa/rahaa tapamiseen, että lähtisi ajelemaan 200km tavatakseen sinua. Jos hänellä ei juuri koskaan muulloinkaan ole käyntiä siellä päin, saattaisin pitää tekosyynä. Mutta jos käy siellä säännöllisesti vaikka ostoksilla tai sukulaisten luona, on kai ihan ymmärrettävää, että haluaisi järjestää kyläilyt niin että saa samalla reissaamisella hoidettua monta asiaa.
Ei ole koskaan muutenkaan käyntiä täällä päin. Eli aika selvä juttu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No virittelitkö ensin keskustelua siihen suuntaan.."olis kiva tavata..", "olis kiva tavata ja tehdä sitä ja sitä". Vai kysyitkö vain suoraan?
Enpä muista. Mutta mitä väliä? Eikö se pyyntö kyläilemään jo kerro, että haluaisin nähdä?
Ap
Tuo on ikävää. Asun itse isolla paikkakunnalla, kotipaikkakuntani taas on pieni. Välimatkaa ei ole kuitenkaan kuin 50 km. Kaverini jotka asuvat siellä kotikaupungissa sanovat juuri noin, ei voi tulla kun ei ole juuri nyt mitään muuta käyntiä tänne. No ei mullakaan ole koskaan mitään muuta käyntiä sinne heillepäin, mutta ajattelin että se kaverin näkeminen riittäisi syyksi. Näkemiset ovatkin harventuneet kun en halua yksipuolisesti olla se joka lähtee näkemään ystäviään. Huvittavinta on, kun eräs ystäväni käy täällä päivittäin töissä, mutta ei koskaan ehdi edes käväisemään luonani.
Ei koe sun tapaamista tärkeäksi, vaan joksikin minkä voi suorittaa jos helposti ohikulkiessa onnistuu :(. Mulle samoin vastaavat kyläilypyyntöihin sukulaiset, mm oma isäni. Yhteen aikaan hän jopa kulki säännöllisesti kotikaupunkini ohi, ja kun kysyin että tulisitko käymään vaikka kahvilla, vastaus oli "ei mulla ole sinne mitään asiaa niin en viitsi pysähtyä".(eikä ollut eläkeläisena mikään kiirekään ). Jep, tosi tärkeä olo tulee!
Sinuna ap etsisin uusia ihmisiä elämääsi. Tällaisissa tilanteissa ne tosiystävät punnitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi se kaveri voinut ehdottaa: "Hei! Ei nyt ole käyntiä siellä päin, mutta mitä jos sinä tulisit tänne?" jos siis ylipäätään haluaisi tavata. Tai ehdottaa itse jotain sopivampaa ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverillasi auto?
Mitä väliä? Jos ei ole eikä halua/ole varaa tulla julkisilla, niin silloin sanoisi niin eikä vaan ilmoittaisi, että ei ole asiaa. Siis JOS haluaisi kuitenkin tavata. Nyt selkeästi ei halua.
Monesti eniten kertookin se, mitä EI sanota. Nyt mitään sellaista ei sanottu, josta voisi päätellä kaverin haluavan kuitenkin tavata.
Ymmärtää jollei ole rahaa, tosin esim. Onnibussilla pääaee nykään aika halvalla matkustamaan useampiinkin paikkoihin Suomessa. Mutta on toi silti tökerösti ilmaistu, ihan kuin sinä et ole riittävä syy matkustamiseen. Olishan ton voinut hieman paremminkin ilmaista esim. Valitettavasti nyt on heikko rahatilanne mutta, jos sulla on aikaa ja rahaa niin olet kyllä tervetullut tänne ja sitten, kun oma rahatilanne parantuu niin tulen vastaavasti kylään sinne päin.
50 km varsinkin on törkeän huono tekosyy. Tuohan on aika tavallinen työmatkakin, jopa pääkaupunkiseudun yli. Itse ajan helposti sen 50-100 km vaikka iltakahville, ja vähän pidemmälle mennessä sitten voin olla yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverillasi auto?
On ja julkisilla pääsee. Ei pitäisi olla ongelma. Ai niin, hyvin pystyy kuitenkin käymään miehensä siskon luona 400 km päässä harva se kuukausi. Että en ihan osta, että matka olisi se ongelma. Tuskin miehen siskon paikkakunnallakaan on muuta "käyntiä", kuin se sisko. Ok, toki miehen sisko on eri asia, mutta luulisi kaveruudenkin merkkaavan...
Ei oo rahaa matkaan eikä aikaa. Eikä halua toisten nurkissa olla.