Normaalipainon BMI-rajaa on laskettu
Ennen vuotta 1997 normaalin raja oli 27 naisille ja 28 miehille. Se laskettiin 25 molemmille sukupuolille koska useat laajat tutkimukset osoittivat että 25 on parempi raja.
Miksi niin moni valehtelee että normaalipainon rajaa olisi NOSTETTU lihavuusepidemian takia, kun sitä päin vastoin on laskettu?
Kommentit (21)
Rajan pitäisi olla ihmisen pituudesta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi 25 on liikaa. Normaalipainon raja voisi ennemmin olla 19-23
Mihin tutkimuksiin tämä perustuu?
Normaalipainonhan ei ole tarkoitus olla viehättävä, vaan laajojen väestötutkimusten mukaan suurimmalle osalle terveellinen paino. Mun mielestä moni alipainoinen malli näyttää paremmalta kuin bmi 23, mutta se ei tarkoita että he olisivat terveempiä.
Onko tämä joku läskin puolustuspuheenvuoro? Läski on läski, sanoi lääkäri mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyllä niin hyvä trolli että pitää antaa pisteet...
Tai sit olet helvetin tyhmä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisille ehdottomasti ja alarajaa laskisin 18:aan.
Olen ihmetellyt, miten miehille ja naisille voi olla samat rajat. Onhan mies aina lihaksikkaampi ja sisältää enemmän vettä kuin nainen.
Eli miehillä voisi olla yläraja 25 ja alaraja lähteä jopa lähteä luvusta 20.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku läskin puolustuspuheenvuoro? Läski on läski, sanoi lääkäri mitä tahansa.
Jännä miten nämä tyypit eivät osaa keskittyä asiaan. Tiedä sitten miksei.
Aloitus käsitteli vain sitä että on valhe väittää että normaalipainon rajaa olisi nostettu kun se päin vastoin on laskettu. Vastauksena tulee ad hominemia siitä että olen läski, ja läski vaikka lääkäri sanoisi etten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomitoiltaan suurempi kappale on suhteellisesti tilavuudeltaan suurempi eli painavampi.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksin huono puoli on se, että noi rajat on aika henkiläkohtaisia silloinkin kun puhutaan samanpituisista henkilöistä. Äitini ja minä ollaan samanpituisia ja samanpainoisia. Silti äiti käyttää kokoa 42 ja minä 38 ja meillä on yli 10 sentin ero vyötärönympäryksessä. 25 on vielä ihan jees, jos on roteva ja urheilullinen. Siro sohvaperuna on kuitenkin tuossa vaiheessa jo lihava.
Hauskaa, että miesten painoindeksirajat laskettiin naisten tasolle, jotta naiset eivät tuntisi itseään niin ylipainoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että miesten painoindeksirajat laskettiin naisten tasolle, jotta naiset eivät tuntisi itseään niin ylipainoisiksi.
Aika huono juoni kun naisten rajaa kuitenkin laskettiin myös, olisiko kannattanut pitää rajat 27:ä?
Vai olisiko kyseessä sittenkin tutkimukseen perustuva päätös eikä naisten kiero juoni?
Painoindeksi on tarkoitettu vertailemaan väestötasolla ihmisryhmien keskimääräistä painoa.
Yksittäisen ihmisen kohdalla se tietysti antaa viitteitä, mutta ei ota huomioon ruumiinrakennetta ja kehonkoostumusta. Siinä enemmän kertoisi rasvaprosentin mittaaminen. On todella paljon bmi:n perusteella normaalipainoisia ihmisiä, joilla kuitenkin rasvaprosentti on reilusti ylipainon puolella. Ja lisäksi tietysti jonkin verran lihaksikkaita ihmisiä, joilla bmi näyttää ylipainoa lihasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huono juoni kun naisten rajaa kuitenkin laskettiin myös, olisiko kannattanut pitää rajat 27:ä?
Vai olisiko kyseessä sittenkin tutkimukseen perustuva päätös eikä naisten kiero juoni?
Tai sitten kyseessä oli vain raja-arvon yksinkertaistaminen WHO:n toimesta. Mm. monet vakuutusyhtiöt ja eri maiden terveysvirastot pitävät yhä naisille alempia raja-arvoja painoindeksissä, koska ne eivät ole kokeneet tarvetta yksinkertaistaa tätä asiaa liikaa. Onhan se loogista, että esim. miesten suurempi lihasmassa, tiheämmät luut, suurempi veri- ja vesimäärä johtavat korkeampaan painoon, vaikka edellä mainituista ominaisuuksista ei terveydellistä haittaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt oli kyllä helvetin tyhmä vastaus. Oletko täysin tiedoton siitä että nykyajan BMI-laskutapa on ns. vanhentunut?
http://yle.fi/uutiset/laske_uusi_painoindeksisi_taalta/6476582
Rajaa laskettiin ensin Yhdysvalloissa maan laihdutusteollisuuden vaatimuksesta 1990-luvun lopussa, että siinä se syy. Jumalan tahdon mukaisesti, terveyssyistä sekä viehättävyysnäkökulmasta normaalipainon alueen naisille tulisi olla bmi 26-60 vähintään. Näin on myös luomisssni ihannevaltioissa.
Onko se niin vaikea pistää edes joku lähde jos väittää tuollaista? Elämäm koulu liian vahvana....
En usko pätkääkään, että olisi yksiselitteisesti laskettu rajoja. Ehkä ennen ei ole ollut kuin yksi raja tyyliin normaali vs lihava. Ja sitten tiputettiin rajaa ja laitettiin nämä lievästi ylipainoiset jne mukaan.
Miten mulla on sellainen muistikuva, että 80- ja 90-luvun taitteessa normaalipainon rajat olisivat olleet 20-25. Mistä lähteestä ap on nämä omat tietonsa saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sit olet helvetin tyhmä :DUlkomitoiltaan suurempi kappale on suhteellisesti tilavuudeltaan suurempi eli painavampi.
Jaa, otetaan halkaisijaltaan metrin oleva ilmapallo, jossa heliumia, ja punnitaan se 20cm halkaisijaltaan olevaa lyijypalloa vastaan. Kumpi on painavampi? :D
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikea pistää edes joku lähde jos väittää tuollaista? Elämäm koulu liian vahvana....
En usko pätkääkään, että olisi yksiselitteisesti laskettu rajoja. Ehkä ennen ei ole ollut kuin yksi raja tyyliin normaali vs lihava. Ja sitten tiputettiin rajaa ja laitettiin nämä lievästi ylipainoiset jne mukaan.
KVG, ääliö: http://edition.cnn.com/HEALTH/9806/17/weight.guidelines/