Lue keskustelun säännöt.
Ei se ole kasvatuksesta kiinni, millaisia lapsista tulee
01.07.2016 |
Mun vanhemmat olivat aina töissä, näki lähinnä nukkumaan mennessä. Mutta meillä on vaan suvussa joku kiltteysgeeni. Samoin itse omien lasten kanssa, olen päässyt todella vähällä. Heille kun kerran jonkun asian sanoo, ovat uskoneet. Mulle on monesti sanottu, että meillä on hyvin kasvatetut. No ei ole, he ovat vain luonnostaan kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Valitettavasti en voi yhtyä tähän täysin. Lasten kaveripiiri vaikutta joskus yllättävän paljon. Jos on hyvin voimakkaita persoonia voimakkaine käytösmalleineen kaverina, voi se tietynluonteiseen lapseen vaikuttaa käytösmalleina, tapoina suhtautua asioihin ja kohdella muita ilmeitä, eleitä ja äänenkäyttöä myöten.
Samoin päiväkodissa ja koululuokassa voi joskus olla yksi tai useampi erityisen voimakas negatiivinen ja hallitseva persoona. Aikuisten maailmassahan näitä kutsuttaisiin luonnehäiriöisiksi ja narsisteiksi. Voimakkaiksi, negatiivisiksi, epäkohteilaiksi, itsekkäiksi, jyrääviksi, hallitseviksi ja manipulaatiotaitoisiksi ainakin (alkuun hyvin viehättäviksi ja ystävällisiksi toki, mutta aika paljastaa).
Siinäpä vanhemmilla, joilla on hyvin erilainen käsitys siitä miten ihmisten kanssa toimitaan, onkin aikamoinen työmaa ja päänvaiva ohjata lasta. Yksi ratkaisu olisi tietenkin muuttaa ja vaihtaa koulua. Jos sitä ratkaisua ei tee, täytyy vain nähdä kova vaiva lapsen ohjaamisessa. Tai sitten on vain hyväksyttävä, että perheessä on yksi täysin eritavalla maailmaan reagoiva ja muita kohteleva ihminen, oli syy mikä hyvänsä.