Pärjäisitkö 500 eurolla kuukauden?
Pärjäisitkö jos kulujen jälkeen jäisi 500 euroa kuukaudeksi?
Kommentit (56)
No helposti. Mulla taitaa jäädäkin palkasta just sen verran. Teet vaikka muutaman kerran jonkun keiton, josta tulee reilusti halvalla. Töihin ku suunnittelee eväät niin siinäkin säästää reilusti. Meillä on kolme henkinen perhe ja mä vielä poltan röökiä.
Laskujen jälkeen. Tuon kuulee usein, mutta mistä ne laskut tulee? Autokaupasta?
500 kuussa esim ruokaan ja saippuaan on ihan tarpeeksi, olen pärjännyt paljon vähemmälläkin, tosin myös saanut enemmänkin kulumaan.
Vastaus, pärjäisin.
En saa nytkään edes 500e /kk. Toimeentulotuesta tais vähän päälle 400 tulla.
Olen tullut vuosikausia toimeen paljon vähemmälläkin. Nyt jää pakollisten kulujen jälkeen melkein 1500e, olo on kuin miljonäärillä.
Mitä vittua? 5€ päivässä saa 3000kcal edestä terveellistä ruokaa helposti, jää 350€ muuhun pakolliseen kuten kaljaan.
Kulujen jälkeen 500€!!!
Olisin taivaassa.
Jos asumismenot (laina, vastike, sähkö, vesimaksut) on huomioitu niin vallan mainiosti.
Minulla ja lapsella jää noin 460€/kk palkastani (mukaanlukien lapsilisä ja elatusmaksu) noiden jälkeen ja hyvin pärjätään.
Esim kuun muista menoista;
-Ruoka/taloustarvikeet/hygienia 230€
-Vaatteet ja kengät ynm 0-100€ (keskimäärin 50€)
-Puhelinlaskut 35€
-Liikuminen 0-50€
Jää säästön/muuhun noin 150€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sellainen kulujen jälkeen oikein on? Eikö kaikki mihin menee rahaa, ole kuluja?
Tarkoitin asumismenojen ja kaikkien laskuje jälkeen :D
ap
Kaikkien laskujen? Eli jos tilaan lehtiä, tv-kanavia, suoratoistopalveluita, ruokaa (kuukausitilauksena jostain ruokapiiristä), asun isossa hienossa asunnossa ja kuljen kaikkialle bussilla, vaikka pyörälläkin pääsisi, niin kaikki noi voi laskea pois, koska ne on laskuja?
Nykyään tosi monella on joku harhakäsitys siitä, että laskut ovat pakollisia. Ei ole yhtään ainoaa pakollista maksua. Aina voi muuttaa halvempaan asuntoon, kääntää lämmitystä pienemmälle, poistaa vakuutukset ja lakata syömästä lääkkeitä. Kun kysytään "pärjäätkö summalla x", pitäisi nimenomaan ottaa huomioon KAIKKI, koska vasta se kertoo, tarvitseeko ihminen 2000 eurolla luksusta ja siihen vielä päälle 500 euroa pikku ostoksiin.
Otsikon kysymykseen vastaus: pärjään 500 eurolla KULUINEEN. Sisältää vuokran, ruuan, harrastukset, lääkkeet, lemmikin ylläpidon ja ihan kaiken. Tarkemmin olen elänyt vuosia 470 eurolla /kk.
Mulla jää vuokran jälkeen 430e, josta pitää vielä maksaa mm. puhelin ja netti. Saan siis tt-tukea josta laskennallisesti vähennetään 50. Siitä tämä summa.
Ei mulla edes mene rahaa noin paljon, jos kiinteät kulut otetaan pois kaikki, joten kyllä, ainakin jos työmatkakulut saa laskea kiinteisiin kuluihin.
Mainittakoon vielä, että tuon 500 euron pitäisi riittää kolme henkiselle perheelle kuukaudeksi.
ap
Ymmärsinkö oikein, että 500€:lla ja mitään muita säästöjä ei olisi lupa käyttää? - No hieman tuo tiukille menisi, kun pelkkä vuokra yksiöstäni on jo melkein tuo... Mutta ehkä sitä täytyisi aloittaa siitä,, että tiedustelisi vuokranantajalta hieman lykkäystä vuokranmaksun osalta... Vai pitäsikö niellä ylpeys ja yrittää realisoida jotain omistamaa (kokeeseen varmaan kuuluisi, ettei saisi rahaa esim fattasta tms). Mutta asumismenojen jälkeen käteen jäisi vaikka 100€ niin pärjäisin varmasti satunnaisen kuukauden; erityiisesti näin kesä-heinäkuussa, jolloin ulkoakin alkaa saada satoa..
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua? 5€ päivässä saa 3000kcal edestä terveellistä ruokaa helposti, jää 350€ muuhun pakolliseen kuten kaljaan.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta.
Kui?
Eikö ruokakin ole kulu?
Eli tarkoitatko, että kaikki muu on maksettu, mutta 500 euron ruuilla olisi pärjättävä?
Kai sitä periaatteessa pärjäisi, mutta tarkkana saisi ruokakaupassa olla.
En. Pärjäsin joskus opiskeluaikana paljon vähemmällä, mutta toiseen suuntaan on paljon vaikeampi peruuttaa. Kun on aikuisena tottunut elämään miettimättä joka penniä, siitä ei helposti opi pois. Kun meillä tulot välillä on mennyt pienemmiksi, luottokortit menee aina tappiin asti ja säästöt lähtee lapasesta äänen nopeudella. Ei vaan osaa enää.
Sitä vaan mietin että miten nämä ihmiset joille tekee tiukkaa "pärjätä" 500€ kuukaudessa mahtaisivat pärjäillä kun työpaikka lähtee alta, uutta ei siunaannu ja erilaiset tukimuodot tulisivat tutuksi... Kuolisivatko pois kuukaudessa vai saisivatko totaalisen hermoromahduksen...
Kyllä. Minulla on neljä lasta, syömme superterveellisesti ja pärjään alle 500 eurolla kuukausi, ei köyhistellä kuitenkaan. Mulla on nyt kuitenkin säästökohde olemassa joten tilille on jäätävä kuukaudessa useampi tonni säästöön jotta unelma voidaan toteuttaa ilman lainanottoa jota karsastan kovasti. Meitä on joka junaan.