Kiroilu ja rumat jutut lasten arkikäyttäytymistä pihalla?
Ärsyttää, kun meillä ei kotona saa kiroilla tai puhua rumia. Ja suurin osa ala-asteikäisistä lapsista näyttää käyttävän pihalla ja koulussa tosi typerää tekstiä. Huudetaan f... u, v...u, nu....misjuttuja, haista p.... jne.
Nyt olen sitten kuullut että oma poika huutaa samoja juttuja siellä pihalla toisille. Olen ollut siinä luulossa, ettei hän puhuisi tälläisiä rumia juttuja ja kun esim. olimme vasta lomalla kuukauden ja koko perhe sen ajan yhdessä en kertaakaan kuullut mitään tuollaista ällöttävää.
Miten voisin siis saada lapsen lopettamaan tälläisen käytöksen myös pihoilla ja välitunneilla. En haluaisi, että oma lapseni käyttäytyy ulkona näin. Vai eikö asialle voi mitään?
Kommentit (2)
meillä ala-aste ikäiset pojat,jotka eivät koskaan kotona ole kiroilleet ,tai jos on suutuksissaan lipsahtanut niin pyytävät kyllä anteeksi.Kuitenkin olen kuullut .että pihalla tämä meidänkin jälkikasvu kiroilee porukoiden mukana.Harmitta ,ja varsinkin niiden pienempien lasten takia jotka toistelevat ihailemiensa isojen poikien juttuja.Siis kilttejä poikia nuo meidän ovat ,en ymmärrä mikä toi ulkona porukassa kiroileminen on.Asiasta on puhuttu mutta ei varmaan auta.Isommat lapset kuitenkin jo ymmärtävät rumien sanojen käytön olevan todella tyhmää ,en tiedä mikä auttas.Ikuisuuskysymys tämäkin kai,niinkuin lasten väliset kiistat ja riitelyt,eivät varmaan koskaan katoa.Onneksi muuten käyttäytyvät hyvin,ja heidän kanssa on kiva liikkua missä vain,ovat siis perheen kanssa tosi kivasti .
Lapsen iästä riippuen voi ajatella rumien sanojen oikean merkityksen seliittämistä lapselle. Sekä sanoa yksiselitteisesti, että meidän perheessä sellaisia sanoja ei käytetä.
Viime kesänä hiekkalaatikolla 4 vuotiaan tytön äiti huuteli tyttöä syömään sisälle. Tyttö huusi takaisin: " Et sä vitun ämmä mua määrää. " Että sillei. Keräsin tavaramme ja sanoin lapselleni, että me lähdemme kotipihaan. Kotipihassa selitin, että en halöua lapseni kuulevan noin rumaa puhetta. Yritin selittää, miksi naapurin kakara oli käyttäytynyt niin kuin oli. ..