Hampaani mädäntyvät suuhun.3 lohjennuttA,loput täynnä reikiä.millä konstilla
Kommentit (28)
Isot hammasremontit kannattaa ehdottomasti teettää ulkomailla. Esim. jo Viron puolella saat hoidon paljon halvemmalla, Puolasta puhumattakaan.
Onko sulla parodontiitti? Sun pitäisi mennä nyt lääkärille, että saat tuon tulehdustilan pysäytettyä (ohjeet ja tarvittavat hoitoaineet). Sitten myöhemmin voi miettiä, mitä tehdään jäljellä oleville ja puuttuville.
Kärsitkö bulimiasta? Vatsahapot syövyttäneet hampaat? Silloin kannattaisi laittaa nuppi ensin kuntoon ja terapeutin kanssa yhdessä miettiä miten edetä hampaidenhoidossa.
Jos et, niin sanoisin, että kantsii kysyä tarjous useammasta hammasparantolasta. Hinnoissa voi olla valtavia eroja - myös paikkakuntien välillä. Viro tosiaan myös varteenotettava vaihtoehto.
Mulla on sama juttu. Kaksi hammasta pitäisi poistaa, ja loput reikäisiä. Joka kerta hammastarkastuksessa löytyy useampi reikä. Mun mielestä tuntuu turhalta laittaa isoja summia korjaukseen, koska kariesbakteeria ei saa pois ja reikiä tulee koko ajan lisää. Mainittakoon vielä, että olen tarkka hampaiden hoidossa. Se ei vaan riitä, kun lapsena olen tartunnan saanut.
Kuinka ylipätään olet saanut hampaasi tuollaiseen kuntoon? Mitä teet?
1) varaa aika hammaslääkärille heti. Jos tilanne on kovin paha, niin valmistaudu maksamaan, mutta jokainen infektionalku suussasi on portti bakteereille levitä muuallekin elimistöösi. Se on vakava juttu.
2) pese hampaasi 2 kertaa vrk. Käytä hammaslankaa tai -lankainta. Jos parhaillaan on tulehduksia, viimeistele huuhtelut suuvedellä.
3) hanki sähköhammasharja ja opettele käyttämään sitä.
4) sokerit, limsat pois heti. Ja muista että jokainen suupala aiheuttaa aina uuden happohyökkäyksen suussasi. Syö siis säännöllisesti 5 ateriaa päivässä. Unohda välipalat.
5) jos olet bulimikko - saman tien kallotohtorille hakemaan apua siihen vaivaan.
Nyt vaan tarkastukseen. Käy säännöllisesti tarkastuksessa ja hoidossa. Mulla oli nuorempana jatkuvasti reikiä, mutta nyt 40+ huomaa että kyllä se jokavuotinen tarkastus ja paikkaukset, pesu ja ksylitoli kantaa hedelmää. Ei kannata lyödä hanskoja tiskiin. Yhtään laminaattia tai implanttia en tarvinnut vaikka mun nuoruudessa ei kariesbakteerin tarttumisesta ymmärretty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama juttu. Kaksi hammasta pitäisi poistaa, ja loput reikäisiä. Joka kerta hammastarkastuksessa löytyy useampi reikä. Mun mielestä tuntuu turhalta laittaa isoja summia korjaukseen, koska kariesbakteeria ei saa pois ja reikiä tulee koko ajan lisää. Mainittakoon vielä, että olen tarkka hampaiden hoidossa. Se ei vaan riitä, kun lapsena olen tartunnan saanut.
Mitä tarkoitat, että olet tarkka hampaiden hoidosta? Peset hampaat ennen aamupalaa, et juo mehuja, limsoja,energiajuomia,tuoremehuja, syöt vain 6 kertaa päivässä, ei naposteluja ruokailujen välillä, syöt hedelmiä rajallisesti, peset hampaat ja puhdistat hammasvälit kaksi kertaa päivässä, käyt suuhygienistillä oka vuosi ja hammaslääkärilla kerran kahdessa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne reikäiset hampaat pahentaa tilannetta, koska luonnollisesti silloin suussa on kariesbakteeria enemmän. Kun kaikki reiät paikkauttaa, niin hoitaminenkin on vaivattomampaa. Riittää kun pesee 2 kertaa päivässä, pitää happohyökkäyksen kohtuullisissa määrissä (5 kertaa päivässä), käyttää hammaslankaa, ehkä syö xylitolia, niin bakteerit eivät pääse niin valloilleen.
Parasta tietenkin olisi, kun bakteeria ei olisi ikinä saanut. Siksi täytyy tehdä valistustyötä, jotta uudet äidit ja isät tekevät kaikkensa, etteivät tartuta kariesta.
Vierailija kirjoitti:
Isot hammasremontit kannattaa ehdottomasti teettää ulkomailla. Esim. jo Viron puolella saat hoidon paljon halvemmalla, Puolasta puhumattakaan.
Virosta saat vieläpä sepsiksen kaupan päälle.
multa poistettiin just hammas kun lohkesi niin pahasti. olin joutunut korjailemaan sama hammasta jo useamman kerran. luulen että oli oikea ratkaisu kun pääsin siitä eroon. hammas oli takana joten en ehkä ota uutta hammasta tilalle.
Vitonen vastaa. Kyllä juurikin, niin. Olen tarkka syömisistä ja pesen hampaat ohjeiden mukaan, käytän hammaslankaa, ja käyn hammaslääkärillä kerran vuodessa. Ei auta.
Tietenkin joka kerta korjautan hampaani. Iso riski saada tappava tulehdus, jos en hoitaisi hampaita. Kunhan sanoin, että tuntuu turhalta korjata joka kerta.
Itse olen todella tarkka lapsieni hampaiden hoidosta, jotta eivät koskaan joutuisi kokemaan tätä samaa.
Kariesbakteerin saa meistä jokainen. Vai meinaatteko olla pussailematta ihmisiä koko elämänne? Saisitte sen vaikkette ikinä laittaisi suuhunne mitään mikä on toisen suussa käynyt. Koskette kuitenkin ovenkahvaan aamulla ja sitten suuhunne illalla, eikä siihen tuota kummoisempaa tarvita. Tai joku aivastaa teitä päin, ja jokunen miljoona bakteeria lävähtää pläsillesi. Tai aivastaa useamman metrin päässä sinusta pois päin, eiköhän sieltäkin asti jokunen pöpönen jollain todennäköisyydellä eksy suuhusi, jos sulla ei ole kaasunaamaria.
Streptococcus mutans on se ikävin hampaiden nirhaaja. Desinfioikaa suunne ja istuttakaa tilalle Streptococcus salivarius, joka ei aiheuta reikiä, mutta kilpailee samasta elintilasta. Tuota voi tilata pureskelutabletteina netistä.
Kokeilkaa myös K2-vitamiinia, se erittyy sylkeenne ja tappaa suun bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan skeidaa. Minulla oli lapsuudessa tosi huonot hampaat, ja kouluhammaslääkäri tuhosi paljon lisää. Kun pääsin opiskelemaan sain pienen perinnön, ja korjautin hmpaani. Hampaani oikaistiin, kahteen otin kuoret, ja taakse tehtiin silta ( hammasloma, ei ollut rautahampaan aihiota, vaan maitohammas). Sen jälkeen on ollut yksi tavallinen reikä, mutta tietty joitain paikkoja on pitänyt vaihtaa, ja kerran on vanhan paikan kautta tyllut reikä. Hammasremibtista liki 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, :D tutustuppa vähän ihmisten kokemuksiin ihan kotimaisissa hammaslääkäreissä, aika järkyttävää perseilyä täälläkin tapahtuu. Ja en nyt ota kirjaimellisesti tuota sepsis väitettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kuule ihan supisuomalaisilla hammaslääkäreilläkin omia klinikoita ihan verotuksellisista syistä. Hintataso on alempi kuin täällä, ammattitaito ei.
WT-väen hammashygienia, voi hyvänen aika...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan skeidaa. Minulla oli lapsuudessa tosi huonot hampaat, ja kouluhammaslääkäri tuhosi paljon lisää. Kun pääsin opiskelemaan sain pienen perinnön, ja korjautin hmpaani. Hampaani oikaistiin, kahteen otin kuoret, ja taakse tehtiin silta ( hammasloma, ei ollut rautahampaan aihiota, vaan maitohammas). Sen jälkeen on ollut yksi tavallinen reikä, mutta tietty joitain paikkoja on pitänyt vaihtaa, ja kerran on vanhan paikan kautta tyllut reikä. Hammasremibtista liki 30 vuotta.
Kuvittelet oman kokemuksesi jotenkin nollaavan toisen kokemuksen?
Itselläni parodontiitti. Todettu 40v yksityisellä. Sitä ennen kävin kunnallisella kerran vuodessa, siellä ei kiinnitetty asiaan mitään huomiota. Yksityisellä poistettiin monta hammasta, onneksi takaa. Jouduin työttömäksi ja jouduin taas kunnallisen asiakkaaksi. Röntgenkuvat otettiin 2kk. sitten kunnallisella ja sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Koko ajan yksi hammas kipeä, ikenessä patti. Kerroin hammaslääkärille tästä kyseisen hampaan kivusta käynnilläni, hän sanoi, että ei siellä ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet oman kokemuksesi jotenkin nollaavan toisen kokemuksen?
Minulla on myös kariesbakteeri, mutta kyllä hampaiden kunnollisella hoidolla sen voi pitää kurissa. Kunnon puhdistus ja sokeristen, happaminen tuotteiden välttely.
Vaatinee paljon implantteja ja laminaattia. Onhan se monen tonnin juttu mutta ehkä sen arvoista?