Lastensuojelun asiakkaan "starttiraha" täysi-ikäisyyden koittaessa?
Onko totta, että täysi-ikäiseksi tulevalla nuorella on oikeus saada lastensuojelusta rahaa? Nuori ei ole ollut huostaanotettuna mutta LS-virkailijat ovat olleet muiden mukana puimassa nuoren yhden elämänvaiheen asioita.
Kuinka suuresta summasta on kyse? Huhu kertoo kymppitonnista. Pitääkö paikkaansa?
Kommentit (15)
Kyllä kai se jotain tukiasumista edellyttää ennen täysi-ikäistymistä, eikä se muistaakseni noin paljon ole se summa.
Huostaanotetut nuoret sen startin saa
Huostaanotetuilla kyllä. Mutta ei kymppitonnia
Itsenäistymisvarojen suuruus riippuu huostaanotttoajan pituudesta sekä huostaanotetun lapsen tuloista. Kyse on siis lapsen elatukseen liittyvistä varoista, eläkkeistä ja muista tuloista, joista itsenäistymisvaroihin kertyy 40 %.
Onko siis pakko olla takana konkreettinen huostaanotto?
Se riippuu siitä kauanko on ollut huostaanotettuna. Itse olin 2 vuotta ja tuo raha oli n. 2000mk. Kaveri joka oli ollut lähes koko ikänsä huostaanotettuna sai n. 10 000mk.
Eli koko huostaanoton ajan kerääntyy tuota rahaa, minun aikanani virallinen nimi oli itsenäistymisraha.
Tosiaan kunta ottaa itselleen huostaanotetun lapsen mahdolliset elatusmaksut ja eläkkeet. Myös lapsilisät kunta voi periä. Kun lapsi aikuistuu, hän saa tililtä tukea hankintoihin. Ei koko summaa kerrallaan.
Se on jälkihuolto. Eli sossu maksaa asumisen ja pakolliset menot kunnes on 21. Hankintoihin saa n. 700e. Aika pieni raha siitä, että vanhemmat on perseestä.
Ei todellakaan ole kymppitonnia ja uskomatonta että tätäkin jotkut ihmiset paheksuvat:( (en tarkoita tämän ketjun ihmisiä ainakaan ekoja)
Ei se kyllä paljoa ollut ainakaan aikoinaan. Sisko oli huostassa hetken, sai sitten jostain tietystä sossun osoittamasta paikasta valita omaan kotiinsa maton, patjan, ymv välttämättömyyksiä.
itsenäistymisrahaa voi saada, jos on huostaanotettuna.
Rahankatse silmissä haaveillaan, että kun lapseni on joutunut tekemisiin sossutätien kanssa, niin saanhan minä nyt rahaa, kun hän tulee täysi-ikäiseksi? O_O
Se ei tosiaan ole mikään jokaiselle nuorelle annettava raha, vaan niille, joilla EI ole ketään, kuka heitä auttaisi tässä itsenäisessä elämässä alkuun. Niille, jotka sitä todella tarvitsevat, sillä ei voi palata enää kotiin (koska ei ole mitään kotia ollutkaan), vaan on heti alusta pärjättävä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahankatse silmissä haaveillaan, että kun lapseni on joutunut tekemisiin sossutätien kanssa, niin saanhan minä nyt rahaa, kun hän tulee täysi-ikäiseksi? O_O
Se ei tosiaan ole mikään jokaiselle nuorelle annettava raha, vaan niille, joilla EI ole ketään, kuka heitä auttaisi tässä itsenäisessä elämässä alkuun. Niille, jotka sitä todella tarvitsevat, sillä ei voi palata enää kotiin (koska ei ole mitään kotia ollutkaan), vaan on heti alusta pärjättävä omillaan.
Kuten tässä ketjussa on jo mainittu, niin se on itsenäistymisraha jota kertyy jokaiselle huostaanotetulle.
Summa riippuu siitä kauanko on huostaanotto kestänyt.
Minä pääsin muuttamaan takaisin kotiin ennen kuin tulin täysi-ikäiseksi. Kun täytin 18 ja muutin omilleni, sossusta maksettiin minulle kertyneet itsenäistymisvarat.
Minä sain kun täytin 18-v noin _1000 markkaa_ sossulta itsenäistymisrahaa (vai mikä sen virallinen nimitys onkaan). Olin siis ollut pois kotoa, en huostaanotettuna vaan avohuollollisesti sijoituksessa vuoden verran. Tapahtui vuonna 2001.
No minä en aikoinani saanut senttiäkään. Tai sitten moinen on tullut vasta viime vuosina.