Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaani mädäntyvät suuhun.3 lohjennuttA,loput täynnä reikiä.millä konstilla

Vierailija
02.07.2016 |

ja rahalla saisi tuon suun kerralla kuntoon?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WT-väen hammashygienia, voi hyvänen aika...

Mun  setä on hammaslääkäri ja sillä ei omia hampaita montaa olekaan. Tietää kyllä miten hampaita tulisi hoitaa ja hoitaakin niin, mutta tässäkään asiassa ei ihmiset ole samalla viivalla. 

Vierailija
22/28 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että hampaiden harjaaminen kahdesti päivässä + lankaus kerran päivässä on vain SUOSITUS joka sopii useimmille. Jokaisen suuvärkki on kuitenkin bakteerikannaltaan erilainen, jotkut pärjää vähemmällä ja toisten täytyy nähdä enemmän vaivaa jotta hampaat pysyy kunnossa. Fakta kuitenkin on, että jos niitä reikiä tulee, joko puhdistuksessa tai elintavoissa on syy.

Älkääkä ainakaan menkö hammashoitolan henkilökunnalle selittämään "huonosta hammasluusta" tai muusta sillä nolaatte vain itsenne, koska sellaisesta ei ole kysymys ellei lapsena ole tullut jokin kehityshäiriö hampaisiin. Jos olisi, hammaslääkäri kyllä huomaisi sen ja kertoisi teille siitä. 

Hyvin usein törmää ihmisiin jotka kiven kovaan väittävät että tekevät kaiken ohjeiden mukaan, mutta silti hampaat ovat plakkiset. Vaikka kuinka osoitat oikein peilin kanssa että tänne ja tuonne on vielä jäänyt plakkia, vuodesta toiseen. Joka hammastarkastuksessa. Ei voi kuin ihmetellä ihmisiä joiden kyvyt eivät riitä edes hampaiden harjaamiseen. 

Ja ennenkuin joku pahoittaa mielensä, niin puhun tässä vain normaaleista, aikuisista ihmisistä. Erilaiset elämäntilanteet näkyvät suussa jne. mutta totuus on, että suomalaiset eivät vieläkään 2010-luvulla osaa harjata hampaitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on vaan luonnostaan huonot hampaat, karieksella tai ilman. Itselläni on hyvät hampaat ollut aina. Ei koskaan reikiä, vain viisaudenhampaat poistettu. Käytän valkaisevaa hammastahnaa, pesen hampaat kerran päivässä aamuisin.

Ja siinä onkin hammashoitoni. Hyvin menee.

Vierailija
24/28 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on vaan luonnostaan huonot hampaat, karieksella tai ilman. Itselläni on hyvät hampaat ollut aina. Ei koskaan reikiä, vain viisaudenhampaat poistettu. Käytän valkaisevaa hammastahnaa, pesen hampaat kerran päivässä aamuisin.

Miten ajattelit tämän vastauksen hyödyttävän ketään?

Vierailija
25/28 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit tämän vastauksen hyödyttävän ketään?

Ehkä se auttaa jotain ihmistä ymmärtämään että mikään pesu ja puhdistus ei auta kun taas joku voi olla huolimattomampi hampaiden kanssa. Parempi se kuin tämä teidän syyllistys ja pään aukominen.

Vierailija
26/28 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu. Kaksi hammasta pitäisi poistaa, ja loput reikäisiä. Joka kerta hammastarkastuksessa löytyy useampi reikä. Mun mielestä tuntuu turhalta laittaa isoja summia korjaukseen, koska kariesbakteeria ei saa pois ja reikiä tulee koko ajan lisää. Mainittakoon vielä, että olen tarkka hampaiden hoidossa. Se ei vaan riitä, kun lapsena olen tartunnan saanut.

Toi on ihan skeidaa. Minulla oli lapsuudessa tosi huonot hampaat, ja kouluhammaslääkäri tuhosi paljon lisää. Kun pääsin opiskelemaan sain pienen perinnön, ja korjautin hmpaani. Hampaani oikaistiin, kahteen otin kuoret, ja taakse tehtiin silta ( hammasloma, ei ollut rautahampaan aihiota, vaan maitohammas). Sen jälkeen on ollut yksi tavallinen reikä, mutta tietty joitain paikkoja on pitänyt vaihtaa, ja kerran on vanhan paikan kautta tyllut reikä. Hammasremibtista liki 30 vuotta.

Kuvittelet oman kokemuksesi jotenkin nollaavan toisen kokemuksen?

Minulla on myös kariesbakteeri, mutta kyllä hampaiden kunnollisella hoidolla sen voi pitää kurissa. Kunnon puhdistus ja sokeristen, happaminen tuotteiden välttely.

Niin, sinulla tuo riittää, joillain muilla ei. Jotkut saavat kerta toisensa jälkeen vti:n, kuvittelet varmaan, että hekin oikeen tarkoituksella tunkevat väärää bakteeria toosaansa?

Vierailija
27/28 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu. Kaksi hammasta pitäisi poistaa, ja loput reikäisiä. Joka kerta hammastarkastuksessa löytyy useampi reikä. Mun mielestä tuntuu turhalta laittaa isoja summia korjaukseen, koska kariesbakteeria ei saa pois ja reikiä tulee koko ajan lisää. Mainittakoon vielä, että olen tarkka hampaiden hoidossa. Se ei vaan riitä, kun lapsena olen tartunnan saanut.

Kariebakteeri on suussa, mutta uusia reikiä ei tule. Oletko kysynyt ohjeet hampaiden hoitoon? Tupakoitko? Syötkö usein karkkia ja muuta mässytystä, kuten esim. sipsejä. Syötkö pitkin päivää vai säännöllisesti tiettyinä aikoina?

Vierailija
28/28 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kariesbakteerin saa meistä jokainen. Vai meinaatteko olla pussailematta ihmisiä koko elämänne? Saisitte sen vaikkette ikinä laittaisi suuhunne mitään mikä on toisen suussa käynyt. Koskette kuitenkin ovenkahvaan aamulla ja sitten suuhunne illalla, eikä siihen tuota kummoisempaa tarvita. Tai joku aivastaa teitä päin, ja jokunen miljoona bakteeria lävähtää pläsillesi. Tai aivastaa useamman metrin päässä sinusta pois päin, eiköhän sieltäkin asti jokunen pöpönen jollain todennäköisyydellä eksy suuhusi, jos sulla ei ole kaasunaamaria.

Streptococcus mutans on se ikävin hampaiden nirhaaja. Desinfioikaa suunne ja istuttakaa tilalle Streptococcus salivarius, joka ei aiheuta reikiä, mutta kilpailee samasta elintilasta. Tuota voi tilata pureskelutabletteina netistä.

Kokeilkaa myös K2-vitamiinia, se erittyy sylkeenne ja tappaa suun bakteereita.

Kyllä, kariesbakteerin saa jokainen, mutta se ei mene noin kuten luulet. Ennen kolmea ikävuotta suussa olevat bakteerit hakevat tasapainoa ja jos sitä ennen ei kariesta saa, niin muut bakteerit ovat vakiinnuttaneet asemansa. Eli sen jälkeen karies voi yrittää ja saakin tilaa jos elinolot ovat suotuisat, mutta ei niin helposti. Suutelemalla reikäistä tyyppiä omatkin hampaat joutuvat koetukselle. Ihan samoin kaikki muukin bakteerien suhteen on elämässä: ne olosuhteet missä elimistösi on juuri nyt, sisältää kaikki ne bakteerit, joita elintapasi haluaa pitää yllä. Tasapainoa voi koittaa keinotekoisesti muuttaa, mutta vain muuttamalla konkreettisesti jotain elintapaa voi saada pysyviä muutoksia. Hampaiden hoidossa se tarkoittaa esim ruokavalion muutosta (kaikki hapolliset pois) ja napostelun lopettamista, ei liikaa ja liian usein sokeria sisältäviä juttuja.

Toinen asia: karies kuivaa ja kuolee helposti suun ulkopuolella, ne ei siis säily hengissä missään ovenkahvassa. Ja no joo teoreettisesti aivastamalla saa bakteereja suuhun, mutta edelleenkin jos oma bakteerikanta on vahva, niin ne vain käväisevät suussa ja kokevat kuolemansa.