Sain opiskelupaikan, miten hoidan tukiasiat?
Toivottavasti täältä löytyy neuvoa :) Sain siis opiskelupaikan yliopistosta 3v+2v kestävään tutkintoon johtavaan koulutukseen. Olen nyt saanut Kelasta työmarkkinatukea tähän asti ja mietin mihin asti sitä vielä voi hakea ja missä vaiheessa opintotukea haetaan.
Ilmeisesti opintotukihakemuksen voi tehdä heti kun on ottanut paikan vastaan, mutta miltä kuukaudelta alkaen sitä pitäisi hakea? Laitanko aloituspäiväksi tämän päivän, toissapäivän jolloin tieto hyväksynnästä tuli ja otin paikan vastaan vai 1.9 kun opinnot ilmeisesti alkavat? Vai pitäisikö olla jokin päivä jo elokuulta, kun silloin on näitä orientoivia päiviä?
Ja voinko hakea työmarkkinatukea vielä heinä- ja elokuulta? Kesäkuun hakemuksen olen tänään tekemässä, mutta kyselen nyt ensin näitä täällä. Lisäksi mietin teenkö Kelaan jonkinlaisen muutosilmoituksen, tai kerronko siinä työmarkkinatukihakemuksessa, jonka tänään teen, saamastani opiskelupaikasta?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku osaa auttaa:D Oon aina tosi varovainen että varmasti teen hakemukset oikein jotta menis kerralla läpi, siks kyselen näitä ehkä vähän jopa uusavuttomankin kuulosesti jotta varmasti menis oikein:)
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (28)
Ilmoitat TE-toimistoon, että olet saanut opiskelupaikan ja että päivämäärästä X (=opintojen alkamispäivä) alkaen olet päätoiminen opiskelija. Päivämäärään X saakka sinulla on oikeus työttömyysturvaan, kunhan pidät työnhakusi voimassa.
Haet Kelasta opintotukea. Hakemuksessa kysytään, mistä alkaen haet opintotukea. Siihen kohtaan laitat sen päivämäärän X, eli opintojen alkamispäivän. Hakemuksen voit jättää Kelaan heti ja se kannattaa jättää mahdollisimman nopeasti käsiteltäväksi.
Onnea opiskelupaikasta! t.yhteiskuntatieteiliä
Kiitoksia onnittelijoille:)
Äsken ilmoitin työkkäriin että sain opiskelupaikan, mutta vielä mietin sitä että mitä kautta se Kelaan ilmoitetaan, osaisko joku kertoa? Onko se muutosilmoituslomake tällaisia asioita varten vai kerronko siitä mun työmarkkinatukihakemuksessa?
ap
Käsittääkeni tiedot siirtyvät ilman erillistä ilmoitusta te-toimistosta kelaan, haet nyt vaan sitä työmartkkinatukea, etkä kirjaile siihen mitään ylimääräistä, ettei maksatus viivästy. Samalla teet 1.9 alkaen opintotukihakemuksen, mikä sisältää opintorahan ja opintolainan valtiontakauksen.
Olen seurannut vierestä työkkärin tuilla opiskelevia opiskelukavereitani (aikuisia, perheellisiä) ja kyllä heillä on jonkun verran monimutkaisempaa kuin kuin tavanomaista opintukea saavilla. Mm. opintopisteitä vaaditaan enemmän ja myös kesäkuukausilta, jos nostavat tukea. Jostain syystä nämä työkkärin tuilla opiskelevat eivät edes hae kesätöihin, vaan opiskelevat. Liittyykö tämä sitten tukien katkeamiseen, en tiedä. Ottaisin kyllä sinuna yhteyttä TE-toimistoon ennen mitään hakemuksia.
25 jatkaa vielä. Nämä työkkärin tuella opiskelevat eivät myöskään saa samoja etuja kuin Kelan opintotukea saavat, esim. opisjelija-alennusta HSL:n matkakorttiin. Eroja siis on eli kysy TE-toimistosta.
Opintopisteitä vaaditaan 5 op/kk ihan kaikilta, mutta työttömyyspäivärahalla opiskelua syynätään useammin. Kyllä Kela perii kaikilta aivan varmasti tuet takaisin, jos opinnot eivät edisty suunnitellusti, poikkeuksena tietenkin sairaslomat ym, jolloin haetaan sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut vierestä työkkärin tuilla opiskelevia opiskelukavereitani (aikuisia, perheellisiä) ja kyllä heillä on jonkun verran monimutkaisempaa kuin kuin tavanomaista opintukea saavilla. Mm. opintopisteitä vaaditaan enemmän ja myös kesäkuukausilta, jos nostavat tukea. Jostain syystä nämä työkkärin tuilla opiskelevat eivät edes hae kesätöihin, vaan opiskelevat. Liittyykö tämä sitten tukien katkeamiseen, en tiedä. Ottaisin kyllä sinuna yhteyttä TE-toimistoon ennen mitään hakemuksia.
Siis työkkäriin kerroin että aloitan opiskelut, joten en enää ole työtön työnhakija. Sitä kautta ei siis mitään tukia ole tulossa(?)
ap
Miten Kelalle kannattaa kertoa opiskelupaikan saamisesta? Laitanko siihen työmarkkinatukihakemukseen, jonka teen tänään? Vai teenkö muutosilmoituksen? Vai molempiin:)
ap